دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترفند و دانستنی های برنامه ورد
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ترفند و دانستنی های برنامه ورد-تمامی ترفند های برنامه word فقط در اینجا - ترفند کاربردی در نرم افزار word -ترفند های نرم افزار ورد - نکته کلیدی و ترفند در Microsoft Word -ترفندهای Word

ترفند و دانستنی های برنامه ورد

ترفند و دانستنی های برنامه ورد

یکی از امکاناتی که در برنامه Word نسخه 2010 و 2011 مشاهده می‌شود، نمایش گزینه‌های چسباندن (Paste Options) پس از هر بار کپی موضوعات یا متون از یک صفحه یا یک بخش به داخل صفحات این برنامه است. برخی کاربران هیچ‌گاه از این قابلیت استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند آن را غیرفعال کنند.

برای انجام این کار می‌توانید به روش زیر عمل کنید:


1‌‌ـ‌ نرم‌افزار Word را اجرا کنید.


2‌‌ـ‌ از منوی File، روی گزینه Options کلیک کرده و به بخش Advanced مراجعه کنید.


3‌‌ـ‌ از بخش سمت راست صفحه، قسمت Cut copy and paste را پیدا کنید و چک مارک کنار عبارت Show Paste Options button when content is pasted را غیرفعال کنید.


4‌‌ـ‌ با کلیک روی گزینه OK تغییرات را اعمال کنید.


توجه:

جهت غیرفعال‌سازی این قابلیت در Word 2011 مخصوص سیستم‌عامل مک ‌باید از منوی اصلی نرم‌افزار روی گزینه Preferences کلیک کنید، سپس با انتخاب گزینه Edit چک مارک کنار عبارت Show Paste Options buttons را بردارید.عرض کنید دو فایل Word در اختیار دارید و می‏خواهید بدانید که محتوای این دو فایل چه تفاوت‏هایی با یکدیگر دارد.

این موضوع زمانی کاربرد بیشتری دارد که قصد دارید تفاوت‏های نسخه اصلی و یک نسخه اصلاح شده یک متن را دریابید. به ویژه در کارهای گروهی این موضوع بیشتر نیاز می‏شود. جالب است بدانید در نسخه‏های 2007 و 2010 نرم‏افزار Word چنین قابلیتی وجود دارد. در این ترفند قصد داریم به نحوه مقایسه محتوای دو فایل Word با همدیگر توسط خود نرم افزار Word بپردازیم.

برای این کار:

ابتدا نرم‏افزار Word (نسخه 2007 یا 2010) را اجرا نمایید.اکنون در نوار بالای صفحه به تب Review بروید.حال در قسمت Compare، بر روی دکمه Compare کلیک کرده و مجدد Compare را انتخاب نمایید.در پنجره باز شده، در قسمت Original document بایستی فایل Word اصلی و در قسمت Revised document نیز فایل اصلاح شده را انتخاب نمایید. برای این کار بایستی بر روی دکمه پوشه زرد رنگ هر قسمت کلیک کرده و فایل را انتخاب کنید.با فشردن دکمه More نیز تنظیمات مقایسه نظیر آنچه که باید مقایسه شود و همچنین تنظیمات نمایش تغییرات را می‏توانید صورت دهید.در پایان با فشردن دکمه OK مقایسه انجام می‏گیرد و نتیجه ظاهر می‏شود.شما می‏توانید این فایل نتیجه تغییرات را نیز به طور مجزا ذخیره نمایید.

ترفند و دانستنی های برنامه ورد

اضافه كردن و آرایش منوها

یك راه آسان جهت سرعت بخشیدن به Word كاهش زمانی است كه صرف ردیابی و ذخیره سازی فایل ها در داخل پوشه های مربوط می نمائید . چندین راه مختلف جهت دستیابی به این هدف وجود دارد . یكی از راه ها ، استفاده از منوی WorK در Word می باشد كه مكانی مفید جهت ذخیره سازی مداركی است كه غالباً آنها را مورد استفاده قرار می دهید ، لیكن تناوب استفاده شما از آن ها بقدری نیست كه همیشه از یافتشان در فهرست پایین منوی File مطمئن باشید .


جهت اضافه نمودن منوی Work به Word بر روی نوار ابزاری راست كلیك كرده و برگه Command و Customize را انتخاب كنید . از فهرست Categories گزینه Built_In Menus را انتخاب كرده و روی برگه Command گزینه Work menu را یافته و با كشیدن آن را به بالا و بر روی نوار منو و یا هر نوار ابزار دیگری كه می خواهید ، ببرید . جهت خاتمه كار روی Close كلیك كنید .اكنون می توانید هر فایلی را كه مایلید به منوی Work خود اضافه كنید . البته ابتدا باید فایل مزبور را باز كرده و سپس Add to Work menu و Work را انتخاب نمایید .

شما می توانید هر فایلی كه نامش در فهرست منوی Work آمده است را با گشودن منوی مذكور و انتخاب نام فایل مربوطه باز كنید .هنگامی كه از پوشه های متعدد ، جهت ذخیره سازی فایل ها در آن ها استفاده می نمائید ، ایجاد ماكروهایی كه پوشه ها را بطور خودكار انتخاب می كنند را نیز در نظر بگیرید و سپس هنگامی كه Save As در منوی File را انتخاب نمودید ، پوشه منتخب شما بصورت خودكار انتخاب خواهد گردید .


در اینجا می خواهیم منویی به نام انتخاب پوشه در Toolbar ایجاد كرده و از طریق زیر منوها آن پوشه های دلخواه را انتخاب كنیم .بر روی نوار ابزار كلیك راست كرده و Customize و Commands را انتخاب كنید .فهرست Categories گزینه New menue را انتخاب كنید و سپس در فهرست Commands گزینه New menue را توسط ماوس به سوی نوار ابزار كشانده و در محل مورد نظرتان رها كنید و بعد روی آن كلیك راست كرده و اسم منو را تغییر دهید


جهت ضبط یك ماكرو ، به ترتیب گزینه های Macro_ Record New Macro... ـTool را انتخاب و نامی برای ماكرویتان تعیین نمایید ، مثلاً .Issue۷ بعد از فهرست Store Macro in گزینه All Documents را انتخاب كنید . روی OK كلیك كرده و سپس به ترتیب ـ File>Open را انتخاب و به پوشه مورد نظر خودرفته و روی Cancel و سپس گزینه Stop Recordong كلیك كنید . این عمل را برای تمام پوشه های مورد نظرتان انجام دهید .می توانید از این ماكرو جهت تغییر پوشه پیش فرض برای ذخیره سازی فایل های جدید و یا برای باز كردن فایل ها استفاده نمایید.

ترفند و دانستنی های برنامه ورد

نوشتن معادلات ریاضی در Word

در این باره باید گفت، تنها نرم افزار Excel نیست که فرمول‌های ریاضی آن کاربردی و جالب توجه است، بلکه Equation Editor همواره بخشی مهم از واژه‌پرداز Word بوده است. در Word ۲۰۱۳ این بخش با نام Equation و در ذیل قسمت Insert در روبان قابل دسترسی است.همچنین از نوار ابزار این قسمت می‌توانید برای ایجاد معادلات فرمول‌های پیچیده خاص خود در ریاضیات، فیزیک و شیمی بهره بگیرید. این در کنار تعداد قابل توجهی از فرمول‌ها و معادلات شناخته شده‌ای است که Word آن‌ها را تنها با یک کلیک در اختیار شما قرار می‌دهد.

ذخیره‌سازی ۲۴ آیتم در کلیپ بورد

بر خلاف ویندوز Word این قابلیت را دارد که ۲۴ متن را در کلیپ بورد ذخیره کند. برای دسترسی به این قابلیت در روبان و در زیر قسمت Home ‌روی فلش Clipboard کلیک کنید تا پنل مورد نظر در سمت چپ نمایان شود.همچنین می‌توانید‌ مستقیم از میانبر Ctrl + C دو بار برای نمایش این پنل استفاده کنید. این قابلیت بسیار کاربردی است و به شما اجازه می‌دهد، ‌آیتم‌ها و متن‌های متفاوتی را چندین بار کپی کرده و در جایگاه مخصوص خود بچسبانید.

استفاده از مترجم لغات و متن در Word

واژه‌پرداز Word از مترجم مایکروسافت برای ترجمه بهره می‌گیرد. در Word ۲۰۱۳ می‌توانید از قابلیت Translate در پایین بخش Review در روبان استفاده کنید. با این کار، تب Research نمایان می‌شود که به شما اجازه انتخاب زبان مورد نظر را می‌دهد. به این ترتیب، می‌توانید یک لغت، بخشی از متن یا تمامی متن مورد نظر را ترجمه کنید و نتیجه را در مرورگر خود ببینید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits