دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کار صفحه کلید و موس Wireless
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
صفحه کلید و موس Wireless - کار با یک صفحه کلید بی سیم - انواع صفحه کلید های بی سیم - صفحه کلید نوری - صفحه کلید لیزری - کار با ماوس های بی سیم - انواع ماوس های بی سیم - ماوس های نوری - ماوس لیزری

با ظهور فناوری های جدید در ارتباطات بی سیم ، بسیاری از دستگاه های سیمی به بی سیم تبدیل شده اند. در میان این دستگاه های بی سیم ، صفحه کلید و ماوس بی سیم به طور گسترده تری مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعه ی این مقاله درک چگونگی کار کردن صفحه کلید و ماوس بی سیم را برای شما آسان تر می کند.

روش کار صفحه کلید و موس Wireless

صفحه کلید و موس Wireless

نحوه کار ماوس و صفحه کلید بی سیم آن قدر هم که برخی ها فکر می کنند پیچیده نیست. این فقط شامل مفهوم اساسی از فناوری بی سیم است، که برخی از داده ها از دستگاه ، در هوا منتقل می شود و این داده ها ، توسط دستگاه های دیگر بازیابی می شوند.

صفحه کلید بی سیم و ماوس های بی سیم قابل حمل بوده و بسیار مفید خواهند بود، به خصوص اگر شما مجبور به جابجا کردن آن ها در دفتر کار خود باشید. این ویژگی ،کارایی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این دستگاه بسیار سازگار است و کار خود را بسیار دقیق انجام می دهد. صفحه کلید و ماوس بی سیم با استفاده از باتری های قابل شارژ کار می کنند.

کار با یک صفحه کلید بی سیم

کار با یک صفحه کلید بی سیم بسیار ساده است. اگر شما از صفحه کلید سیمی ( صفحه کلیدی که به طور مستقیم به کامپیوتر متصل می شود ) استفاده می کنید ، صفحه کلید شما با دریافت سیگنال از کامپیوتر ،از طریق کابل کار خواهد کرد. اما چیزی که در صفحه کلید های بی سیم اتفاق می افتد رسانه انتقال سیگنال از طریق مادون قرمز و یا فرکانس های رادیویی (RF) خواهد بود . چیزی که بر پایه آن، داده ها توسط گیرنده خوانده می شوند. در این حالت اطلاعات از یک صفحه کلید (فرستنده) از طریق USB (یو اس بی) ، که به عنوان یک گیرنده عمل می کند ، سیگنال ها را از صفحه کلید دریافت کرده و به کامپیوتر منتقل می نماید. صفحه کلید بی سیم ، مجهز به فن آوری بلوتوث نیز می باشد که در طیف وسیع تری نسبت به مادون قرمز کار می کند. صفحه کلید مادون قرمز ، طیف گسترده ای ندارد ، و تنها در خط دید کامپیوتر کار می کند. این به آن معنی است که ، صفحه کلید های مادون قرمز ، نمی تواند در فاصله ای دور از کامپیوتر مورد استفاده قرار گیرند.

یک تراشه مدار(IC) درکامپیوتر وجود دارد که تمام اطلاعاتی را که از صفحه کلید می آید را دریافت می کند و آن را به سیستم های عامل (OS) که درکامپیوتر وجود دارد ، انتقال می دهد. داده ها کد گذاری شده هستند و در CPU (واحد پردازش مرکزی) پردازش و رمزگشایی می شوند و در مانیتور نمایش داده می شوند. هر حرف در صفحه کلید دارای یک کد است. به عنوان مثال کد حرف U0054 ، T است.

انواع صفحه کلید های بی سیم

صفحه کلید نوری

صفحه کلید نوری با دو جزء اصلی کار می کند -- دیود ساطع نور (LED) و سنسورهای عکس. این دو مولفه در تخته مدار چاپی (PCB) تعبیه شده است. LED ها با استفاده از اصل "الکترو لومینسانس و سنسورهای فتوالکتریک از هر دستگاه" کار می کنند. اشعه های نور را شناسایی می کنند. پرتوهای نور عمودی و افقی از LED ها گسیل می شود و توسط حسگرها دریافت میگردند. این پرتوهای نور ،توسط کلید در صفحه کلید برانگیخته می شوند و به این ترتیب کلید خاصی شناسایی می شود.

صفحه کلید لیزری

تصویر کلید در صفحه کلید لیزری بر روی یک سطح صاف پیش بینی شده و نمایش داده می شود. اما چگونه این کار انجام می شود؟ حرکت انگشتان دست یک کاربر در صفحه کلید ، مکمل نیمه هادی اکسید فلزی (CMOS) است که باعث صرفه جویی در قدرت نیمه هادی ها و یا رابط مجازی CoreTM در پردازش می شود که توسط یک سنسور مادون قرمز کنترل می شود. رابط مجازی هسته پردازش تراشه حسگر ، محل کلید actuated را بررسی می کند. تصویری از کلید قابل نمایش ، با استفاده از یک لیزر دیود قرمز در پروژکتور (صفحه نمایش) و به کمک عناصر نوری diffractive صورت می گیرد که تصویر بزرگی از آن کلید را به ما نشان می دهد.

کار با ماوس های بی سیم

درست مانند هر دستگاه بی سیم دیگر، ماوس بی سیم بر دو پایه اصلی فرستنده و گیرنده استوار است. ماوس های بی سیم RF هستند.ماوس های بی سیم مثل صفحه کلید بی سیم با بلوتوث کار می کنند. سایر اجزاء موجود در ماوس های بی سیم ، کنترل ماوس ، خازن سرامیک ، کریستال 26.690 مگاهرتز برای انتقال است. ماوسی با این ویژگی ها ، آماده ی کار است و تنها زمانی که شما عملی را انجام دهید آن را انتقال می دهد ، به عنوان مثال ، کلیک کردن. کامپیوتر دارای یک مدار پردازش، برای تمام داده های دریافتی از ماوس می باشد.

انواع ماوس های بی سیم

ماوس های نوری

اجزای ضروری ماوس نوری؛ ساتع کننده نور (LED چراغ) و سنسورهای نور (حسگر CMOS) می باشند. نور قرمز که از LED قرمز ساطع می شود، برای ردیابی حرکت ماوس استفاده می شود. سنسور CMOS برای ضبط تصویر از حرکت ماوس مورد استفاده قرار می گیرد. پس از دریافت داده ها، آن ها را به عنوان یک پردازنده سیگنال دیجیتال به (DSP) می فرستد. DSP ، الگوی تجزیه و تحلیل هر یک از عکس هایی است که توسط CMOS فرستاده شده و بررسی می شود .

الگوی حرکت ماوس بر روی محور مختصات مشخص است. نظارت بر حرکت ماوس و تصاویر آن ، بسیار دقیق انجام می شود . در نتیجه یک جنبش صاف از مکان نما ، دقیقا بر روی صفحه نمایش ، نشان داده می شود. از فن آوری DPI در تصویر نقطه در هر اینچ استفاده می شود ، درست مثل مگاپیکسل در گوشی های تلفن همراه است. ماوس نوری با استفاده از 400 به 800 DPI برای وضوح تصویر مورد استفاده قرار می گیرد.

ماوس لیزری

کار موس لیزری تقریبا همانند کار ماوس نوری است با چند اختلاف. ماوس لیزری دارای رزولوشن (2000 DPI) است . برای مقایسه ماوس نوری و ماوس لیزری باید عنوان شود که در ماوس لیزری از اشعه لیزر نامرئی برای شناسایی حرکت ماوس استفاده می شود.

منبع: آموزش کامپیوتر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits