دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین ترفند جهت تمیزکردن ظروف سیلور
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مقاله قصد داریم که با معرفی روش‌های مختلف در رابطه با تمیز کردن ظروف و برق انداختن، ظروف سیلور و نقره کمک ناچیزی به شما، همراهان همیشگی کنیم.

تمیزکردن ظروف نقره و سیلور و نحوه براق کردن آن‌ها

امروزه در اکثر خانه‌ها ظروف یا وسایل از جنس سیلور یا نقره یافت می‌شود. این ظروف به قدری زیبا هستند که ساده‌ترین غذاها در داخل آن‌ها بسیار جذاب و وسوسه‌انگیز می‌شود. این ظروف زیبا، بی‌نقص نیستند و اگر نحوه صحیح تمیز‌ کردن و نگهداری از آن‌ها را بلد نباشید، بعد از مدتی تغییر رنگ خواهند داد. اما اگر نحوه صحیح نگهداری از آن‌ها را بلد باشید، می‌توانید آن را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهید.

از ظروف نقره و سیلور چطور نگه‌داری کنیم؟

نگهداری صحیح از ظروف نقره و سیلور بهتر از بروز مشکل و تلاش برای رفع آن است. در زیر نکاتی در رابطه با نحوه نگهداری از ظروف نقره و سیلور ذکر شده است:

همیشه ظروف سیلور و نقره را تمیز نگه دارید. بعد از هر بار شستشو، با یک پارچه نرم به پاک کردن ظروف نقره و سیلور بپردازید تا رطوبت آن کاملا برطرف شود.

تمیزکردن ظروف نقره و سیلور و نحوه براق کردن آن‌ها

بهترین نحوه نگهداری از ظروف نقره و سیلور، استفاده از کیف‌های کوچک و مناسب است. قرار دادن این ظروف در تماس با اشیا تیز یا سایر ظروف، احتمال ایجاد خراش را افزایش می‌دهد.
بهتر است ظروف نقره و سیلور را دور از استخر، حمام و مکان‌های رطوبت‌دار نگهداری کنید. همچنین، از شستن همیشگی این ظروف با آب داغ بپرهیزید.

روش‌های تمیز کردن ظروف نقره سیاه‌ شده

بعد مدتی سطوح ظروف نقره تیره و کدر خواهد شد. گوگرد موجود در هوا با ظروف نقره واکنش می‌دهد و باعث تغییر رنگ این دسته از ظروف می‌شود. حاصل این واکنش ترکیبی به اسم "سولفید نقره" است که بر روی سطوح می‌نشیند و موجب کدر شدن ظاهر ظروف می‌شود. به دو روش زیر می‌توان سولفید نقره را حذف کرد و ظروف را مانند روز اول زیبا و براق کرد:

  • تمیز کردن ظروف نقره به روش فیزیکی.
  • تمیز کردن ظروف نقره به روش شیمیایی.

روش اول

در روش اول، یک حوله نرم و یک عدد واکس نقره تهیه کنید. با استفاده از حوله، واکس را روی لکه‌های تیره ظروف نقره مالش دهید. اگر احساس کردید که نیاز به آب است، کمی حوله را مرطوب کنید. ظروف نقره، مستعد ایجاد خش هستند. بنابراین، هنگام مالش حوله بر روی سطوح، از حرکات دایره‌وار بپرهیزید و تمرکزتان را بر نقاط غیرقابل دسترس قرار دهید.

برای پیشگیری از ایجاد رد یا لکه دستمال بر روی سطوح، مدام حوله را پشت‌ و‌ رو کنید. بعد از تمیز کردن ظروف با واکس، آن‌ها را با آب گرم بشویید و با یک پارچه نرم، کاملا خشک کنید تا مثل روز اول برق بیوفتد. نکته: در صورت دسترسی نداشتن به حوله، می‌توانید از پارچه محکم و نرم استفاده کنید.

تمیزکردن ظروف نقره و سیلور و نحوه براق کردن آن‌ها

روش دوم

روش شیمیایی بر پایه واکنش بین نقره و آلومینیوم شکل گرفته است. برای از بین بردن لکه‌های تیره روی ظروف و برق انداختن آن‌ها، کافی است به روش زیر عمل کنید:

درون یک سطل پلاستیکی را به طور کامل با فویل آلومینیومی بپوشانید. ظروف را به گونه‌ای درون این سطل قرار دهید که بیشترین تماس را با سطوح براق آلومینیوم داشته باشد.
محلولی با نسبت ۱ به ۴ از جوش‌شیرین و آب‌جوش تهیه کنید و درون سطل بریزید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه ظروف را از سطل خارج کنید.
ظروف نقره را با آب سرد و مواد شوینده ملایم بشویید. سپس با یک حوله نرم کاملا خشک کنید.

نکات مهم تمیز کردن ظروف نقره

برای ظروفی که لکه‌های زیاد و قدیمی دارند، این مراحل را تا جایی تکرار کنید که لکه‌های تیره کامل از بین برود.
بهتر است هنگام بیرون آوردن ظروف از سطل، دستکش‌های پلاستیکی بر دست داشته باشید.
اساس این روش، واکنش شیمیایی بین سولفیدزنقره و آلومینیوم است که در اثر آن "سولفیدآلومینیوم" تشکیل می‌شود. به همین دلیل، فویل استفاده شده را دور بیاندازید. انجام این واکنش نیاز به دمای بالا دارد.

تمیزکردن ظروف نقره و سیلور و نحوه براق کردن آن‌ها

تمیز کردن ظروف سیلور با سس‌ گوجه‌فرنگی

برای تمیز کردن لکه‌های کوچک بر روی ظروف سیلور، می‌توانید از سس‌ گوجه‌فرنگی استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید که جلا و درخشندگی ظروف سیلورتان کاهش پیدا کرده است، مقداری سس‌ گوجه‌فرنگی بر روی دستمال بریزید و روی لکه‌ها مالش دهید. بعد از گذشت ۱۵دقیقه، با استفاده از یک اسفنج نرم، سطوح ظروف را تمیز کنید. برای از بین بردن لکه‌های سیاهی که دسترسی به آن‌ها سخت است، از مسواک استفاده کنید.

تمیز کردن ظروف سیلور با سرکه سفید

سرکه تنها یک ماده ضدعفونی‌کننده نیست. برای صیقل و درخشش ظروف از جنس سیلور، تنها کافی است که ½ لیوان سرکه و دو قاشق جوش‌شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس، ظروف را برای دقایقی درون این محلول قرار دهید. بعد از خارج کردن ظروف از محلول، آن‌ها را زیر آب سرد بشویید و با یک حوله نرم، آن را کاملا خشک کنید.

تمیز کردن ظروف سیلور با نشاسته ذرت

تهیه خمیری از نشاسته ذرت و آب می‌تواند برق ظروف سیلور شما را بازگرداند. فقط کافی است، این خمیر را با یک دستمال کتان پشم بر سطوح سیلور مالش دهید.

تمیز کردن ظروف سیلور با نوشیدنی گازدار لیمویی

ظروف سیلور خود را در یک سطل حاوی نوشیدنی گازدار لیمو به مدت ۱ ساعت قرار دهید. سپس، آن‌را با دقت بشویید و با دستمال کامل خشک کنید.

تمیز کردن ظروف سیلور با شیشه‌ پاک‌کن

با انتخاب شیشه پاک‌کن مناسب می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید. با اسپری شیشه پاک کن بر روی یک اسفنج و مالش آن بر روی ظروف نقره و سیلور، حالت براق و درخشان اصلی را بازمی‌گرداند.

حتماً بخوانید:
نحوه تمیز کردن ظروف نقره ای

نحوه تمیز کردن ظروف نقره ای

نحوه تمیز کردن ظروف نقره ای آیا شمعدان‌های نقره، گلدان‏ها و وسایل دکوری نقره‏ای یا کارد و چنگال‌های نقره‎تان انعکاس زیبای خود را از دست داده‌اند و…

تمیز کردن ظروف سیلور با خمیر دندان

خمیر دندان‌ها تنها برای زیبایی دندان‌ نیست. استفاده از خمیردندان می‌تواند بسیاری از مشکلات خانگی را حل کند؛ برای مثال، مالش خمیر دندان بر روی ظروف سیلور باعث درخشانی آن‌ها می‌شود.

از ظروف نقره و سیلور چطور نگه‌داری کنیم؟

علت‌های زرد شدن ظروف سیلور

به مرور زمان، جلا و شفافیت فلز نقره کاهش پیدا می‌کند و تغییر رنگ می‌دهد. تفاوتی هم ندارد که ظرف باشد یا شعمدان، در هر صورت بعد از گذشت مدتی، قسمت‌هایی از آن کدر و زرد می‌شود. علت این تغییر رنگ، واکنش دادن نقره با عناصر موجود در هوا و تشکیل یک لایه به نام سولفید نقره است. این ترکیب موجب سیاهی یا زردی ظروف سیلور می‌شود.

از سوی دیگر، تماس دست آلوده به مواد حاوی گوگرد با ظروف سیلور باعث لکه‌دار شدن این ظروف می‌شود. همچنین، رطوبت هوا با ظروف استیل واکنش می‌دهد و باعث زرد شدن ظروف می‌شود؛ بنابراین، ظروف سیلور را در مناطق مرطوب قرار ندهید و بعد از هر بار شستشو به طور کامل خشک کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits