دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نمک ماشین ظرفشویی چیست و چگونه سختی آب را از بین میبرد؟
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نمک ماشین ظرفشویی درجه خاصی از کلرید سدیم دانه ریز و کریستالی است که برای بازسازی مدار نرم کننده آب ماشین‌های ظرفشویی خانگی یا صنعتی در نظر گرفته شده است.

نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

نمک ماشین ظرفشویی مشابه با نمک نرم کننده آب، با تولید مجدد رزین‌های تبادل یونی، یون‌های کلسیم و منیزیم محبوس شده در آن را که خصوصیات آب سخت را دارند، دفع می‌کند. دانه های نمک آب ظرف بزرگتر از نمک سفره هستند. اندازه گرانول تضمین می‌کند که نمک به آرامی حل می‌شود و ذرات ریز واحد نرم کننده را مسدود نمی‌‎کنند.

در بعضی از کشورها، به ویژه کشورهای اروپایی، ماشین‌های ظرفشویی شامل یک نرم کننده آب داخلی است که یون‌های کلسیم و منیزیم را از آب خارج می‌کند. نمک ماشین ظرفشویی که کلرید سدیم درشت دانه (نمک خوراکی) است، برای بازسازی رزین در سیستم تبادل یونی داخلی استفاده می‌شود.

دانه‌های درشت از مسدود شدن واحد نرم کننده جلوگیری می‌کند. برخلاف انواع خاصی از نمک که برای اهداف آشپزی استفاده می‌شود، حاوی مواد ضد انعقادی یا نمک‌های منیزیم نیست. وجود نمک‌های منیزیم هدف از بین بردن منیزیم از نرم کننده آب را شکست می‌دهد. عوامل ضد انقباض ممکن است منجر به گرفتگی شود یا حاوی منیزیم باشد.

نمک سفره ممکن است حاوی ید اضافه شده به شکل یدید سدیم یا یدید پتاسیم باشد. این ترکیبات تاثیری در سیستم تبادل یونی نخواهند داشت، اما افزودن نمک خوراکی به واحد نرم کننده آب ماشین ظرفشویی می‌تواند به آن آسیب برساند.

 نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

اگر یک ماشین ظرفشویی دارای نرم کننده آب داخلی باشد، محفظه مخصوصی در داخل ماشین ظرفشویی وجود دارد که در صورت نیاز نمک به آن اضافه می‌شود. این محفظه نمکی جدا از محفظه مواد شوینده است و به طور کلی در پایین کابین شستشو قرار دارد (زیر سبد است). در بیشتر ماشین‌های ظرفشویی، یک سیستم سنجش خودکار هنگام نیاز به نمک ماشین ظرفشویی بیشتر کاربر را مطلع می‌کند.

اگر نمک ماشین ظرفشویی تمام شود که رزین تبادل یونی را که باعث نرم شدن آب می‌شود، تولید کند و منبع آب آن "سخت" باشد، رسوبات آهک می‌توانند روی همه موارد ظاهر شوند، اما به خصوص در ظروف شیشه ای قابل مشاهده هستند.

نگه داشتن ماشین ظرفشویی با نمک ظرفشویی برای اطمینان از اینکه دستگاه شما در سطح عملکرد مطلوب کار می‌کند و ظروف شما به نظر جدید می‌آیند، ضروری است. ایده قرار دادن نمک در دستگاه ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، بنابراین ما لیستی از حقایق مربوط به نمک ماشین ظرفشویی را برای کمک به شما در درک دلیل ضروری بودن آن جمع آوری کرده ایم.

چرا باید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید؟

سدیم موجود در نمک ماشین ظرفشویی با ترکیب گلوله‌های رزینی در کار ماشین ظرفشویی شما جذب سختی آب می‌کند. گلوله‌های رزینی دارای بار اتمی منفی و نمک ماشین ظرفشویی بار اتمی مثبت دارند. کلسیم و منیزیم با یون‌های سدیم عوض می‌شوند، سختی را از بین می‌برند و آب را نرم می‌کنند.

وقتی ذخایر سدیم گلوله‌های رزین خسته شد، با افزودن نمک ماشین ظرفشویی آنها را بازنشانی می‌کند، بنابراین می‌توانند جذب بیشتری کنند. بالا بردن نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند منجر به کم شدن آهک در دستگاه شما شود زیرا در هنگام جاری شدن آب در محفظه تمیز کردن، آب را نرم می‌کند.

چرا باید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید؟

در مجموع، یک دستگاه در حال کار بهتر نیز به این معنی است که احتمال کمتری در عملکرد سایر قطعات وجود دارد. می‌توانید سطح سختی منطقه خود را از تامین کننده خود بخواهید و برخی از طریق وب سایت خود به شما اطلاع می‌دهند. خوب است که عادت کنید سطح نمک را به طور منظم (یعنی هر ماه یک بار) بررسی کنید و مطمئن شوید که مخزن نمک / مخزن همیشه پر است.

شوینده ماشین ظرفشویی در آب نرم بهترین عملکرد را دارد، بنابراین نمک به شما کمک می‌کند تا ظروف تمیزتر شوند. آب سخت می‌تواند به مرور زمان باعث کدر شدن لیوان‌ها شود و همچنین قسمت‌های داخلی ماشین ظرفشویی شما را با آهک مسدود کند.

سختی آب چیست؟

به زبان ساده، زمانیکه نمک‌ها و مواد معدنی محلول در آب از یک اندازه مشخص زیادتر باشد، آب سختی دارد. این نمک‌ها عبارتند از : کلسیم، منیزیم و.... بنابراین هر چه میزان این مواد در آب بیشتر باشد سختی آب نیز به همان اندازه بیشتر است. حال فرض کنید آب سخت در کتری به جوش آید، مواد محلول در آب بخار نمی‌شوند و بصورت مواد چسبنده سفید رنگی ته نشین می‌شنوند.

مواد چسبنده سفیدی که بر اثر ته نشین شدن مواد محلول در آب بوجود میاد رسوب آب نام دارد. این رسوبات معمولا به شکل مواد جامد و سفید رنگ بر روی المنت‌های گرم کننده داخل ماشین ظرفشویی چسبیده و به مرور زمان بیشتر می‌شوند، پس هرچه میزان سختی آب بیشتر باشد، رسوب گذاری بر روی المنت‌های گرم کننده داخل ماشین ظرفشویی سریعتر اتفاق می‌افتد و این موضوع باعث استهلاک سریعتر ماشین ظرفشویی و مصرف بیشتر برق می‌گردد.

همچنین، شستشوی و آبکشی ظروف با آب سخت باعث ایجاد لک و رسوبات سفید رنگ بر روی ظروف می‌شود. واحد سختی گیر آب ماشین ظرفشویی از رزین‌های تبادل یونی تشکیل شده است، با جذب منیزیم و کلسیم موجود در آب توسط این رزین‌ها آب سخت تبدیل به آب نرم جهت شستشو و آبکشی می‌شود و سدیم ناشی از انحلال نمک ظرفشویی صرف احیای این رزین‌ها جهت سختی گیری مجدد آب می‌شود.

نمک ماشین ظرفشویی را کجا بگذاریم؟

ماشین ظرفشویی به چه نمکی نیاز دارد و چه زمانی باید مقدار بیشتری اضافه کنم؟

اکثر دستگاه‌ها چراغ نشانگر دارند که با روشن کردن دستگاه روشن می‌شود تا نمک ماشین ظرفشویی کم شود. اگر چراغ روشن نباشد، این معمولاً به این معنی است که دستگاه شما نمک کافی برای شستن بار دیگر ظروف دارد. از لحاظ بررسی میزان نمک ماشین ظرفشویی دستگاه شما، اطمینان حاصل کنید که بسته بندی را بررسی کرده و به میزان نمک مورد نیاز خود پی برده اید.

ممکن است استفاده از یک فنجان اندازه گیری و یک قیف برای اندازه گیری و تامین نمک ماشین ظرفشویی شما کمک کند. ما توصیه می‌کنیم سطح نمک را تقریباً ۱ سانتی متر زیر لب جایی که درپوش پیچ می‌شود بگذارید تا دستگاه خود را بیش از حد پر نکنید و به طور بالقوه محصول خود را هدر ندهید.

نمک ماشین ظرفشویی را کجا بگذاریم؟

محفظه نمک ماشین ظرفشویی شما به طور معمول در پایین دستگاه، نزدیک فیلتر قرار دارد. برای دسترسی به آن باید قفسه زیرین را بیرون بیاورید و باید یک قیف کوچک به همراه ماشین ظرفشویی خود داشته باشید تا به شما کمک کند از بین رفتن نمک در سوراخ مطمئن شوید.

فقط باید نمک را تا سطح آب داخل محفظه نمک پر کنید. شما اغلب می‌توانید تنظیم نمک روی ماشین ظرفشویی خود را متناسب با سختی آب منطقه خود انجام دهید. شما قادر خواهید بود غلظت یون‌های کلسیم و منیزیم را که معمولاً بر حسب میلی مول در لیتر (میلی مول در لیتر) است، پیدا کنید.

سپس با کتابچه راهنمای ماشین ظرفشویی مشورت کنید تا بفهمید کدام تنظیم بهتر کار می‌کند. در بیشتر ماشین‌های ظرفشویی هم اکنون چراغ پر کردن نمک وجود دارد. اگر ماشین ظرفشویی شما چراغ نشانگر ندارد، بهتر است ماهانه یک بار نمک را دوباره پر کنید و فقط نمک را داخل واحد نرم کننده بریزید.

نمکی که در واحد نرم کننده می ریزید هرگز به ظروف شما برخورد نمی‌کند. فقط در خود واحد می‌ماند. اگر نمک سست در ماشین ظرفشویی بگذارید، نه تنها به درستی کار نمی‌کند، بلکه ممکن است ظروف کمی کثیف (یا نمکی) به شما بدهد.

همچنین نمک را در نقاط دیگر که برای مواد شوینده، تمیز کننده ماشین ظرفشویی یا مواد شوینده علامت گذاری شده قرار ندهید، زیرا این کار به راحتی می‌تواند دستگاه شما را بشکند.

چه مقدار نمک در ماشین ظرفشویی بریزید؟

ماشین‌های ظرفشویی مختلف واحد‌های متفاوتی خواهند داشت که مقادیر مختلف نمک را می‌گیرند، بنابراین هیچ اندازه گیری دقیق برای این فرآیند وجود ندارد. نمک را داخل واحد بریزید تا کاملاً پر شود، اما نه روی خط آب. از آنجا که در واحد آب نیز وجود دارد، در حال ایجاد آب نمک آب شور هستید.

چگونه از نمک ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید؟

درپوش را باز کنید و با نمک ظرفشویی پر کنید. اگر مخزن نمک پر از آب باشد، هنوز هم می‌توانید نمک را درون آن بریزید زیرا آنچه را که در آنجا است جا به جا می‌کند. اگر قصد ندارید دستگاه را بلافاصله پس از پر کردن مجدد کار کنید، توصیه می‌شود آب جابجا شده را با دستمال کاغذی از دستگاه پاک کنید.

اگر دستگاه را برای اولین بار اجرا کردید، اطمینان حاصل کنید که مخزن نمک را با آب پر کنید - برای تولید نرم کننده نرم نمک باید در یک محلول باشد. همیشه دستورالعمل‌های راهنمای ارائه شده توسط سازنده دستگاه را دنبال کنید. درپوش را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که محکم بسته شده است و باید دوباره آماده استفاده شود.
اکثر نرم کننده‌های آب دارای تنظیم قابل تنظیم برای سختی آب هستند، بنابراین مطمئن شوید که این تنظیم به درستی تنظیم شده است تا مطمئن شوید که از تمیزی کامل برخوردار هستید.

چگونه از نمک ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید؟

اگر از قرص‌های All in1 استفاده می‌کنید به نمک ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟

در قرص‌های All in1 مقدار نمک برای کمک به پر کردن نرم کننده آب وجود دارد، اگرچه ما همچنان می‌خواهیم نمک ماشین ظرفشویی را پر کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر همیشه از قرص استفاده می کنید، احتمالاً باید کمتر نمک را پر کنید، اما هنوز هم ایده خوبی است.

برخی از ماشین‌های ظرفشویی گزینه قرص All in1 دستگاه را دارند اما استفاده از آن را به شما توصیه نمی‌کنیم. این به این دلیل است که نمک موجود در قرص اغلب برای محافظت از ظروف در برابر کدر بودن در بسیاری از شستشوها کافی نیست.

اثرات مخرب عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

  • گرفتگی جت‌های آب پاش ماشین ظرفشویی و تشکیل رسوب بر روی المنت‌های گرم کننده داخل ماشین که باعث کاهش بازده گرمایی و قدرت شویندگی و همچنین افزایش مصرف انرژی برق و کاهش طول عمر ماشین ظرفشویی می‌گردد.
  • املاح معدنی و سختی آب باعث ایجاد لکه و یا یک لایه سفید بر روی ظروف می‌گردد.

حتماً بخوانید:
آموزش نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

آموزش نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی

نحوه تخلیه نمک ماشین ظرفشویی و روش های پیشگیری از نشت نمک : در این مطلب قرار است شما را با تخلیه نمک ماشین ظرفشویی و روش انجام آن و مزیت هایی که این…

بنابراین نمک ماشین ظرفشویی مهم ترین اصل برای کاهش تعمیر ماشین ظرفشویی به شمار می‌رود. اکنون که فواید و کاربردهای نمک ماشین ظرفشویی را فهمیدید، به یاد داشته باشید که ماشین ظرفشویی خود را بالا نگه دارید. پر کردن ماشین ظرفشویی به طور منظم به شما اطمینان می‌دهد که هرچه سختی آب داشته باشید، ظروف بعد از هر بار شستشو تمیز و درخشان می‌شوند و دستگاه شما از تجمع آهک محافظت نمی‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits