دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
FPS چیست و چگونه FPS بازی ها را بالا ببریم ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پایین بودن سرعت اجرای بازی ها یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. با ما همراه باشید تا راهکاری طلایی برای حل این مشکل ارائه دهیم.

FPS چیست ؟

بالا بردن FPS موضوع مورد بحث ماست. نرخ فریم یا تعداد فریم (Frame per second= FPS) تعداد فریم های یک تصویر در یک ثانیه را نشان می دهد.

همانطور که می دانید مجموعه ای از تصاویر ثابت متوالی، یک تصویر متحرک را تشکیل می دهد. که هرچه تعداد این تصاویر ثابت بیشتر باشد جزئیات بیشتری از حرکات قابل دیدن است.

تیک زدن بازی‌ ها در حقیقت پایین بودن سرعت اجرای بازی است که دلیل اصلی آن ضعیف بودن سخت‌افزار و به خصوص کارت گرافیک است اما دلایل دیگری مثل بهینه نبودن تنظیمات گرافیکی بازی‌ ها و همین‌طور تنظیمات عمومی کارت گرافیک و سیستم عامل و حتی آپدیت نبودن درایور کارت گرافیک نیز مطرح است.

سرعت اجرا یا FPS‌ بالاتر به معنی روان‌ تر بودن گیم‌ پلی است و پایین بودن FPS نیز تجربه‌ ی لذت‌ بخش از بازی‌ ها را برهم‌ می‌ زند.

توصیه‌ی کلی این است که سرعت اجرا باید بالاتر از ۵۰ فریم بر ثانیه باشد ولیکن به دلیل اینکه صحنه‌های شلوغ و پر از افکت‌های بصری، کندتر رندر می‌شود، اگر گاهی سرعت اجرا به ۳۰ فریم بر ثانیه برسد و مقدار متوسط بالاتر باشد هم می‌توان گفت که اجرای بازی نسبتاً خوب و روان است.

چگونه FPS را افزایش دهیم

چگونه سرعت اجرای بازی‌ ها را اندازه بگیریم ؟

قطعاً شمارش تعداد فریم‌ ها که سریعاً روی تلویزیون و مانیتور نمایش داده شده و جای خود را به فریم بعدی می‌دهند، با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست اما نگران نباشید، اندازه‌گیری FPS بسیار آسان است !

کافی است یک نرم‌ افزار ساده نصب کنید هر چند برخی از بازی‌ های مدرن امروزی، گزینه‌ای برای نمایش سرعت اجرا و حتی موارد مفید مثل میزان استفاده از پردازنده و رم و کارت گرافیک و سرعت خواندن و نوشتن روی هارددیسک یا SSD را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

در برخی بازی‌ها حتی بخشی به عنوان تست سرعت اجرا وجود دارد که معمولاً در عنوان آن، Benchmark دیده می‌شود.

بد نیست در مورد تنظیمات مربوط به هر بازی، گوگل کنید و اگر روشی برای تست سرعت و نمایش FPS وجود دارد، از آن استفاده کنید. به عنوان مثال در بازی Fortnite می‌توانید مسیر زیر را در منوی تنظیمات بازی دنبال کنید:

Menu > Settings > Video

و در این بخش گزینه‌ی Show FPS را فعال کنید.

اما به سایر بازی‌ ها می‌ پردازیم که گزینه‌ی نمایش FPS در کار نیست ! برای این بازی‌ ها می‌توانید از نرم‌ افزارهای جانبی مثل FRAPS استفاده کنید. به علاوه در نرم‌ افزار کمکی کارت گرافیک‌ های انویدیا که NVIDIA GeForce Experience نامیده شده هم گزینه‌ ای برای نمایش سرعت اجرای بازی وجود دارد.

روش های افزایش FPS

  1. کاهش resolution
  2. اپدیت درایور کارت گرافیک
  3. نرم افزار razer cortex (کاهش استفاده از رم)

کاهش resolution:
کاهش resolution به معنای کاهش کیفیت گیم و میزان pixel های آن است. که تاثیر به سزایی در افزایش FPS دارد.

ابتدا به تنظیمات رفته و به قسمت video بروید.

سپس در قسمت سایز resolution مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

(صفحه نمایش من با کیفیت ۱۰۸۰ یا همون full hd هست که بعد از تغییر resolution به ۹۰۰ حدود ۳۰ FPS و هنگام تغییر به ۷۲۰، fps حدود ۸۰ تا افزایش پیدا میکنه).

در قسمت display mode گذینه exclusive full screen را انتخاب کنید. تنظیمات وارد شده را apply کنید.

آپدیت درایور کارت گرافیک:

اپدیت درایور کارت گرافیک علاوه بر اینکه برای اجرای برخی از بازی ها ضروری است بلکه اپدیت آن باعث بهبود در عملکرد کارت گرافیک می شود. برای اپدیت کردن کارت گرافیک به صورت آنلاین میتوانید از نرم افزار driver pack solution استفاده کنید.

نرم افزار razer cortex:
کاری که این نرم افزار انجام می دهد کاهش میزان مصرف رم در هنگام بازی کردن است که فشار زیادی را از روی سیستم برداشته و به نوعی باعث افزایش FPS می شود.

بعد از نصب و ثبت نام در این برنامه به قسمت my library بروید و روی icon به علاوه (plus) کلیک کنید.

در پنجره ایجاد شده روی علامت پوشه کلیک کنید و فایل sortcut (از جایی که دوتا ۲ را باز میکنید) بازی مورد نظر را انتخاب کنید و گزینه add را بزنید.

هنگام اجرای بازی razer cortex به صورت خودکار برنامه های background را خاموش میکند تا میزان استفاده از رم به حداقل برسد.

fps بازی چیست

توصیه‌ های کاربردی برای افزایش FPS در ویندوز

1. بستن پردازش‌ های پس‌ زمینه

باز بودن نرم‌ افزارهای مختلف و به خصوص مواردی که از پردازنده یا کارت گرافیک و حتی از هارد دیسک و SSD و رم سیستم به شدت استفاده می‌کنند، سرعت اجرای بازی‌ها را پایین می‌آورد. این موارد را ببندید.

2. اتصال لپ‌ تاپ به برق

معمولاً ویندوز برای کاهش توان مصرفی و مصرف باتری، سرعت اجرای بازی‌ها و نرم‌ افزارها را کمی کاهش می‌دهد که با اتصال به منبع تغذیه، می‌توان این محدودیت را از بین برد.

3. ضبط نکردن گیم‌ پلی

اگر با نرم‌ افزارهایی مثل FRAPS‌ ویدیویی از بازی‌ ها تهیه می‌کنید، توجه کنید که سرعت اجرای بازی کاهش پیدا می‌ کند چرا که ضبط کردن ویدیو و ذخیره کردن آن روی حافظه، نیاز به استفاده از منابع پردازشی دارد.

اگر واقعاً ضبط کردن فیلم بازی‌ ها ضروری است، از نرم‌ افزار کمکی ای‌ ام‌ دی و انویدیا استفاده کنید چرا که با استفاده کردن از موتور مولتی‌ مدیا، ویدیو را فشرده و ذخیره می‌کند. به این ترتیب پردازنده کمتر درگیر پردازش می‌شود.

4. استفاده از حالت Game Mode

ویندوز ۱۰ حالت خاصی به اسم Game Mode دارد که به صورت خودکار سرعت اجرای بازی‌ ها را با محدود کردن پردازش‌های دیگر، بهینه می‌کند. برای فعال کردن این قابلیت، ابتدا Windows + G را فشار دهید و سپس در Game Bar روی آیکون گیم مود کلیک کنید.

5. اورکلاک کردن کارت گرافیک یا پردازنده و رم

اورکلاک کردن به معنی بالا بردن سرعت کار قطعات سخت‌ افزاری است و نتیجه‌ی آن افزایش توان مصرفی، افزایش دمای کاری و فشار بیشتر به قطعات است و در مقابل سرعت اجرای بازی‌ ها و برنامه‌ها بیشتر می‌ شود. اگر حرفه‌ ای و باتجربه هستید، این کار را انجام دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits