دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پارکینگ مزاحم چیست ؟ آیا قید پارکینگ مزاحم در سند ضرورت دارد ؟
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر شما صاحب پارکینگ مزاحم باشید، باید هر وقت که صاحب پارکینگ‌ های جلوی شما به خودرویشان نیاز داشته باشند؛ ماشینتان را جابه‌جا کنید. این یک قانون است.

پارکینگ مزاحم چیست ؟

از آنجا که امروزه اکثر شهروندان خودروی شخصی دارند، خرید خانه یا اجاره آپارتمانی با پارکینگ اختصاصی به یک ضرورت بدل شده است؛ به همین دلیل است که واحدهای پارکینگ‌دار قیمت بالاتری نسبت به سایر واحدها دارند.

در ضوابط شهرداری برای پارکینگ واحدهای مسکونی هر آپارتمان، استاندارد مشخصی وجود دارد که ابعاد و محل دقیق آن در سند ملک ذکر می‌گردد. یکی از این ضوابط امکان عبور و مرور راحت و پارک کردن بدون مزاحم در محل تعیین شده است. اما گاهی دیده می‏شود شهرداری برای برخی از واحدها پارکینگ مزاحم در نظر می‌گیرد.

پارکینگ مزاحم یعنی اینکه دو خودرو پشت سر هم به گونه‌ای پارک شوند که برای خروج یکی از آنها نیاز به جابه‌جا کردن خودرو دیگر باشد.

متاسفانه اختصاص دادن پارکینگ مزاحم یکی از قوانین دردسرساز شهرداری است، که گاها مالکیت آن در سند ملک نیز قید می‏شود، ولی قیمتی کمتر از پارکینگ اختصاصی دارد.

به مزاحم بودن پارکینگ توجه کنید

اگر قصد خرید یا اجاره آپارتمانی را دارید، که پارکینگ دارد، حتما به مزاحم و غیرمزاحم بودن آن دقت کنید. توجه به این نکته که ماشین شما بتواند بدون مزاحمت و به آسانی از پارک خارج شود و در محل تعیین شده پارک گردد بسیار مهم است.

اگر خودروی جلو خودرو شما به صورت مزاحم پارک شود، هر زمان نیاز به بیرون رفتن و داخل آمدن داشته باشید، باید به مالک آن خودرو اطلاع دهید تا ماشینش را جابه‌جا کنید.

علاوه بر دردسر هماهنگی چندباره در طول روز، ممکن است با مالکی روبه‌رو شوید که غیرمنطقی باشد و حاضر نباشد به هر بار خودرو خود را حرکت دهد.

داشتن پارکینگ مزاحم ارزش دارد ؟

درست است که با داشتن پارکینگ مزاحم از گشتن به دنبال جای پارک در کوچه و خیابان راحت می‏شود و خودروی شما امنیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ اما گرفتار جابه‌جا کردن چندباره خودرو خود در طول روز خواهید شد.

اگر واحد شما پارکینگ مزاحم دارد باید توجه کنید، هرگاه ساکنین واحدهای دیگر نیاز به خارج کردن خودرو خود یا وارد شدن به پارکینگ را داشته باشند، موظف هستید خودروتان را جابه‌جا کنید؛ حال ممکن است این اتفاق در هر ساعت از شبانه روز چندین بار تکرار شود که صبر و حوصله زیادی می‌طلبد.

شکایت از پارکینگ مزاحم

اصولا بهتر است از معامله آپارتمانی با واحد مزاحم بگذرید تا گرفتاری به وجود نیاید. اما در صورت درگیری با مالک پارکینگ مزاحم بهتر است ابتدا با وساطت مدیر ساختمان به توافق برسید.

طبق قانون هیچ یک از واحدها نباید خودرو خود را به گونه‌ای پارک کنند که مانع رفت و آمد سایر ساکنین شود. در صورتی که واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، خودرو خود را درون ساختمان پارک نماید می‌توان از او شکایت کرد. همچنین اگر داشتن پارکینگ مزاحم در سند واحد ذکر شده باشد، باز هم مالک پارکینگ مزاحم موظف است در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را، در صورت نیاز، جابه‌جا کند در غیراینصورت سایر مالکین می‌توانند به جهت مزاحمت از او شکایت نمایند.

قیمت پارکینگ مزاحم

همان‌طور که گفته شد، این پارکینگ‌ها دردسرهای بسیاری دارند و نسبت به پارکینگ‌های عادی زحمت بیشتری دارند. به‌همین‌علت قیمت پارکینگ مزاحم کمتر از پارکینگ‌های دیگر است. نام این قوانین پارکینگ به‌این‌علت مزاحم است که بااینکه شخص، صاحب پارکینگ می‌شود، اما مزاحمت هم ایجاد می‌کند. نحوه تقسیم پارکینگ مزاحم هم با توافق همه اعضای ساختمان است. در غیر این صورت، شهرداری و اداره ثبت بر اساس اولین و آخرین قرارداد خریدارها، قوانین پارکینگ را تقسیم می‌کنند که در بیشتر مواقع پارکینگ مزاحم به شخصی داده می‌شود که آخرین قرارداد را دارد.

آیا قید پارکینگ مزاحم در سند ضرورت دارد ؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله. طبق ماده ۲ از قوانین تملک ساختمان‌ها، بخش‌هایی از ساختمان یا مجتمع که شامل مشاعات می‌شوند باید مورد استفاده برابر همه‌ی ساکنین قرار بگیرند. بنابراین پارکینگ مزاحم باید یه صورت کاملاً واضح و با همین عنوان در سند ذکر شده باشد و در غیر این صورت ساکنین می‌توانند شکایت کنند.

ممکن است صاحبان اصلی ساختمان و برخی از ساکنین بدون داشتن این حق بخواهند از این فضای عبور و مرور استفاده کنند، که در این صورت شما می‌توانید ابتدا این مسئله را با مدیر یا مدیران ساختمان در میان بگذارید و شکایت خود را در این مورد به آن‌ها ارائه دهید و اگر با تذکرات مشکلتان حل نشد، حق شکایت دارید.

البته یادتان باشد، اگر شخصی صاحب پارکینگ مزاحم باشد و این حق در سند او ذکر شده باشد شما حق شکایت ندارید. اما آن شخص یا اشخاص موظف‌اند در هر ساعت از شبانه روز که شما به خودرویتان نیاز دارید، ماشین خود را جا به جا کنند تا شما بتوانید ماشینتان را بیرون بیاورید.

البته لازم به ذکر است که طبق قانون هیچ‌کدام از واحدها نباید خودرو خود را به‌گونه‌ای پارک کنند که مانع رفت‌وآمد سایر ساکنین شود. درصورتی‌که واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، خودرو خود را درون ساختمان پارک نماید می‌توان از او شکایت کرد.

بهتر است هنگام خرید خانه به این نکته که دارای پارکینگ مزاحم است یا نه توجه کنید تا برای برداشتن خودروی خود دچار مشکل نشوید زیرا این مشکل ممکن است به‌مرور زمان آزاردهنده باشد.

سوال: عنوان پارکینگ مزاحم در کجا ثبت می شود؟ آیا امکان دارد با وجود پارکینگ مزاحم در پایانکار شهرداری، در سند خلاف آن ثبت شود؟

جواب: خیر در تقسیم نام پارکینگ که توسط اداره ثبت و مامور ثبتی انجام میشود پارکینگ ها مشخص و به نام هر مالک خواهد شد. لذا در سند ملک نیز پارکینگ مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ماده ۲۱۹ قانون مدنی چیست ؟

ماده ۳۶۵ قانون مدنی در مورد بیع فاسد چه میگوید ؟

عاریه چیست؟ شرایط و قوانین مربوط به عاریه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits