دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت مهم سوختن موتور کولر گازی
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
سوختن موتور کولر گازی یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که امروزه برای هر کسی، ممکن است اتفاق بیافتد . اما علت سوختن موتور کولرگازی چه میتواند باشد ؟! با دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

دلیل سوختن موتور کولر گازی چیست ؟

ما در این بخش از دلگرم به شما دوستان خرابی های کولر گازی را کامل آموزش میدهیم و یکی از مهمترین ایراد اسپلیت ها سوختن کمپرسور میباشد اگر کولر گازی شما کمپرسورش کار نکند هیچ سرمایی ندارد و باید بدانیم موتور کولر گازی گرانترین قطعه آن میباشد و اگر خراب باشد توان چرخش گاز را در مدار یا سیکل را ندارد پس بهتر است ما بدانیم کمپرسورها به دلایل زیر میسوزند .

اولین دلیل سوختن موتور کولر گازی بدون گاز کار کردن کولر گازی است : حتی اگر گاز داشته باشد ولی گاز کولر کم باشد باعث مشکلاتی در کمپرسور میشود .

دومین علت سوختن موتور کولر گازی نوسانات برق است : شهر مثلا اگر ولتاژ برق به زیر ۲۰۰ ولت برسد کمپرسور ناگهان درحین کار کردن زیر بار میماند یعنی روند کار کردنش قطع میشود ولی برق روی سیم پیچ هست و سیم پیچ به شدت آمپر میکشد و نمتواند قطعات داخلش را راه بی اندازد و موتور اورلود میکند اورلود یعنی قطعه ای داخل موتور هست که در مواقع خطر برق راقطع میکند.

سومین دلیل سوختن کمپرسور کثیف بودن کنداسور میباشد : و کندانسور کولر گازی همان قطعه ای هست که روی آت دور یا یونیت بیرونی نصب شده و شبیه رادیات ماشین میباشد که گاز داغ از کمپرسور وارد آن میشود و اگر کندانسور کثیف باشد کندانسور نمیتواند گرمای گاز را کامل تخلیه کند و باعث میشود فشاز گاز بالا برود یعنی روی گاز r22 : مثلا فشار گاز باید رو ۶۰ باشد ولی وقتی کندانسور کثیف باشد گیج عدد ۹۰ رانشان میدهد که این بالا بودن فشار گاز باعث بالا رفتن مصرف برق میشود به دلیل بالا رفتن آمپر که اگر آمپر بیش از حد شود احتمال سوختن کمپسور بیشتر میشود همچنین بالا رفتن فشار گاز فشار زیادی به کمپرسور وارد میکند.

چهارمین دلیل سوختن کمپرسور وجود هوا داخل لوله های مدار کولر گازی میباشد: وقتی یک نصاب کولرگازی را نصب میکند ما اجبار داریم که مدار را با دستگاه وکیوم هوای داخل لوله ها را خارج کند به آن رلیل است که وجود ها داخل مدار با روغن کمپرسور ترکیب میشود و روغن موتور خراب میشود و توانایی و خاصیت خود را ازدست میدهد تا حدی و همچنین هوا باعث اکسید شدن قسمت داخلی کمپرسور میگردد که بعد از مدتی این زنگ زدگی با اضافه شدن ضخامتش با قطعات دیگر موتور ساییدگی ایجاد میکند

واحتمال قفل شدن یا گیرپاج شدن کمپرسور وجود دارد همچنین وجود هوا داخل مدار نقطع ذوب گاز را تغیر میدهد وجود رطوبت داخل مدار میتواند باعث کیپ شدن لوله مویی کولر گازی شود اگر لوله مویی اسپلیت کیپ شود راه چرخش گاز داخل سیکل متوقف میشود یعنی گاز چرخش ندارد و کمپرسور هر چقدر کار میکند نمیتواند گاز را بچرخاند و دمای موتر بالا رفته و آمپر دستگاه بالا میرود برودت پایین میآید و احتمال سوختن کمپرسور زیاد میشود

پس لوله مویی خیلی قطعه حساسی در کولر گازی میباشد به دیگر دلایل سوختن کمپرسور میتوان خرابی خازن را گفت خازن چیست در کولر گازی کمپرسور برای استارت زدن و راحت تربگوییم برای راه اندازی کمپرسور ما به ولتاژ بالای ناگهنانی احتیاج داریم و فقط خازن میتواند داخل خودش ولتاژ زیادی را جمغ آوری کند و در هنگام احتیاج آن ولتاز را آزاد سازد.

دلیل سوختن موتور کولر گازی پس کمپرسور به دیلی فشار زیاد گاز که روی آن میباشد نیاز به کمک خازن دارد که در لحظه اولیه روشن شدن حدود ۴۰۰ ولت برق که توسط خازن وجود دارد بتواند به راحتی استارت کند حالا اگر خازن ما خراب شود چه اتفاقی می افتد اینجاست که کمپرسور نیاز بدون وجود خازن مانند تیرکمانی میباشد که زه جای کش یا لاستیک روی آن نخ بیندید پس اگر تیرکمان حالت کششی نداشته باشد توان پرتاب تیر را ندارد کمرپسور هم اگر خازن نداشته باشد توان استارت زدن را ندارد

البته این موضوع درمورد کمپرسور های تک فاز میباشد و همچنین در مورد کولر گازی های غیر اینورتر صدق میکند و خازنوقتی خراب باشد کمپرسور هنگام استارت یه صدای زوزه ای میدهد حدود کمتر از ده ثانیه که در این تایم دستگاه به شدت آمپر میکشد و فقط قطع ای به نام اورلود به داد و فریاد کمپرسور میرسد و گرنه موتور میسوزد یعنی وقتی موتور بسیار آمپر میکشد اورلود میکند و مجددا بعد ازخنک شدن میخاهد کار کند

که نمیتواند به دلیل خرابی خازن و اگر این عمل زیاد تکرار شود موتورمیسوزد یکی دیگر از دلایل سوختن موتور کولر گازی بیش از حد بودن لوله کولر گازی میباشد وکه بسیار دلیل مهمی میباشد اسپلیت ها یه استانداری برای طول لوله کشی دارند که اگر بیش از حد این استاندارد لوله بکشیم وقتی کمپرسور بخواهد کار کند باید یه حجم زیادی گازی که داخل این این لوله ها وجود دارد را بچرخاند و باعث استلاک بیش از حد موتور میشود.

separator line

علائم خرابی موتور کولر گازی

کم شدن جریان هوا

یکی از علائم سوختن موتور کولر گازی، کم شدن جریان هوای خروجی از کولر گازی است. البته که این مشکل، می تواند دلایل مختلف دیگری نیز داشته باشد. شاید حتی تنظیمات جریان هوا کولر گازی دستکاری شده و با مشکل روبرو شده است و همین طور ممکن است دریچه های دستگاه، مسدود شده باشد و یکی دیگر از دلایل آن، فیلترهای کثیف هوا، نیز منجر به جریان، خواهد شد.

اما به طور کلی اگر از تمام این مواردی که گفته شد، مطمئن بودید، باید کم شدن جریان هوا را یکی از نشانه های سوختن موتور کولر گازی بدانید.

صداهای ناهنجار موتور کول گازی

اگر زمانی که کولر گازی روشن می کنید، با صداهای ناهنجاری مانند جیرجیر کردن برخورد می کنید و یا اینکه کولر گازی شما در زمان روشن بودن ناگهان صدای غیرمعمولی از خود تولید می کند، می تواند از علائم سوختن موتور کولر گازی اسپلیت باشد. ا

بوی بد ناشی از روشن بودن کولر گازی

بوی تندی که از خروجی های هوای کولر گازی خارج، می شود شما را در استفاده از کولر گازی، نا امید می کند. این بو در رایج ترین موارد ممکن است کپک های درون سیستم تهویه مطبوع، باشد. همیشه این نکته را آویزه گوش خود کنید. یکی دلایلی که سرویس کولر گازی امروزه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، جلوگیری از موارد مانند کپک زدن برخی تجهیزات این دستگاه است. اگر تجهیزات کولر گازی، به موقع و زمان های مشخص، تمیزکاری شود، خیلی کم اتفاق می افتد که مواردی مانند بوی بد کولر گازی، تولید شود.

وجود نم یا نشتی از کولر گازی

یافتن رطوبت در جاهایی که نباید در اطراف کولر شما باشد، می تواند نشانگر چند مسئله باشد. برای کسانی که از زمان خرید کولر گازی آن ها مدت زیادی نگذشته باشد، نمی شود آن را یکی از علائم سوختن کولر گازی دانست و ممکن است این مورد، نشت مایع مبرد باشد که می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما و خانواده شما ایجاد کند. همچنین ممکن است مشکلی در اتصالات و لوله های دستگاه شما، وجود داشته باشد که می تواند شکسته یا دچار پارگی شده باشد. در هر صورت، برای جلوگیری از رشد کپک، باید سریعا، مشکلات مربوط به رطوبت را برطرف کنید.

هوا به اندازه کافی خنک نمیشود

وقتی تهویه مطبوع شما به درستی کار نمی کند، یکی از مسائل، خنک نشدن هوا به وسیله کولر گازی است. آنجاست که متوجه کم شدن هوای خنک از دریچه ها می شوید. در بعضی موارد ممکن است هوا به هیچ وجه سرد نشود. وقتی این اتفاق می افتد، احتمال زیاد این یکی از علائم سوختن موتور کولر گازی است.

سوختن موتور کولر گازی

علل سوختن موتور کولر گازی و تعمیر آن

جلوگیری از سوختن موتور کولر گازی

1 - گرم شدن بیش از حد موتور : یکی از اصلی‌ترین دلایل سوختن موتور در کولرهای گازی، گرم شدن بیش از حد موتور است. اگر فشار زیادی به موتور کولر گازی وارد شود و اطراف کولر گازی بسته باشد، احتمال دارد موتور کولر بیش از حد گرم شده و پس از مدتی به سوختن موتور کولر گازی منتهی شود.

2 - از بین رفتن عایق‌های موتور : یکی از دلایل سوختن موتور، از بین رفتن عایق موتور وسوختن سیم‌ها می‌باشد.

3 - نوسانات شدید برقی : نوسان شدید برق می‌توان هر تجهیزات الکتریکی را دچار خرابی کند و کولرهای گازی نیز از این امر مستثتی نیستند. اگر در محل زندگی شما نوسانات برق شدید است، توصیه اکید می‌کنیم که از سه شاخه‌های برق محافظ دار استفاده کنید. همچنین اگر از کولرهای گازی در مکان‌های صنعتی و اداری استفاده می‌کنید می‌توانید با استفاده از استابلایزر، نوسانات برق را کنترل کنید.

4 - روغن‌کاری نامناسب : اگر به روغن‌کاری موتور توجه نکنید، موتور خشک کار کرده و قطعات متحرک آن دچار فرسایش شدیدی شده و پس از مدتی از بین می‌روند. همچنین استفاده از روغن نامناسب نیز می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی موتور کولر گازی شما داشته باشد. در صورتیکه در قسمت کندانسور که در بالای پشت بوم نصب میشود معمولا ،روغن مشاهده کردید حتما با تکنسین مجرب مشورت کنید.

5 - کار نکردن ‌فن‌های کولر گازی : اگر فن‌های کولر گازی به درستی کار نکنند، فشار زیادی به موتور وارد شده و فرسایش موتور را سریع‌تر می‌کند. پس اگر که فن‌های کولر گازی شما به درستی کار نمی‌کند، حتما از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

6 - کم شدن گاز مبرد : یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، میزان گاز مبرد کولر گازی است. اگر به صورت منظم گاز مبرد کولر گازی را شارژ نکنید، مقدار گاز مبرد از حد استاندارد کمتر شده و کولر گازی شما بدون گاز برودتی کار می‌کند. همین خشک کار کردن کولر گازی باعث افزایش فشار بر روی موتور شده و در صورتی که این مشکل رفع نشود، موتور کولر گازی خواهد سوخت.

7 - اتصالی در سیم کشی : اتصالی کردن سیم کشی کولر گازی به راحتی قابل تشخیص نیست. اگر اتصالی در مراحل اولیه قرار داشته باشد، بوی سوختگی از کولر گازی خارج می‌شود و چنانچه اتصالی وسیع باشد به پریدن کنتور خانه و آسیب دیدن موتور منتهی می‌شود. چنانچه پس از روشن کردن کولر گازی بوی سوختگی به مشام شما رسید و پس از گذشت چند دقیقه بوی سوختگی متوقف نشد، سریعا کولر گازی را خاموش کرده و با تعمیرکار تماس بگیرید.

خرابی خازن یا سوختن موتور ؟

خازن کولرهای گازی یک طول عمر مفید دارند و پس از آن خراب خواهد شد. همچنین گرمای بالای 70 درجه نیز باعث خرابی زود هنگام خازن می‎‌شود. موتور کولر گازی برای استارت خوردن به پالس الکتریکی بالایی نیاز دارد که توسط خازن تامین می‌شود. در نتیجه با خرابی خازن،احتمال دارد که کولر گازی روشن نمی‌شود.ممکن است خرابی خازن باعث شود تا فکر کنیم که موتور کولر گازی ما سوخته است. در حالیکه تنها با تعویض خازن، تمامی مشکلات حل خواهد شد.

سوختن موتور کولر گازی م

روش درست نگهداری از اسپلیت

نگهداری مناسب از موتور کولر گازی

موتور کولر گازی خود را به درستی نگهداری دارید تا احتمال سوختن آن را کاهش دهید. مجموعه‌ اقداماتی که برای نگهداری از موتور کولر گازی باید انجام شود را در لیست زیر مشاهده می‌کنید. .

1 – گاز داخل کولر گازی را چک کنید :

مبردی که داخل کولرهای گازی استفاده می‌شود، با گذشت زمان کم شده و نیاز به شارژ مجدد دارد. در صورتی که مبرد کولر شارژ نشود، با گذشت زمان موتور کولر آسیب می‌بیند. همچنین اطمینان حاصل نمایید که گاز مبرد نشتی نداشته باشد.

2 – کویل‌ها را تمیز کنید :

کویل‌ها با گذر زمان کثیف می‌شوند و نمی‌توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و تبادلات حرارتی انجام نمی‌گیرد. در نتیجه برای حفظ کارایی، موتور کار بیشتری انجام داده که باعث فرسایش زودرس آن ‌می‌شود. پس کویل‌ها را به صورت مرتب تمیز نمایید.

3 – از سه شاخه‌های محافظ دار استفاده کنید :

همانطور که گفته شد نوسانات برق باعث آسیب دیدن موتور کولر گازی می‌شود. برای رفع این مشکل از سه شاخه‌های محافظ دار استفاده کنید.

4– از باز بودن مسیرهای تنفس اطمینان حاصل کنید :

در صورت بسته بودن دریچه‌ و مسیرهای تنفسی کولر گازی، موتور مجبور خواهد بود تا سخت تر کار کند. همین فشار نیز باعث فرسایش زودرس موتور خواهد شد. پس مسیرهای تنفس کولر گازی را بررسی کنید تا دچار انسداد نشده باشند.

به طور کلی موارد زیادی است که مربوط به نشانه های سوختن موتور کولر گازی است اما این نکاتی که گفته شد، مهم ترین علائم سوختن موتور کولر گازی است. ما به عنوان افرادی که سال ها، در این شاخه، فعالیت داریم، مهم ترین عاملی که هم باعث بهبود عملکرد کولر گازی می شود و هم عمر قطعاتی مانند کمپرسور را بیشتر می کند، سرویس های دوره ای این دستگاه است. سرویس های دوره ای هر دستگاه برقی کیفیت کار آن را به طور شگفت انگیزی، بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید :

لیست قیمت انواع کولر گازی در بازار

مهمترین دلایل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی چیست؟

۱۰ تا از بهترین کولر گازی های پیشنهادی برای خرید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits