دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه نمونه فرم شکوائیه (شکایت) در خصوص ضرب و جرح عمدی
15
زمان مطالعه: 10 دقیقه
در صورتی که شخصی عمدا دیگری را مورد ضرب و جرح قرار دهد، مرتکب جرم شده و شخص صدمه دیده (مجنی‌علیه) می‌تواند با ارائه شکواییه، تعقیب و مجازات متهم (ضارب) را درخواست نماید.

ضرب و جرح چیست ؟

ضرب در لغت به معنی «زدن» است و به صدماتی گفته می شود که وارد کردن آن ها موجب از هم گسیختگی ظاهری نسوج و جاری شدن خون از بدن نمی شود.

جرح در لغت به معنی زخم زدن بوده و به آسیب هایی گفته می شود که موجب از هم گسیختگی بافت ها شده و با خونریزی ظاهری و بیرونی همراه باشد مانند خراشیدگی، بریدگی یا پارگی دست.

در بعضی از مواقع، ضرب و جرح ممکن است با شکستگی هایی همراه باشد مثلا در اثر ضربه زدن استخوان بینی فردی بشکند یا گوش فردی بریده شود. ضربه زدن ممکن است توسط فرد با دست و یا پا و یا وسایل دیگری مانند سنگ و چوب انجام شود و آنچه که مهم است هیچ یک از این وسایل نمی باشد بلکه نوع و مقدار صدمه ای است که در ظاهر اندام فرد ایجاد شده است.

ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی : «هرکس عمدا” به دیگری جرح یا ضربی وارد آوردکه موجب نقصان یا شکستن یا از کارافتادن عضوی از اعضاء یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می شود.»

اگر فردی شما را مورد ضرب و جرح قرار داد و به اصطلاح کتک خورده‌اید، اولین اقدام مراجعه به دادسرا یا کلانتری محلی است که شما در آن مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اید. معمولا اگر در ساعات اداری این اتفاق برای شما افتاد به دادسرا و در غیر ساعات اداری به کلانتری مراجعه کرده و شکواییه خود را با معرفی شخصی که از او شکایت دارید (مشتکی عنه) و شهود خود (اگر شاهد دارید)، مطرح کنید.

در اینجا به شما نامه‌ی معرفی به پزشک قانونی داده می‌شود. با مراجعه به پزشک قانونی مورد معاینه قرار می‌گیرید و پس از آن گواهی پزشکی قانونی در پاکتی سربسته (پلمپ شده) به شما داده می‌شود.

شکواییه ضرب و جرح

انواع فرم شکوائیه ضرب و جرح

فرم یک شکوائیه ضرب و جرح

ریاست محترم دادسرای شهرستان عمومی “نام شهرستان محل وقوع بزه یا محل اقامت یا اختفاء متهم” با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند : در تاریخ آقای/آقایان – خانم/خانم‌ها فرزند به نشانی با اقدامات “ذکر اقدامات انجام شده برای ایراد صدمه ” و با استفاده از اسلحه/چاقو / امثال آن مبادرت به ایراد ضربی وجرح نموده اند. فلذا با عنایت به ادله اینجانب که عبارت از استشهادیه/ و یا شهادت شهود/نظریه پزشکی قانونی می باشد تعقیب و مجازات نامبرده/ نامبردگان به اتهام فوق الذکر به استناد تبصره ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی مورد استدعاست. ضمناً نشانی اینجانب می باشد. با تشکر و سپاس فراوان

فرم دوم شکوائیه ضرب و جرح

با سلام احتراماً به استحضار می رساند آقای/خانم … در تاریخ … در محل … (مکان وقوع جرم) به بنده حمله ور شده و اینجانب را با … (وسیله ضرب و جرح) مورد ضرب و جرح قرار دادند که از ناحیه … دچار جراحات و آسیب شدیدی شده ام که به بیمارستان منتقل شده و به مدت … بستری بودم. همچنین با معرفی اینجانب به پزشکی قانونی در گزارشی به … در تاریخ … شماره … وضعیت بنده را شرح دادند. در حال حاضر نیز به دلیل شدت جراحات بهبودی کامل پیدا نکرده ام. لذا با استناد به دلایل اینجانب از جمله شهادت شهود، استشهادیه و نامه پزشکی قانونی و همچنین به استناد ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی تعزیرات رسیدگی و مجازات متهم را استدعا دارم. در ابتدا نیز با توجه به خسارات وارده به بنده به مبلغ … ریال صدور قرار تامین خواسته و اجرای فوری آن را تقاضا دارم.

نمونه شکوائیه ضرب و جرح عمدی توسط شوهر

شکوایه ضرب و جرح عمدی

فرم سوم شکوائیه ضرب و جرح

با سلام احتراماً به استحضار می رساند: اینجانب طبق عقدنامه شماره ……… در تاریخ …….. در دفترخانه شماره …… شهرستان …….. به عقد دائم مشتکی عنه درآمده ام. حاصل زندگی مشترک در طول مدت …… سال ….(تعداد) فرزند دختر/ پسر می باشد. متاسفانه همسر بنده بارها اقدام به ضرب و شتم عمدی اینجانب کرده است که به دلیل صبر و بردباری، مصلحت زندگی مشترک و وساطت بزرگان فامیل و آشنایان چشم پوشی کرده ام. اما صبر و بردباری اینجانب و نصیحت ها و راهنمایی های اقوام و آشنایان تغییری در ایشان ایجاد نکرد و همچنان رفتارهای غیر انسانی خود را ادامه و بنده را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. در حال حاضر نیز به دلیل ضرب و شتم ایشان وضعیت مناسبی ندارم و صدماتی شامل ……… به بنده رسیده است که با معرفی به پزشکی قانونی طی گزارشی به …….. در تاریخ …… و شماره ……… وضعیت اینجانب را شرح دادند. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل : ۱- شهادت شهود ۲- گواهی پزشکی قانونی در تاریخ …….. به شماره ……… است و همچنین با استناد به ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده، رسیدگی و تعقیب و مجازات متهم را استدعا دارم. در ابتدا نیز با توجه به جراحات وارده به بنده صدور قرار تامین خواسته و اجرای فوری آن قبل از ابلاغ و سپس محکومیت مشتکی عنه به پرداخت دیه را استدعا دارم.

بیشتر بخوانید:

شکوائیه چیست ؟ تفاوت شکوایه با دادخواست چه می باشد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (15 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits