دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شماره تلفن حروفی/چگونه اسم خود را بر روی شماره موبایلمان قرار دهیم
19
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اسم خود را بر روی شماره موبایلتان قرار دهید- شماره تلفن حروفی-تبلیغات و شماره موبایل حروف دار-چگونه شماره موبایل با اسم خود داشته باشیم-شماره حروفی-چگونه شماره موبایل خود را حروفی کنیم

شماره تلفن حروفی: روشی موثر و کم­ هزینه برای تبلیغات

یکی از چالش های پیش روی موسسات کوچک و متوسط که بودجه­ های هنگفت در اختیار ندارند این است که چگونه می­توان با صرف هزینه­ های تحمل­ پذیر، تبلیغاتی موثر انجام داد.

در این نوشته به معرفی یکی از روشهای جالب تبلیغاتی خواهیم پرداخت که در آمریکا و استرالیا به طور بسیار وسیعی به کار می­رود و در ایران نیز اخیرا برخی شرکتها و اشخاص شروع به استفاده از آن کرده­ اند.

اسم خود را بر روی شماره موبایلتان قرار دهید/ شماره تلفن حروفی

شماره تلفن های حروفی

آیا تاکنون توجه کرده ­اید که بر روی شماره ­گیر اکثریت قریب به اتفاق گوشی های تلفن، در کنار اعداد، حروف الفبای لاتین نیز درج شده است؟

غالب افراد تصور می­ کنند تنها کاربرد این حروف، نوشتن پیامک است. اما واقعیت این است که حتی در گوشیهای بسیار قدیمی، یعنی زمانی که اصلا تکنولوژی تلفن همراه و پیامک وجود نداشت نیز این حروف بر روی گوشیهای تلفن درج می­شد.

افرادی که در کشورهای غربی (خصوصا آمریکا) زندگی کرده­ اند یا به تبلیغات تلویزیونی چنین کشورهایی توجه کرده­ اند می­دانند که این حروف برای اعلام شماره به کار می ­روند. یعنی در آن کشورها (و اخیرا در ایران) برخی افراد و موسسات برای اعلام شماره تلفن خود به جای اعداد از حروف استفاده می­ کنند. البته لازمه این امر این است که فرد یا موسسه مذکور شماره­ ای (اعم از ثابت یا همراه) تهیه کند که بیان آن با حروف منجر به کلمه­ ای معنی ­دار، ترجیحا مرتبط با نام یا فعالیت وی، شود.

اسم خود را بر روی شماره موبایلتان قرار دهید/ شماره تلفن حروفی

مثلا فرض کنید شرکتی به نام "خرداد" در زمینه خرید و فروش کامپیوترهای دستی (لپ تاپ و نوتبوک) فعالیت دارد. اگر چنین شرکتی شماره همراه 0912Khordad را (که با توجه به حروف مندرج بر روی گوشیها یعنی 09125467323 خریداری نماید، به خاطر سپردن شماره آن برای مشتریان شرکت به مراتب آسانتر از به خاطر سپردن شماره­ ای خواهد بود که از نظر حروفی معادل هیچ ترکیب معنی­ داری نمی­شود. انتخابهای دیگر برای چنین شرکتی می­تواند شماره همراه 0912Rayaneh (یعنی 09127292634) یا شماره ثابت 021-Notebook (یعنی 66832665) یا 0912Laptops (معادل 09125278677) باشد.

استفاده از چنین شماره­ ای موجب صرفه­ جویی بسیار زیادی در هزینه­ های تبلیغاتی خواهد شد. زیرا هر کسی که حتی یک بار آگهی چنین موسسه­ ای را مشاهده کند، حتی اگر در آن لحظه خاص علاقمند به خرید کامپیوتر نیز نباشد، قطعا برای همیشه این شماره (به شکل حروفی آن) در ذهن وی ماندگار خواهد شد و هر زمانی که بخواهد با شرکت مذکور تماس بگیرد، شماره آن را بر مبنای حروف به راحتی خواهد گرفت.

استفاده از این روش تبلیغاتی محدودیتهایی دارد. مهمترین این محدودیت ها این است که بین همه کسانی که در زمینه خاصی فعالیت دارند یا نام آنها یکسان است، فقط یک شخص یا موسسه می­تواند شماره معادل با کلمه مورد نظر را در اختیار داشته باشد. البته این امر برای شخص یا موسسه­ ای که در این زمینه پیشتاز باشد یک امتیاز بزرگ محسوب می­شود. مثلا بین همه کسانی که در زمینه ترجمه فعالیت دارند، فقط یک نفر می­تواند مالک خط تلفن همراه 0912Tarjome باشد. یا بین همه کسانی که مثلا نام خانوادگی آنها مهدوی است، فقط یک نفر می­تواند دارنده خط تلفن 0912Mahdavi باشد.

كاربرد شماره‌ های حروفی در تبلیغات تلویزیونی و محیطی

در مسئله تبليغات، يكي از مسائلي كه پيش روي آگهي دهندگان قرار دارد اين است كه چگونه از زمان كوتاه يا فضاي كوچكي كه با صرف هزينه‌هاي كلان در اختيار آنها قرار گرفته است، حداكثر استفاده را براي ماندگاري پيام خود در ذهن مخاطب به عمل آورند.

تبليغ در صفحات اصلي روزنامه‌ها، بيلبوردهاي بزرگراهي، و تبليغات تلويزيوني از موثرترين و در عين حال گرانترين راههاي تبليغاتي هستند كه هر يك فقط چند لحظه در برابر چشم مخاطب كم ‌حوصله قرار دارند. كارشناسان تبليغات به دنبال راههايي هستند تا در همان چند لحظه پيام را در ذهن مخاطب جاي دهند.

در اين ميان يكي از بزرگترين مسائل شركتهاي متوسط يا كوچك كه فاقد دفاتر و نمايندگي هاي متعدد هستند، داشتن شماره تماسي است كه مخاطب بتواند بلافاصله و بدون نياز به يادداشت كردن به ذهن بسپارد. زيرا ظرف چند لحظه‌ اي كه تيزر تلويزيوني پخش مي‌شود يا اتومبيل به سرعت از برابر بيلبورد مي‌گذرد، امكان يادداشت كردن شماره تماس وجود ندارد و حتي در صورت امكان نيز، معمولا بعدا شخص نمي‌تواند آن يادداشت را پيدا كند!

يكي از راه حلهاي اين مشكل استفاده از شماره‌ هاي رند يا شماره‌ هاي چهار يا پنج رقمي است كه مورد اخير از سوي مخابرات در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد. اما اين روش مشكل را به طور كامل حل نمي‌كند زيرا شماره هر چند رند يا كوتاه باشد به هر حال عدد است و به خاطر سپردن اعداد براي اكثريت افراد دشوار است.

يك راه حل بسيار موثر كه از حدود نيم قرن پيش در اروپا و آمريكا مورد استفاده اشخاص و شركتها قرار مي‌ گيرد، استفاده از شماره تلفن حروفي است، يعني شماره‌ اي كه بر اساس حروفي كه بر روي گوشيها در كنار اعداد چاپ مي‌شود با نام شخص يا محصول مورد نظر مطابقت داشته باشد.

sep19

مطالعات روانشناختي نشان داده است كه به خاطر سپردن كلمات براي انسان چهارده برابر آسانتر از اعداد است. به عنوان مثال فرض كنيد نام شخصي محمد است. اگر اين شخص با توجه به نگارش لاتين اسم خود يعني Mohamad، شماره 6642623-0912 را در اختيار داشته باشد، براي ديگران بسيار راحت‌ تر خواهد بود كه شماره او را به صورت 0912Mohamad به خاطر بسپارند تا به صورت 6642623-0912.

همين موضوع براي هر كلمه ديگري همچون نام شركت، نام محصول، نام خانوادگي اشخاص و هر كلمه ديگري صادق است.

یک مسئله بسیار مهم دیگر در امر تبلیغات، جذب مخاطب غیرعلاقمند است، یعنی اینکه طراحی تبلیغ به صورتی باشد که حتی مخاطبی که در زمان مواجهه با آگهی علاقه یا نیازی به موضوع تبلیغ ندارد، آن را به خاطر بسپارد. در این مورد نیز شماره‌ های حروفی بسیار کارآمد هستند. زیرا اگر شماره تلفن آگهی به صورت عددی باشد، مخاطب غیرعلاقمند طبعا توجهی به آن نخواهد کرد. اما اگر شماره حروفی باشد، حتی مخاطب غیرعلاقمند نیز به طور ناخودآگاه شماره را به خاطر می‌ سپارد و بعدا هر وقت به موضوع آگهی علاقمند یا نیازمند شود، طبیعتا بلافاصله آن شماره را به یاد می‌آورد. بنابراین شرکت هایی که دارای شماره تلفن حروفی هستند، با کمترین هزینه‌ های تبلیغاتی بیشترین موفقیت را در جلب مخاطبان خواهند داشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (19 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسین نوروزی | ۱ ماه پیش
چجوری باید درستش کنم لطفااموزش بدید
0
0
نسترن رسولی | ۲ سال پیش
سلام
لطفا نحوه کار رو هم آموزش بدین
0
14
سید حسن کلانتریان | ۴ سال پیش
من از ایرانسل یه شماره برمبنای اینکه بتونم حروفی اش کنم الان باید چکارکنم
0
5

hits