دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شستشوی صحیح میوه و سبزیجات
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آموزش شستشوی سبزیجات و میوه ها با محلول های خانگی | سبزیجات و میوه ها سرشار از خاصیت هستندو مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در آنها ضامن سلامتی انسان اند . برای همین هم متخصصان تغذیه بر اهمیت شستشو ی میوه ها و سبزیجات تاکید می کنند.

روشهای صحیح شستشوی میوه جات و سبزی جات

شستن سبزی و میوه با سرکه از بهترین روش‌های شستشو و ضدعفونی کردن این مواد غذایی است. با دلگرم همراه شوید.

روش صحیح شستن میوه و سبزی برای میکروب زدایی

separator line

1 - استفاده از بیکربنات سود جهت شستن سبزیجات

یک ماده ی ارزان قیمت است که نقش زیادی در تمیزی و پاکیزگی خانه شما دارد. با استفاده از این ماده و ترکیب آن با آب شما میتوانید تمامی میوه ها و سبزیجاتتان را شست و شو دهید.

کافیست یک قاشق از بیکربنات سود و یک لیتر آب را با هم ترکیب کنید و میوه ها و سبزیجاتتان را داخل این ترکیب بگذارید تا ضد عفونی شوند و بعد آبکشی کنید.

separator line

2 - استفاده از سرکه جهت شستشوی میوه و سبزیجات

سرکه نیز یکی دیگر از مواد ضد عفونی کننده بسیار مفید است که در همه ی آشپزخانه ها وجود دارد. این ماده بسیار مقرون به صرفه بوده و هیچ گونه اثر شیمیایی بر روی شما نخواهد داشت.

کافیست یک فنجان سرکه را با آب ترکیب کنید و میوه ها و سبزیجات را داخل آن بگذارید تا ضد عفونی شوند. بعد از ۱۰ دقیقه آبکشی کنید.

اصول بهداشتی مربوط به شستشوی میوه و سبزیجات

separator line

3 - استفاده از لیمو برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

همه با خواص بی شمار لیمو آشنایی داریم. لیمو به دلیل وجود اسید سیتریک، خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی زیادی دارد.

برای ضد عفونی کردن میوه ها مقداری آب لیمو را با آب ترکیب کنید و میوه ها و سبزیجات را داخل آن قرار دهید تا ضد عفونی شوند و بعد از یک ربع آبکشی نمایید.

separator line

4 - شستشو میوه و سبزیجات با آب سرد

شستشوی صحیح سبزی به ویژه سبزی خوردن و سبزی‌های برگ مانند کاهو و کلم، که به صورت خام مصرف می‌شوند، برای حفظ سلامتی ضروری است.

اولین مرحله شستن سبزی و میوه، شستشو با آب سرد است. اگرچه می‌توان سبزی و میوه‌ها را با آب گرم نیز شست، ولی آب سرد به حفظ تازگی و بافت میوه و سبزی کمک می‌کند.

همچنین استفاده از آب گرم سبب از بین رفتن برخی مواد مغذی موجود در آن‌ها می‌شود و سبزی را بیش از حد نرم می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود در همه مراحل شستن سبزی و میوه از آب سرد استفاده کنید.

ابتدا سبزیجات را به خوبی پاک و قسمت‌های فاسد و گندیده را جدا کنید. سپس ظرف بزرگی را انتخاب و چند برابر حجم سبزی آن را با آب پر کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه به طور کامل داخل آب بماند تا گل و لای چسبیده به آن جدا شود.

separator line

5 - شستن و ضدعفونی سیزیجات با محلول سرکه سفید

یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را در کاسه آب ولرم بریزید و میوه و سبزی را به مدت نیم ساعت در آن بخوابانید، سپس با آب سرد بشویید.

به گفته متخصصان اسید موجود در سرکه سفید باقی مانده حشره کش را از روی پوست میوه ها و سبزی ها و بیش از 90 درصد باکتری را نیز از بین می برد. علاوه بر آن، باعث حفظ تازگی میوه و سبزی می شود.

separator line

6 - شستن و ضدعفونی سیزیجات با مخلوطی از جوش شیرین و آب لیمو

مخلوطی از یک قاشق آب لیمو و 2 قاشق جوش شیرین را روی میوه یا سبزی بپاشید و پس از چند ثانیه آن را بشویید.

separator line

انگل‌ زدایی از میوه و سبزیجات

بسیاری از سبزیجاتی که در کشور ما به دست مصرف کنندگان می‌رسد، آلوده به تخم انگل هستند، بنابراین شستشو با مایع ظرفشویی برای این سبزیجات ضروری است، زیرا باعث لیز شدن و جدا شدن تخم انگل چسبیده به سبزی‌ها می‌شود، ولی چنانچه از تمیز بودن و نحوه آبیاری میوه و سبزی که خریداری کرده‌اید مطمئن هستید، با خیال راحت شستشو با مایع ظرفشویی را حذف کنید.

نکته: توجه داشته باشید فقط چند قطره مایع ظرفشویی استفاده کنید، زیرا مقدار بیشتر می‌تواند به بافت سبزی و میوه نفوذ کند و به زنجیره غذایی شما وارد شود.

شما می‌توانید به ازای هر لیتر آب ۳ قطره مایع ظرفشویی اضافه کرده و آن را کامل با آب مخلوط کنید تا کف کند. مدت ۲ تا ۳ دقیقه سبزی را در کف آب نگه دارید، سپس سبزی را از روی کف آب جمع‌آوری و کف آب را تخلیه کنید.

توجه داشته باشید تخم انگل سنگین است و در ته ظرف قرار می‌گیرد، بنابراین نباید ظرف همراه سبزیجات را در آبکش برگردانید!

ظرف و سبزی را دوباره با آب خنک شست‌و‌شو دهید تا تمام انگل‌ها و باقی مانده مایع ظرفشویی خارج شود.

اصول بهداشتی مربوط به شستشوی میوه و سبزیجات

separator line

شستشوی نهایی میوه و سبزیجات

سبزی‌ها و میوه‌های ضدعفونی شده را مجددا با آب سالم شستشو دهید و داخل سبد بریزید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود. پس از خارج شدن آب، سبزی‌ها را روی پارچه نخی تمیزی پهن و هر نیم‌ ساعت آن‌ها را زیر و رو کنید تا آب اضافی کاملا گرفته شود.

پس از خارج شدن آب، سبزی‌ها را در کیسه پارچه‌ای نازک و تمیز قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.

استفاده از همه مراحل ذکر شده در روش بالا برای انواع سبزی، کاهو و کلم توصیه می‌شود؛ اما در مورد میوه‌ها به ویژه آن‌هایی که پوستشان قبل از مصرف گرفته می‌شود، این سختگیری لازم نیست و شما می‌توانید آن‌ها را تنها با آب بشویید.

همچنین توجه داشته باشید، هنگام شستن سبزی و میوه با سرکه یا هر ماده ضدعفونی کننده دیگر، نباید آن‌ها را برای مدت طولانی در آب بخیسانید، زیرا به راحتی املاح و ویتامینهای خود را از دست می‌دهند.

separator line

بیشتر بخوانید :

بهترین ظرف برای نگهداری مواد غذایی کدام است؟ ( میوه و سبزیجات )

آشنایی با ۳۰ خواص بی نظیر سبزی ها و میوه ها برای سلامتی

آب میوه برای شیمی درمانی شوندگان مفید است !



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits