دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا تلاش برای رسیدن به هوش مصنوعی بیهوده بوده است؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با وجود پیش‌بینی‌ها، هوش مصنوعی هنوز به سطح هوش انسانی نرسیده است و در سطح فراگیر کاربرد ندارد. بااین‌حال، آیا انسان به شبیه‌سازی هوش خود نیاز دارد؟ با مجله دلگرم در ادامه همراه باشید.

نگاهی بر تلاش برای رسیدن به هوش مصنوعی

به گزارش مجله دلگرم از سایت زومیت:

هماهنگی زیادی بین پیشرفت خودروهای خودران و هوش مصنوعی وجود دارد و بشر هرچه‌بیشتر به آن‌ها نزدیک شود، سختی‌هایشان آشکارتر می‌شود. جان مک‌کارتی و ماروین مینسکی دو دانشمندی بودند که در سال ۱۹۵۶ «بررسی دوماهه‌‌ی ۱۰ مرد هوش مصنوعی» را برای رمزگشایی رازهای ذهن انسان پیشنهاد دادند و گفتند:

خیلی زود می‌توانیم به‌‌طور دقیق تمام ابعاد یادگیری و قابلیت‌های هوش را به‌شیوه‌‌ای توصیف کنیم که ماشین بتواند آن را شبیه‌سازی کند.

با وجود گذشت بیش از ۶ دهه از آن زمان، سیستم‌های هوش مصنوعی هنوز حتی در تقلید عملکرد ابتدایی شناختی کودک هم دچار مشکل هستند، چه برسد به قابلیت‌های حل مسئله‌ی ذهن بزرگ‌سال. انسان تاکنون موفق نشده است هوش مصنوعی انسانی بسازد؛ بلکه بیشتر در جهت اهدافی مثل تجزیه‌ی هوش مصنوعی به هوش محدود (Narrow) و هوش عمومی و ابَرهوش حرکت کرده است.

separator line

چنین روند مشابهی در خودروهای خودران هم دیده می‌شود. چند سال پیش، تقریبا تمام رسانه‌ها وعده‌ی خودروهای خودران را می‌دادند. براساس پیش‌بینی‌ها، قرار بود خودروهای خودران تا سال ۲۰۱۹ فراگیر شوند؛ بااین‌حال درحال‌حاضر، خودروهای خودران همچنان هدفی دور از دسترس هستند؛ چراکه در مرحله‌ی آزمون و خطا هستند و در مناطق محدود کاربرد دارند.

علاوه‌براین، خطاهای احمقانه‌ای مرتکب می‌شوند؛ به‌طوری‌که حتی پیشتازان خودروهای خودران امروزه تأکید می‌کنند بشر هنوز با حذف راننده فاصله دارد. این مسئله برای فروشگاه‌های فاقد صندوق‌دار هم صدق می‌کند.

آیا تلاش برای رسیدن به هوش مصنوعی بیهوده بوده است؟

خودروهای خودران و هوش مصنوعی عمومی برای بسیاری از افراد اهدافی ناممکن یا پروژه‌هایی ردشده و به‌معنی اتلاف زمان و پول هستند. شاید از برخی ابعاد حق با آن‌ها باشد و انسان هرگز نتواند به این اهداف برسد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهیم شد که بشر هنوز به افراد بلندپروازی نیاز دارد که به‌دنبال اهداف ناممکن باشند.

هوش مصنوعی عمومی طرفداران خود را دارد. نمونه‌ی بارز حمایت از هوش مصنوعی، OpenAI، آزمایشگاه تحقیقاتی ایلان ماسک و سم آلتمن است که حامی چندین پروژه‌ی شاخص است. در بیانیه‌ی مأموریت OpenAI آمده است:

مأموریت OpenAI تضمین فایده و سود هوش مصنوعی عمومی (AGI) برای بشر است؛ چراکه با این فناوری بسیاری از سیستم‌های خودکار ازنظر اقتصادی دربرابر انسان برتری پیدا می‌کنند. تلاش ما برای تولید مستقیم AGI سودمند و امن است؛ اما حتی اگر این مأموریت به دیگران در دستیابی به اهدافشان کمک کند، بازهم رسالت خود را انجام داده‌ایم.

separator line

البته، همه با این ارزیابی موافق نیستند و عملکرد فناوری‌های فعلی هوش مصنوعی تفاوت‌های زیادی با هوش و ذهن انسان دارد. بسیاری از دانشمندان برجسته‌ی این حوزه معتقدند هوش مصنوعی در سطح‌ انسانی هدف بیهوده‌ای است و در‌حال‌حاضر، برنامه‌ها و فناوری‌های متعددی از نوع هوش مصنوعی محدود وجود دارند که باید اولویت بیشتری برایشان قائل شد. پیتر نورویگ، پیشتاز هوش مصنوعی و مدیر پژوهشی گوگل، در این باره می‌گوید:

ما روش ساخت هوش واقعی را می‌دانیم و من و همسرم دوبار این کار را انجام دادیم. البته، همسرم بخش زیادی از کار را برعهده داشت. بااین‌حال، به شبیه‌سازی انسان‌ها نیازی نداریم؛ به همین دلیل، باید بر ساخت ابزاری تمرکز کنیم که به انسان کمک کند، نه اینکه صرفا از کارهایی کپی کنیم که روش انجامشان را می‌دانیم. ما می‌خواهیم ماشین‌ها مکمل‌ انسان‌ها باشند و کارهایی را انجام دهند که از توان انسان خارج است

نظر شما در رابطه با هوش مصنوعی و تلاش های انسان برای رسیدن به آن چیست؟ نظر خود را با ما و کاربران دلگرم در میان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits