دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را عیب یابی و رفع کنیم ؟

علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ چیست ؟

چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را عیب یابی و رفع کنیم ؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قطعاً باتری لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین اجزای آن است که در مواقعی که به برق دسترسی نداریم نیاز به آنرا بیشتر احساس می کنیم. پس باید طرز صحیح حفظ و نگهداری از باتری لپ‌تاپ را بدانیم.

​چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را عیب یابی کنیم؟

به گزارش دلگرم : مشکل شارژ نشدن باتری در لپ تاپ ها می تواند کارکرد و استفاده بهینه از این دستگاه را با اختلال مواجه کند. برهمین اساس، در ادامه این مبحث به بررسی اصلی ترین و مهم ترین دلایل شارژ نشدن باتری در لپ تاپ می پردازیم.

1. کهنه و معیوب شدن باتری

بدون تردید، یکی از اصلی ترین علت های شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ می تواند به معیوب شدن و به اتمام رسیدن تاریخ انقضای آن مربوط شود. در اثر مستهلک شدن و بالا رفتن عمر آداپتور، به تدریج کارایی و عملکرد آن رو به افول می رود. در چنین شرایطی، باتری لپ تاپ از توان لازم برای روشن نگه داشتن و کارکرد بهینه دستگاه برخوردار نمی باشد.

اولین اقدام در جهت رفع این مشکل، اطمینان حاصل کردن از سالم بودن باتری می باشد. برای حل این مشکل در ابتدا لپ تاپ را خاموش کرده و باتری آن را خارج می کنیم.

سپس لپ تاپ را به برق متصل نموده و روشن می نماییم. در صورتی که دستگاه شروع به شارژ شدن نماید، حکایت از خراب بودن باتری داشته و نیاز به تعویض باتری دارد.

2.وجود قطعی در سیم ها و اتصالات لپ تاپ

از دیگر دلایلی که باعث شارژ نشدن باتری در لپ تاپ می شود، خرابی و قطعی در کابل های برق و اتصالات دستگاه می باشد. در بسیاری مواقع به علت های مختلفی مانند گیر کردن، پارگی و پیچ خوردن، کابل برق لپ تاپ دچار قطعی و نوسان می شود.

در این مواقع پس از بررسی خراب بودن کابل برق، با تعویض این قسمت می توان مشکل شارژ نشدن را برطرف نمود. همچنین، اتصالی پریز برق هم می تواند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشد. با متصل کردن کابل لپ تاپ به یک پریز دیگر می توان این مشکل را مرتفع نمود.

3.گرم شدن بیش از اندازه باتری لپ تاپ

داغ شدن باتری دستگاه در هنگام استفاده، از دیگر دلایل شارژ نشدن باتری در لپ‌تاپ است که می توان به آن اشاره نمود. در صورت مواجه با این مشکل، می بایست دستگاه را خاموش نموده و باتری را جدا نموده تا با گذشت زمان و به تدریج خنک شود.

4.بهم خوردن تنظیمات باتری لپ تاپ

یکی دیگر از دلایل شارژ نشدن باتری نوت بوک نشأت گرفته از بهم خوردن تنظیمات آن می باشد. به همین منظور با بررسی وضعیت تنظیمات باتری دستگاه می توان نسبت به رفع این مشکل اقدام نمود. برای این کار در ابتدا باید وارد قسمت کنترل پنل (Control panel) شده و سپس گزینه Power Option را از تب کنترل پنل انتخاب کرد.

در ادامه بر روی قسمت Change plan setting کلیک می کنیم. سپس با انتخاب گزینه Change advanced power setting بر روی گزینه battery کلیک کرده و سپس گزینه Low battery level را در وضعیت ۱۰ الی ۱۵ قرار می دهیم.برای برگرداندن تنظیمات به حالت اولیه گزینه Restore Default setting to this plan را انتخاب می کنیم.

5.بروز اشکال در درگاه (پورت) شارژ لپ تاپ

از دیگر دلایلی که باعث شارژ نشدن باتری در لپ تاپ ها می شود می توان ایراد در قسمت پورت شارژ دستگاه را عنوان نمود. تکان زیاد لپ تاپ به ویژه در هنگام اتصال کابل شارژر می تواند باعث خرابی و معیوب شدن سوکت آن شود.

همچنین، احتمال شکستگی سوکت شارژر در اثر تکان خوردن های زیاد وجود دارد.به منظور رفع این مشکل بررسی داخل پورت شارژ لپ تاپ کمک شایانی می نماید.

6. آپدیت درایوها از دیگر دلایل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

با آپدیت نمودن درایوها نیز می توان مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ را حل نمود. برای انجام این پروسه در ابتدا وارد قسمت کنترل پنل دستگاه شده و از قسمت Hardware and sound گزینه Devices را انتخاب کرده و بر روی گزینه Batteries کلیک می کنیم.

در ادامه سه گزینه موجود را نوبتی باز نموده و بر روی گزینه Properties و قسمت Driver و سپس گزینه Update Driver کلیک می کنیم.

حتماً بخوانید:
تاثیر لپ تاپ بر سلامتی،ضررهای لپ تاپ برای بدن چیست؟

تاثیر لپ تاپ بر سلامتی،ضررهای لپ تاپ برای بدن چیست؟

ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﮫﺎی ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﻟﻮازم اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﺑﻪ ﺧﺼﻮص راﯾﺎﻧﻪ در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ھﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪﺳﻤﺖآﺳﺎن ﺗﺮ ﮐﺮدن و ﺟﺬاب ﺗﺮ ﻧﻤﻮدن…

دلیل ۱۰۰ درصد شارژ نشدن باتری لپ تاپ چیست؟

۱۰۰ درصد شارژ نشدن باتری لپ تاپ دلایل گوناگونی دارد. مهم ترین دلیل بروز این مشکل کهنه شدن باتری می باشد. باتری لپ تاپ نیز همانند دیگر قطعات آن عمر مفیدی داشته و با گذشتن زمان کارایی خود را از دست خواهد داشت.

در صورتی که مدت زمانی طولانی است که از باتری استفاده می کند به احتمال زیاد باتری به طور کامل و فول شارژ نشده و ۶۰ یا ۷۰ درصد سارژ می شود.

تغییر تنظیمات لپ تاپ نیز از دیگر عوامل بروز این مشکل است. در صورتی که گزینه Battery life control را فعال کرده باشید جهت افزایش طول عمر باتری، باتری لپ تاپ فول و ۱۰۰ درصد شارژ نمی شود.

شارژ نشدن باتری لپ تاپ

افزایش کارایی و طول عمر باتری لپ‌تاپ

نکات کاربردی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

بدون تردید، همیشه پیشگیری بهتر از درمان می باشد. برهمین اساس، برای جلوگیری از بروز مشکل در شارژ شدن باتری لپ تاپ نگهداری اصولی و بهینه از دستگاه از راهکارهای کاربردی و مفید تلقی می گردد.

برهمین اساس، در هنگام شارژ کردن باتری دستگاه مناسب است که پس از رسیدن سطح شارژ لپ تاپ به صفر درصد، نسبت به شارژ ۱۰۰ درصد آن اقدام کنیم.

کالیبره کردن باتری لپ تاپ نیز در افزایش عمر مفید و کارایی باتری در لپ تاپ ها تاثیر ویژه ای دارد.همچنین، در هنگام انجام عملیات سنگین مانند بازی های دارای گرافیک بالا که منجر به افزایش دمای درجه لپ تاپ می شود، می توان باتری را از دستگاه خارج کرد.

ناگفته نماند که غبار زدایی و تمیز کردن باتری نیز در رفع مشکلات شارژ باتری لپ تاپ تاثیرگذار و مؤثر است. برای انجام این کار در ابتدا دستگاه را خاموش نموده و سپس باتری را از دستگاه خارج می کنیم. در ادامه با یک دستمال تمیز و مناسب محفظه مخصوص قرارگیری باتری و اطراف آن را به دقت تمیز کرده و پس از انجام این فرآیند باتری را مجدد در محل خود نصب می نماییم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits