دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انجام تکنیک پلفریچ سه بعدی در ایران
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انجام پلفریچ سه بعدی در ایران و تکنیک پلفریچ سه بعدی توسط نابغه ایرانی امید اسدی - عینک های پلفریچ یا پلفریش

به گزارش دلگرم ٫ امید اسدی عکاس و فیلمبردار سه بعدی و فعال استریوسکپی با بهره گیری از قاعده پلفریچ توانست بسیاری از ویدیوهای معمولی را که حرکتی افقی دارند پردازش سه بعدی کند .

انجام تکنیک پلفریچ سه بعدی در ایران

تکنیک پلفریچ سه بعدی در ایران

اسدی اعلام داشت که در جهان از تکنیک پلفریچ کمتر استفاده شده است و یا ان را به فراموشی سپرده اند چشمان ما در نور کم پردازنده کندتری دارند و ما از این قاعده می توانیم اکثر فیلم هایی که به صورت چرخش های افقی فیلمبرداری می شوند را به صورت سه بعدی ببینیم و همان طوری که برای دیدن سایر فیلم های سه بعدی که از تکنیک های گوناگونی ساخته می شوند عینک مخصوص همان تکنیک استفاده می شود در این گونه فیلم ها باید از عینک پلفریچ استفاده کرد.

عینک پلفریچ اسکلی مانند زیر دارد

پلفریچ سه بعدی در ایران

عینک های پلفریچ یا پلفریش برخلاف اسکلت ساده ای که دارند باید بسیار دقیق باشند بخش مهم این عینک ها فیلتر تیره ان می باشد که دارای کدک رنگی است و نباید یک رقم تغییر کند همچنین می بایست نور را از خود عبور دهد و اگر عینک کد منحصر را نداشته باشد بدون کاربرد خواهد بود .

اسدی در ادامه افزود : اگر چه پلفریچ سه بعدی واقعی به حساب نمی اید اما می توان توسط ان تا حدی عمق را روی صفحه نمایش اورد.

همچنین از تکنیک پلفریچ سه بعدی اطلاعات کمی در ایران نوشته شده است اما به صورت خلاصه وروان به ان اشاره می کنم :تاثير كارل پلفريچ در يك چيز درك شده يا سا فيزيكال و به معناي علم روابط ميان روان و تن مي باشد كه در ان حركتي جانبي از شي ء در زمينه مشاهده مي شود كه توسط قشربينايي به عنوان يك مولفه عمق تفسير مي شود و دليلش تفاوت نسبي است كه در زمان بندي سيگنال هايي كه به دو چشم مي رسد مي باشد .

اين تكنيك به صورت كلي با گذاشتن يك عينك كه يك سمت ان فيلتر تيره است القا مي شود اما لازم به ذكر است كه به صورت خود به خودي اين عمل ميتواند در كساني كه دچار بيماري هاي چشمي مانند اب مرواريد يا كاتاراكت هستند اتفاق بيوفتد و نيازي به عينك مخصوص كارل پلفريچ سه بعدي نداشته باشند .

اين پديده توسط فيزيكداني به نام كارل پلفريچ در سال 1922 ثبت شد و به نام او يعني پولفريچ نام گرفت اين تكنيك مي تواند مورد استفاده در برخي بازي ها و فيلم ها و مشاهده رويداد ها ورزشي در تلويزيون معمولي يا توسط يك اسكرين هستند صورت بگيرد

هرچند از اين تكنيك در جهان كمتر استفاده شده است اما براي فيلمبرداري ان به يك دوربين نياز است و بر خلاف ساير تكنيك هاي سه بعدي كه نياز به دو دوربين دارند در اين تكنيك يك دوربين مي تواند كار راه انداز باشد

اثباتي كه مي توانيم براي اين قاعده به كار ببريم اين است كه اگر فيلتر مخصوص تيره را بر روي يك چشم بگذاريم و يك شي ء مشكي را در مقابل چشم هايمان قرار دهيم و يك اونگ سفيد رنگ را به صورت منظم در پشت شي ء حركت دهيم بعد از چند لحظه مشاهده مي كنيم كه اونگ در جلو شي ء قرار گرفته است ! در صورتي كه اونگ در اصل پشت شي ء قرار دارد.

لازم به ذکر است نخستین انیمیشن سه بعدی پرسپکتیو در ایران توسط امید اسدی طراحی شده بود:

http://inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=3&Id=140782&Rate=0

جهت اطلاعات بیشتر و دریافت کلیپ های سه بعدی پلفریچ و سایر اموزش های فیلمبرداری این تکنیک می توانید از صفحه زیر دیدن کنید

http://2dto3d.ir/3d/pulfrich

در آخر امید اسدی افزود : اگر چه در ایران کمترین سخنی در مورد تکنیک پلفریچ به میان امده اما سعی کرده ام در صفحه ای ان را به نمایش بگذارم و اطلاعات جامع و خلاصه وار از این تکنیک را به هم میهنان بدهم.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits