دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از بین بردن کک خانگی برای همیشه
13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حشره کک و راه های از بین بردن آن : وجود کک ها در خانه و ... بسیار آزار دهنده و عذاب آور است. اگر به دنبال روش های خانگی برای از بین بردن کک ها هستید در این مقاله با ما همراه شوید.

کک چیست؟ راه‌های مقابله با کک کدامند؟

برای از بین بردن کک و دفع این حشره مزاحم راه حل‌های خانگی زیادی مانند استفاده از حشره کش‌های طبیعی و شیمیایی و همچنین تمیز نگه داشتن محیط زندگی وجود دارد. ما در این مقاله برای شما راه کارهای متفاوتی را بیان کرده ایم. با دلگرم همراه شوید.

اقدامات و ترفند‌های خانگی برای از بین بردن کک

separator line

راه‌های مقابله با "کک"

کک‌ها، حشراتی بسیار کوچک و قهرمان پرش هستند، به همین دلیل گرفتن این موجودات کار بسیار دشواری است. محل مناسب تکثیر کک در روستا‌ها و به طور کلی‌تر، در مناطقی است که دام‌ها وجود دارند.

کک‌ها از خون پرندگان نیز تغذیه می‌کنند. گاهی دیده می‌شود افرادی که برای تفریح به مناطق روستایی می‌روند، دچار کک زدگی می‌شوند، اما جای نگرانی برای این موجودات ریز نیست چرا که ما در این مطلب راه‌های مقابله با کک‌ها را به شما می‌گوییم.

روش های طلایی جهت از بین بردن کک در خانه + اقدامات پیشگیرانه

separator line

کک چیست ؟

کک‌ها حشراتی از راسته‌ی سیفوناپترا (لوله بالان) محسوب می‌شوند که بدون بال، خونخوار و بسیار کوچک (حدود 3 میلی‌متر) هستند.

این حشرات قهوه‌ای رنگ با وجود نداشتن بال، حرکت‌های جهشی دارند و حدود 200 برابر طول بدن خود پرش می‌کنند. کک‌ها بیشتر از پستانداران و گاهی از پرندگان خونخواری تغذیه می‌کنند.

به‌طورکلی از 3000 گونه کک فقط 12 گونه به انسان حمله می‌کنند.

separator line

جای نیش کک چه حسی دارد؟

اگر شخص توسط یک کک گزیده شود احساس خارش خواهد کرد. گزش‌های کک معمولاً به شکل ۳، ۴ نیش روی بدن است که شبیه ورم‌ های خیلی کوچک قرمز هستند. اگر تجربه بودن در نزدیکی آغل گوسفندان را داشته باشید شاید آن را تجربه کرده باشید.

کک‌ها موجودات ریز و قهرمانان پرش هستند.

separator line

در سفرهای طبیعت‌گردی چطور از گزش کک پیشگیری کنیم؟

شما الزاما در سفرهایی که به طبیعت دارید دچار کک زدگی نمی‌شوید اما بهتر است که همیشه پیشگیری‌های لازم انجام شود.

بهتر است بعد از هر سفر طبیعت‌ گردی برای چند روز لباس‌ها و وسایل را در فضای باز قرار دهید و در سفر به مناطق مشکوک از اسپری‌های ضدعفونی کننده در بازار استفاده کنید. هنگام حرکت در این مکان‌ها پاچه‌ی شلوار خود را داخل جوراب‌هایتان بگذارید یا گت بپوشید.

separator line

چطور تشخیص دهیم در جایی کک وجود دارد؟

کک‌ھا نزدیک محل استراحت و خواب میزبان در گرد و غبار، شکاف‌ھای موجود در دیوار و کف ساختمان، فرش، حفرات ایجاد شده توسط حیوانات، آشیانه پرندگان، محل نگھداری حیوانات، کودھای دامی و زباله‌ھا زندگی و تخم ریزی می‌کنند.

کک ھا در شرایط سخت قادرند تا یک سال گرسنگی را تحمل کرده و زنده بمانند. کک ھا از نور گریزان بوده و عمدتا در میان موھا، پر حیوانات یا در تختخواب و لباس افراد دیده می‌شوند.

روش های طلایی جهت از بین بردن کک در خانه + اقدامات پیشگیرانه

separator line

آشنایی با راه‌های مقابله با کک زدگی

  1. به‌محض احساس حرکت کک روی بدن، بدن‌تان را خیس کرده و موجود را بگیرید. متأسفانه کک‌ها قهرمان پرش هستند و در صورت خشک بودن بدن گرفتن آن سخت است. سعی کنید به حمام بروید و زیر دوش، لباس‌های خود را دربیاورید چون آب، کک‌ها را بی‌حرکت و درنهایت نابود می‌کند.
  2. برای از بین بردن کک‌ها، تخم‌ها، لاروها و پیله‌ها، مرتب فرش‌ها را با جاروبرقی تمیز کنید چون محل موردعلاقه کک‌ها بین پرزهای فرش است.
  3. شب از پتوهای پرزدار استفاده نکنید.
  4. لباس‌ها را در آب جوش انداخته و در فضای باز خشک ‌کنید.
  5. اگر شما متوجه گزش کک شدید، محل زخم را با آب و صابون بشویید. کمی لوسیون بمالید تا از شدت خارش کم نماید. همچنین می‌توانید جهت درمان محل خارش از پماد کالامین استفاده کنید. هیچ‌گاه سعی نکنید محل زخم را خیلی زیاد بخارانید، چون ممکن است سبب عفونی شدن آن شود
  6. سم‌پاشی: در آلودگی‌های شدید جهت ریشه‌کنی مؤثر کک‌ها می‌بایست سم‌پاشی با سمومی از قبیل (پیروتروئیدها، پروپکسور، بندیوکارب) انجام گیرد. فضاهای خانه را مخصوصاً در محل کنج‌ها سم‌پاشی کنید.

separator line

روش های مبارزه کلی با کک

برای یک مبارزه کلی با کک‌ها می‌توان کف منازل و مسیر حرکت جوندگان را با ددت 5-10 درصد، گامکسان 1 درصد یا دیلدرین 0.5(نیم) درصد سمپاشی کرد یا گرد حشره‌کش را به داخل لانه جوندگان پاشید.

در بسیاری از نقاط دنیا گونه‌های گزنوپسیلا کئوپیس و پولکس ایریتانس نسبت به ددت دیلدرین و گامکسان مقاوم شده‌اند بنابراین استفاده از حشره‌کش‌های فسفره یا کاربامات‌ها مثل دیازنیون 2 درصد، فنتیون (بایتکس) 2 درصد، مالاتیون 5 درصد، فنتروتیون (سومیتیون) 2 درصد آیدو فنفوس 2 درصد و سوین 5-3 درصد بهتر است.

separator line

راه‌ حل‌ های گیاهی مبارزه با کک

به دنبال یافتن راه‌حلی برای مبارزه با کک‌ها، با بررسی انواعی از گیاهان، تعدادی از آن‌ها که دارای ترکیبات مؤثری در جهت فراری دادن حشرات بودند شناسایی گردیدند.

این گیاهان عبارت بودند از: بابونه، سیر، اوکالیپتوس، پونه، شمعدانی، درخت چای (روغن این درخت) و اوسطوخودوس.

جهت ساخت ترکیب مؤثری از آن‌ها، عصاره این گیاهان به‌صورت عرق‌گیری تهیه گردید. سپس از مقدار کمی وازلین، پمادی تهیه شد.

در بررسی نتایج حاصل از آزمایش‌های انجام‌ شده، معلوم شد به احتمال 95% پماد مذکور می‌تواند سبب دور کردن کک‌ها و کاهش گزش آن‌ها شود.

separator line

در اثر گزش کک آیا بیماری خاصی برای شخص به وجود می آید؟

از آن‌جایی که این موجودات عاشق خون هستند، با نیش زدن و مکیدن خون دام ها و سایر موجودات از جمله انسان انواع ویروس ها، انگل‌ها و باکتری‌ها را وارد بدن خود می‌کنند. بعد انسان یا حیوان دیگری را نیش می‌زنند و به این ترتیب بیماری‌ها را انتقال می‌دهند.

به طور کلی یکی از مواردی که در سفرهای طبیعت گردی باید به آن توجه کنید، گزش حشرات است،

separator line

بیشتر بخوانید :

سوسک‌ها چه خطراتی برای ما دارند؟ روشهای مبارزه با سوسک خانگی

7 روش خانگی رهایی از شر سوسک ها در تابستان

آموزش تهیه و نحوه ی استفاده از اسپری قوی ضد کپک دیوار خانه و سقف



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits