دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل سوختن موتور کولر آبی چیست؟
4
زمان مطالعه: 13 دقیقه
موتور کولر آبی یکی از مهم ترین قسمت کولر آبی است که در صورت خراب شدن آن باید علت کار نکردن موتور کولر آبی را جستجو کنید. یکی از علت کار نکردن موتور کولر آبی، سوختن موتور کولر می‌باشد که دیگر قابل تعمیر نیست.

دلایل داغ شدن و سوختن موتور کولر آبی چیست؟

یکی از علت هایی که موتور کولر ابی مسوزد بیشتر به دلایل زیر است:

موتور کولر آبی ممکن است از در اثر فرسودگی از کار بیفتد.موتور کولر آبی ممکن است در صورت وجود گرما از کار بیفتد و سیم پیچی آن بسوزد این مشکل بیشتر به دلیل عدم خنک بودن داخل کولر و سوختن پمپ یا عدم روشن کردن پمپ میباشد مورد بعدی که ممکن است کولر شما سوخته باشد بستن اشتباه و محکم تسمه میباشد که فشار روی موتور کولر می اورد.

خیلی‌ها تصور می‌کنند که نیازی نیست همه ساله پوشال‌های کولر تعویض شود. این موضوع در جایی که لوله‌کشی بدون املاح باشد صدق می‌کند و افراد می‌توانندپوشال کولرشان را ۳ یا حتی ۴‌ سال دست نزنند اما در بیشتر نقاط کشورمان رسوبات آب خیلی زود روی خرده چوب‌های پوشال می‌نشیند و کار نفسگیری کولر را سخت می‌کند.

پوشال مناسب برای کولرهای خانگی معمولا ۸۷سانتی هستند که برای کولرهای ۴۵۰۰ وات به‌کار برده می‌شوند. قبل از اینکه پوشال‌ها را در پوشال‌گیر کولر بیندازید بهتر است آنها را خوب خیس کنید. این طوری خرد نمی‌شود و بهتر در جایش می‌نشیند.

علت کار نکردن موتور کولر آبی و نحوه برطرف کردن آن

در این بخش از مقاله دلگرم می‌خواهیم شما را با علت کار نکردن موتور کولر آبی و نحوه ی برطرف کردن آن آشنا کنیم با ما همراه باشید.

پریدن فیوز کولر آبی حین روشن کردن

در صورت بروز این مشکل چند علت کار نکردن موتور کولر آبی وجود دارد که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد.در برخی موارد علت کار نکردن موتور کولر آبی واترپمپ آن است برای اینکه مطمئن شوید ایراد از این قطعه است می‌توانید واترپمپ را از کولر جدا کرده و به صورت مستقل آن را امتحان کنید در صورت خراب بودن می‌توانید آن را تعویض کنید.

از دیگر علت کار نکردن موتور کولر آبی بروز اختلال در موتور دو سرعته است که باید آن هم به صورت جداگانه تست شود و در صورت خرابی از یک متخصص برای تعمیر و یا تعویض آن کمک بگیرید.در ادامه برای یافتن علت کار نکردن موتور کولر آبی اگر سایر قطعات دستگاه شما مشکل نداشت باید سیم کشی دستگاه چک شود که اتصال کوتاه نداشته باشد.

در حالی که موتور کار می‌کند ولی کولر باد گرم می‌زند

یکی از علت کار نکردن موتور کولر آبی شل بودن تسمه ی کولر است که باید به میزان لازم سفت شود منظور این نیست که آنقدر سفت شود که نتواند کار کند، تسمه باید به گونه ای باشد که وقتی آن را در اطراف پولی جمع می‌کنیم به اندازه یک بند انگشت اضافه داشته باشد.
در این جا به سفت یا شل کردن تسمه رگلاژ می‌گویند برای انجام این کار باید چهار پیچ زیر دینام را باز کرده و برای سفت کردن تسمه، دینام را بالاتر بکشید و برای شل کردن آن برعکس دینام را پایین تر بکشید که با انجام این کار می‌توانید این علت کار نکردن موتور کولر آبی را برطرف کنید.

اتصال بدنه داشتن کولر آبی

از علت کار نکردن موتور کولر آبی می‌توان اتصال بدنه را نام برد که دلیل اتصال بدنه می‌تواند از مصرف کننده‌ها و سیم‌های رابط باشد که در ادامه برای شما توضیح داده می‌شوند.

مصرف کننده‌ها شامل موتور و واترپمپ می‌باشند که می‌توانید برای عیب یابی آن‌ها، واترپمپ و موتور را از دستگاه جدا کنید و آن‌ها را به صورت مستقل بررسی کنید و اگر این دو مشکل نداشتند باید بدانید که ایراد از سیم کشی آن‌ها است که باید سیم کشی را تعویض کنید که با مشکل اتصال بدنه روبه رو نشوید.

روشن نشدن موتور کولر آبی

در این مرحله از علت کار نکردن موتور کولر آبی باید بگویم که موتور و پمپ اصلا استارت هم نمی‌خورند چرا که دو احتمال وجود دارد یکی قطع بودن نول و فاز اصلی کولر و دیگری قطع بودن فیوز است.

در برخی موارد اتصالی در کولر آبی شما به وجود آمده و باعث می‌شود که فیوز بسوزد در این مرحله باید فیوز به طور کلی تعویض شود. برای بررسی فاز و نول کولر باید صفحه کلید کولر آبی را چک کنید و مطمئن شوید که ایرادی درون آن‌ها وجود ندارد و در مرحله ی بعد باید ولتاژ کولر را به وسیله ی ولت متر تست کنید و اگر آن‌ها مشکل داشتند باید تعمیر و یا تعویض شوند.

در صورتی که موتور صدا می‌دهد ولی کار نمی‌کند

برای عیب یابی این علت کار نکردن موتور کولر آبی باید ابتدا خازن چک شود و سپس در صورت مشاهده مشکل درون آن خازن تعویض شود.ولی اگر مشکل بروز داده شده از خازن نباشد باید قطعات دیگر از جمله سیم پیچ دور تند، فن، کلید، تسمه، سیم پیچ دور کند و … چک شوند و در صورت خراب بودن تعمیر یا تعویض شوند.

داغ شدن و سوختن موتور کولر

اصلی ترین علت سوختن موتور کولر آبی

علت سوختن موتور کولر آبی چیست ؟

وقتی با کولری که حدود چند ماهی خاک خورده روبه‌رو هستید، برای راه‌اندازی دوباره، چاره‌ای جز شست‌وشوی آن ندارید. بدنه کولرتان نباید برق داشته باشد. برای این کار بهتر است از یک فازمتر استفاده کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید پمپ آب کولر را خارج کنید و پس از شست‌وشو و آبگیری دوباره جا بیندازید. حالا راحت می‌توانید با شستن حلزونی داخل بدنه کارتانرا شروع کنید.

احتمالا پره‌ها و داخل حلزونی پر از خاک و گل خواهد بود، پس در شستن این بخش دقت بیشتری داشته باشید. بعد نوبت کف کولر است تا حسابی تمیز شود. روغن‌کاری یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های راه‌اندازی مجدد کولر است هر چند، سرویس کار حرفه‌ای و کارشناس این صفحه ما معتقد است که روغن‌کاری کولر جزو مواردی است که در طول تابستان نیز باید در هر‌ماه به‌طور مرتب انجام شود. پمپ آب، دینام و یاتاقان‌ها بخش‌های متحرک کولر هستند که نیاز به روان کننده‌ها دارند. عدم‌روغن‌کاری این قطعات باعث

سفت کار کردن آنها و سوختنشان می‌شود. روغن‌های مخصوص کولر که در بازار عرضه می‌شوند کمی رقیق هستند، به همین دلیل بهتر است از روغن معمولی خودرو‌ها استفاده کنید.اگر می‌خواهید دینام کولرتان سالم بماند باید از سلامت تسمه کولر هم مطمئن شوید. برای اطمینان از این مسئله کافی است به ظاهر تسمه نگاه کنید.

اگر تسمه ترک خوردگی، بریدگی یا افتادگی پیدا کرده بهتر است آن را تعویض کنید. درآوردن و جا انداختن تسمه هم چندان کار سختی نیست. برای درآوردن آن می‌توانید تسمه را از سمت پایین به طرف خودتان بکشید و ازمحور خارج کنید. جا انداختن تسمه هم از سمت فلکه پایین صورت می‌گیرد. حالت تسمه‌ای استاندارد است که در حد‌فاصل فولی بالا و فلکه پایین ۴‌انگشت بیشتر فاصله نداشته باشد.

پایان کار سرویس کار

در بخش پایانی سرویس کولر باید به ریزه‌کاری‌های آن توجه نشان دهید تا از کارایی درست این وسیله خانگی مطمئن شوید. دقت داشته باشید که سبد پمپ آب شکستگی نداشته باشد چرا که باعث ورود آشغال‌ها به داخل پمپ و سوختن آن خواهد شد. پس از شست‌وشوی کف، زیرآب کولر را نصب کنید تا عمل آبگیری انجام شود.

در این مرحله هم به عملکرد شناور توجه داشته باشید و اگر دیدید خوب کار نمی‌کند می‌توانید آن را تعویض کنید. پس از مرحله آبگیری، پوشال‌گیرهای سمت چپ و راست را سرجایشان بیندازید و پمپ آب را بزنید. در این مرحله باید آب به‌صورت مساوی در 3 بخش جریان داشته باشد.

اصطلاحات رایج مربوط به کولرها

کفی: به بخش پایینی یا زیری کولر می‌گویند، جایی که به‌عنوان منبع آب استفاده می‌شود.

زیرآب: به تکه پلاستیکی که مانع خروج آب از کولر می‌شود گفته می‌شود. زیرآب کولر نباید نشتی داشته باشد.

گیرپاژ: وقتی پمپ آب یا دینام کولر می‌خواهد بچرخد اما به دلایل مختلف موانعی بر سر این کار به‌وجود می‌آید، پمپ یا دینام گیرپاژ می‌کند.

سفتی و شلی تسمه: بهترین حالت تسمه کولر در شرایطی است که پس از خاموش شدن کولر، کار چرخش پروانه به سرعت متوقف نشود، یعنی شل یا سفت نباشد.

رگلاژ: اگر تسمه کولر کمی سفت یا کمی شل باشد، می‌توانید با رگلاژ کردن دینام کولر این مشکل را رفع کنید. برای این کار لازم است تا ۴پیچ زیر دینام را باز کنید و برای سفت‌تر‌کردن، دینام را بالا‌تر و برای شل‌تر کردن، دینام را پایین‌تر بکشید و دوباره آن را پیچ کنید.

«کولرتان نیم‌سوز شده»: اصطلاحی به نام نیم‌سوز شدن وجود ندارد؛ یعنی کولر یا سالم است یا سوخته. اصطلاح نیم‌سوز شدن از آنجا می‌آید که کولر ظاهرا بی‌دردسر کار می‌کند اما از آن بوی سوختگی می‌آید. در چنین حالتی باید به فکر تعویض یا تعمیر پمپ آب و یا دینام کولر باشید.

«هر چی آبش بیشتر باشه باد خنک‌تری می‌زنه»: میزان آب داخل کولر هم حد استانداردی دارد. آب باید به اندازه ۲ انگشت از لبه کفی کولر پایین‌تر باشد.

«کولر بدون آب کار کنه، دینام می‌سوزه»: خیلی‌ها معتقدند اگر کولرشان بدون پمپ آب کار کند، دینام یا‌‌ همان موتور کولر می‌سوزد. درصورتی که عملکرد این ۲ وسیله برقی کولر ارتباط مستقیمی به هم ندارد.

«روغن‌کاری لازم نیست»: تعریف سرویس کولر در ذهن بعضی‌ها تنها در مرحله شست‌وشوی آن خلاصه می‌شود اما روغن کاری کولر جزو ملزومات همه ساله این وسیله پراستفاده است. اگر می‌خواهید عمر کولرتان بالا برود، در طول تابستان حداقل ۳ بار کولرتان را با روغن مناسب روان کنید.

دلیل داغ شدن موتور کولر آبی چیست و چه راه حلی دارد؟

قفل شدن (Locking) یا عملکرد نادرست ایمپلرهای سیستم : می تواند سبب افزایش بار (Overload) در موتور گردد. بدین ترتیب، در صورت برخورد مواد سنگین و ذرات درشت با فن کولر و اختلال در عملکرد پره های آن، احتمال داغ شدن موتور کولر بسیار بالا خواهد بود.

اختلال در عملکرد واتر پمپ کولر : به منظور جلوگیری از تماس آب واتر پمپ با الکتروموتور از بدنه یا هاوسینگ (Housing) برای کولر استفاده می گردد. این هاوسینگ به گونه ای طراحی شده است که قسمت های باز آن در اطراف تعبیه شده است. در نتیجه خنک سازی توسط آب صورت می گیرد بدون اینکه جریان آب سبب سوختن موتور کولر شود. بنابراین در صورت بروز اختلال در سیستم واتر پمپ امکان داغ شدن موتور کولر آبی وجود دارد.

عدم تنظیم صحیح شناور (Floater) : درواقع در صورتی که سطح شناور بیش از حد پایین در نظر گرفته شود، به دلیل عدم خنک سازی سیستم در طول عملکرد آن امکان داغ شدن و اوورهیت موتور بسیار بالا خواهد بود. لذا لازم است در تنظیم شناور حدود لازمه رعایت گردد.

درصورتی که ملاحظلات لازم در مورد عملکرد پمپ و موتور اتخاذ نشود، عملکرد مداوم آن می تواند سبب افزایش درجه حرارت آنرمال سیستم گردد. بدین منظور لازم است به سیستم به صورت دوره ای زمان استراحت داده شود. این زمان استراحت مکفی می تواند تضمین کننده عملکرد و عمر مفید موتور کولرهای آبی و سایر الکتروموتورها باشد.

راهکارهای جلوگیری از داغ شدن موتور کولر آبی

حذف پوشش جانبی دستگاه با برداشتن پوشش جانبی : موتور کولرهای آبی به سهولت می توان به اجزا و سیستم های داخلی این دستگاه دسترسی پیدا کرد. بدین منظور کافی است اسکرو و پیچ ها را برداشته و اجزای دا خلی موتور را رویت نمایید.

تسمه به کار رفته در ساختار موتور و فن : نباید بیش از حد محکم یا بیش از حد شل باشد. برای بررسی تنش وارده به تسمه کافیست آن را با دست امتحان نمایید و از صحت نصب آن اطمینان حاصل کنید.

چک کردن شفت ها و یاتاقان ها کولر : تبخیری مورد استفاده شما دارای یاتاقان ها و شفت هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرند. لازم است به صورت دوره ای آن ها را روغن کاری نمایید و از عملکرد بدون روغن آن ها خودداری کنید. چرا که چنین حالتی می تواند منجر به داغ شدن موتور کولر آبی گردد. در واقع، عدم روغن کاری بلبرینگ ها سبب عملکرد نادرست و قفل شدن آن ها شده و به شدت درافزایش درجه حرارت موتور کولر تاثیرگذار است.

بررسی اتصالات الکتریکی (Electrical Connections) : از اتصالات الکتریکی سیستم خنک کننده تبخیری خود اطمینان حاصل کنید تا بیش از اندازه گرم نشوند و یا بیش از حد کوتاه نشده باشند. هم چنین استفاده از کلید کولر آبی نامناسب یا فیوز نامناسب نیز می تواند سبب داغ شدن موتور کولر آبی گردد. لذا کافی است از صحت اتصالات و سیم پیچی ها، کلیدها و فیوز و … و نحوه نصب آن ها اطمینان حاصل کنید تا از داغ شدن موتور جلوگیری نمایید.

ولتاژ ورودی به سیستم را بررسی کنید : موتور کولر آبی مورد نظر شما برای کار کردن تحت یک ولتاژ معین یا ترجیحاً اندکی پایین تر از آن طراحی شده است. اعمال ولتاژ بالاتر از این ولتاژ نامی می تواند سبب گرم شدن اتصالات و آسیب به سیم کشی و مدارات داخلی کولر تبخیری گردد. بدین ترتیب می تواند درجه حرارت موتور کولر را نیز به اندازه قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

ظرفیت ولتاژ (Voltage Capacity) : چاپ شده در بدنه موتورهای الکترومکانیکی می تواند بهترین رفرنس برای بررسی تاثیرات ولتاژ در داغ شدن موتور کولرهای آبی باشد. اما توجه داشته باشید که این ولتاژ لزوماً ولتاژ عملکرد سیستم نیست و برای جلوگیری از داغ شدن موتور باید حدود 55 الی 60 درصد این ولتاژ را به سیستم اعمال کرد.

بررسی سایر اجزای تاثیرگذار کولر در داغ شدن موتور آن : همان طور که در بالا نیز بدان اشاره گردید، عملکرد شناور و سطح آن، عملکرد ایمپلرها و نحوه حرکت آن ها و هم چنین نحوه عملکرد فن و واترپمپ نیز می تواند از دلایل داغ شدن موتور کولرهای آبی باشد. بنابراین در صورت عدم کسب نتیجه از مراحل فوق می توانید سایر اجزای کولر را نیز به دقت مورد بررسی قرار دهید.

هرچند که استفاده از تعمیرکاران زبده و آگاه نیز می تواند در شناسایی عوامل داغ شدن موتور کولر، رفع آن ها و بهبود عملکرد کولر همواره می تواند در هر شرایطی کارساز باشد.

همچنین بخوانید :

چگونه دور موتور کولر آبی را افزایش دهیم ؟

۱۰ تا از بهترین کولر آبی های پیشنهادی برای خرید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits