دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مجازات مزاحمت برای بانوان در محل کار چیست ؟
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
همیشه دیده و یا شنیده ایم که برای خانم ها در اماکن عمومی و حتی محل کار مزاحمت های شدیدی اتفاق می افتد. اما آیا این مزاحمت ها قابل پیگیری و شکایت هستند ؟ اگر مزاحمت برای خانم ها جرم است مجازات آن چیست ؟ برای پاسخ به این پرسش ها با دلگرم همراه باشید.

مجازات مزاحمت در محیط کار بانوان

مزاحمت برای خانم ها، در همه جوامع با کیفر روبروست. اگر خانمی به علت زیر دست بودن از طرف مدیر مربوطه مورد آزار جنسی و یا از روی اکراه تن به رابطه جنسی داده باشد، علاوه بر طرح شکایت کیفری و مطالبه خسارت مادی بر اساس قانون
قانون مسئولیت مدنی می‌تواند خسارت معنوی از کارفرما نیز مطالبه کند. برقراری رابطه نامشروع و آزار جنسی بانوان در محیط کار، محکومیت کیفری به دنبال دارد.

برای بسیاری از زنان پیش آمده است که در محیط کار در معرض رفتارهای ناخوشایند جنسی رئیس یا همکارانشان قرار گرفته باشند. مثلا جوک هایی که در آن ها زنان را مسخره می کنند نمونه ای از این رفتارهای ناخوشایند است که زنان هر روز تجربه می کنند.

بر اساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسیده است ؛ هر کس در اماکن عمومی یا معابر ، با الفاظ و حرکات مخالف شئونات اسلامی ، متعرض ، مزاحم و موجب توهین به کودکان و زنان گردد، مجازات او، دو تا شش ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی

شخصی که در اماکن عمومی یا معابر، با حرکات مخالف شئونات اسلامی مزاحم بانوان و مسبب توهین به کودکان و زنان گردد، مجازاتش از ۲ تا ۶ ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. معابر جایی است که برای رفت و آمد عموم مردم در طول شبانه روز آزاد است و شامل:

  • کوچه
  • خیابان
  • میادین
  • اتوبان های داخل و خارج شهر

اماکن عمومی مکانی است که جهت رفت و آمد اشخاص در ساعاتی از شبانه روز آماده باشد و این اماکن عمومی محل وقوع جرم مزاحمت برای بانوان شامل:

  • ادارات دولتی و خصوصی
  • بازار
  • نمایشگاه ها
  • بیمارستان ها
  • رستوران ها
  • قهوه خانه ها
  • اتوبوس

کشور ایران با وضع قانون جرم ایجاد مزاحمت نسبت به بانوان در اماکن عمومی را به عنوان یکی از مصادیق جرائم علیه آزادی روان‌ اشخاص، به طور مستقل در قوانین جزایی قابل تعقیب و مجازات اعلام کرده است.

با توجه به تعریف اماکن عمومی که شامل ادارات دولتی و خصوصی می باشد می توان اظهار کرد که به منظور تعیین مجازات مزاحمت بانوان در محیط کار از قانون ماده ۶۱۹ استفاده می شود.

بسیاری از قربانیان مزاحمت‌های خیابانی، آن را قسمتی از الزامات زندگی قبول کرده اند. بیشتر قربانیان این مزاحمت‌ها سعی می‌کنند تا جای ممکن به سرعت از موقعیت فرار کنند. زنان معدودی هستند که در مواجهه با مزاحمت خیابانی با متعرضان درگیر شوند یا صدای اعتراضشان را بلند کنند. شاید اگر همه بانوان بدانند که مزاحمت خیابانی، جرم است، اوضاع کمی تغییر کند.

 مجازات مزاحمت در کار خانم ها مزاحمت برای دختر ها

نحوه شکایت مزاحمت بانوان در محیط کار

جهت شکایت از مزاحمت بانوان در محیط کار، بانوی معترض می تواند ابتدا به کلانتری مراجعه کرده و در آن جا با تشکیل پرونده و تکمیل آن ، خواستار رسیدگی به موضوع مورد شکایت باشد.

پرونده مزاحمت در کلانتری پس از تکمیل شدن از سوی مامورین کلانتری به دادسرا تحویل داده می شود، در مرحله بعد، تحقیقات لازمه در رابطه با پرونده ی شکایت در دادسرا انجام می شود لذا پرونده به شعب بازپرسی فرستاده می شود، در این مرحله نیز، بازپرس با ملاحظه ی محتویات و اوراق پرونده، وقتی را برای حضور متهم ( فرد ایجاد کننده مزاحم در محل کار ) در دادسرا و تحقیق از وی تعیین می کند.

بررسی شکایت مزاحمت در محیط کار در دادگاه

بازپرس مورد نظر در زمان رسیدگی به پرونده، در قالب اخطاریه ای ، پرونده را به متهم ابلاغ می نماید .

در جلسه رسیدگی به پرونده ، بازپرس متهم را فرا خوانده و شاهدانی را که فرد معترض معرفی می کند را نیز در روز رسیدگی خواهد خواست، لذا در روز جلسه ی رسیدگی، بازپرس متهم و شاهدان را با هم روبرو می کند و اظهارات آن ها و شاکی را مد نظر قرار می دهد در صورت اثبات حرف های شاهد یا شاهدان دال بر مزاحمت متهم بر مزاحمت برای زن در محیط کار، شهادت شاهد به صورت مکتوب درج می شود و در نهایت پس به امضا رسیدن صورت جلسه به امضای حاضران در جلسه، بازپرس جهت جلوگیری از فرار متهم پرونده و در دسترس بودن وی در مراجع قضایی، در موقع مناسب ، قرار وثیقه به میزان مورد نیاز را نسبت به متهم پرونده صادر خواهد کرد.

بازپرس پرونده در صورت اثبات ادعای زن مبنی بر ایجاد مزاحمت برای وی در محل کار توسط متهم با کمک شاهد، مدارک و مستندات ارائه شده و ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی ، فرد مزاحم را مجرم دانسته در نتیجه قرار مجرمیت وی صادر می گردد.

مجازات مزاحمت برای خانم ها مزاحمت در محیط کار بانوان

نتیجه پرونده مزاحمت بانوان در محیط کار

لذا پرونده مزاحمت متهم برای زن در محیط کار ، همراه با قرار مجرمیت صادر شده به بخش دادیاری اظهار نظر برای رد یا تایید تصمیم بازپرس ارسال می شود که در نتیجه این قرار به تایید دادیار اظهارنظر خواهد رسید و پس از آن نیز پرونده ی کیفری به مجتمع قضایی صالح ارسال شده و با وصول پرونده به شعبه ی مختص رسیدگی به جرائم مزاحمت، پرونده ثبت و قاضی دادگاه با ملاحظه ی محتویات پرونده ، دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی را به طرفین شکایت و نماینده ی دادستان خطاب به مدیر دفتر خود می دهد.

ابلاغیه تنظیم شده توسط مدیر دفتر دادگاه برای طرفین دعوا جهت حضور در زمان خاصی ارسال می گردد و در روز مقرر نیز جلسه ی دادگاه تشکیل می شود و نماینده ی دادستان نیز در دادگاه حضور می یابد و اظهار می کند که اظهارات وی به شرح شکواییه تقدیمی است.

در نهایت رای دادگاه توسط قاضی با امضای صورت جلسه توسط طرفین شکایت و قضات اعلام می گردد.

بیشتر بخوانید:

آیا از جرم سنگین مزاحمت تلفنی و انواع آن آگاه هستید ؟

شوخی جنسی چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits