دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ظروف نچسب فورج چیست؟
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ظروف نچسب با ماده ایی که به تفلون معروف است پوشش داده می شود. تفلون یک ماده شیمیایی مصنوعی میباشد که از اتم های کربن و فلوئور تشکیل شده است.

ظروف نچسب آشپزی فورج

شکل دهی فلزات تحت فشار و یا در حالت گداخته توسط قالب و به کمک پرس هیدرولیک، پنوماتیک و یا پتک ضربه ای فورج نامیده می شود. بسیاری از قطعات مهم در صنعت ماشین سازی و صنایع نظامی با روش فورج ساخته می شود. عملیات فورج منقطع بوده و به خاطر امکان کنترل جریان مواد و دانه های ساختار و همچین فشرده کردن مواد اولیه، استحکام و سختی بسیار بالایی در محصول نهایی ایجاد می کند.

عملیات فورج به دو دسته کلی فورج سرد و فورج گرم تقسیم می شود. فورج سرد در دمای محیط و با نیروی زیاد روی قطعات با چکش خواری بالا انجام می شود و فورج گرم در درجه حرارت بالا (بالاتر از دمای تبلور مجدد) و با نیروی فشار کمتر اجرا می گردد. شکل پذیری و یکنواختی قطعه در این شیوه بیشتر است.

سابقه ی استفاده از ظروف آلومینیومی به صد سال گذشته برمی گردد. تولید قابلمه و تابه از آلومینیوم به نسبت مس، فولاد و یا استیل به خاطر نرم تر بودن آن خیلی آسان است. روش های مختلفی برای فرم دادن با دست و یا ریخته گری به روش دایکاست متداول هستند ولی هر کدام دارای معایبی می باشد.

انواع مختلف فورج و مزایا استفاده از آن

انواع مختلف فورج و مزایا استفاده از آن

عمل کوبیدن در آهنگری، فلز را تغییر شکل داده و شکل می‌دهد، که منجر به تشکیل رگه‌هایی ناگسستنی از دانه‌ها می‌شود. این کار باعث می‌شود فلز مقاومتش را حفظ کند. از اثرات جانبی این رگه‌های دانه‌ای منحصر‌به‌فرد می‌توان به رفع نواقص، ناسرگی‌ها و تخلخل موجود در محصول اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای فورج، هزینه‌های به نسبت پایین در دوره‌های تولید میان‌مدت ​​و طولانی است. پس از ابداع دستگاه‌های فورج، می‌توان محصولات را با سرعت نسبتاً بالا و حداقل زمان توقف تولید کرد.

دو نوع اصلی فورج وجود دارد: سرد و داغ.

فورج داغ

فورج داغ مستلزم گرم کردن فلز تا دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد است. این عمل می‌تواند به معنای گرم کردن فلزات تا دمای ۱۲۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد. مهمترین مزیت فورج داغ کاهش انرژی مورد نیاز برای شکل‌دهی مناسبِ فلز است. این موضوع به این خاطر است که گرمای شدید استحکام تسلیم (yield strength) فلز را کاهش می‌دهد و شکل‌پذیری را بهبود می‌بخشد. همچنین محصولات فورج داغ دارای مزیتِ حذف غیریکنواختی‌های شیمیایی می‌باشند.

فورج سرد

معمولاً به فورج فلز در دمای اتاق فورج سرد گفته می‌شود، اگرچه در هر دمای زیر دمای تبلور مجدد امکان‌پذیر است. بسیاری از فلزات، مانند فولاد پر‌کربن، برای فورج سرد بسیار محگم هستند. صرف‌ نظر از این مانع، از نظر استانداردهای کنترل ابعاد، یکنواختی محصول، پرداخت سطح و آلودگی، فورج سرد بر فورج گرم برتری دارد. فورج سرد شامل شیوه‌های متنوع فورج از جمله خم کردن، با فشار از قالب رد کردن، کشش سرد و کله‌زنی سرد است. با این حال، این افزایش تنوع هزینه دارد، زیرا برای فورج سرد به تجهیزات با قدرت بیشتری نیاز است و ممکن است استفاده از بازپخت میانی ضروری شود.

separator line

دسته‌بندی فرآیند فورج

ورای انواع فورج سرد و گرم، فرآیندهای اختصاصی بسیاری وجود دارد. این طیف گسترده‌ی فرآیندها را می‌توان در سه گروه اصلی قرار داد:

  1. شکل‌دهی کششی ضخامت محصول را کاهش و طول را افزایش می‌دهد.
  2. پتک‌کاری افقی ضخامت محصول را افزایش و طول را کاهش می‌دهد.
  3. شکل‌دهی فشاری جریانی از پتک‌کاری در مسیرهای چندگانه یا دلخواه فراهم می‌آورد.

دسته‌بندی فرآیند فورج

این سه دسته‌بندی شامل انواع خاص بسیار متفاوتی می‌باشند:

فرآیند فورج قالب باز

هنگامی که از قالب‌های تخت بدون هیچ پروفیلی در فورج استفاده می‌شود، این فرآیند فورج قالب باز (یا فورج دستی) نامیده می‌شود. قالب باز به فلز امکان می‎دهد در هرجایی جریان داشته باشد، مگر در جایی که با قالب برخورد کند. برای دستیابی به نتیجه حداکثری، حرکت صحیح قطعه کار ضروری است، که باید بیش از ۱۰۰ تن وزن و ۳۸٫۲۴ متر طول باشد. این نوع فورج برای تراشکاری یا شکل دادن شمش قبل از اقدامات شکل‌دهی ثانویه مفید است.

فرآیند فورج قالب بسته

در فورج قالب بسته، که گاهی اوقات فورج قالب چاپی نامیده می‌شود، از قالب استفاده می‌شود. این قالب‌ها به یک سندان متصل می‌شوند در حالی که یک چکش فلز مذاب را مجبور به جاری شدن داخل حفره‌های قالب می‌کند. هنگام فورج شکل‌های هندسی پیچیده، اغلب از ضربات و یا حفره‌های قالبی متعدد استفاده می‌شود.

هزینه‌های بالای تولید اولیه قالب‌ها باعث گران بودن فورج قالب بسته در کوتاه‌مدت می‌شود، اما با افزایش تولید قطعات این فرآیند مقرون‌به‌صرفه می‌شود. همچنین فورج قالب بسته استحکام استثنایی در مقایسه با روش‌های دیگر فراهم می‌کند. از کاربردهای متداول فورج قالب بسته می‌توان به تولید قطعات و ابزارهای خودرو اشاره کرد.

فورج پرسی

در فورج پرسی، عامل اصلی شکل‌دهی فشرده‌سازی است. فلز روی قالبی ثابت قرار می‌گیرد، در حالی که با قالب پرس فشار مداومی اعمال می‌شود و به شکل دلخواه می‌رسد. مدت تماس فلز با قالب‌ها بسیار بیشتر از انواع دیگر فورج است، اما مزیت این فرآیند فورج امکان تغییر شکل همزمان کل محصول است.

مزیت دیگر فورج پرسی، توانایی در نظارت و کنترل میزان فشرده‌سازی مشخص است. کاربردهای فورج پرسی بسیار زیاد است، زیرا تقریباً محدودیتی در اندازه محصول تولیدی وجود ندارد. فورج پرسی می‌تواند فورج گرم یا سرد باشد.

فورج غلتکی

فورج غلتکی فرآیند افزایش طول میله یا سیم‌هاست. تولیدکننده میله‌های فلزی گرم شده را بین دو غلتک استوانه‌ای قرار می‌دهد که می‌چرخند و برای شکل دادن به فلز فشاری پیش‌رونده وارد می‌کنند. از مزایای فورج غلتکی می‌توان به جلوکیری از تشکیل فلاشینگ و ساختار دانه‌ای بزرگ اشاره کرد

ظروف نچسب

قابلمه های نچسب

امروزه از روش فورج در کنار روش های متداول دیگر برای تولید ظروف نچسب آشپزی استفاده می شود. در روش فرم دادن با دست، ضخامت ورق باید خیلی کم باشد در نتیجه ظروفی که با این روش تولید می شوند به خاطر نازک بودن، خیلی زود در اثر حرارت و یا فشار، شکل خود را از دست می دهند. این ظروف اگر دارای لایه ی مخصوص نچسب نباشند در اثر خوردگی با مواد اسیدی غذا سوراخ می شوند.

برای تولید ظروف آلومینیومی به روش دایکاست از آلومینیوم با آلیاژ مخصوصی که سخت تر می باشد استفاده می شود. ظروف دایکاست که اصطلاحاً به آن ها چدنی هم گفته می شود به خاطر اینکه دارای ضخامت زیادی هستند هم دارای وزن بیشتری بوده و به خاطر سختی آلیاژ به کار رفته، شکننده می باشند.

در روش فورج از ورق های آلومینیوم با ضخامت بیشتری نسبت به ظروف متداول استفاده می شود و محصول نهایی از نظر تغییر شکل در برابر حرارت، ضربه، فشار و همچنین شکنندگی استحکام بالایی دارد.

قابلمه های نچسب

امروزه ظروف نچسب نسبت به ظروف چدن و استیل کاربرد و محبوبیت بیشتری دارند. به همین دلیل شرکت پویان مهر جهت افزایش کیفیت محصولات خود همیشه به دنبال راه های جدید بوده است. این شرکت اولین بار در ایران اقدام به استفاده از تکنولوژی فورج سرد برای تولید ظروف و دسته آشپزی با برند PMT نمود.

این تکنولوژی مطابق با مطالعات انجام شده توسط مهندسین مشاور آلمانی، ترکیه ای و ایرانی شرکت دارای مزایای زیادی نسبت به ظروف تفلون و دایکاست (اصطلاحاً طرح چدن) می باشد. پویان مهر در تلاش است که با بهبود این مزایا بتواند ظروفی با استانداردهای جهانی برای ارتقاء سطح سلامت مصرف کنندگان تولید نماید.

بر روی محصولات تولیدشده برای کنترل کیفیت آزمایشی های متعددی انجام می پذیرد مانند تست سایش،که سطح نچسب ماهیتابه یا قابلمه را تا ۷۰۰۰ بار تحت سایش قرار می دهد.

separator line

مزایای ظروف نچسب فورج

مزایای ظروف نچسب فورج چیست؟

استفاده از آلومینیوم خالص ۹۸٫۵ درصدی (بدون سرب)

یکنواختی و صافی بالا در محصولات

استحکام و سختی بسیار بالا و عدم شکنندگی

دارا بودن نشان استاندارد Bio آلمان بعنوان تضمین حفاظت از محیط زیست

قابلیت بازیافت محصولات

پوشش داخلی از نوع گرانیت (ماربل)

رنگ سیلیکون مقاوم در برابر حرارت

دارا بودن پروانه بهداشتی ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دارای گارانتی ۱۸ ماهه

بهداشتی بودن لبه درب تمام شیشه و همچنین دارا بودن سوپاپ اطمینان (دارای سه منحنی در لبه های درب پیرکس جهت خارج شدن بخار غذا)

دسته ها از نوع باکالیت نسوز ، مقاوم تا دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد

ضخامت بدنه محصولات ۴ میلی متر و گرانیت داخلی ۴ لایه می باشد.

در آخر باید توجه داشته باشیم که همه ظروف حتی در بهترین حالت استفاده نیز دارای عمر مفیدی می باشند و حتی اگر از نظر ظاهری وضعیت خوبی داشته باشد توصیه شده که تعویض شوند.ظروف فورج به دلیل تکنولوژی بالای ساخت،دارای عمر مفید بالاتری نسبت به دیگر ظروف نچسب دارد. با توجه به این ویژگی ها خرید ظروف فورج به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. در هر صورت استفاده صحیح از ظروف نچسب برای حفظ سلامتی مواد غذایی و خانواده اهمیت دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits