دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 چرا حس کار با محصول مهم تر از مشخصات فنی است؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چرا حس کار با محصول مهم تر از مشخصات فنی است؟

 چرا حس کار با محصول مهم تر از مشخصات فنی است؟

راحت بودن گوشی مهمتر از سخت افزار است

اساسا برای سال ها، تلفن های هوشمند بر مبنای مشخصات فنی شان سنجیده می شدند. این تاکنون قابل درک بود زیرا در این دوره، سخت افزارها اثری محسوس بر روی عملکرد کلی دستگاه ها داشتند و هر نسلی، سریع تر و قدرتمند تر از نسل قبل می شد.

وقتی موتو ایکس معرفی شد، جدای از ناامیدی بابت عرضه نشدن در سرتاسر دنیا، خیلی ها آن را گران توصیف کردند زیرا با وجود بهینه سازی های انجام شده توسط موتورولا، در مقایسه با پرچمداران بازار چیز جدیدی برای گفتن نداشت.
در مقابل، مدافعین به تجربه کلی کار با دستگاه استناد کردند و نه سخت افزار روز این صنعت. از دیدگاه آنها اهمیت واقعی را حسی داشت که کار با دستگاه در کاربر ایجاد می کرد. البته چنین افرادی شاید برای یک موتو ایکس با مشخصات فنی خیره کننده، از چنین دری برای دفاع وارد نمی شدند. بگذریم.

دلایلی هست که چرا روز به روز اهمیت مشخصات فنی رنگ می بازد، و در مقابل حس کار با محصول مهم می شود.

مشخصات فنی و سخت افزاری همه چیز نیست

 چرا حس کار با محصول مهم تر از مشخصات فنی است؟

پر واضح است که هر کسی محدودیت مالی نداشته باشد، سراغ خرید پرچمدارها می رود. همیشه عده ای می گویند آنچه در قلب دستگاه وجود دارد، تجربه کلی را رقم می زند، آن هم مستقیما. البته نه اینکه دیگر عوامل موثر نباشند، ولی مردم عادی همیشه به سخت افزار نگاه می کنند و ارزش پولی را که می دهند، با آن می سنجند.
حال اگر به بازار امروز نگاه کنید، همه شرکت ها باهوش شده اند و سعی دارند با به کار گیری جدیدترین سخت افزارها و استانداردها، جایی برای برتری فاحش رقبا باقی نگذارند. اما در عین حال، وقتی محصولات جدید آنها را با نسل قبل خودشان مقایسه می کنیم، پیشرفت چندانی دیده نمی شود.
گلکسی S4 با گلکسی S3 آنقدر فرق ندارد که کاربر عادی حین استفاده از آنها متوجه اش شود، اگر هم بشود نه به خاطر سخت افزار بهتر، بلکه به دلیل تجربه متفاوت احتمالی است. اینطور نیست؟
در اصل، به روز شدن محصولات نسل جدید با سخت افزارهای بهتر، فقط یک بهینه سازی -و در برخی موارد رفع ایراد نسل قبلی- است و برای همین هم بهبودها، نسل به نسل خفیف تر می شوند؛ زیرا ایرادات روز به روز کمتر می شوند.
مثلا به معرفی آیفون 5s نگاه کنید. اپل برخلاف بیشتر سال ها، کمتر درباره طراحی حرف زد و در عوض به مانور روی ویژگی های سخت افزاری خاصی پرداخت که به واقع، بیش از هر چیز زمینه سازی برای نسل های بعدی محصولاتش بودند، نه چیزی که مستقیما تجربه کاربر را تحت تاثیر قرار دهد.
شاید تنها استثناها سنسور تاچ آی دی و دوربین جدید بودند که مستقیما و عمیقا تجربه کاربر را بهبود می بخشیدند. بنابراین، مشخصات فنی و سخت افزاری همه چیز نیست.

دستگاهی که "فقط" درست کار کند

 چرا حس کار با محصول مهم تر از مشخصات فنی است؟

روز به روز تلفن های هوشمند و تبلت ها بیشتر عادی می شوند، و وقتی چیزی به وسیله روزمره زندگی تبدیل شد، شما دیگر دنبال مشخصات اعجاب بر انگیز و بهبودهای سالانه نیستید، بلکه در عوض می خواهید آن وسیله یا ابزار، نقشی را که در زندگی تان پذیرفته، درست و بی نقص ایفا کند و در کار و سرگرمی و ارتباطات شما، وقفه نیندازد.

ما همه دستگاه هایی می خواهیم که لااقل برای ۲ یا ۳ سال لنگ مان نگذارند و نرم افزارها را به خوبی اجرا کنند. پس همزمان که به سخت افزار قوی تر نیازمندیم، ولی باید خوشحال باشیم که سرعت پیشرفت کلی، کم یا لااقل نامحسوس شده. در اصل، از سال های اولیه ای که محصولات به دور از کمال نسبی تولید می شدند گذشته ایم، و حالا زمان توجه شرکت ها به ارائه تجربه کاربری پایدار است.
از دلایل اینکه مکبوک ایر و پرو، آیمک و مک پرو بسیار موفق بوده اند، این نبوده که سخت افزار خارق العاده ای در خود جای داده اند. از دارندگان آنها که سوال کنید، به شما خواهند گفت حتی گاه در ازای پولی که پرداخت کرده اند، امکان خرید سخت افزار قوی تر -در بین پی سی ها- نیز وجود داشته. اما چرا انتخاب آنها مک بوده؟ زیرا «فقط» دنبال دستگاهی بوده اند که «درست» کار کند و آنها را لنگ نکند.
حالا تصور کنید، وقتی تلفن هوشمند و تبلت هم مثل لپتاپ عادی شوند، شما دیگر هر سال انتظار ویژگی های فضایی نخواهید داشت، زیرا سرعت پیشرفت دست تان آمده و می دانید که انتظار چه چیزی را داشته باشید. اینجا است که رقم زدن یک تجربه کاربری بهتر، پایدارتر و مفیدتر مهم می شود، و سخت افزار "فقط" اگر آن تجربه را تحت تاثیر قرار دهد، مهم است. وگرنه، می شود یک سال دیگر هم با سخت افزار قبلی سر کرد.
همه شما معتقد هستید که ضعف بزرگ دستگاه های موبایل، عمر باتری آنها است. حتما نباید غولی مثل گلکسی نوت ۳ را بخرید تا خیال تان از بابت باتری راحت باشد، ولی فعلا مجبور هستید! پس این بهبود می تواند مستقیما تجربه شما را بهتر کند. این نوع چیزها است که باید بیشتر به آنها توجه کنید، نه تعداد هسته های پردازشی. بلکه دستگاهی که "فقط" درست کار کند.

بالاتر از هر چیز، تجربه کار با دستگاه قرار دارد

 چرا حس کار با محصول مهم تر از مشخصات فنی است؟

نگاهی داشته باشید به صنعت خودرو. هر ساله شرکت ها تغییراتی -از جمله بهبود توان موتور، بهینه سازی مصرف سوخت و ایمنی خودرو، و غیره- را در زیر بدنه مدل های مختلف انجام می دهند، دستی به سر و گوش خودرو می کشند، و سپس آن را روانه بازار می کنند. ولی موقع خرید خودرو، چه کسی دنبال بررسی این موارد می رود؟ کدام فردی را پیدا می کنید که برای خرید خودرویی برای استفاده روزانه، بررسی های تخصصی و عمیق (خطر غرق شدن!) خودروها را بخواند و سپس دست در جیبش کند؟
بر عکس، خریدار خودرو دنبال فرمان نرم، پدال هایی با حساسیت مناسب، صندل راحت، طراحی دلنشین، و ... می گردد. به این نگاه می کند که در جریان روزمره زندگی اش، خودرو وصله ناجوری نباشد.
خریداران تلفن های هوشمند و تبلت ها هم به زودی همین طور خواهند شد -و حتی اکنون هم بسیاری اینگونه اند.
اگر تلفنی بتواند در زندگی روزمره بهتر از گلکسی S4، آیفون، اچ تی سی وان و سایر پرچمدارها به شما خدمت کند، دیگر چه فرقی می کند سخت افزار آن چیست؟ مهم این است که تجربه کار با آن مقبول شما است.
بله مشخصات فنی مهم هستند، ولی فقط به خاطر اثری که روی تجربه کار با دستگاه می گذارند. پس اگر آن تجربه را به خوبی توصیف و دریافت کنیم، بیشتر راه را رفته ایم.
عامل تصمیم گیری شما، در وهله اول باید حس و حالی که موقع کار با یک محصول پیدا می کنید باشد. و در وهله دوم، اگر یک کاربر قدرتی هستید، امکانات خاص هر دستگاه -که باز هم روی تجربه حرفه ای شما اثر می گذارند- بهترین ملاک تصمیم گیری و خرید هستند. شما واقعا باید مفید بودن و تجربه کاربری دستگاه را مد نظر داشته باشید، نه مشخصاتی را که هر روز پرداختن به آنها خسته کننده تر می شود. این طور فکر نمی کنید؟


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits