دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از بین بردن لکه خون از روی لباس با چند ترفند ساده

۴ روش موثر برای از بین بردن لکه خون جدید و قدیمی از روی لباس

از بین بردن لکه خون از روی لباس با چند ترفند ساده
19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پاک کردن لکه خون خشک شده روی لباس تشک مبل و فرش : لکه خون از اون لکه هایی که باید خیلی زود برای تمیز کردنش اقدام کنید و گرنه پاک کردن این لکه به کار سختی تبدیل می شود.

از بین‌بردن لکه خون با روش‌های موثر

این لکه های تقریبا غیر منتظره نظیر لکه خون، چای و غذا مشکل خیلی جدی به شمار نمی روند زمانی که راه حمله به آنها را بلد باشید! در این مقاله ما نکته ها و روشهایی را برای از بین بردن این لکه های ناخواسته از روی پارچه ها ذکر خواهیم کرد. با دلگرم همراه شوید.

روش های پاک کردن لکه خون تازه و خشک و قدیمی

separator line

آموزش پاک کردن لکه خون تازه و خشک شده از روی پارچه

تمیز کردن لکه ها آنقدرها هم که به نظر می رسد دشوار نیست. با مواد ساده ای که در اغلب خانه ها یافت می شود نیز می توان سر سخت ترین لکه های لباس را پاک کرد.

یکی از مقاوم ترین لکه ها، جای خون روی لباس است. از بین بردن لکه خون از روی لباس کمی دشوارتر از پاک کردن بقیه لکه ها است.

البته مشکل وقتی بیشتر می شود که بخواهیم آثار به جای مانده از خون خشک شده را از روی پیراهن مورد علاقه مان از بین ببریم. پاک کردن لکه خون خشک شده بسیار دشوارتر است و نیاز به دقت بیشتری دارد.

بنابر این بهتر است به محض اینکه متوجه لکه خون روی لباس شدید، اقدام به شستشوی آن با آب سرد نمایید. از بین بردن لکه خون از روی لباس در همان ساعت اولیه با آب سرد به سادگی امکان پذیر است.

۴ روش موثر برای از بین بردن لکه خون جدید و قدیمی از روی لباس

separator line

روشی آسان جهت از بین بردن لکه خون از روی لباس

هشدار: هرگز برای پاک کردن لکه خون تازه یا خشک شده از روی لباس،از آب گرم استفاده نکنید. آب گرم موجب تثبیت لکه خون روی بلوز و شلوار و هر پارچه ای می شود.

separator line

1 - پاک کردن رد خون با سرکه سفید

سرکه سفید یک اکثیر جادویی در نظافت منزل و البته از بین بردن لکه خون از روی لباس است. برای این کار می توانید مقدار کافی سرکه سفید را در تشت ریخته و قسمت لک شده را درون تشت قرار دهید.

سرکه سفید هیچ آسیبی به بافت پارچه وارد نمی کند و به سادگی لکه های خون تازه روی لباس را ناپدید می کند. حدود نیم ساعت صبر کنید و لباس را با آب سرد آبکشی کنید. این کار را نمی توان برای تمیز کردن لکه خون خشک شده از روی مبل به کار برد.

separator line

2 - پر اکسید هیدروژن برای تمیز کردن لباس خونی

این محلول چیزی نیست جز همان آب اکسیژنه معروف. استفاده از آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه خون از روی لباس یک ترفند قدیمی و امتحان شده است.

در اغلب منازل پر اکسید هیدروژنه ( آب اکسیژن) به عنوان سفید کننده بی خطر لباس ها استفاده می شود ولی برای لباس های سفید با احتیاط از آن استفاده کنید.

مقداری از این محلول را روی لکه خون ریخته و لباس را در محل تاریکی قرار دهید. پس از نیم ساعت خون را با یک حوله کاغذی پاک کرده و لباس را با شوینده معمولی آب کشی کنید.

separator line

3 - استفاده از آمونیاک برای پاک کردن لکه خون

یک شیشه پاک کن حاوی آمونیاک را امتحان کنید. محلول شیشه پاک کن را بر روی لکه اسپری کرده و ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس از پشت پارچه آن را با آب سرد بشویید.

از آمونیاک رقیق شده برای لکه‌های بزرگ و عمیق استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری آمونیاک و یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب سرد را در یک بطری آبپاش بریزید. سپس درب بطری را ببندید و آن را مخلوط کنید.

بعد محلول را روی لکه اسپری کرده و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید. باقی مانده مواد را با یک پارچه تمیز کنید، سپس پارچه را در آب سرد بشویید.

اخطار: برای تمیز کردن پارچه‌های رنگی مراقب باشید، زیرا آمونیاک ممکن است پارچه‌های رنگی را محو یا سفید کند.

separator line

4 - خمیر جوش شیرین مناسب جهت پاک کردن لکه خون

از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. یک قسمت جوش شیرین را با دو قسمت آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آید. سپس لکه خون را با آب خیس کرده و خمیر را بر روی لکه بمالید.

اجازه دهید که پارچه خشک شود، بهتر است پارچه در نور خورشید خشک بشود.

بعد با مسواک روی لکه بکشید و پارچه را در آب سرد بشویید. برای این کار می‌توانید از نشاسته ذرت یا آرد ذرت نیز استفاده کنید.

۴ روش موثر برای از بین بردن لکه خون جدید و قدیمی از روی لباس

separator line

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی پارچه

۱- پارچه یا لباس را بیرون بیاورید و لکه را چند ساعت یا یک شب در آب سرد خیس کنید. خیساندن در آب سرد باعث کاهش رنگ لکه خون خشک شده می‌شود. همچنین می‌توانید پارچه را در ماشین لباسشویی بشویید. برای این کار از آب سرد و مواد شوینده خفیف استفاده کنید.

این کار لزوما لکه را پاک نمی‌کند، اما به کمرنگ شدن آن کمک خواهد کرد. این کار را می‌توانید همراه با روش‌هایی که پایین ذکر شده است انجام دهید.

به یاد داشته باشید لکه خون ممکن است دائمی شده باشد، به خصوص اگر در خشک کن قرار گرفته باشد. لکه‌های حرارت دیده روی پارچه تثبیت می‌شوند.

separator line

۲- از سرکه سفید استفاده کنید. برای پاک کردن یک لکه خون کوچک ابتدا کاسه را با سرکه پر کنید، سپس قسمت لکه دار پارچه را در کاسه قرار دهید. برای پاک کردن یک لکه بزرگتر، ابتدا یک دستمال کهنه یا پارچه را زیر لکه قرار دهید و سپس سرکه را روی آن بریزید.
۳۰ دقیقه صبر کنید (برای هر دو لکه کوچک و بزرگ) سپس پارچه را به طور معمول با آب سرد شستشو دهید.

separator line

۳- از مواد شوینده و آب برای لکه خون کم استفاده کنید. در یک فنجان کوچک، یک قسمت مواد شوینده و ۵ قسمت آب بریزید و آن را مخلوط کنید. سپس محلول را روی لکه قرار دهید و با یک برس نرم روی آن بکشید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. لکه را با یک اسفنج مرطوب یا دستمال پاک کنید و بعد با یک دستمال کاغذی سفید آن را خشک کنید.

separator line

۴- از آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه‌های عمیق و سخت استفاده کنید. مقداری از آب اکسیژنه را روی لکه بریزید و به آرامی با یک برس نرم یا قلم مو روی آن بکشید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس لکه را با یک اسفنج مرطوب یا پارچه تمیز پاک کنید و با یک دستمال کاغذی آن را خشک نمایید.

ابتدا آب اکسیژنه را روی یک قسمت دور از چشم پارچه‌های رنگی تست کنید و بعد از آن استفاده نمایید. آب اکسیژنه ممکن است پارچه‌های رنگی را از بین ببرد یا آن‌ها را سفید کند.
‌می‌توانید از آمونیاک به عنوان آخرین گزینه استفاده کنید، اما از ریختن آن روی پارچه‌های رنگی اجتناب کنید.

separator line

۵- بعد از هر روش پاک کردن لکه خون، پارچه یا لباس خود را با آب سرد و یک مواد شوینده ملایم بشویید و بگذارید خشک بشود. پارچه را در خشک کن قرار ندهید، آن را آویزان کنید تا در نور خورشید خشک شود.

لکه‌های خون ممکن است کاملا پاک نشوند. اگر این اتفاق افتاد، به سادگی فرآیند پاک کردن لکه را تکرار کنید. برای پارچه‌های سفید می‌توانید از مواد سفید کننده استفاده کنید.

۴ روش موثر برای از بین بردن لکه خون جدید و قدیمی از روی لباس

separator line

بیشتر بخوانید :

۳ روش برای پاک کردن لکه ی خودکار از روی دیوار

۷ روش جهت پاک کردن لکه روغن ماشین از انواع سطوح + عکس

پاک کردن لکه لاک ناخن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits