دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه خرید اینترنتی امنی داشته باشیم؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
امنیت در خرید اینترنتی - چگونه خرید اینترنتی امنی داشته باشیم؟-امنیت در خرید - خرید اینترنتی-خرید اینترنتی امن

اگر قصد خرید اینترنتی از یک فروشگاه الکترونیکی را دارید باید با چشمانی باز این کار را انجام دهید. ما نمی‌خواهیم خرید اینترنتی را یک کار عجیب و سخت جلوه دهیم اما وقتی شما به صورت فیزیکی هم خرید می‌کنید مطمئنا از یک مکان معتبر خرید خود را انجام می‌دهید خرید الکترونیکی شاید ساده‌ترین و لذت بخش‌ترین کاری باشد که شما در اینترنت می‌توانید انجام دهید به شرطی که به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید.

امنیت در خرید اینترنتی

● خرید از فروشگاه‌های معتبر
قبل از خرید در مورد فروشگاهی که می‌ خواهید از آن خرید کنید. تحقیق کنید فروشگاه‌های معتبر عموما آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق برروی وب‌سایت‌شان درج می‌کنند دقت کنید که فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید یک فروشگاه فعال است یا یک وب‌سایت رها شده.

درنظر داشته باشید تعداد زیادی وب‌سایت رها شده در اینترنت وجود دارند که روزی به مشتریان خود سرویس‌دهی می‌کردند اما به علل مختلف بی‌استفاده مانده‌اند اگر از طریق تبلیغات با فروشگاه آشنا شدید تقریبا می‌توان اطمینان داشت که فروشگاه موردنظر فعال است، اما اگر به طور اتفاقی وارد فروشگاه شدید باید بررسی بیشتری نمایید.


معمولا وب‌سایت‌های فعال بخش اخبارشان به روز است و به عنوان یکی از نشانه‌های به روز بودن فروشگاه می‌توان درنظر گرفت است و یا اینکه بررسی کنید اطلاعات تکمیلی در مورد کالا به همراه قیمت دقیق و شرایط و هزینه‌های ارسال درج شده باشد .

معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه فیزیکی دارند بسیار مطمئن‌تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه‌گذاری شده‌اند و آمارها نیز نشان می‌دهد اعتماد افراد به فروشگاه‌هایی که شعبه فیزیکی دارند بیشتر است زیرا احتمال کلاهبرداری و یا اینکه کالای خریداری شده به دست شما نرسد کمتر است و اگر مشکلی پیش بیاید می‌توانید به آدرس فروشگاه مربوطه مراجعه کنید.

چگونه خرید اینترنتی امنی داشته باشیم؟


● انتخاب روش خرید مناسب
وقتی از یک فروشگاه مجازی معتبر خرید می‌کنید معمولا انتخاب‌های متعددی برای نحوه خرید و دریافت کالا برای شما وجود خواهد داشت از جمله پرداخت وجه به صورت آنلاین، خرید به صورت پستی، واریز به حساب و ... . همیشه سعی کنید روشی برای خرید خود انتخاب کنید که کمترین ریسک‌پذیری را داشته باشد.

چگونه خرید اینترنتی امنی داشته باشیم؟

● خرید به صورت آنلاین
معمولا فروشگاه‌هایی که ارائه دهنده سرویس‌های آنلاین هستند خدمات پرداخت اینترنتی خود را از یکی از بانک‌های کشور دریافت می‌کنند و بانک‌ها نیر معمولا بابت ارائه این نوع سرویس از فروشگاه‌ها مبالغی بابت ضمانت دربافت می‌کنند تا در مواردی که از فروشگاه مربوطه شکایتی صورت گرفت مورد اجرا قرار دهند.

استفاده از این سیستم بیشتر در مواقعی مناسب است که شما محصول خود را می‌خواهید به صورت الکترونیکی دریافت کنید مانند خرید کارت اینترنت و ... . در پرداخت‌های آنلاین همیشه وقتی می‌خواهید مرحله پرداخت وجه را از طریق کارت انجام دهید وارد سایت دومی خواهید شد که سایت بانک دریافت‌کننده وجه است که عموما سایت‌های بانک سامان به آدرس sb۲۴.com و یا سایت بانک پارسیان به آدرس pec.ir و یا سایت معتبر دیگر بانک‌ها می‌باشد.


دقت کنید بسیاری از سارقان اینترنتی با راه‌اندازی سایت‌هایی شبیه سایت‌های بانک‌ها و آدرس‌های شبیه به آنها اقدام به کلاهبرداری نموده‌اند. اگر از مرورگر IE استفاده می‌کنید، بعد از ورود به صفحه پرداخت بانک، تصویر یک قفل زرد رنگ پایین صفحه مشاهده می‌شود روی آن قفل دوبار کلیک کنید تا گواهینامه سایت بانک مذبور باز شود. در قسمت Issuedto آدرس بانک نوشته شده است.

مثلا اگر وارد درگاه بانک پارسیان شده باشید باید www.pec.ir داخل این قسمت نوشته شده باشد ولی اگر وارد قسمت پرداخت شدید و این قفل زرد رنگ را ندیدید، یا نام داده شده در قسمت Issuedto درست نبود، شماره کارت و رمز خود را وارد نکنید چون نشان‌دهنده این است که این سایت از نظر امنیتی تایید شده نیست و یا اصلا سایت بانک نمی‌باشد و اطلاعات شما در اختیار افراد دیگری قرار خواهد گرفت.

چگونه خرید اینترنتی امنی داشته باشیم؟


● شیوه خرید از طریق واریز به حساب
در این روش برای خرید یک کالا باید ساعت‌ها در صف بانک بایستید تا مبلغ را به حساب فروشگاه واریز کرده سپس شماره فیش را در وب‌سایت وارد کنید تا محصول موردنظر را برای شما ارسال کنند. این شیوه یکی از بدترین شیوه‌های خرید اینترنتی است و حتی شاید نتوان آن را یک خرید اینترنتی قلمداد کرد! زیرا استفاده از تجارت الکترونیک باید باعث سرعت و سهولت در خرید گردد، اما در این روش شما دردسر بیشتری نسبت به خرید فیزیکی خواهید داشت.

از نظر امنیتی هم استفاده از این روش خرید غیرعاقلانه است در پرداخت‌های الکترونیکی تمام سوابق تراکنش‌های مالی شما در سیستم ثیت می‌شود و حتی مشخص است که این کالا در چه تاریخی و از چه فروشگاهی و با چه قیمتی خریداری شده است.
اما در حالتی که شما به حساب فرد مبلغی واریز می‌کنید ممکن است هیچ وقت چیزی به دست شما نرسد و چون شما مبلغ را در بانک واریز کرده‌اید و این فروشگاه اینترنتی برای بانک شناخته شده نیست و فروشگاه ضمانتی هم به بانک نداده است اثبات اینکه شما مبلغی را بابت خرید محصول خاصی که در اینترنت وجود داشته پرداخت کرده‌اید مشکل‌تر است و ردیابی آن سخت‌تر و یا اگر بر فرض فیش بانکی را گم کنید که اوضاع وخیم‌تر خواهد شد.


بسیاری از سارقان از این روش نیز برای کلاهبرداری‌های اینترنتی خود استفاده می‌کنند و با راه‌اندازی یک سایت و ارائه یک محصول با قیمت وسوسه‌انگیز و ارائه شماره حساب از مشتریان می‌خواهند مبالغ را واریز کنند. معمولا این افراد درخواست مبالغ اندکی از مشتریان می‌کنند، به طور مثال ۳ تا ۵ هزار تومان. به همین خاطر بیشتر افراد وقتی چیزی بدستشان نمی‌رسد در پی شکایت نمی‌روند، اما درنظر بگیرید این افراد از هزاران نفر به این شیوه کلاهبرداری می‌کنند و مبالغ کلانی به جیب می‌زنند!

چگونه خرید اینترنتی امنی داشته باشیم؟

● خرید پستی
شاید بتوان گفت امن‌ترین روش خرید اینترنتی استفاده از سیستم پست خرید شرکت پست باشد که امروزه اغلب فروشگاه نیز از این سرویس استفاده می‌کنند. شما با استفاده از این شیوه می‌توانید محصول خود را سفارش دهید و محصول موردنظر توسط شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به مامور پست تحویل می‌دهید می‌بینید که در این روش شما با اطمینان خاطر و بدون اینکه پولی را از پیش پرداخت کرده باشید می‌توانید محصول خود را خریداری کنید.

استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است. همیشه سعی کنید در فروشگاهی که امکان خرید پستی وجود دارد از این روش استفاده کنید البته از این شیوه در محصولاتی که ماهیت فیزیکی ندارند مانند کارت اینترنتی و اطلاعات و حق عضویت و ... نمی‌توان استفاده کرد و باید از شیوه پرداخت آنلاین استفاده شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یاسین | ۸ سال پیش
اگر میشه لطفا کمکم کنید می خواستم بدونم میشه از سایت shimiran*** خرید کرد چون خریدم مبلغش بالاست اگه میشه کمکم کنید
0
0

hits