دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سریال های تلویزیونی که با اعتراض روبرو شده اند...
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سریال های تلویزیونی که با اعتراض روبرو شده اند...-سریال های تلویزیونی-اعتراض -گروههای معترض-سریال های توهین آمیز-سانسور-سانسور سریال-توقف سریال

در اینجا 20 سریالی را که در زمان پخش با اعترض گروه های مختلف رو به رو شده اند، را معرفی میکنیم :

باغ مظفر

«مهران مدیری» در «باغ مظفر» از کنار یک جمله به شدت توهین آمیز گذشت و اعتراض های وسیعی از سوی جامعه پرستاری شکل گرفت.

باغ مظفر

وی مجبور به عذرخواهی ازجامعه پرستاری شد. در سکانسی از این سریال، «حیف نون» می گوید: «به من می گوید پرستار، من چنین ننگی را نمی پذیرم».

حلقه سبز

هنگام پخش این سریال حاتمی کیا جامعه متخصصان پیوند عضو، اعتراض همه جانبه ای نسبت به این سریال کردند. سازمان اهدای عضو نیزاعلام کردپس از پخش سریال، شمار افرادی که برای اهدای عضو ثبت نام می کردند بسیار کمتر شده و حتی برخی انصراف داده اند.

حلقه سبز

برخی نمایندگان مجلس نیز خواستار توقیف این سریال شدند که این اتفاق هیچ گاه عملی نشد.

بزنگاه

برخی نهادها وشورای نظارت بر صدا و سیما، طی نامه ای از ضرغامی خواستند جلوی پخش این سریال را بگیرد. سبب چنین تقاضایی برخی هتک حرمت ها در مراسم تشییع جنازه و به ویژه رواج فحاشی در سریال بود.

 بزنگاه

اما ضرغامی پشت کار ایستاد و اجازه نداد پخش آن متوقف شود. البته تیغ سانسور به جان سریال افتاد و پس از آن رضاعطاران، دیگر هیچ گاه به رسانه ملی بازنگشت.

شهریار

دختر این شاعر، اعتراض کرد که بیش از80 درصد سریال « شهریار»ساختگی است و با واقعیت همخوانی ندارد. سازمان در این کشمکش، طرف دختر شهریار را گرفت و سریال را با سانسور شدید روی آنتن فرستاد.

شهریار

به گونه ای که طبق گفته تبریزی، از 60 دقیقه یک قسمت این سریال، تنها 7 دقیقه پخش شد و این روند تا قسمت های پایانی نیز ادامه یافت.

مرد هزار چهره

کارمندان بخش بایگانی اداره ثبت احوال شهرستان فسا نسبت به نشان دادن شخصیت «مسعود شصت چی» مرد هزار چهره و الصاق آن به اداره خودشان، طرح شکایت کردند و حتی درخواست غرامت 2 میلیارد تومانی دادند.

مرد هزار چهره

در نتیجه این اعتراض ها سریال 15 قسمتی در 13 قسمت خلاصه شد.

مرد دو هزار چهره

«لوریس چکناواریان» اعلام کرد یکی از قسمت های سریال را دیده و متوجه شده موسیقی تیتراژ پایانی، یکی از کارهای اوست بدون آن که با وی هماهنگ شده باشدیا نامی از وی در تیتراژ برده شود.

مرد دو هزار چهره

وی پس از این اتفاق با سازمان تماس گرفته و از آن ها خواسته است در قبال این اقدام، پاسخی بدهند که گویا آن ها نیز پاسخ قانع کننده ای به وی نداده اند.

تا ثریا

این سریال به شکل وحشتناکی سانسور شد آن هم نه از نوع چند دقیقه ای بلکه از نوع 12 قسمتی اش! اعتراض نخست به این سریال به صنف پزشکی کشور مربوط می شد که اعلام کردند اطلاعاتی که سریال از درآمدهای بسیار گزاف پزشکان می دهد غیرواقعی است.

تا ثریا

اعتراض اصلی به درونمایه کار برمی گشت و حساسیت هایی که در مورد چادر شخصیت ثریا به وجود آمده بود .آن هم درست زمانی که رئیس صداوسیما اعلام کرد کارگردانان و نویسندگان از ساخت فضاهای غمبار در کار هایشان پرهیز کنند.

چارخونه

افغانی های مقیم ایران و رایزن فرهنگی افغانستان در ایران معتقد بودند نام ها و گویش ها و رفتارهای نشان داده شده در این سریال، افغانستانی های مقیم ایران را به شدت آزار می دهد.

چار خونه

وزیر جهاد کشاورزى وقت نیزبا اشاره به این که ماجرا ها و داستان این سریال طنز در حوزه مشاغل مرغ و مرغدارى مى گذشت، ضمن اعتراض کتبی و شفاهی به رئیس سازمان و جراید، اعلام کرد این فعالیت، مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفته است.

پایتخت

مازنی ها به این سریال اعتراض کردند و معتقد بودند لهجه مازندرانی در «پایتخت» غلو شده ادا وفرهنگ مردم این استان به سخره گرفته شده است.

مسئولان استانی از جمله نمایندگان مجلس خبرگان و نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس نیز به این اتفاق نارضایتی داشتند .

سریال های تلویزیونی که با اعتراض روبرو شده اند...

 پایتخت

رسانه ملی پشت سریال ایستاد و از توقف آن ممانعت کرد.

محیط بانان نیزدر مورد شخصیت «بهبود فریبا» معترض شدند. البته این دو اعتراض، تاثیری بر روند پخش سریال نگذاشت .

ساختمان 85

این سریال تنها مورد اعتراض سازمان پزشکی قانونی واقع شد آن هم طی یک نامه که یک قسمت از سریال را به توهین مستقیم به پزشکی قانونی و بی مبالاتی این نهاد متهم کرد.

ساختمان 85

سرزمین کهن

یک دیالوگ «امیر آقایی» در نقش اردکانی، به «بیتا فرهی» توهینی بسیار بد تعبیر و سبب موج عظیمی از اعتراض های مردمی در شهرهای مختلف ایران شکل گیرد و پیرو آن، نمایندگان مجلس و حتی برخی مسئولان نظیر «محسن رضایی»، نیز خواستار توقف سریع این سریال شدند.

سرزمین کهن

نامه سرگشاده «کمال تبریزی» هم که در آن اسامی و نام خانوادگی آدم های سریال را کاملا تصادفی و بدون قصد و نیتی عنوان کرده بود نتوانست از آتش خشم معترضان بکاهد. در نتیجه، سازمان صداوسیما نیز طبق آنچه بازبینی مجدد سریال خوانده، هم اکنون 15ماه است که اجازه پخش ادامه این سریال الف ویژه را نداده است.

ستایش

نخستین اعتراض، به سریال مربوط به کانون سردفتران و دفتریاران می شد.اعتراض دوم، از سوی برخی از روحانیون حوزه علمیه قم صورت گرفت که از سیاه نمایی این سریال انتقاد کردند ودر مورد حضانت پدربزرگ، معتقد بودند .

ستایش

این حجم از سیاه نمایی علیه یکی از دستورات فقهی، در رسانه ملی، جای تامل و بررسی دارد.اعتراض سوم از سوی دبیر اتحادیه بارفروشان مطرح شد. اعتراضی که مانند اعتراض اول، پس از پخش شدن سکانس عنوان شد و دیگر نمی شد در مورد اصلاح آن اقدام کرد.

او یک فرشته بود

زمانی که سریال روی آنتن رفت کانون وکلا از این سریال شکایت کرد. شیطان به جسم آقای سرابی ظهور می کند و از قضا کار وی که بدمن سریال است، وکالت است . این شکایت البته پس از پایان سریال مطرح شد و در پخش آن اثر نگذاشت.

او یک فرشته بود

اغما

بیشتر اعتراض ها به این سریال ازجانب سازمان نظام پرستاری وپزشکان بدون مرز بود. اعتراضات این دو گروه به ندانستن اختیارات و وظایف پرستاری از سوی سازند گان بود.

اغما

کمیسیون بهداشت مجلس نیز به شخصیت پردازی پزشک و پرستار سریال، اعتراض کرد . از سوی سازمان و سازند گان نیزپاسخی به این اعتراض داده نشد.

در مسیر زاینده رود

مردم و مسئولان اصفهان به لهجه «بهنوش طباطبایی» در این فیلم اعتراض شدیدی کردند و معتقد بودندفرهنگ اصفهان در این سریال به تمسخر گرفته شده است. اعتراض ها کار را به مجلس و نمازجمعه و تذکر به رئیس صداوسیما کشاند.

در مسیر زاینده رود

خواسته معترضان قطع پخش سریال بود که هیچ گاه محقق نشد. برخی فوتبالیست ها نیز معترض بودند. سازندگان در نامه ای از فوتبالیست ها و مردم اصفهان عذرخواهی کردند.

ساختمان پزشکان

روان شناسان اعلام کردند صنف آن ها در این سریال به سخره گرفته شده است.اعتراض دوم به حوزه علمیه قم و جمعی از طلاب این شهر برمی گشت که معتقد بودند سریال، مروج برخی اصول غیراخلاقی است.

 ساختمان پزشکان

اعتراض سوم هم این بود که چرا نامی از «زانیار خسروی» به عنوان شاعر ترانه ای که سیروان خسروی می خواند، در تیتراژ نیامده است وبه بحث ممنوع الکاری و زیرزمینی بودن او اشاره شد.

راستش را بگو

مهم ترین اعتراض به این سریال دروغگو جلوه دادن نظام وهمچنین ترغیب جوانان به تشکیل گروه های بدون مجوز بود. هجمه بزرگی علیه سریال شکل گرفت و در نهایت به سانسور 164 دقیقه ای سریال منجر شد.

 راستش را بگو

حتی مراسم تقدیر از این سریال نیز در یک پارکینگ برگزار شد.

بچه های نسبتا بد

این سریال با اعتراض صنف پرستاران مواجه شد. در یکی از سکانس های این سریال، پرستاری با دوربین از اتاق زایمان بیرون می آید و حاضر نیست فیلم نوزاد را به پدر نشان دهد اما همین که پدر، پولی به پرستار می دهد، فیلم را در اختیارش قرار می دهد.

 بچه های نسبتا بد

این سکانس به همراه رنگ سفید لباس پرستار که می بایست سورمه ای می بود، زمینه های اعتراض این صنف را به همراه داشت که البته تاثیری بر روند پخش سریال نداشت.

پژمان

هنگام پخش سریال جمعی از فوتبالیست ها از طریق گفت و گو ها و انتشار نامه هایی، اعتراض خود را نسبت به این شکل نشان دادن فوتبالیست های بازنشسته ابراز کردند.

پژمان

آن چه بیش از همه در این اعتراض ها دیده می شد، تو سری خور بودن پژمان و خنگی او و تاکید بر این مقوله بود، کسی که فوتبالیست شد، تحصیلکرده نمی شود . البته این اعتراض ها هیچ گاه جنبه حقوقی به خود نگرفت.

در حاشیه

اعتراض هادر مورد جدید ترین ساخته «مهران مدیری» باز هم از سوی سازمان نظام پزشکی چند ماه پیش از به روی آنتن رفتن این سریال آغاز شد تا جایی که حتی وزیر بهداشت نیز طی نامه ای، اجازه پخش ندادن به این سریال را از ریاست سازمان درخواست کرد.

در حاشیه

نظام پزشکی در نامه ای، از آمادگی تحصن 7 هزار پزشک سخن به میان آورد. کانون وکلا نیز طی نامه ای به ریاست صداوسیما از لودگی و اتهام زنی به جامعه وکالت توسط این سریال، اظهار نگرانی کرد.

با این حال تلویزیون پشت کار ایستاد گرچه برخی ها معتقدند این سریال به پایان زودهنگام رسید و برخی قسمت های آن اصلا پخش نشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits