دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کرک نرم افزار چیست و چگونه کار می کند ؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کرک کردن نرم افزار یعنی تغییر دادن نرم افزار به منظور شکستن قفل ها و حذف کردن روش های حفاظتی و امنیتی ورود به آن. این عملیات را می توانید به راحتی در منزل انجام دهید. با ما همراه باشید تا شما را با کرک نرم افزار آشنا کنیم.

کرک نرم افزار چیست ؟

کرک کردن نرم افزار یعنی تغییر دادن نرم افزار به منظور شکستن قفل ها و حذف کردن روش های حفاظتی و امنیتی ورود به آن. همان طور که می دانید سازندگان نرم افزار های مختلف روش های حفاظتی مختلفی مثل:

  • ممانعت از کپی (حق کپی رایت)
  • قرار دادن شماره سریال
  • قفل سخت افزاری

در محصولات خود قرار می دهند تا کاربران نتوانند از روی نرم افزار کپی کرده و یا آن را رایت کنند. اما در کشور ما به دلیل نبودن قانون کپی رایت، کاربران اقدام به کرک کردن برنامه می کنند.

البته لازم است این نکته ذکر شود که نرم افزارهای کرک شده دارای اعتباری برای شرکت سازنده آن نیستند و همچنین قابلیت آپدیت و به روز رسانی نیز ندارند.

آموزش ساخت کرک نرم افزار

فعالسازی با پوشه CRACK و فایل PATCH

در بسیاری از نرم افزارها، پوشه ای به نام Crack جود دارد که نیاز است پس از نصب فایل اصلی برنامه آن را در محل نصب کپی کنید. برای دانستن محل نصب نیز روش ساده ای وجود دارد. برای کرک کردن نرم افزار از طریق پوشه CRACK و فایل PATCH مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا روی آیکون نرم افزار کلیک کنید، گزینه Properties را بزنید، روی Open file location کلیک کنید تا به محل نصب برنامه بروید. در همین محل فایل کرک را کپی کرده و برنامه کرک شده را اجرا کنید.

در بعضی برنامه ها نیز فایلی به نام Patch وجود دارد که نیاز است پس از نصب آن را اجرا کرده و برنامه را فعال کنید. برای مثال نرم افزار کاربردی فتوشاپ از جمله نرم افزار هایی است که با فایل patch قابل کرک کردن است.

کرک کردن نرم افزار از طریق کد فعالسازی با استفاده از کد ساز Keygen

یکی از دیگر روش هایی که با کمک آن می توانید یک نرم افزار را کرک کنید، استفاده از کدساز Keygen است. این روش خصوصا روی نرم افزارهایی جواب می دهد که از یک کد فعالسازی تنها برای یک بار می توان استفاده کرد.

معمولا در این گونه نرم افزار ها یک کدساز Keygen قرار دارد که برای ایجاد کد باید روی Generate کلیک کنید و آن را در قسمت فعالسازی نرم افزارتان به کار گیرید. بنابراین اگر نرم افزاری داشتید که نیاز به این کد داشت حتما مراحل بالا را دنبال کنید و درخواست کد فعالسازی بزنید.

آموزش کرک کردن نرم افزار

اصطلاحات کرک نرم افزار

اصطلاح کرک نرم افزار: Patch

ویرایش و تغییر دستورات نرم افزار را پچ می گویند و بعد عمل پچ، نرم افزار کوچکی برای کاربر می توان ساخت که Patcher پچر گفته می شود بعد اجرا و زدن کلید پچ، نرم افزار پچ و کرک می شود.

اصطلاح کرک نرم افزار: Loader

درصورتی که نتوان نرم افزار را به صورت فیریکی ویرایش کرد، می توان از طریق حافظه (RAM) اینکار را انجام و دستورات را قبل از شروع به کار نرم افزار تغییر داد. به این صورت یه نرم افزار کوچک به نام لودر ساخته می شود.

که در آن خط و کدی که در حافظه باید تغییر داده شود را به لودر داده تا در حین بارگذاری دستورات تغییر و نرم افزار کرک شود.

KeyGen کرک نرم افزار

کیجن یا کلیدساز نرم افزاری می باشد که شرکت ها بعد ساخت نرم افزار و طراحی سیستم رجیستری، کلید ساز را برای نرم افزار تولید شده می سازند اما این کلید ساز در شرکت جهت فروش می باشد.

کرکر ها از طریق معکوس کردن الگوریتم ها کلید ساز شرکت را می سازند. کلید ساز اکثرا با زبان اسمبلی نوشته می شود.

Serial fishing کرک

برای صید یک سریال درست از نرم افزار، یک نام و سریال اشتباه در قسمت رجیستری نرم افزار وارد می کنیم. نرم افزار برای چک کردن نام و سریال وارد شده اشتباه ،یک سریال براساس نام وارد شده در حافظه می سازد.

با سریال اشتباه وارد شده مقایسه می کند، از طریق حافظه می توان سریال ساخته شده صحیح توسط نرم افزار را کپی کرد.

Packing کرک نرم افزار: به فشرده سازی فایل های نرم افزار پک کردن گفته می شود.

Protect کرک: محافظت و رمزنگاری فایل های اجرایی نرم افزار جهت جلوگیری از رورس شدن.

unPack,Deobfuscate,UnPortect,Dump: به استخراج فایل های اورجینال نرم افزار از حالت امن شده

Inline Patching: پچ کردن پروتکتور نرم افزار بدون آنپک کردن نرم افزار

چگونه نرم افزار را کرک کنیم

کرک ها چگونه کار می کنند ؟

روش کار کرک ها با هم متفاوت می باشد و به همین دلیل نمیتوانم یک آموزش تصویری کامل ارائه کنم ولی همانطور که گفته شد تنها کار مشترکی که همه آن ها انجام میدهند از بین بردن محدودیت نرم افزار مورد نظر می باشد.

بعضی از کرک ها به شکل آیکون خود نرم افزار می باشد روش کار این نوع کرک اینگونه است که ما بعد از اینکه نرم افزار مورد نظرمان را نصب کردیم باید کرکی را که آیکون آن هم اسم و هم شکل آیکون اجرائی نرم افزار می باشد را copy و در شاخه ای که نرم افزار نصب شده است paste نماییم.

در اینگونه مواقع شما پیغامی را دریافت می نمایید که باید گزینه yes را کلیک نمایید تا آیکون کرک شما جایگزین (Overwrite) آیکون اصلی شود. اغلب بازی ها از این روش کرک استفاده می نمایند.

این نکته را هم یاد آور شوم که اگر به همراه فایل کرک (exe) فایل های با پسوند dll. یا ini. یا dat. وجود داشت شما آن ها را نیز باید کپی کرده و در شاخه نصب نرم افزار paste نمایید.

در مورد این نوع کرک باید ذکر کنم که حتما در هنگام کرک کردن باید نرم افزار مورد نظر بسته باشد یعنی در حال اجرا نباشد و الا پیغام خطا دریافت می نمایید.

یک نوع دیگر کرک وجود دارد که به KeyGen یا KeyMaker معروف هستند که روش آن با روش قبلی متفاوت است. این نوع کرک برای ساختن سریال به کار می رود. روش کار آن هم به این صورت است که شما با وارد کردن یک اسم یا شماره و در برخی موارد ایمیل در فیلد مشخص کرک و فشار دادن دکمه مربوط به آن یک کد جدید دریافت می کنید.

که معمولا با وارد کردن آن در قسمت منو و در بخشی با عنوان Register یا Enter Code یا Registeration یا چیزی توی همین مایه ها برنامه فعال و کامل می شود.

در بعضی از موارد در همین بخش Registeration که در بالا گفتم یک کد وجود دارد که شما باید آن را در کرک (KeyMaker) وارد نمایید تا KeyMaker کد یا سریال راه انداز را برای شما بسازد.

نوع دیگر کرک ها به Patch یا Patcher معروف هستند. در این نوع کرک ها معمولا" دکمه ای با نام Choose یا Browse یا Patch و یا چیزی دیگری با همین معنی وجود دارد.

که با فشار دادن آن باید آدرس آیکون یا فایلی از نرم افزار که خود کرک مشخص کرده را در پوشه ای که نرم افزار مورد نظرتان نصب شده است را به آن بدهید تا نرم افزار را بصورت کامل تبدیل کند.

بعضی دیگر از کرک ها هم وجود دارد که مخلوطی از KeyMaker و Patcher ها هستند. مثل کرک دیکشنری بابیلون یا کرک نرم افزار ACDSee 7.0، برای کرک کردن این نرم افزارها ابتدا باید یک سریال را با وارد کردن نام در کرک بدست آوریم.

زمانی که این سریال را در هنگام نصب نرم افزار وارد می کنیم تمام مراحل نصب انجام می شود ولی در آخر باید دکمه patch را روی کرک کلیک نماییم و سپس مسیر آیکون یا یک فایل مخصوص مشخص شده بوسیله کرک را در شاخه نصب نرم افزار مسیریابی کنیم تا نرم افزار کامل و بدون محدودیت شود.

بعضی مواقع وقتی ما یک کرک را دانلود می نماییم بعد از باز کردن آن متوجه یک فایل Notepade به همراه چند فایل دیگر می شویم. در این صورت شما باید فایل Notepad درون کرک را باز کرده و سریال مورد نظر را در بخش Register نرم افزار وارد نماییم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits