دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ویژگی‌‌ های تلویزیون‌ هوشمند یا Smart TV آشنا شوید

تلویزیون‌ های هوشمند چه ویژگی و قابلیت هایی دارند ؟

با ویژگی‌‌ های تلویزیون‌ هوشمند یا Smart TV آشنا شوید
4
زمان مطالعه: 17 دقیقه
ویژگی های تلویزیون هوشمند این است که آن را از تی وی های دیگر متمایز می کند. این تلویزیون ها با قابلیت هایی که دارند، امکانات بسیارخوبی در اختیار کاربران قرار می دهند که به راحتی می توانند پاسخگوی نیاز های کاربران باشند.

تلویزیون هوشمند چیست و چه ویژگی دارد؟

اگر می‌خواهید تلویزیونی نو برای خانه خریداری کنید بی شک اسم تلویزیون‌های هوشمند یا smart tv را شنیده‌اید. امروزه لوازم دیجیتالی رشد چشم‌گیری داشتند و باعث تغییراتی در روند زندگی ما شده‌اند. تلویزیون‌های هوشمند هم شامل این پیشرفت‌ها بودند و هر روزه مدل‌های متنوعی وارد بازار شده است در این مقاله از دلگرم قصد داریم شما را با انواع تلویزیون‌های هوشمند و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کنیم.

اسمارت فون ها یا تلفن های هوشمند٬ محبوبیت بسیار بالایی که در مدت زمان بسیار کمی بدست آوردند باعث شد تولیدکنندگان به فکر بیافتند این فناوری را در تلویزیون‌ها نیز به کار ببرند. کمپانی‌های بزرگ این تکنولوژی را با نام تلویزیون‌های هوشمند یا Smart TV به بازار عرضه کردند.

تلویزیون هوشمند یا Smart TV در واقع مانند یک تلویزیون معمولی با یک کامپیوتر داخلی عمل می‌کند و قادر است سرویس‌های متنوعی را به کاربر ارائه دهد. با استفاده از این تکنولوژی کاربر به راحتی می‌تواند در تلویزیون هوشمند خود نرم افزار نصب کند، ویدیو و تصاویر آنلاین را مشاهده کند، صفحات وب را مرور کند، بازی اجرا کند و از همه مهم‌تر به کانال های اینترنتی IPTV متصل شود و نگرانی بابت از دست دادن تصاویر زنده نداشته باشد.

ویژگی time shifting که در همه تلویزیون‎‌های هوشمند وجود دارد به شما این امکان را می‌دهد برنامه‌ای که در ساعت اصلی یا پخش زنده موفق به دیدار آن نشده‌اید را ضبط کرده و هر زمان که فرصت داشتید آن را تماشا کنید.تلویزیون‌های هوشمند به راحتی به شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های اشتراک گذاری ویدیو متصل می‌شوند.

همچنین برای انتقال فایل و ویدیو از طریق کامپیوتر، تلفن هوشمند و … به تلویزیون هوشمند به راحتی می‌توانید از تکنولوژی DLNA استفاده کنید.در ابتدا به این تلویزیون‌ها Connected TV گفته می‌شد و اولین بار این کمپانی سامسونگ بود که از واژه Smart TV برای توصیف آن‌ها استفاده کرد. در پی این موضوع ال جی و فیلیپس و دیگر کمپانی‌های بزرگ از این نام استفاده کرده و این واژه جایگزین اسم قبلی شد. جالب است بدانید که تکنولوژی Smart TV با نام دیگری با عنوان Internet TV نیز به کار برده می‌شود.

تلویزیون هوشمند

تفاوت تلویزیون هوشمند و غیرهوشمند

فرق تلویزیون هوشمند با معمولی

تفاوت تلویزیون هوشمند و غیرهوشمند در این است که در واقع هر تلویزیونی که به اینترنت متصل شود و به سیستم‌ها و شبکه‌های آنلاین دسترسی داشته باشد، و بتوان روی آن اپ‌ها و برنامه‌های مختلفی را نصب کرد، می‌تواند در دسته تلویزیون‌های هوشمند جای بگیرد. مدل‌های جدیدتر این تلویزیون‌ها حتی دارای قابلیت تشخیص صدا برای عوض کردن کانال تلویزیون و اجرای فرامین مختلف هستند.

حتی برخی از کمپانی‌های بزرگ سازنده تلویزیون هوشمند قرارداد‌هایی را با شرکت سازنده بازی منعقد کرده‌اند، تا بازی‌هایی مناسب برای تلویزیون هوشمند بسازند. تفاوت تلویزیون های هوشمند و معمولی از همین کارایی هایی که تا به حال گفته شد مشخص است. تلویزیون های معمولی تعاملی یک طرفه با بیننده دارند و بیننده فقط می تواند اطلاعات را از تلویزیون دریافت کند. همچنین در تلویزیون های معمولی امکان نصب اپلیکیشن ها و اتصال دستگاه به اینترنت را ندارید.

کدام برندها تلویزیون هوشمند تولید می کنند؟

این فناوری مختص به برند خاصی نیست و امروزه تمامی سازندگان تلویزیون به تولید تلویزیون‌های هوشمند می پردازند. تلویزیون‌های ارزان قیمت چینی از برندهایی مثل TCL و Hisense گرفته تا برند‌های با لوکس و با کیفیتی مثل ال جی و سامسونگ تلویزیون‌های هوشمند را به بازار عرضه می‌کنند.

باید بدانید که مدل‌های باکیفیت‌تر و گران‌تر دارای ویژگی‌های بیشتری هم هستند. برای مثال LG تلویزیون‌های هوشمندی ساخته که دارای سیستم کنترل حرکتی هستند. می‌توان برندهایی مثل Samsung، LG، Vizio، Hisense، Panasonic، Sharp، Philips، Sony، Toshiba و TCL را در دسته بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلویزیون‌های هوشمند قرار داد.هر تلویزیونی که بتواند به اینترنت متصل شود در دسته SMART TV قرار می‌گیرد.

قبل از خریدن تلویزیون هوشمند به چه چیزی نیاز دارید؟

قبل از اقدام به خریدن تلویزیون هوشمند، باید از سرعت اینترنت خود اطمینان حاصل کنید، زیرا بدون اینترنت پرسرعت داشتن یک تلویزیون هوشمند بی معنی است و نمی‌توانید از امکانات آن بهره مند گردید.

تلویزیون هوشمند

چگونه می‌توان تلویزیون هوشمند را به اینترنت متصل کرد؟

تمامی تلویزیون‌های هوشمند دارای پورت اترنت هستند و Wi-Fi داخلی هستند و شما باید در هنگام راه‌اندازی تلویزیون، آن را به شبکه بیسیم خانگی متصل کنید. بیشتر smart tv از وای فای ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی می‌کنند، در حالی که مدل‌های قدیمی‎تر از استاندارد ۸۰۲٫۱۱n استفاده می‌کردند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که تلویزیون هوشمند را با اتصال سیمی به مودم خود متصل کنید، زیرا سرعت این اتصال بالاتر بوده و پایداری بیشتری دارد.

در صورتی که سیگنال وای فای دریافتی توسط تلویزیون هوشمند شما چندان قوی نیست، می‌توان چندین راه حل برای این مشکل ارائه کرد. اگر مودم شما قدیمی است (معمولا مدل‌های ساخت ۲۰۱۵ به قبل)، استفاده از یک مودم جدید که از ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی کند می‌تواند مشکل را حل کند. البته مودم‌هایی وجود دارند (مثل Netgear Orbi و Linksys Velop ) که سیگنال وای فای را تا مسافت‌های بیشتری ارسال می‌کنند و می‌توانند برای منازل بزرگ به کار گرفته شوند.

همچنین وای فای ۶ (استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax ) که در آینده نزدیک عرضه خواهد شد می‌تواند مشکل سیگنال دریافتی ضعیف تلویزیون‌های هوشمند را به طور کلی مرتفع کند. برای نصب و راه اندازی تلویزیون های هوشمند می توانید از خدمات نصب و راه اندازی و تعمیر تلویزیون آچارباز هم استفاده کنید.برای استفاده از تلویزیون هوشمند باید اینترنت پر سرعت داشته باشید.

نصب اپلیکیشن روی تلویزیون اسمارت

وقتی به صفحه اصلی SMART TV ها می‌روید لینک اصلی به فروشگاه نرم افزار را می‌بینید. این نرم افزار در بیشتر تلویزیون‌های هوشمند به طور رایگان قرار گرفته است. شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه برنامه‌هایی که دوست دارید را بر روی تلویزیونتان نصب کنید.

لازم به ذکر است که در برخی از تلویزیون‌های هوشمند برنامه‌هایی از پیش نصب شده وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. با توجه به انحصاری بودن سیستم عامل و برنامه‌های موجود در هر تلویزیون، نمی‌توان این برنامه‌های نصب شده را به تلویزیونی با برند متفاوت منتقل کرد. برنامه نصب و اجرا نخواهد شد.

امکانات و قابلیت های تلویزیون های هوشمند

قبل از خرید تلویزیون هوشمند باید بدانیم که امکانات تلویزیون هوشمند چیست. البته سیستم عامل استانداردی برای تلویزیون‌های هوشمند وجود ندارد و تقریبا همه‌ی سازندگان smart TV از نرم افزارهای مختلف با محیط گرافیکی متفاوت استفاده می‌کنند.

بیشتر تلویزیون‌های هوشمند از سرویس‌هایی مثل نتفلیکس و آمازون پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی از این دستگاه‌ها فقط تعداد کمی از برنامه‌هایی را که به ندرت تغییر می‌کنند، ارائه می‌دهند و برخی مدل‌های دیگر، سرویس‌هایی مثل فیسبوک و Stitcher را هم در اختیار شما قرار می دهند. هرچه تکنولوژی تلویزیون‌های هوشمند بیشتر پیشرفت می‌کند، اپ‌های بیشتر با قابلیت‌های جدیدتری برای آن‌ها ارائه می‌شود.

مثلا با اپ PlutoTV شما می‌توانید از اخبار روز دنیا مطلع شده و بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را رایگان تماشا کنید. در واقع تلویزیون‌های ارزان‌تر فقط چندین اپلیکیشن خاص را به شما ارائه می‌دهند و گران‌قیمت‌ترها سرویس‌های بیشتری را در خود می‌گنجانند.

در بیشتر مدل های تلویزیون هوشمند، سیستم عامل اندروید نصب است. این نکته به شما کمک میکند که اپلیکیشن های دلخواه خود را روی تلویزیون نصب کنید. البته سیستم عامل در بیشتر تلویزیون های هوشمند ورژنی پایین تر از موبایل های هوشمند دارد. بنابراین ممکن است اپلیکیشن های ورژن های بالاتر قابل نصب روی تلویزیون نباشند.

امکان مرور کردن سایت ها، از طریق مرورگرهای تلویزیون امکان پذیر است، در نتیجه بدون نیاز به استفاده از موبایل یا کامپیوتر می توانید در اینترنت سایت های مورد نظرتان را پویش کنید.

حتماً بخوانید:
مدت زمان تماشای تلویزیون برای کودکان در طول روز چقدر است؟

مدت زمان تماشای تلویزیون برای کودکان در طول روز چقدر است؟

انگیزه کودکان از نشستن در پای تلویزیون با انگیزه بزرگترها فرق دارد. بزرگترها غالباً برای سرگرمی به تماشای تلویزیون می پردازند، ولی کودکان ضمن اینکه…

امکان نصب لوازم جانبی مثل موس و کیبورد هم به تلویزیون های هوشمند، وجود دارد. به راحتی می توانید ابزارهای جانبی را که به لپ تاپ خود وصل می کنید به تلویزیون خودتان هم وصل کنید و راحتتر از اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه استفاده کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که بسیاری از این سرویس‌ها و اپ‌ها برای مردم ایران بلااستفاده هستند. ترتیب قرارگیری اپ‌ها هم در تلویزیون‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در برخی smart TV‌ها آیکون اپ‌ها به صورت پشت سر هم در یک صف نمایش داده می‌شوند و در برخی دیگر، آیکون اپ‌ها به صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود.

در حالی که LG و سامسونگ هنوز به سیستم عامل‌های اختصاصی خود متکی هستند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید ممکن است همه‌ی تولیدکنندگان ممکن است از یک سیستم عامل بزرگ و اصلی استفاده کنند مانند Android استفاده کنند.

مدل‌های Insignia،Hisense و TCL تصمیم گرفته‌اند رابط کاربری آسان Ruku را برای استفاده و دسترسی به هزاران سرویس استریمینگ ارائه دهند.

از سوی دیگر، Android TV از Sharp، Sony و Westinghouse پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم دارای چندین اپ مختلف بوده که مهم‌تر از همه پشتیبانی از گوگل است، که برنامه‌های بیشتری را در طول زمان ارائه می‌دهد. آمازون همچنین فروش تلویزیون‌های Fire Edition خود را با سیستم عامل هوشمند Alexa-fied که در توشیبا و تلویزیون‌هایInsignia. دیده می‌شود، با مشارکتBest Buy آغاز کرده است.

همچنین برخی از سازندگان مثل Hisense، LG، TCL و سونی، پشتیبانی از دستیارهای صوتی معروفی مثل Google Home و Amazon Alexa را آغاز کرده‌اند. این دستیارهای صوتی به تلویزیون‌های هوشمند جدید امکان فهم فرامین صوتی بیشتری را می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام خرید یک تلویزیون هوشمند، زمان بیشتری را برای مطالعه در مورد مدل‌های مختلف صرف کنید تا به تمامی ویژگی‌هایی که از یک Smart TV انتظار دارید برسید.

برنامه‌های رایگان پرطرفدار مانند BBC، iPlayer,ITV Hub و تمام نرم‌افزارهای Netflix روی همه‌ی تلویزیون‌های هوشمند قابل دسترس هستند. سایر برنامه‌های دیگر بسته به نوع تلویزیون متفاوت هستند، بنابراین اگر شما به دنبال برنامه‌ی خاصی مانند Amazon Prime Video ،Now TV,Facebook و یا YouTubeهستید، از بابت اینکه تلویزیونی که خریداری می‌کنید قابلیت نصب این برنامه‌ها را دارد، اطمینان حاصل کنید.

تلویزیون‌های هوشمند این قابلیت را دارند که برنامه‌های نصب شده روی آن‌ها را تغییر دهید، برنامه‌ای را حذف و یا برنامه‌ای جدید نصب کنید.برندهایی مانند الجی و سامسونگ از سیستم عاملی مجزا برای تلویزیون هوشمند استفاده می‌کنند.

تلویزیون هوشمند
ویژگی های تلویزیون هوشمند

آیا تلویزیون هوشمند هم مثل موبایل یا کامپیوتر هنگ می کند؟

بله! تکنولوژی تلویزیون‌های هوشمند بر پایه چیپ‎های کامپیوتری بنا شده و مانند کامپیوترها و Smart phone ها، دارای حافظه هستند. پس همانند Smart phone ها و کامپیوترها، امکان هنگ کردن تلویزیون‌های هوشمند هم وجود دارد.

به غیر از اپ‌ها، تلویزیون‌های هوشمند چه مزیت‌های دیگری دارند؟

همان طور که گفتیم، یکی دیگر از مزایای این تلویزیون‌ها، وجود دستیار صوتی در آن‌ها است. با دستیار صوتی می‌توان در live TV، آن چیزی که می‌خواهید را پیدا کنید، فرامین مختلفی برای تلویزیون‌ها صادر کرده و یا حتی وضعیت آب و هوا را چک کنید. البته برای این کار باید از مهارت خوبی در زبان انگلیسی برخوردار باشید.

همچنین وجود پردازنده در این تلویزیون‌ها باعث می‌شود تا سازندگان بتوانند بازی‌های مختلفی را برای آن طراحی کنند. البته بازی‌های موجود برای تلویزیون‌های هوشمند خیلی هم پیچیده و اعتیادآور نیستند و نمی‌توان آن‌ها را با بازی‌های پلی استیشن و ایکس باکس مقایسه کرد.برای استفاده از دستیار صوتی تلویزیون هوشمند باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

آیا امکان اتصال تلویزیون هوشمند به گوشی موبایل وجود دارد؟

روی تمامی تلویزیون‌های هوشمند، قابلیت اتصال از راه دور وجود دارد که شما را قادر می‌سازد که دستگاه خود را به موبایل، تبلت و یا سیستم سینمای خانگی وایرلس متصل کنید. تمامی تلویزیون‌هایی که دارای سیستم کنترل از راه دور هستند؛ اغلب دارای برنامه‌ای هستند که می‌توانید موبایل و تبلت خود را به آن وصل کرده و از آن‌ها به‌عنوان کنترل از راه دور استفاده کنید.

در بسیاری از smart tv ها شما می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای موجود روی تلفن هوشمند خود (که به تلویزیون متصل کرده‌اید) را روی تلویزیون نمایش دهید. همچنین در تلویزیون‌های هوشمند جدیدتر، گرایش خاصی روی بهبود کیفیت صدا دیده می‌شود. مثلا LG و Sony در این زمینه پیشرفت‌های زیادی داشته و صدای Dolby Atmos را در برخی تلویزیون‌های جدید خود ارائه می دهند.

Miracast و Apple TV چیست؟

هردو سرویسی برای نمایش صفحه نمایش تلفن هوشمند و یا تبلت شما روی تلویزیون هوشمندتان هستند. Miracast برای دستگاه‌هایی که سیستم عامل اندروید دارند و Apple TV برای دستگاه‌هایی با سیستم عامل Ios مانند آیفون و آیپد طراحی شده است.

این دو برنامه روی بیشتر تلویزیون‌های هوشمند نصب است و بهترین گرینه برای اشتراک‌گذاری تصاویر، ویدئوها و سخنرانی‌ها است.قابلیت اتصال از راه دور تلویزیون هوشمند، دستگاه شما را به تبلت و گوشی مویابل شما متصل خواهد کرد.

رابط هوشمند تلویزیون چیست؟

با وجود یک دستگاه smart TV box، شما قادر هستید تلویزیون معمولی خود را به دستگاهی هوشمند تبدیل کنید. فرقی ندارد که موبایل و یا تبلت شما اندروید است یا Ios، برای هر دو سیستم عامل دستگاه مبدل موجود است، می‌توانید از google tv یا apple tv استفاده کنید.

اگر به موارد گفته شده دسترسی ندارید می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های hd player که امکانات مختلفی از smart tv ها را ارائه می‌دهند بهره ببرید. شما می‌توانید تلویزیون خود را به صورت کابلی و یا بیسیم به این دستگاه متصل کنید و تلویزیون معمولی خود را هوشمند کنید.

آیا می‌توان تلویزیون‌های معمولی را هوشمند کرد؟

بهتر است به تکنولوژی تلویزیون‌های هوشمند اعتماد کنید، زیرا دنیا به سمت هوشمندتر شدن پیش می رود! اگرچه قیمت تلویزیون‌های هوشمند بسیار بیشتر از تلویزیون‌های معمولی است، اما ویژگی‌های موجود روی تلویزیون‌های هوشمند این تفاوت قیمتی را جبران می‌کند، زیرا تلویزیون‌های هوشمند امکاناتی فراتر از اتصال به اینترنت دارند.

smart tv ها وضوح بیشتری به تصاویر داده و آن‌ها را با کیفیت بیشتری پخش می‌کنند. تعداد پورت‌های HDMI در تلویزیون‌های هوشمند بیشتر است و با تلویزیون‌های هوشمند می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید. از اپ‌هایی مانند اسکایپ استفاده کنید، صفحات Word و Excel را نمایش داده و حتی ایجاد کنید، و خیلی امکانات دیگر که قبلا به آن ها اشاره کردیم.پس با استفاده از یک دستگاه مبدل تمام انتظارها از یک تلویزیون هوشمند برآورده نخواهد شد.

از کجا بفهمیم تلویزیون هوشمند است؟

اگر تلویزیون شما نو باشد، در تمام تلویزیون های هوشمند روی کارتن دستگاه اطلاعات و مشخصات تلویزیون به همراه عبارت smart نوشته شده است. اگر تلویزیون باز شده باشد، پشت پنل تلویزیون را بررسی کنید، در اینجا هم می توانید مشخصات تلویزیون را ببینید.

کنترل از راه دور در تلویزیون های هوشمند هم با کنترل تلویزیون های معمولی منتفاوت است، معمولا روی آنها دکمه home وجود دارد و همچنین گجت یا جوی استیک های روی کنترل دستگاه به شما کمک میکنند قابلیت موس را روی تلویزیون داشته باشید. همچنین بعضی برندها مانند ال جی و سامسونگ هم به شما اینامکات را می دهند که با گوشی موبایل هوشمندتان تلویزیون را هم کنترل کنید.

آیا امکان هک شدن یک تلویزیون هوشمند وجود دارد؟

متاسفانه بله! تلویزیون شما به اینترنت وصل می شود، پس مثل دیگر کامپیوترها و دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند امکان هک شدن دارد. هکرها می‌توانند کارهای مختلفی از قبیل دزدیدن رمزهای شما و حتی عوض کردن کانال‌های تلویزیون را انجام دهند!

همچنین بیشتر تلویزیون‌های هوشمند از سیستم عامل‌های بر پایه لینوکس استفاده می‌کنند که محل زندگی هکرهاست! API تلویزیون که اجازه تقابل بین تلویزیون و Smart phone شما را می‌دهد هم یکی دیگر از نقاط نگرانی است. در واقع تلویزیون‌های هوشمند راحت‌تر از کامپیوترها هک می‌شوند و در استفاده از آن‌ها باید مراقب بود.

آیا با تلویزیون هوشمند می‌توان شبکه‌های داخلی را دید؟

بله. در واقع هوشمند بودن تلویزیون یک مزیت اضافی است و روی رسالت اصلی تلویزیون تاثیری نمی‌گذارد! اگر از Resiver یا گیرنده دیجیتال استفاده می‌کنید، هنوز هم می‌توانید آن‌ها را با کابل به تلویزیون خود متصل کنید.

آیا کیفیت صدا و تصویر در تلویزیون های هوشمند بهتر از تلویزیون های معمولی است؟

بله، وای فای داخلی و پردازنده این تلویزیون‌ها به طور مستقیم تاثیری روی کیفیت تصویر و صدای دستگاه ندارند. البته سازندگان تکنولوژی تلویزیون‌های هوشمند جدید خود را با ویژگی‌های بیشتری روانه بازار می‌کنند که در نتیجه‌ی آن، به نظر می‌رسد که کیفیت صدا و تصویر این تلویزیون‌ها نسبت به تلویزیون‌های معمولی بسیار بهتر است.

در واقع این ویژگی‌های صوتی و تصویری مثل صدای Dolby Atmos فقط مخصوص تلویزیون‌های هوشمند نیست، اما سازندگان برای بهتر نشان دادن دستگاه‌های خود، معمولا این ویژگی‌ها را در تلویزیون‌های هوشمند جدید خود به کار می‌گیرند.

همچنین بخوانید :

لیست قیمت انواع تلوزیون در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits