دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نكته هاي ساده براي روتوش عكس
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نكته هاي روتوش عكس

يك عكاس ماهر مي تواند با اضافه كردن چند مورد جزئي تفاوت هاي زيادي در عکس ايجاد كند اما بعضي مواقع مهم نيست كه عكس چطوري گرفته شده باشد. آن چيزي كه بيشترين تفاوت را ايجاد مي كند،‌ آخرين روتوش عكس است. حالا به چندين نكته ويرايش عكس نگاهي بياندازيد، كه مي تواند در مواقعي كه به آن نياز داريد كمكتان كند.

نكته هاي ساده براي روتوش عكس

نحوه عكاسي در اين چند سال اخير تغييرات بسیار زیادی كرده است و آن فقط به دليل تجهيزاتي است كه استفاده می شود.خوشبختانه اين روزها تكنولوژي است که باعث می شود هر تغييري را بتوانید به دلخواه خود اعمال نمائید. هيچ فرقي نمي كند حتي اگر يك مشكلي كوچكي هم باشد،‌ چندين نكته و فنون ساده روتوش عكس که در اینجا آنها را متذکر می شویم مي تواند به زیبایی عکس شما بیافزاید. در اكثر موارد، اين نرم افزارهاي ويرايش عكس هستند که با آگاهي از نحوه کار با آنها و اصلاح این چند موردی که توضیح خواهیم داد، مي تواند هر کسی را با نگاه كردن به عكس شگفت زده كند. حالا به اين نكات ويرايش عكس نگاهی بياندازيد.

نكته هاي ساده ويرايش عكس

اگر نگاهي به عكس بياندازيد و همچنین نگاه ماهرانه و حرفه اي داشته باشید،‌ نكته هاي روتوش عكس بسیار ظريف هستند. اما نكاتي كه در اينجا به آن اشاره شده است،‌ نكاتي كاربردي و البته جز ساده ترين قوانين هستند كه فقط مي توانيد در ذهن آنها را به خاطر بسپاريد. اين نكات شامل...

يك نرم افزار روتوش عكس را انتخاب كنيد

بدون شك استفاده از يك دوربين ديجيتال عكاسي، اين روزها زندگي را واقعا ساده كرده است و به شما اين امكان را مي دهد كه ببينيد عكاسي چه هنر زیبایی است و اينكه هر آنچه كه در ذهن داريد را مي توانيد با اين نرم افزار پياده سازي كنيد. يكي از اين ساده ترين ابزارها Google’s Picasa است. برنامه هاي ديگري مثل Adobe Photoshop ، IrfanView، GIMP،Photo Filter می تواند به شما کمک کند .

اندازه عكس را مشخص كنيد(کادر بندی)

اندازه بندي عكس به معناي كاهش اندازه عكس و کادر بندی است، که بعضي مواقع ناچار به اين كار هستيد. به عنوان مثال شاید برایتان اتفاق افتاده باشد زماني عكسي را گرفته اید بدون آنكه در هنگام گرفتن عکس توجه کرده باشید، خواهید دید مجموعه ای از عناصر ناخواسته در پس زمينه یا اطراف عكس وجود دارد. اين فاكتورهاي غير معمول مي تواند واقعا زيبایي عكس را از بين ببرد و همين باعث اهميت پيدا كردن تغيير اندازه عكس مي شود. اكثر نرم افزارها اين قابليت را دارند و اصلا هم سخت نيست بعضي مواقع فقط حذف كردن حاشيه هم كافيست. اما هوشمندانه است كه قبل از اينكه هر تغييري را بر روي فايل اصلي عكس انجام دهيد، ‌كپي از اين فايل برداريد و تغيیرات را بر روي فايل كپي انجام بدهيد، بخصوص وقتي با فنون روتوش عكاسي چندان آشنايي نداريد.

ثابت كردن رنگ عكس

اين مورد بدون شك يكي از مهمترين معيارهاي روتوش عكس است. وقتي كه عكس مي گيريد اگر‌ نحوه ي نورپردازي عكس چندان مناسب نباشد ، می توانید با روتوش عكس رنگ و نور را ثابت كنيد، اكثر ابزارهاي روتوش عكس گزينه ي تثبيت رنگ را در خود دارند، شما می توانید به کمک این ابزارها نور عكس را به دلخواه خود دستكاري كنيد و يا آن را روشن تر كنيد، همه اينها را مي توانيد با گزينه هاي آن برنامه انجام دهيد. اصول تثبیت رنگ شفافيت، ‌كنتراست و تعادل رنگ است که همه این موارد مي تواند با ويرايش عكس تثبيت شود. اما توصیه می کنیم که زياد هم عكس را دستكاري نكنيد، فقط در حدی كه بخواهيد عيوب عكس را بر طرف كنيد، چون زیبایی یک عکس در این است که در واقع عكس طبيعي جلوه كند.

از بين بردن قرمزي چشم در عكس

البته مي توان گفت كه اكثر نرم افزارها اين قابليت را دارند كه قرمزي چشم را در عكس از بين ببرند. يك عكس از هر نظر بايد بدون نقص باشد اما حتي قرمزي چشم هم مي تواند بي نظير بودن عكس را خراب كند. بر طرف كردن اين نقص هيچ كاري ندارد، و چندان هم وقت گير نيست به راحتي كليك كردن بر روي چند مورد براي برطرف كردن این نقص عكس کافی است.

با ديگر قابليت هاي روتوش عكس آشنا شويد

روتوش

ويرايش عكس مي تواند به آساني مراحلي كه در بالا گفته شد پیاده شود و يا مي تواند بسته به نرم افزاري كه استفاده مي كنيد، ویرایش حرفه اي تری هم داشته باشید. اما آنچه كه در ابتداي كار به نظر مي رسد، خيلي شايد سخت تر از آنچه باشد كه در عمل خود را نشان مي دهد. اين تمرين ها را بر روي عكس ها و فايل هاي كپي انجام دهيد ، آخرين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه به دقت عكس خوبي را روتوش كنيد. وقتي بدانيد كه كدام نرم افزار براي شما راحت تر است ، پس روتوش عكس ديگر براي شما كاري ندارد.

خيلي موارد ديگر هست، كه مي تواند عكس شما را بهتر ويرايش كند اما مواردی كه در بالا به آنها اشاره شد پركاربردترين آنها است و وقتي كه به آنها اشراف پيدا كرديد ديگر وقت آن رسيده است كه كمي حرفه اي تر عمل كنيد حالا با دانستن اين نكات مي توانيد به كار روتوش عكس ادامه دهيد.

منبع: آموزش کامپیوتر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits