دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
11 کاربرد خانگی محلول آمونیاک
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
در این مقاله با کاربرد آمونیاک در خانه آشنا می شوید. برای براق کردن بسیاری از وسایل مانند طلا و جواهرات تا درخشان کردن شیشه پنجره و کریستال و از بین بردن لکه‌های روی لباس می‌توان از محلول آمونیاک رقیق‌شده با آب استفاده کرد.

این چند کاربرد آمونیاک در خانه به دردتان می‌خورد!

در این مطلب می‌خوانید:

نام آمونیاک احتمالا در کتاب‌های شیمی دبیرستان به گوشتان خورده است. شاید شما هم یکی از افرادی هستند که فکر می‌کنید این ماده تنها در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و با کاربرد آن در خانه آشنا نیستید.
آمونیاک در حقیقت نقشی مانند وایتکس در خانه بازی می‌کند و یکی از قوی‌ترین محصولات پاک‌کننده محسوب می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد کاربرد آمونیاک در خانه خواهید خواند.

آمونیاک چیست و چه کاربردی دارد؟

آمونیاک گازی بی‌رنگ، تند، اشک‌آور و خفه‌کننده است. گاز آمونیاک از هوا سبک‌تر بوده و به‌ سهولت به مایع تبدیل می‌شود. فرم معمول مورد استفاده از این ماده به صورت مایع است و میزان بسیار بالایی از آن برای تولید کودهای نیتروژنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمونیاک در آب بسیار محلول است و در دمای منفی ۷۷/۷ درجه سانتی‌گراد منجمد و در منفی ۳۴/۳۳ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید. محصولات آمونیاک مایع که امروز فروخته می‌شوند، حاوی گاز محلول در آب هستند.

آمونیاک یکی از قدیمی‌ترین ترکیبات پاک کننده‌ای است که در حال حاضر استفاده می‌شود. در واقع قدمت آن به مصر باستان برمی‌گردد و کلمه آمونیاک از خدای مصری، آمون گرفته شده که در معبد او در لیبی فعلی از سوزاندن کود شتر به عنوان اولین محصول آمونیاکی استفاده شده است.

حدود 80 درصد کل آمونیاک تولید شده در سطح جهان در تولید کود مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما شاید برایتان سوال پیش آید که آمونیاک خوراکی چیست یا آمونیاک خانگی چیست. می‌توان گفت در مصارف غذایی، بی‌کربنات آمونیوم که از آن به آمونیاک خوراکی نیز یاد می‌شود، به عنوان افزودنی صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنعت بیسکویت‌سازی کاربرد نسبتا زیادی دارد.

کاربرد آمونیاک در شست و شو

از کاربردهای آمونیاک به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید کودهای شیمیایی ازت‌دار کشاورزی
تولید اسید نیتریک و بسیاری از ترکیبات نیتروژن‌دار و کودهایی از قبیل نیترات
تولید دارو
تولید کودهای شیمیایی
ساخت مواد منفجره
استفاده در تکنولوژی انتقال گاز
تولید اوره و هیدرازین
کارخانجات یخ‌سازی
تکنولوژی حفاری و استخراج
صنعت نفت
استفاده از آمونیاک خانگی موجود در بازار برای شستشو و لکه‌بری

کاربرد آمونیاک در خانه چیست؟

فرم معمول مورد استفاده از آمونیاک به صورت مایع است و میزان بسیار بالایی از آن برای تولید کودهای نیتروژنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مورد کاربرد خانگی آمونیاک باید گفت آمونیاک به عنوان یک ماده شوینده، چربی‌ و روغن‌ روی سطح شیشه‌ای یا سفالی را به صابون تبدیل می‌کند و آب موجود در محلول آمونیاک، مواد صابونی را حل می‌کند. در نتیجه با استفاده از اسفنج یا دستمال کاغذی می‌توان آن‌ها را پاک کرد. در نهایت چیزی که باقی می‌ماند، محلولی از هیدروکسید آمونیوم است که کاملاً تبخیر شده و هیچ خط و اثری روی سطح باقی نخواهد گذاشت.

حتماً بخوانید:
نحوه نظافت و شستشو با آمونیاک چگونه است ؟

نحوه نظافت و شستشو با آمونیاک چگونه است ؟

برای تمیز کردن ظروف بلوری ، چینی ، فلزی و... می توانید از چند قطره آمونیاک استفاده کنید . در مقایسه با سایر مواد پاک کننده و شیمیایی ، آمونیاک کمترین…

با کاهش غلظت از طریق افزودن آب، می‌توان این ماده را به عنوان پاک‌کننده در مصارف خانگی مورد استفاده قرار داد که از آن با نام محلول آمونیاک خانگی یاد می‌شود. در منزل هم می‌توان آمونیاک مایع را با آب مخلوط و رقیق کرد، اما با توجه به خطرات آمونیاک برای بدن، بهتر است خودتان اقدام به تهیه آمونیاک داخل منزل نکنید.

کاربرد آمونیاک برای شستشوی وسایل خانگی

کاربرد آمونیاک در تمیز کردن فر

روش ساده‌ای برای تمیز کردن فر برقی یا توستر با آمونیاک وجود دارد که بدین صورت است: ابتدا فر را روشن کنید، بگذارید تا دمای 150 درجه فارنهایت (65 درجه سانتی‌گراد) گرم شود و سپس آن را خاموش کنید. کاسه کوچکی از جنس قابل استفاده در فر که حاوی یک فنجان آمونیاک است را در قفسه بالا و ظرف بزرگی از آب جوش را در قفسه پایین قرار دهید.

در فر را ببندید و بگذارید یک شب تا صبح به همان صورت بماند. صبح روز بعد کاسه را بردارید و بگذارید فر مدت کمی هوا بخورد. سپس، آن را با استفاده از آمونیاک و چند قطره مایع ظرفشویی که در یک چهارم آب گرم رقیق شده، پاک کنید. حتی چربی‌های قدیمی باید با این روش پاک شوند!

نکته: همیشه در استفاده از آمونیاک احتیاط کنید! هرگز آمونیاک را با سفیدکننده یا هر محصول حاوی کلر مخلوط نکنید. این ترکیب بخارهای سمی تولید می‌کند که می‌تواند کشنده باشد. این کار را در فضای دارای تهویه مناسب انجام دهید و از استنشاق بخارات خودداری کنید. دستکش پلاستیکی بپوشید و مراقب پاشیدن آمونیاک روی پوست یا چشم خود باشید. همیشه آمونیاک را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

کاربرد آمونیاک در چربی‌زدایی و تمیز کردن شیشه فر اجاق گاز

آمونیاک می‌تواند چربی‌های قدیمی فر شما را پاک کند.

کاربرد آمونیاک در شست و شو

از بین بردن لیزی صابون و چربی سطوح

برای خلاصی از تجمع صابون و لیزی محیط‌هایی مانند وان و کف حمام که ممکن است چربی نیز موجب لیز شدن آن شود، از محلول آمونیاک استفاده کنید. یک قاشق غذاخوردی آمونیاک را در یک گالن ۳.۷ لیتری آب داغ حل کنید و روی سطح بریزید.
بعد از اتمام کار، سطح را بشویید. می‌توانید هر چند مدت با این روش وان خود را تمیز کنید. از این محلول می‌توانید برای شستشوی کاشی‌های حمام نیز استفاده کنید و قارچ‌هایی که در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند را نابود کنید.

دفع حشرات مزاحم داخل کابینت

یکی از کاربردهای آمونیاک دفع پروانه‌ها و حشرات ریز موجود در آشپزخانه است که به هیچ طریقی قصد خروج از این فضا را ندارند! کمدها یا قفسه‌های انباری یا کابینت‌های خود را با یک فنجان آمونیاک رقیق‌شده در ۱ لیتر آب شستشو دهید. دراورها و درهای کابینت‌ها را باز بگذارید تا کاملا خشک شوند. پس از این خواهید دید که حشرات ریز از این محیط‌ها مهاجرت کرده‌اند.

درخشش کریستال‌ها با آمونیاک

آیا وسایل کریستالی شما دیگر برق نمی‌زنند؟ با مخلوط کردن چندین قطره آمونیاک در ۲ فنجان آب و استفاده از پارچه یا برس نرم، درخشندگی از دست‌رفته را به آنها بازگردانید. سپس ظروف را با آب بشویید و با یک پارچه خشک و نرم رطوبتش را بگیرید.

از بین بردن بوی رنگ

کاربرد آمونیاک در خانه‌ای که تازه رنگ شده، کاملا حس می‌شود. مژده برای عده‌ای که به بوی رنگ تازه روی دیوارها حساس هستند! دیگر نیاز نیست این بو را مدت طولانی تحمل کنید. با قرار دادن ظروف کوچک آمونیاک در اتاق‌هایی که تازه رنگ‌ کرده‌اید، می‌توانید بوی رنگ را به راحتی جذب کنید.
اگر پس از چند روز این بو ادامه داشت، ظرف‌ها را دوباره از آمونیاک تازه پر کنید. استفاده از ظروف حاوی سرکه و برش‌های پیاز نیز جواب می‌دهد. برای استفاده‌های خانگی دیگر سرکه مقاله کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه را بخوانید.

تمیز کردن دوده شومینه

آیا درب و دیواره‌های شومینه شما به دلیل دوده سیاه شده است؟‌ یک قاشق غذاخوری آمونیاک، دو قاشق غذاخوری سرکه و یک لیتر آب گرم را در یک بطری ریخته و روی دوده‌ها اسپری کنید. بگذارید چند ثانیه بماند تا اثر کند. سپس با یک پارچه جاذب آن را پاک کنید.
در صورت لزوم این مراحل را آنقدر تکرار کنید تا رد دوده کم‌رنگ شود. اگر بعد اط تمیز کردن کردن شومینه نیاز به رنگ‌آمیزی آن داشتید.

براق کردن جواهرات طلا و نقره

جواهرات طلا و نقره خود را با خیساندن آنها به مدت ۱۰ دقیقه در نصف فنجان محلول آمونیاک رقیق شده با یک فنجان آب گرم درخشان کنید. سپس آنها را با یک پارچه نرم به آرامی پاک کنید و بگذارید خشک شوند.

آمونیاک مایع چیست و چه کاربرد و مصارفی دارد ؟

نکته: این کار را با جواهرات سنگ‌دار و مرواریددار انجام ندهید، چرا که ممکن است موجب خش افتادن سطح ظریف آنها شود. در مورد روش‌های مختلف تمیز کردن و سفید کردن نقره و زیورآلات بیشتر بخوانید.

تمیز کردن کفش‌های سفید

یکی از کاربردهای آمونیاک تمیز کردن کفش سفید و کتانی است. یک پارچه را آغشته به آمونیاک رقیق‌شده با آب کرده و با آن کفش و کتانی‌های سفید خود را پاک کنید.

از بین بردن لکه‌های لباس

آمونیاک برای تمیز کردن لباس‌ها و لکه‌های آنها عالی عمل می‌کند. کاربرد آمونیاک در لکه‌بری در چند مرحله انجام می‌شود. پیش از استفاده باید گفت قبل استفاده از آمونیاک برای ابریشم، لباس پشمی یا پارچه‌های ظریف حتما آن را با ۵۰ درصد آب رقیق کنید.

قبل از شستشوی لباس، محلول را روی لکه عرق، خون یا ادرار و … بمالید.
در مورد لکه‌های چربی و روغنی، محلولی مساوی از میزان آب، آمونیاک و مایع ظرفشویی تهیه کنید. آن را داخل یک بطری ریخته و خوب تکان دهید و مستقیما روی لکه اسپری کنید. بگذارید دو تا سه دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.
برای پاک کردن علائم مداد و خودکار روی لباس، از چند قطره آمونیاک رقیق‌نشده استفاده کنید و سپس لباس را بشویید. اگر این روش جوابگو نبود، کمی ماده سفیدکننده لباس روی لکه بمالید و دوباره آبکشی کنید.
حتی می‌توانید لکه‌های رنگی لباس‌ها را با چندین بار اشباع شدن از محلول آمونیاک و آب پاک کنید.

پاک کردن پنجره‌ها

پنجره‌های کثیف و دودی هر خانه‌ای چهره‌ای نازیبا به آن می‌دهد. اما نگران نباشید! پاک کردن گردوغبار و آلودگی‌های قدیمی از روی شیشه‌ها آسان است. تنها کافی است یک پارچه نرم و مرطوب را به محلول ترکیبی از یک فنجان آمونیاک در سه فنجان آب آغشته کرده و سطح پنجره‌ را پاک کنید. با این روش پنجره‌های شما نه تنها کریستالی و شفاف می‌شود، بلکه رد آب نیز روی آن‌ها باقی نمی‌ماند.

روش تمیز کردن شیشه پنجره با محلول آمونیاک خانگی

شیشه‌های کثیف پنجره خود را با یک پارچه نرم و مرطوب با محلولی ترکیبی از ۱ فنجان آمونیاک در ۳ فنجان آب پاک کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits