دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ازدواج به خاطر پول و موقعیت اجتماعی

حکم ازدواج به خاطر پول و ثروت چیست؟

ازدواج به خاطر پول و موقعیت اجتماعی
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
ازدواج به خاطر پول بدون در نظر گرفتن سایر معیارهای درست و منطقی در انتخاب همسر می‌تواند یکی از دلایل عدم موفقیت در زندگی مشترک باشد.

چرا جوانان پول را معیار ازدواج خود قرار می‌دهند؟

رویکرد اسلام به تشکیل خانواده، اعتقادی و ارزشی است نه احساسی

1- تربیت خانوادگی

والدین باید فرزندان خود را طوری تربیت کنند که آنان در بزرگسالی توانایی تشخیص معیارها و ملاک‌های مناسب را داشته باشند. خانواده‌هایی که همواره تک بعدی به یک امر توجه ویژه نشان داده‌اند، قطعا فرزندانشان نیز به صورت تک بعدی پرورش خواهند یافت. توجه زیاد خانواده به مادیات موجب می‌شود جوان به دنبال همسری باشد که از خانواده‌ای متمول و از لحاظ مالی در رفاه کامل به سر برد، و حال اگر دارای سایر ویژگی‌ها مناسب نبود اهمیت چندانی ندارد. این افراد به دنبال همسری هستند که به رویاهای آنها جامه عمل بپوشاند. این تفکر منحصر به جنسیت خاصی نیست و هم در دختران و هم پسرا جواند دیده می‌شود.

تغییر دیدگاه برخی خانواده‌ها در تربیت فرزندان باعث شده است تا دید خانواده‌ها و همچنین جوانان نسبت به خیلی از مسایل خانوادگی خصوصا ازدواج تغییر فاحشی پیدا کند. در برخی از خانواده‌ها فرزندانی تربیت می‌شوند که وابستگی زیادی به ثروت و اموال پدر خانواده پیدا می‌کنند. پسرهای این خانواده‌ها به شدت نسبت به تحصیلات و ثروتی که دارند مغرور می‌شوند و توقع دارند هر دختری با آن‌ها ازدواج کند حتی اگر از نظر اخلاقی هم وضعیت مناسبی نداشته باشند.

2- تغییر سنت‌ها

معیارهای ازدواج در گذشته بر مبنای اخلاق، فرهنگ، اعتقادات مذهبی، سطح فرهنگی اجتماعی خانواده‌ها، تحصیلات و دیگر موارد بوده، اما امروز اگر جوانی قصد ازدواج داشته باشد صرفا به موقعیت اقتصادی و اجتماعی طرف مقابل خود توجه خاصی نشان می‌دهد. این طرح در انتخاب همسر و ازدواج به خاطر پول شامل دختران و یا فقط پسران نمی‌شود بلکه هم برخی دختران و هم برخی از پسران گرایش خاصی به مادیات پیدا کرده‌اند و مادی‌گرا شده‌اند. تغییر در روش و سبک زندگی تبعات زیادی به دنبال داشته است. یکی از بدترین آنها رواج چشم و هم‌چشمی و فخرفروشی بین خانواده‌ها است. به طوری که اکثر زندگی‌های امروزی بر پایه چشم‌وهم‌چشمی می‌چرخد.

3- یک شبه ره صد ساله رفتن

برخی جوانان امروزی مادیات معیار اصلی و در واقع اولین معیارشان در انتخاب همسر است چرا که بر این تصور هستند با پول به هر خواسته‌ای که داشته باشند می‌توانند برسند. افرادی که به هر دلیلی آرزوهایشان در کودکی محقق نشده است با این تفکر قصد ازدواج دارند که باید فرد مورد نظر موقعیت اجتماعی و مالی بسیار مناسبی داشته باشد. آنان تنها عامل خوشبختی خود را همان ثروت همسر خود می‌دانند.

پیامدهای ازدواج به خاطر پول

1- در نظر نگرفتن هم کفو بودن

داشتن شباهت‌های فرهنگی و اقتصادی در موقع ازدواج نقش مهمی در موفقیت آن دارد. زن و شوهر باید دارای تناسب اخلاقی، ایمانی، فرهنگی و مالی باشند. در سال‌هایی نه چندان دور این هم کفوی امری بسیار مهم در انتخاب همسر بود ولی این روزها به نظر می‌رسد یک اصل مهمترین معیار زندگی جوانان شده است که آن هم پول و مادیات است. تناسب دختر و پسر از نظر معیارهای زندگی به معنای آن نیست که آنها از همه لحاظ شبیه یکدیگر باشند بلکه به این معنا است که دو جوان به چه میزان می‌توانند در مقابل تفاوت‌های موجود از خود انعطاف نشان دهند.

2- اختلاف سنی

در خیلی از مواقع ازدواج به خاطر پول باعث می‌شود تفاوت سنی در ازدواج نادیده گرفته شود و زن و شوهر با اختلاف سنی زیاد باهم ازدواج کنند. سن بالاتر یکی از طرفین می‌تواند نشاط و توازن اولیه زندگی را کاهش دهد. و از سویی دیگر ممکن است ثروت طرف مقابل به ابزار برای فخر فروشی و تحقیر شریک زندگی و سلطه جویی شود.

3- مستقل نبودن داماد

خانواده‌های متمول و ثروتمند همه امکانات مالی و رفاهی از قبیل منزل لوکس در بهترین منطقه از شهر، اتومبیل مدل بالا، حساب بانکی و دیگر امکانات را در لیست خود قرار می‌دهند و اطمینان کامل هم دارند که به خواستگاری هر دختری بروند جواب رد نخواهند شنید. کمتر جوانی است که با درآمدهای ناچیز بتواند امکانات اولیه زندگی را آن هم در سطح عالی فراهم‌کنند. این گونه زندگی‌های مرفه صرفا به حمایت خانواده‌های ثروتمند وابسته است.

درست است پول رفاه نسبی و تا حدودی خوشبختی می‌آورد اما با پول نمی‌توان آرامش و اخلاق خوب را نصیب کسی یا کسانی کرد. پول در برخی زندگی‌ها محبت شرطی را به همراه خواهد داشت، یعنی صرفا برای ثروت کسی و اینکه پول زیادی دارد به او محبت می‌شود. در ازدواج‌ به خاطر پول صمیمیت و دوست داشتن واقعی کمتر اتفاق می‌افتد. شاید مواردی به طور استثنا دیده شده باشد که ازدواجی که بر پایه مادیات شکل گرفته است به ارتباط مستحکم و عاشقانه ختم شود، اما به طور غالب چنین ازدواج‌هایی دوام چندانی ندارد، زیرا شالوده این ازدواج‌ها براساس معیار و شناخت صحیح استوار نگشته است. بهتر است جوانان برای انتخاب همسر معیارهای اصلی را در نظر داشته باشند و هم چنین با مشاوران مناسب در این زمینه مشورت کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.

پیامبر رحمت حضرت محمد صل الله علیه و آله‏ وسلم فرمودند:

تنها به منظور دستیابی به ثروت، زیبایی، حسب و نسب و لذتجویی ازدواج نکن، بر تو لازم است با دیندار ازدواج کنی. یعنی تشکیل خانواده باید مبتنی بر اعتقادات باشد نه مبتنی بر مال و منال، ثروت، زیبایی، حسب و نسب و لذتجویی. قَالَصل الله علیه و آله‏ وسلم ‏: لَا تُنْکَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعَةٍ لِمَالِهَا وَ جَمَالِهَا وَ نَسَبِهَا وَ لَذَّتِهَا فَعَلَیْکَ‏ بِذَاتِ‏ الدِّین جامع الأخبار(للشعیری)

رویکرد اسلام به تشکیل خانواده، بیشتر اعتقادی و ارزشی است تا احساسی. نمونه های زیر شاهد معتبری است بر این که خانواده در اسلام، اعتقاد محور است:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: هر کس تشکیل خانواده دهد، نصف دینش حفظ شده است، پس از ازدواج بر نصف باقیمانده مراقبت داشته باشد.

رسول خدا در فرمایشی دیگر می‌فرمایند: کسی‌که درعنفوان جوانی، ازدواج کند، شیطان ضجه زند: وای برمن، وای برمن، که این جوان با ازدواجش، دو سومِ دینش را حفظ کرد، مواظبت کند بر باقیمانده آن. مَا مِنْ شَابٍّ تَزَوَّجَ فِی حَدَاثَةِ سِنِّهِ إِلَّا عَجَّ شَیْطَانُهُ یَا وَیْلَهُ یَا وَیْلَهُ عَصَمَ مِنِّی ثُلُثَیْ دِینِهِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ الْعَبْدُ فِی الثُّلُثِ الْبَاقِی.

عاقبت شوم ازدواج فقط به خاطر زیبایی و پول زن

رسول اکرم(صل الله علیه و آله) می فرمایند: کسی که فقط بخاطر زیبای با زنی ازدواج کند خداوند زیبایی آن زن را وبال گردن و مایه درد سر مرد قرار میدهد . قَالَ ص مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لِجَمَالِهَا جَعَلَ اللَّهُ جَمَالَهَا وَبَالًا عَلَیْه

یعنی اگر اعتقادات زن و باور ها و ارزش های او مورد توجه قرار نگیرد و فقط زیبایی زن مد نظر باشد در آینده این اعتقادات غلط زن به همراه زیبایی او باعث فساد بنیان خانواده میشود ودر چنین خانواده ای مرد وفرزندان امنیت روانی و اخلاقی ندارند و هر چه مرد به ارزشهای اسلامی پایبندتر باشد تاثیر عواقب شوم چنین زنی بر روان او بیشتر خواهد بود.

رسول گرامی اسلام (صل الله علیه و آله) می‌فرمایند: کسی که فقط بخاطر زیبایی با زنی ازدواج کند آن چیزی را که دوست داشت به آن نمی رسد و کسی که فقط بخاطر مال با زنی ازدواج کند خدا او را به همان مال وامیگذارد پس بر شما باد ازدواج با زن دیندار.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لَا یَتَزَوَّجُهَا إِلَّا لِجَمَالِهَا لَمْ یَرَ فِیهَا مَا یُحِبُّ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِمَالِهَا لَا یَتَزَوَّجُهَا إِلَّا وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ فَعَلَیْکُمْ بِذَاتِ

طبق فرمایش پیامبر (صل الله علیه و آله) اگر بنیان خانواده فقط بر اساس زیبایی و مال زن شکل بگیرد و به دینداری زن توجه نشود خیری در‌ آن نیست یعنی آنچه از زیبایی زن انتظار داشت به آن نمیرسد و ثروتی که خدا فرد را به آن واگذارد پایدار نخواهد بود.

در روایتی دیگر(قال الصادق ع‏: أَنَّهُ نَهَى أَنْ تُنْکَحَ الْمَرْأَةُ لِمَالِهَا وَ جَمَالِهَا وَ قَالَ مَالُهَا یُطْغِیهَا وَ جَمَالُهَا یُرْدِیهَا فَعَلَیْکَ بِذَاتِ‏ الدِّینِ‏.

از ازدواج به خاطر ثروت و زیبایی زن نهی شده و بعد عواقب شوم این تصمیم را گوشزد میکند ثروتمندی زن باعث طغیان او در برابر شوهرش میشود و این استقلال مالی زن غریزه تکیه گاه بودن مرد را تهدید میکند مرد طبعا میخواهد زن از او تقاضای پول کند و این احساس درمرد امنیت روانی ایجاد میکند و دلبستگی او را به خانواده تقویت میکند.زیبایی زن او را هلاک میکند؛ زن اگر پایبند به اعتقادات دینی نباشد زیباییش او را در معرض خطرات جانی و ناموسی قرار میدهد در جوامع غربی امروزه شواهد بسیاری بر تجاوز به عنف و ظلم به زن وجود دارد که این مدعا را ثابت میکند.

فوائد ازدواج به خاطر دینداری

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر مردی فقط به خاطر مال و زیبایی با زنی ازدواج کند، آن مال و زیبایی روزی او نمیشود، اما اگر به خاطر دینداری زن، با او ازدواج کند خداوند عزیز و بلند مرتبه، مال و جمال آن زن را رزق و روزی او میکند.قَالَ الصادق علیه السلام : إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِمَالِهَا أَوْ جَمَالِهَا لَمْ یُرْزَقْ ذَلِکَ فَإِنْ تَزَوَّجَهَا لِدِینِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَالَهَا وَ مَالَهَا. وقتی خدا چیزی را روزی کند، انسان تمام بهره و لذت مادی و معنوی را از آن می‌برد و با آن رزق به آرامش در زندگی نایل میشود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits