دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تکنیک های کاربردی و مفید در زمینه ی آی تی

معرفی تکنیک های کاربردی و مفید در زمینه آی تی (بخش اول)

تکنیک های کاربردی و مفید در زمینه ی آی تی
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
فناوری اطلاعات :همانطور که از عنوان مطلب مشخص است در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با یک سری از تکنیک های و شیوه های کاربردی کامپیوتر آشنا کرده تا بتوانید در مواقع لازم، نیازهای خود را مرتفع کنید. پس اگر علاقه مند هستید ادامه این مقاله آموزشی را...

تکنیک کاربردی در زمینه آی تی


1- اطلاع از رمز عبور وای فای مودم ADSL:


همانطور که می دانید امروزه اکثریت قریب به اتفاق مردمی که از اینترنت استفاده می کنند از مودم های ADSL وای فای دار بهره می برند. این افراد برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز و بدون اجازه وای فای خود، ارتباط وای فای خود را رمزگذاری کرده تا مانع از دسترسی افراد به اینترنت از طریق وای فای با دستگاه های مرسوم همچون گوشی های هوشمند و تبلت ها شوند. برای دانستن این رمز، راه های مختلف و به نسبت نفس گیر و پیچیده و تا حدی غیرممکن وجود دارد که به شخصه نتیجه خاصی بدون تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز از آنها نگرفتم.

با این وجود یک راه حل ساده وجود دارد که شما می توانید با کمک آن رمز وای فای مودم مورد نظر را کشف کنید. البته انجام این کار نیاز به در اختیار داشتن مودم و وصل کردن آن به یک سیستم کامپیوتری است. به همین جهت این روش بیشتر به درد افرادی می خورد که قصد دارند رمز وای فای نزدیکان خود را به چنگ آروند. البته شاید با خود بگویید که این حالت به راحتی امکان پذیر است. حقیقت این است که رمز عبور وای فای را نمی توان به صورت عادی لا به لای تنظیمات مودم شناسایی کرد. چرا که رمز عبور تعیین شده، به صورت ستاره دار نمایان شده است.

به شخصه بررسی ها و تقلاهای بسیاری را در داخل تنظیمات مودم متحمل شدم اما همه اینها بی ثمر بود. تا اینکه با تحقیق و بررسی های بسیار با یک پلاگین که روی مرورگر فایرفاکس نصب می شود توانستم رمز وای فای که در داخل تنظیمات مودم به صورت ستاره ای نمایان شده بود را از حالت ستاره ای خارج کرده و به رمز واقعی وای فای دسترسی پیدا کنم.

برای استفاده از این دست از ابزارها، کافیست در صورتی که از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید وارد بخش Extension مرورگر خود شوید و عبارت Password را در حالی که به اینترنت متصل هستید تایپ کرده و روی گزینه جست و جو کلیک کنید. با انجام این کار لیستی از ابزارهای نمایش دهنده رمز عبور با امکانات مختلف نمایش یافته که بنا به تمایل خود می توانید از هر یک از آنها استفاده کنید.


2- جلوگیری از ورود ویروس ها با ضریب اطمینان مناسب


امروزه ویروس های کامپیوتری به یکی از معضلات اصلی شرکت های بزرگ و کوچک کامپیوتری در سراسر دنیا تبدیل شده اند. این مشکلات آنقدر بزرگ بوده که شرکت های بزرگی را اجبار به کار شبانه روزی بر روی ضدویروس ها و انتشار آپدیت های منظم کرده است. از روش های موجود برای حذف ویروس ها همانطور که اکثراً اطلاع دارید استفاده از همین آنتی ویروس هاست. تجربه شخصی ای که طی بیش از 10 سال با سروکار داشتن با کامپیوترها و ویروس ها به دست آمده، این است که همیشه سعی کنید به جای اینکه تمرکز خود را بر روی از بین بردن ویروس ها بگذارید روی جلوگیری از ورود آنها قرار دهید.

چرا که همیشه این اطمینان وجود ندارد که آنتی ویروس ها بتوانند به طور صددرصد ویروس ها را شناسایی کرده و نسبت به حذف آنها نیز خوب عمل کنند. جدای از این مورد، فرایند اسکن یک سیستم کامپیوتری بسته به حجم اطلاعات موجود روی دیسک سخت و یا به طور کلی حافظه مد نظر شما ممکن است ساعتها به طول بینجامد. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که یکی از همین روش ها نیز استفاده از آنتی ویروس ها برای جلوگیری از ورود ویروس ها است. ما در ادامه روش هایی را معرفی می کنیم که با کمک آنها خواهید توانست از نفوذ ویروس ها به سیستم های کامپیوتری خود جلوگیری کرده و دیگر مجبور نباشید ساعت های سخت و طاقت فرسایی را صرف شناسایی و حذف ویروس ها بکنید. چه بسا اینکه با وجود ویروس های پیچیده، آنتی ویروس شما نیز نتواند آنرا شناسایی کرده و حذفش کند.

همین ابتدا لازم می دانم نکته ای را در این زمینه یادآوری کنم. اگر از کاربران به نسبت با تجربه باشید می دانید که بیش از 90 درصد ویروس های کامپیوتری ای که کاربران خانگی دریافت می کنند از طریق همین فلش دیسک هایی بوده که مثل نقل و نبات بین افراد مختلف و البته سیستم های مختلف جابه جا می شوند. پس شاید در نگاه اول نتیجه بگیریم که باید برای جلوگیری از نفوذ ویروس ها، از اتصال فلش دیسک به سیستم های خود جلوگیری کنیم. این سیاست در ظاهر ساده است اما آیا می توان در حالی که بیش از 90 درصد اطلاعات از فلش دیسک بین سیستم های مختلف رد و بدل می شوند چنین حالتی را متصور شد. راه حل این امر استفاده از نرم افزار های محافظت از دیسک سخت است.

یکی از این نرم افزارها، Depp Freeze نام دارد. با نصب این نرم افزار و فعال کردن آن در سیستم خود هر گاه ویروسی به سیستم رایانه ای شما نفوذ پیدا کند، با یک بار ریست کردن کامپیوتر خود تمامی ویروس ها با اطمینان مناسبی از بین خواهند رفت. البته دقت داشته باشید که با فعال بودن این برنامه، نه تنها ویروس ها در صورت وجود از بین خواهند رفت بلکه تمامی تغییرات همچون نصب بازی، نصب برنامه، سندهای ایجاد شده، همه و همه نیز با یکبار ریست از بین خواهند رفت. البته برنامه ها و فایل هایی پاک خواهند شد که شما آخرین بار نسبت به فعال سازی این برنامه اقدام کرده باشید. حال شاید بگویید که پس فایده این برنامه چیست. در جواب به این سوال باید عرض کنم که سازوکار کلی این برنامه به این صورت است که اگر در حالت فعال قرار داشته باشد تمامی تغییرات در برنامه ها و فایلها که در آن حاضر با آنها کار می کنید با یک بار ریست کردن از بین خواهد رفت.

پس نتیجه میگیریم که تمامی فایل های ایجاد شده خود را در یک فلش دیسک عاری از ویروس که مخصوصاً برای این کار باید گذاشته باشید ذخیره نمایید. راه حل دیگر آن است که موقتا این برنامه را غیرفعال کنید تا تغییرات مد نظرتان را ثبت کرده و بعد دوباره نرم افزار را فعال کنید. نکته ای که وجود دارد این است که شما با هر بار فعال یا غیرفعال کردن باید یک بار سیستم را ریست کنید که به احتمال زیاد خود برنامه پیغامی مبنی بر انجام این کار به شما می دهد. در ضمن این برنامه با دارا بودن قابلیت گذاشتن رمز عبور، به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از ایجاد تغییرات توسط افراد دیگر جلوگیری به عمل آورید.

به عنوان نکته پایانی باید بدانید که برای حذف این برنامه حتماً از خود فایل Setupای استفاده کنید که مرحله نصب را با آن آغاز کردید. چرا که قابلیت حذف این برنامه به صورت عادی و به مانند دیگر برنامه ها وجود ندارد.
آپدیت: البته درست است که این نرم افزار کارهای گفته شده را به خوبی مدیریت می کند اما با این حالت طی تحقیقاتی که صورت گرفته، به این نتیجه رسیده ایم که این نرم افزار نیز به طور کامل نمی تواند سیستم شما را در مقابل ویروس های کامپیوتری محافظت کند.


3- جلوگیری از ورود ویروس ها با ضریب اطمینان مناسب:


همانطور که گفته شد امروزه اکثر ویروس های متداول از طریق فلش دیسک ها وارد سیستم می شوند. در نتیجه شما می توانید با غیرفعال کردن رابط USBها مانع از ورود ویروس ها توسط افراد خانواده و دیگر افراد شوید. روش کار به این صورت است که شما باید یک حساب کاربری جداگانه محلی برای افراد مد نظر، تحت کامپیوتر خود ایجاد کرده و این سیاست را تنها به این کاربران اعمال کنید. روش انجام این کار در ویندوز 7 بدین صورت است که با تایپ عبارت mmc.exe در داخل کادر جست وجوی موجود در داخل منوی Start وارد یک محیط کاربری اختصاصی خواهید شد که می توانید تنظیمات مربوطه را در این بخش اعمال کنید.

روش های انجام تنظیمات در این بخش را با صرف چند دقیقه وقت فرا خواهید گرفت اما برای راحتی کار می توانید آموزش های موجود برای این ابزار را از اینترنت دریافت کنید. به هر حال در صورت فعال کردن این حالت، هیچ یک از افراد قادر نخواهند بود که با استفاده های حساب های کاربری خود، فلش دیسک های محتمل به ویروس را به سیستم شما متصل کنند. با این سیاست نه تنها از ورود ویروس های محتمل جلوگیری به عمل می آید بلکه به نوعی جلوی نصب بازی ها و برنامه هایی که شما علاقه ای به نصبشان ندارید را توسط افراد خانواده خواهید گرفت. ادامه دارد ..

نکات کلیدی و مفید در زمینه ی آی تی


4-جلوگیری از نصب بازی و برنامه ها از روی دستگاه DVD-Drive & CD-Drive برای کاربر مد نظر خود:


شاید شما هم به مانند من از دست دیگر افراد خانواده که بدون اجازه برنامه ها و بازی هایی را در سیستممان نصب می کنند و باعث سنگین شدن سیستم و شلوغی آزارده دهنده ای می شوند به ستوه آمده اید. در ادامه روشی را به شما خواهیم گفت که می توانید این نوع دستگاه ها را غیر فعال کرده و جلوی نصب بدون اجازه بازی ها و برنامه های مختلف توسط افراد مختلف را بگیرید. نکته جالب این که به مانند حالت پیشین که مانع از دسترسی افراد با حساب های کاربری مختلف به رابط های USB می شد در این روش نیز شما می توانید این سیاست را به حساب ها و در واقع افراد مد نظر خود اعمال کنید.
روش انجام این کار در ویندوز 7 بدین صورت است که با تایپ عبارتmmc.exe در داخل کادر جست وجوی موجود در داخل منوی Start وارد یک محیط کاربری اختصاصی خواهید شد که می توانید تنظیمات مربوطه را در این بخش اعمال کنید. در صورت فعال کردن این حالت، هیچ یک از افراد قادر نخواهند بود که با استفاده های حساب های کاربری خود، دی وی دی ها و سی دی های خود را حال اعم از هر محتوایی که باشد باز کرده و از آنها استفاده کنند. با این سیاست نه تنها از ورود ویروس های محتمل جلوگیری به عمل می آید بلکه به نوعی جلوی نصب بازی ها و برنامه هایی که شما علاقه ای به نصبشان ندارید را توسط افراد خانواده خواهید گرفت. ادامه دارد ..


5-غیرفعال کردن بخش Control Panel برای کاربر مد نظر خود:


همانطور که میدانید بخش Control Panel در واقع مهمترین بخش مدیریتی سیستم عامل ویندوز محسوب شده که شما به واسطه آن می توانید فرامین و کارهای مختلفی را انجام دهید. در صورت که تمایل ندارید این بخش برای دیگر کاربران سیستم شما در دسترس نبوده و تنها داخل حساب کاربری شما فعال باشید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

روش انجام این کار در ویندوز 7 بدین صورت است که با تایپ عبارتmmc.exe در داخل کادر جست وجوی موجود در داخل منوی Start وارد یک محیط کاربری اختصاصی خواهید شد که می توانید تنظیمات مربوطه را در این بخش اعمال کنید. در صورت فعال کردن این حالت برای کاربران مد نظر، هیچ کدام از آنها قادر نخواهند بود به امکانات و قابلیت های این بخش دسترسی پیدا کنند. از جمله مزیت هایی که این بخش برای شما دارد این است که می توانید کاربران را از دسترسی به بخش حذف نصب و حذف برنامه ها، دستکاری تنظیمات شبکه و اینترنت، ایجاد حساب های کاربری و موارد متعدد دیگر را جلوگیری به عمل آورید.

همچنین در صورتی که نمی خواهید کل این بخش را برای کاربران مد نظر خود غیرفعال کنید با دستکاری گزینه های دیگر این امکان برای شما فراهم شده تا بتوانید برخی گزینه ها و امکانات مد نظر خود را غیرفعال کنید. روش انجام این کار در ویندوز 7 بدین صورت است که با تایپ عبارتmmc.exe در داخل کادر جست وجوی موجود در داخل منوی Start وارد یک محیط کاربری اختصاصی خواهید شد که می توانید تنظیمات مربوطه را در این بخش اعمال کنید.


6- جلوگیری از اجرای برنامه ها و بازی های مورد نظر توسط کاربران مورد نظر:

شاید تا به حال پیش آمده باشد که بخواهید از اجرای برخی برنامه ها و بازی ها به دلایل مختلف توسط کاربران مختلف جلوگیری به عمل آورید. به عنوان مثال شاید بازی خاصی را نصب کرده اید که دوست ندارید کس دیگری آن بازی خاص را اجرا کرده و احیاناً بخش Save بازی شما را ادامه دهد. با این تکنیک خواهید توانست تا از اجرای این بازی و دیگر برنامه های مدنظرتان توسط افراد دیگر جلوگیری به عمل آورید. حالت دیگری که تعبیه شده این است که می توانید اجازه اجرای تمامی برنامه ها و بازی ها را از کاربر یا کاربران مد نظر خود گرفته و فقط اجازه اجرای دو سه بازی و یا برنامه خاص را به او اعطاء کنید.
روش انجام این کار در ویندوز 7 بدین صورت است که با تایپ عبارتmmc.exe در داخل کادر جست وجوی موجود در داخل منوی Start وارد یک محیط کاربری اختصاصی خواهید شد که می توانید تنظیمات مربوطه را در این بخش اعمال کنید.


7- جلوگیری از دسترسی کاربران به بخش Command Prompt:


این احتمال وجود دارد که برخی افراد در دوروبر شما وجود داشته باشند که بخواهند با اجرای دستوراتی در این بخش نتایج مد نظر یا حتی نامطلوبی را بر سیستم شما باقی بگذارند. حال جالب است که بدانید شما می توانید با روشی که در ادامه اشاره خواهد شد این ابزار را نیز غیرفعال کرده تا جلوی خسارت های احتمالی افراد را بگیرید.
روش انجام این کار در ویندوز 7 بدین صورت است که با تایپ عبارتmmc.exe در داخل کادر جست وجوی موجود در داخل منوی Start وارد یک محیط کاربری اختصاصی خواهید شد که می توانید تنظیمات مربوطه را در این بخش اعمال کنید.

تکنیک های آی تی


8-مخفی کردن فایل های مورد نظر در یک نقطه امن:


شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که بخواهید فایل های شخصی خود اعم از فیلمها، تصاویر و .. را طوری در داخل فایل های خود پنهان کنید که افراد دیگر قادر به یافتن آنها نباشند. از این رو در ادامه قصد داریم روشی را به شما معرفی کنیم که به واسطه آن و بدون اینکه نیاز باشد از نرم افزار خاصی استفاده کنید بتوانید فایل های محرمانه مد نظر خود را در نقطه ای مخفی نگهداری کنید.

برای این منظور وارد بخش کاوشگر ویندوز 7 شده و از منوی Organise بخش Folder And Search Options را انتخاب کنید تا منوی معروف Folder Options باز شود. حال در این بخش تیک مربوط به دو گزینه که مربوط به مخفی شدن فایل ها و همچنین نمایش فایل های سیستمی بوده را دستکاری کنید. با این فرایند در داخل هر یک از درایوهایی که روی هارد دیسک شما ایجاد شده است پوشه ای با نام Recycle Bin نمایان می شود. حال شما می توانید فایل های مد نظر خود را در داخل این پوشه قرار داده و سپس تیک هایی را که در بخش Folder Options دستکاری کرده اید را به حالت قبل بازگردانید تا این پوشه نیز ناپدید شود. با این روش، احتمال اینکه کاربران بخواهند دنبال فایلهایی در این نقطه بگردند بسیار پایین بوده و در نتیجه فایل های شما امنتر خواهند بود.


این مطلب هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits