دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ساخت اولین مفصل مصنوعی لگن در کشور
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
محققان یکی از شرکتهای‌ دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت مفصل مصنوعی لگن شدند. برای اطلاعات بیشتر از این نو آوری محققان ایرانی با دلگرم همراه باشید.

ساخت مفصل مصنوعی لگن در کشور

هادی جواهری، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در این رابطه گفت: این شرکت اولین تولیدکننده مفصل زانو در کشور بود و به ضرس قاطع می‌توان گفت که این مجموعه علمی پژوهشی اولین و تنها تولیدکننده مفصل مصنوعی لگن در کشور محسوب می‌شود که تا پیش از این از تولیدکنندگان آمریکایی، کره‌ای و چینی خریداری می‌شد.

جواهری افزود : در حال حاضر ۱۷ تا ۲۰ درصد بازار از مفصل مصنوعی لگن تولید شده توسط مجموعه ما استفاده می‌کند، قریب ۳۰۰ تا ۳۵۰ جراح با ما همکاری دارند و بسیاری از بیمارستان‌های ارتوپدی کشور به صورت مستقیم این محصول را از شرکت خریداری می‌کنند.

واردکنندگانی که مفصل مصنوعی لگن را وارد می‌کنند، معمولاً آن را با نرخ ۵ تا ۷ میلیون تومان به مراکز پزشکی عرضه می‌کنند، در حالی که محصول داخلی با نرخ ۳ تا ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به دست بیمار می‌رسد و این تفاوت قیمت مهم است.

هر چند جراحی انجام گرفته برای تعویض این مفصل بسیار ساده تلقی می‌شود و بیمار می‌تواند با انجام این جراحی ساده از دردهای مزمن رهایی یابد و کیفیت زندگی‌اش را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد، اما تکنولوژی ساخت این محصول ساده نیست و برای تولید آن نیازمند فناوری بالایی هستیم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: این محصول باید کاملاً شبیه استخوان باشد و پس از آن که در بدن بیمار جا گرفت، نباید برای حرکت و سیستم ایمنی بدن فرد دریافت کننده مشکلی ایجاد کند، به همین خاطر تولید آن نیازمند مواد اولیه و ماشین‌آلات خاص و نسبتاً پیچیده‌ای است که باید در یک فرایند دقیق علمی به تولید محصول بینجامد.

در حال حاضر نیز با همکاری یک شرکت فرانسوی در حال تولید سیمان ارتوپدی هستیم که در کلیه عمل‌های مربوط به تعویض کاربرد دارد و تا به حال در کشور تولید نشده است.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با رشد امکانات و کیفیت زندگی، متوسط طول عمر یا همان شاخص امید به زندگی از ۵۹ سال در اوایل انقلاب به متوسط ۷۴ سال در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

همین موضوع باعث شده که درصد سالمندان در جامعه افزایش یابد. بنا بر پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندان از کل جمعیت کشور، از مرز ۱۰ درصد عبور خواهد کرد و در سال ۱۴۳۰ این رقم از ۲۶درصد نیز فراتر خواهد رفت.

این مسئله به عنوان نشانه‌ای از توسعه روزافزون بازار پزشکی سالمندان تعبیر می‌شود.

به گفته متخصصین پزشکی با عبور سن افراد از ۷۰ سال ، احتمال بالایی وجود دارد که آنها به عمل تعویض مفصل در زانو یا لگن نیاز پیدا کنند. سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار نیازمند تعویض مفصل زانو در کشور وجود دارد که تکنولوژی ساخت آن بیش از این در کشور بومی‌سازی شده است. مفصل مصنوعی لگن نیز یک محصول پرکاربرد محسوب می‌شود که تا قبل از این صرفاً از طریق واردات تامین می‌شد.

مفصل مصنوعی لگن عموماً ساختاری متشکل از فلز و پلی‌اتیلن یا سرامیک دارد و بجای مفصل طبیعی لگن که به عللی دچار تخریب شده است، در محل آن کار گذاشته می‌شود.

مفصل مصنوعی لگن درد ناشی از تخریب مفصل را از بین برده و می‌تواند توانایی بیمار در انجام فعالیت‌های بدنی را به نحو چشمگیری بهبود بخشد. مفصل مصنوعی لگن می‌تواند دامنه حرکتی فرد بیمار را بهتر کرده و کوتاهی اندام بیمار را تا حدود زیادی جبران کند.

معمولاً بیماران در اثر آرتروز و ساییدگی، بد جوش خوردن شکستگی یا عفونت به تعویض مفصل نیاز پیدا می‌کنند.‌



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits