دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه بر روی گوشی اندرویدی خود رام نصب کنیم؟
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نصب کردن رام بر روی گوشی اندرویدی زمانی که نسخه سیستم عامل شما قدیمی شده بدرد میخوره. همراه دلگرم باشید تا با رام کردن گوشی اندرویدی آشنا شوید.

آموزش نصب رام گوشی

نصب رام اندروید

اصطلاح رام یا ROM در اندروید چیست و چه کارایی دارد؟

یکی از بهترین چیزهایی که در مورد متن باز بودن پلتفرم اندروید وجود دارد این است که اگر با سیستم عامل مشکل داشتید می توانید نسخه اصلاح شده ای از آن که رام نام دارد را بر روی گوشی تان نصب کنید. رام جدید می تواند آخرین نسخه از اندروید را برایتان نصب کند یا نسخه حالت کارخانه سازنده را با نسخه تمیزتری جایگزین سازد. شما می توانید نسخه فعلی خود را انتخاب کنید و تنها از گزینه ها و قابلیت های جدید بهره ببرید. اگر با سیستم عامل لینوکس اشنا باشید، نصب رام شبیه نصب توزیع های لینوکسی خواهد بود. هر نسخه از سیستم عامل هدف خاصی برای خود دارد و ممکن است با بقیه نسخه ها متفاوت باشد. نسخه ای که انتخاب می کنید به اولویت ها و نحوه استفاده از دستگاه بستگی خواهد داشت. شما باید بوت لودر خود را از حالت قفل خارج کنید و یک ریکاوری سفارشی ایجاد نمایید اما به خاطر داشته باشید که انجام اینکار زیاد دشوار نیست.

رام های مختلفی وجود دارد و اگر به دنبال شروع کار هستید می توانید 5 مورد از بهترین رام های موجود را بررسی کنید. همچنین می توانید این نمودار را که ده ها رام را بر اساس قابلیت هایشان مقایسه می کند را بررسی نمایید و ببینید کدام گزینه برایتان بهترین است. حتی اگر گوشی نکسوس دارید، رام یک گزینه عالی برای اضافه کردن قابلیت های جدید و استفاده راحت از اندروید است.

گام اول : آنلاک کردن بوت لودر و ایجاد یک ریکاوری سفارشی

چگونه رام نصب کنیم
مرحله اول نصب رام موبایل

برخلاف تصور افراد، لازم نیست گوشی خود را برای ایجاد رام، روت کنید. تنها باید بوت لودر خود را آنبلاک کنید و یک ریکاوری سفارشی ایجاد نمایید. با اینحال چنین فرایندی در ارتباط نزیک با روت کردن گوشی است و بیشتر رام های سفارشی با دسترسی روت قابل نصب هستند. پس اگر برایتان ممکن بود بهتر است گوشی تان را روت کنید. متاسفانه در این مقاله نمی توانیم جزییات روت کردن گوشی را مرور کنیم اما راهنماهای زیادی برای این منظور وجود دارد. حالا می توانید به کمک سایت هایی همچون XDA Developers فرایند آنبلاک کردن بوت لودر بر روی گوشی خاص خود را یاد بگیرید و ببینید چه ریکاوری باید مورد استفاده قرار دهید و چگونه آن را ایجاد نمایید.

توصیه می شود گوشی خود را طی مرحله اول روت کنید چون باعث می شود فرآیند بکاپ در مرحله دوم راحت تر شود. روش ها و اپلیکیشن های زیادی برای روت کردن گوشی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که این روش ها بر اساس گوشی که انتخاب می کنید متغیر است. اگر دستورالعمل های موجود شما را ملزم کرد SuperSU.zip را ایجاد کنید می توانید به مرحله سوم رجوع کنید.

نکته: آنبلاک کردن بوت لودر ممکن است گوشی شما را پاکسازی کند و بدون دسترسی روت امکان بک اپ گرفتن نخواهد بود. بنابراین هر چیزی که بدان نیاز دارید را بر روی رایانه خود ذخیره کنید تا بعدا بتوانید از آن ها استفاده نمایید.

بعد از اینکه مراحل بالا را به اتمام رساندید، به مرحله بعدی بروید.

گام دوم: بک آپ گرفتن از سیستم، اپلیکیشن ها و داده ها

خوب حالا که ریکاوری سفارشی از گوشی خود ایجاد کرده اید اولین چیزی که باید انجام دهید( قبل از ایجاد تغییر در سیستم) بک آپ گرفتن از آن است. در ابتدا، بک آپ Nandroid را ایجاد کنید که اساسا، تصویری از سیستم فعلی شماست. در این شرایط اگر مشکلی به وجود اید، می توانید گوشی خود را به چیزی که قبلا بود باز گردانید. این کار باعث می شود در صورت بروز مشکل از دردسرهایتان کاسته شود. برای انجام اینکار مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

• گوشی خود را ریبوت کنید و وارد حالت ریکاوری شوید. این کار در هر گوشی متفاوت است اما معمولا در برگیرنده فشار دادن مداوم دکمه پاور و ولوم به صورت همزمان است.

• به بخش Backup یا Nandroid بروید. تنظیمات پیش فرض عالی خواهد بود. اگر برایتان ممکن بود نامی به بک آپ خود بدهید تا بعدا آن را راحت تر به خاطر بیاورید. بک آپ خود را تایید کنید و اجازه دهید اجرا شود.

• منتظر اتمام بک آپ بمانید. اینکار ممکن است کمی زمانبر باشد.

توصیه می شود نوع دوم بک آپ را هم ایجاد کنید. در این شرایط می توانید از اپلیکیشن ها و تنظیمات خود هم بک آپ بگیرید. اگر بوت لودر خود را آنبلاک کردید و گوشی تان را پاکسازی نمودید می توانید از این مرحله بگذرید اما زمانی که می خواهید یک رام جدید در اینده ایجاد کنید بهتر است از اپلیکیشن هایتان بک آپ بگیرید زیرا مجبور خواهید بود گوشی خود را پاکسازی کنید. به کمک بک آپ قادر خواهید بود به راحتی این داده ها و اپلیکیشن ها را بعد از نصب رام ریستور کنید و فرایند را ساده تر سازید. توصیه می کنیم از Titanium Backup استفاده نمایید. این گزینه متفاوت از بک آپ Nandroid است زیرا تنها از خود اپلیکیشن ها بک آپ گیری می کند و می توان آن را بر روی هر رامی ریستور کرد. بک آپ های Nandroid از کل سیستم گرفته می شود که رام نیز در برگیرنده آن است.

توجه داشته باشید که برای استفاده از Titanium Backup باید گوشی خود را روت کنید . برای انجام بک آپ در Titanium Backup مراحل زیر را طی کنید :

چگونه رام نصب کنیم
مرحله دوم از نصب رام اندروید

• نرم افزار را باز کنید و در صورت نیاز دسترسی روت به آن بدهید. اگر با روت مشکل داشتید همین حال متوجه آن خواهید شد.

• بر روی دکمه Batch کلیک کنید. به سمت پایین و قسمت بک آپ بیایید و گزینه Backup All User Apps را پیدا کنید. بر روی دکمه run کلید کنید. این کار می تواند از همه اپلیکیشن های دانلود شده و داده های شما بک آپ بگیرد.

• منتظر بمانید تا کار بک آپ گیری به اتمام برسد. شما می توانید این داده ها را با دراپ باکس سینک کنید اما مجبور به اجرای این فرایند نیستید.

ممکن است اینکار به نظر غیر ضروری برسد اما به ما اعتماد کنید. استفاده از چنین روشی در طولانی مدت در زمان شما صرفه جویی می کند.

اگر مشکلی وجود داشته باشد به کمک بک آپ می توانید به حالت قبلی بازگردید. زمانی که رام به طور موفقیت آمیز ایجاد می شود مجبور نیستید دوباره اپلیکیشن ها را دانلود کنید.

گام سوم: دانلود و فلش رام بر روی گوشی

چگونه رام نصب کنیم
مرحله سوم از نصب رام جدید

خوب حالا به بخش جذاب ماجرا رسیدیم. فلش کردن رام. قبل از هر چیزی باید رامی که می خواهید را به دست آورید. نموداری که در بالا اشاره کردیم در این انتخاب کمکتان خواهد کرد. به کمک سایت هایی همچون XDA Developers نیز قادر خواهید بود رام موجود برای گوشی خود را پیدا کنید.

بعد از اینکه رام مدنظر را پیدا کردید، آن را دانلود کنید و بر روی گوشی ذخیره نمایید. این گزینه به شمل فایل زیپ بزرگی است و باید به کمک وای فای روشن دانلود شود. می توانید آن را بر روی گوشی دانلود کنید یا بر روی رایانه دانلود نمایید. برای فلش رام مراحل زیر را طی کنید:

• گوشی خود را ریبوت کنید و وارد حالت ریکاوری شوید.

• به بخش install یا "Install ZIP from SD Card" بروید.

• فایل زیپ دانلود شده را پیدا کنید و آن را انتخاب نمایید.

• منتظر تکمیل فرایند بمانید. اینکار ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

• بسته به موقعیت، می توانید داده ها را پاکسازی کنید یا کش نمایید. در TWPR این بخش را زیر Wipe پیدا خواهید کرد. در ClockworkMod، باید Wipe Data/Factory Reset یا Wipe Cache Partition را انتخاب کنید. بعد از اینکه کارتان تمام شد می توانید وارد رام جدید خود شوید.

چه زمانی باید داده ها را پاکسازی کنید یا آن ها را کش نمایید؟ به قوانین عمومی زیر توجه کنید:

• اگر در حال فلش کردن رام متفاوتی با نسخه فعلی خود هستید باید داده ها و کش را پاکسازی کنید

• اینکار با ریست به تنظیمات کارخانه انجام می شود و همه داده ها از دست می رود

• اگر در حال فلش نسخه جدیدی از رام هستید که در حال حاضر از آن استفاده می کنید توصیه می کنیم داده ها و کش خود را پاک کنید اما باید بتوانید به اپلیکیشن ها و تنظیمات آن دسترسی داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که اگر از همه موارد به کمک تیتانیوم بک آپ گرفتید، ریست به تنظیمات کارخانه موضوع بدی نخواهد بود زیرا می توانید بیشتر این تنظیمات را باز گردانید. حتی اگر در حال ارتقای نسخه رام فعلی خود هستید، ریست به تنظیمات کارخانه می تواند مفید باشد. اگر تنها کش را پاک می کند توجه نمایید که برخی از اپلیکیشن ها ممکن است با مشکل مواجه شوند اما نصب مجددشان یا پاک کردن داده های اپلیکیشن می تواند مشکل را حل کند. زمانی که ریبوت می کنید باید رام جدیدی را داشته باشید.

گام چهارم: دانلود و فلش اپلیکیشن های گوگل

چگونه رام نصب کنیم
مرحله پنجم از نصب رام گوشی اندروید - گوگل پلی

از آنجایی که اپلیکیشن های گوگل متن باز نیستند، رام های سفارشی نمی توانند همه این اپلیکیشن ها را در خود داشته باشند. این موضوع بدین معنی است که باید این موارد را به طور جداگانه دانلود و فلش نمایید. خوشبختانه انجام اینکار بسیار ساده است. سری به این صفحه بزنید تا بتوانید فایل زیپی که نیاز دارید را بیابید و آن را همانند مرحله سوم بر روی گوشی خود فلش کنید. Gapps Manager نیز اپلیکیشن عالی است که به شما در یافتن اپلیکیشن مناسب کمک می کند. شما می توانید APK را از XDA Developer دانلود کنید.

بعد از اینکه آخرین نسخه از اپلیکیشن های گوگل را نصب کردید همه چیز آماده است. حالا رام جدیدی دارید که می توانید سریع به پلی استور بزنید و اپلیکیشن های مورد نیاز را دانلود نمایید. اگر با تیتانیوم بک آپ گرفتید، سری به آن بزنید و همه اپلیکیشن های خود را ریستور کنید.


آموزش نصب کاستوم (Custom) رام



امیدوارم با استفاده از آموزش های ذکر شده بتوانید به راحتی یک رام جدید بر روی دستگاه اندروی خود نصب کنید. نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits