دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیرون آوردن انگشتر تنگ از دست با چند روش ساده
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
انگشتر اگر کمی تنگ باشد، ممکن است بعد از مدتی بر اثر ورم کردن انگشت یا چاق‌تر شدن دست‌ها یا حتی خیلی ساده بر اثر گرم شدن هوا یا دستان، انگشتر یا حلقه در انگشت گیر کند و نتوان از انگشت، انگشتر را خارج کنید.

روش های بیرون آوردن انگشتر تنگ از دست

برای بیرون آوردن انگشتر تنگ از انگشت روش های مختلفی مانند استفاده از نخ دندان، روان کننده ها و آب یخ وجود دارد که می توانید به آرامی با این روش ها انگشتر را از دست خارج نمایید.
روش بیرون آوردن انگشتر تنگ از دست کار چندان دشواری نیست ولی باید با احتیاط صورت گیرد. در صورتی که انگشت بنا به هر دلیلی ورم نمودن باشد و فرد قادر به بیرون آوردن انگشتر از دست نباشد، نباید با سماجت و زور نسبت به در آوردن انگشت اقدام نماید. برای در آوردن انگشتر از دست ورم کرده روش های خانگی کاربردی وجود دارند که با آن ها آشنا خواهیم شد.

خارج کردن انگشتر تنگ از انگشت خود

انگشتر در صورتی که مقداری برایتان تنگ باشد ممکن است با چاق شدن بعد از مدتی باعث ورم انگشت شود و برایتان تنگ شود، علاوه بر این برخی دلایل می توانند باعث ورم انگشت شوند و باعث شوند تا انگشتر در انگشت گیر نماید و شما نتوانید آن را از دست خود خارج نمایید. در این صورت به منظور بیرون آوردن انگشتر تنگ باید از روش ها و ترفندهایی کاربردی استفاده نمایید و از زور و سماجت برای خارج نمودن انگشتر استفاده نکنید زیرا باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد.
در ادامه با برخی دلایل ورم انگشت و روش هایی برای بیرون آوردن انگشتر تنگ از دست آشنا خواهیم شد، با دلگرم همراه باشید.

دلایل ورم انگشت

انگشتان دست بنا به دلایل مختلفی ممکن است ورم نمایند که البته اغلب این دلایل بدون ضرر می باشند. اما برخی موارد ورم انگشتان می تواند به خاطر عواملی خطرناک ایجاد شود که نیاز به مراجعه پزشک وجود دارد. در ادامه به معرفی برخی از دلایل ورم انگشت می پردازیم.

گرمای زیاد هوا

گرما سبب منبسط شدن رگ های خونی که از پوست عبور می کنند می گردد. با گشاد شدن رگ های خونی مقداری از مایع موجود در آن ها ممکن است به بافت های اطراف نشت کرده و باعث بروز تورم گردد. این شکل از ورم اغلب با فعالیت منظم از بین خواهد رفت.

بیرون آوردن انگشتر تنگ

مصرف بیش از اندازه از نمک

بدن همواره به دنبال حفظ تعادل بین نمک و آب می باشد و استفاده بیش از اندازه از نمک سبب می شود تا آب در بدن احتباس یابد و تورم ایجاد شود. در حالت معمول تورمی که به خاطر مصرف مواد غذایی شور ایجاد می شود در طول یک روز به خودی خود از بین خواهد رفت.

استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید

این مشکل همان ورم انگشت ها در زمان صبح می باشد که نوع بیماری خود ایمنی محسوب می گردد. این بیماری به بافت پوششی مفاصل حمله می نماید. این مشکل می تواند در هر رده سنی اتفاق بیفتد و سبب ورم در مچ ها و مفصل ها شود.

انسداد احتمالی در سیستم لنفاوی

لنفدوم نوعی بیماری تورم اندامی می باشد که به علل تخلیه ی ناکافی مایع لنف ایجاد می شود و سبب بروز تورم در کل دست و پا خواهد شد. این مشکل در موارد بسیار محدود و نادر می تواند سبب بروز تورم غیر عادی دستگاه لنفاوی گردد.

پره اکلامپسی

این شکل از تورم اغلب برای خانم های باردار ایجاد می شود و فشار خون بالا از مشخصه های آن می باشد. نشانه ی بارز این عارضه بروز ورم در دست و پا می باشد، به خصوص اگر فشار با انگشت باعث تو رفتگی بارز روی پوست شوید.

ورزش

در برخی موارد زمان ورزش نمودن امکان دارد دست ها ورم نمایند. چون ورزش باعث می شود رگ های خونی در بدن به افزایش تقاضا برای انرژی در ماهیچه واکنش نشان دهند. در طول ورزش بدن گرما تولید می نماید و دستگاه عروقی بدن اجازه می دهد تا مایع بیشتری به انگشت ها وارد شوند و از این راه دمای بدن کمتر شود.

مشکلات کلیه

در صورتی که کلیه نتواند مایعات اضافه را با موفقیت از بدن دفع نماید. بدن مایعات را در خون نگه داشته و باعث ورم خواهد شد.

برخی داروها

مصرف بعضی از داروها می تواند باعث بروز ورم در انگشتان دست شود، از جمله داروهای فشار خون، داروهای دیابت، استروئیدها و داروهای ضد بارداری می توانند ورم ایجاد نمایند.

نحوه خارج کردن انگشتر و حلقه تنگ از دست

پس از شناخت و مطالعه علت های ورم دست می توانید برای خارج کردن انگشتر اقدام نمایید. در ادامه با روش های بیرون آوردن انگشتر تنگ از دست آشنا می شوید.

قبل از هر چیز اجازه دهید ورم انگشت ها بخوابد

از مهمترین عللی که انگشتر می تواند در دست گیر کند این است که حلقه تنگ به انگشت فشار وارد نماید. این موضوع باعث می شود تا اطراف انگشتر به ویژه قسمت بند انگشت دست ورم نماید و باعث شود تا مشکل گیر کردن انگشتر در انگشت بیشتر شود. اگر دستانتان به دلیل گیر کردن انگشتر ورم نموده است قبل از هر اقدامی باید بگذارید ورم بخوابد. برای این کار باید روش هایی را اجرا کنید که باعث کاهش ورم می شوند. برای کاهش ورم انگشت دست خود می توانید از یکی از دو روش زیر بهره ببرید.

بیرون آوردن انگشتر تنگ

استفاده از آب یخ:

یک روش فوری و آسان برای برطرف نمودن ورم دست استفاده از آب و یخ می باشد. سرما سبب می شود تا پوست و ماهیچه ها منقبض شوند و تورم به وجود آمده خیلی سریع کمتر شود. برای این منظور دست خود را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب و یخ قرار داده یا اینکه تکه ای یخ را به اطراف انگشت ورم نموده خود به ویژه اطراف انگشتر بمالید تا ورم کاهش یابد.

دست خود را بالای سر بگیرد:

اگر آب و یخ در دسترستان ندارید می توانید از روش دیگر استفاده نماید. برای اینکار حدود ۵ دقیقه دست خود را بالای سرتان نگه دارید. این عمل باعث می شود تا خون کمتری به دست برسد و ورم دست بخوابد. این روش به اندازه استفاده از آب یخ تاثیر ندارد ولی در شرایط نداشتن آب یخ می توان از آن کمک گرفت.
بعد از اینکه ورم دست کم شد و خوابید حلقه را آرام و کم کم در دستان خود بچرخانید. حال اگر انگشتر خارج نشد از روش های زیر برای بیرون آوردن انگشتر تنگ استفاده نمایید.

انجام چند حرکت :

برای خارج نمودن انگشتر گیر کرده در انگشت خود خیلی آرام دو انگشت شست و اشاره دست دیگرتان را به دور حلقه گیر کرده در انگشت بگیرید. بعد خیلی آرام حلقه را بچرخانید و به جلو و عقب ببرید. این عمل را به نحوی انجام دهید که همزمان با چرخاندن حلقه آن را با فشار به طرف خارج هدایت نمایید تا بیرون آید.
مراقب باشید تا این عمل را با فشار زیاد انجام ندهید، وارد کردن فشار زیاد برای جلو و عقب کردن انگشتر می تواند سبب بروز ورم انگشت شود.

استفاده از چرب کننده های طبیعی یا ژل روان کننده

برای انجام این روش و بیرون آوردن انگشتر تنگ باید از چرب کننده هایی مانند وازلین و ژل لوبریکانت استفاده نمایید. استفاده نمودن از مقدار زیادی روان کننده سبب می شود تا با کمترین آسیب به پوست دست انگشتر را خارج نمایید. چرب کننده هایی که بر پایه وازلین باشند اغلب به بهترین شکل عمل می نمایند.
اگر در طول خارج نمودن حلقه یا انگشتر تنگ به پوست خود صدمه زدید یعنی از مواد روان کننده مناسب استفاده نکرده اید. از این رو برای اینکار از مواد مناسب استفاده نمایید. برخی از چرب کننده های مناسب شامل موارد زیر می شوند:

  • وارلین
  • شیشه پاک کن یا دیگر پاک کننده های پنجره
  • لوسیون دست
  • کره
  • نرم کننده مو و شامپو
  • ژل پترولیوم یا پماد آنتی بیوتیک
  • اسپری پخت و پز، کره نرم یا روغن پخت و پز
  • کره بادام زمینی نرم
  • آب و صابون
  • روغن بچه

کمی از مواد چرب را به زیر انگشتر مالیده و بعد آن را به اطراف بچرخانید. این چرخش را با کمک انگشت شست و اشاره خود انجام دهید، برای نتیجه بهتر روان کننده بیشتری استفاده نمایید. خیلی آرام این کار را انجام دهید و انگشتر را به طرف بیرون هدایت نمایید.

استفاده از نخ دندان

روش دیگر برای بیرون آوردن انگشتر تنگ از دست استفاده از نخ دندان می باشد. برای این منظور یک قسمت از نخ دندان را از زیر انگشتر عبور دهید. می توانید از یک سوزن برای انجام این کار استفاده نمایید و نخ دندان را از زیر حلقه بیرون بکشید.
حال نخ دندان را به دور ناحیه انگشت بالای حلقه پیچانده و این عمل را خیلی آرام انجام دهید. زیرا می تواند باعث درد و کبودی شود. اگر نخ بیش از حد تنگ پیچیده شود، باید مجددا آن را باز کرده و دوباره آرام ببندید. حال تلاش نماید تا با کشیدن و پیچچاندن نخ دندان به سمت عقربه های ساعت انگشتر را طرف نوک انگشت خود هدایت نمایید. چند مرتبه این کار را انجام دهید تا حلقه شروع به حرکت کند و از انگشت خارج شود.
با این روش از انگشتر گیر کرده رها خواهید شد. بعد انگشت خود را از جراحت و آلودگی ها پاک نموده و تا وقتی که تورم ناشی از بیرون آوردن انگشتر بهبود نیافته انگشتر دیگری در دست نکنید.

در صورتی که انگشت ورم زیادی کرده باشد و یا اینکه انگشتر خیلی تنگ شده باشد، ممکن است روش های بالا مفید واقع نشوند. از این رو در ادامه با روشی آشنا خواهیم شد که برای بیرون آوردن انگشتر تنگ از انگشت ورم نموده مفید است. در این روش برای خارج نمودن انگشتر گیر کرده از انگشت ورم نموده به ابزار و وسائل زیر نیاز داریم:
نخ دندان یا نخ معمولی به اندازه حدودا ۳۰ سانت یا بیشتر، مایع ظرفشویی یا مقداری روغن، یک جسم تیز مانند سوزن یا سنجاق یا خلال دندان.
به منظور خارج نمودن انگشتر در این روش می توانید از نخ دندان، روبان یا نخ معمولی که محکم باشد یا دولا کرده باشید استفاده نمایید، با این حال نخ دندان بهترین گزینه می باشد.

در این روش نخ را از زیر انگشتر رد نمایید و حدودا ۳ تا ۴ سانت از آن را بیرون بگذارید.
باقی نخ را نه خیلی محکم از ناحیه ای که انگشتر گیر نموده است تا کمی بعد از بند انگشت خود بپیچید. نخ هر چه بیشتر و متراکم تر پیچیده شود بهتر خواهد بود.

بر روی نخ کمی مایع ظرف شویی یا روغن بریزید تا به بهتر بیرون آمدن کمک نماید. پس از اینکه نخ را دور انگشت پیچیدید، آن قسمت از نخ را که بیرون گذاشته بودید گرفته و در جهت بر عکس شروع به پیچاندن نمایید تا بار باز شدن نخ انگشتر نیز از دست خارج شود. زمانیکه که نخ را محکم به دور انگشت پیچیده باشید از ورم جلوگیری می شود.

در صورتی که انگشت بیش از حد ورم نموده باشد، هیچ یک از روش های ارائه شده در این مطلب نمی توانند مفید باشند. از این رو باید سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه نمایید تا با ابزار مناسب انگشتر را ببرند. در این روش که به وسیله پزشک یا متخصص این زمینه انجام می شود، اغلب جسمی محکم را زیر انگشت قرار داده تا به انگشت صدمه ای وارد نشود و بعد با کمک دریل کوچک و سوهان مخصوص انگشتر بریده می شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits