دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه کار تضمینی جهت شستشو فرش کرمی و روشن با مواد طبیعی
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
فرش ویژگی ها و مزایای بسیاری به عنوان یک کفپوش زیبا و بادوام دارد، اما ریختن ذرات ریز و مایعات و رفت و آمد روزانه روی آن میتواند دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد کند. در این مقاله، راهکارهای مفیدی را برای شستن فرش روشن به شما پیشنهاد می دهیم.

روش شستن و تمیز کردن فرش کرمی و روشن

از نحوه جاروبرقی کشیدن فرش روشن، تا تمیز کردن اساسی آن و پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش های کرمی و روشن. با استفاده از این روش ها، فرش های شما نه تنها ظاهر خود را حفظ می کنند، بلکه طول عمر آنها نیز افزایش پیدا می کند. فرش روشن با اضافه کردن رنگ، طرح و جزییات زیبا، به هر خانه ای گرما می بخشد.

اما تمیز کردن این فرش ها نیز راه و روش متفاوتی را با موکت یا کفپوش های سخت طلب می کند. اولین خط دفاعی شما در برابر کدر شدن و آلودگی فرش روشن، استفاده ی منظم از جاروبرقی برای مقابله با گرد و خاک و ذراتی است که می توانند به بافت فرش آسیب برسانند.

اما برای نگه داشتن فرش در بهترین شرایط، جدای از جارو کشیدن، لازم است هر از چندگاهی به فکر تمیزکاری اساسی فرش نیز باشید. بهترین فاصله زمانی برای تمیز کردن اساسی فرش روشن، هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یکبار و یا زودتر در صورت پرتردد بودن فرش است. اگر فرش شما کاملا روشن یا کرمی رنگ است، بهتر است سالی دو تا سه بار به فکر یک شستشوی اساسی باشید.

روش نگهداری فرش های کرمی و روشن

پیش از شستشوی فرش، دستورالعمل سازنده را بررسی کرده و آن را رعایت کنید. سپس با استفاده از نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره میکنیم، بهترین روش شستشوی فرش خود را مشخص کنید.

روش نگهداری فرش های کرمی و روشن

جابه‌جایی منظم

فرش کرمی یا روشن را باید در قسمتی از خانه قرار داد که نه بیش از حد روی آن رفت و آمد شود و نه زیبایی آن از چشم ها دور بماند. برای یکدست شدن پاکوب فرش، آن را به طور مرتب بچرخانید.
با تغییر فصل، فرش خود را نیز بچرخانید. همچنین پیشنهاد می کنیم مکان مبلمانی که روی فرش قرار دارند را به طور مرتب تغییر دهید تا از کوبیده شدن و ماندن رد پایه مبلمان روی فرش جلوگیری شود. برای جلوگیری از کدر شدن، سعی کنید فرش خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

به‌طور منظم از جاروبرقی استفاده کنید

فرش های ایرانی معمولا از الیافی طبیعی همچون پشم، ابریشم و کتان بافته شده اند. این الیاف مستعد فرسوده شدن در اثر مجاورت با گرد و خاک هستند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به الیاف فرش، برس سر لوله جاروبرقی را بر روی فرش فشار ندهید.
پس از یک دور جارو کشیدن، برس سر لوله ی جاروبرقی را جدا کرده یا در غلاف قرار دهید و عملیات جارو کشیدن را تکرار کنید تا گردو غبار باقی مانده بر روی سطح نیز جمع آوری شود. اینکار از پیچیدن الیاف دور برس جاروبرقی یا کنده شدن آنها جلوگیری می کند.

فرش روشن را بیش از حد نشویید

فرش ها در برابر آب تا ابد مقاومت نمی کنند. پس از هربار خیس شدن، فرش در اثر ریزش الیاف فرسوده می شود. پس از پایان شستشو، فرش را به صورت خیس رها نکنید. خیس نگه داشتن فرش، می تواند منجر به شکل گیری کپک و ایجاد بوی بد در فرش شود. بنابراین، در اولین فرصت ممکن رطوبت را از فرش جدا کنید.

فرش روشن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید

اگر فرش شما رنگارنگ است، نور خورشید می توانید رنگ های آن را محو و کمرنگ کند. چنین اتفاقی بر ماندگاری رنگ ها و طول عمر فرش اثری منفی می گذارد. در کل، تمیز کردن فرش های روشن ممکن است در نگاه اول مانند یک کار دلهره آور به نظر برسد، اما در حقیقت آنقدرها هم دشوار نیست.

شستن فرش کرمی در منزل و جلوگیری از زرد شدن آن

تمام آنچه نیاز دارید مقداری دانش، کمی عقل سلیم و اندکی صبر است. همچنین در برخورد با فرش ایرانی نباید خسیس بود! فرش یکی از مجلل ترین اجزای مبلمان هر خانه است و باید در حد لیاقت این جزء مجلل با آن رفتار شود.

تمیز کردن فرش کرمی و روشن

آیا به دنبال راهی طبیعی برای تمیز کردن کدر شدن سطح فرش خود هستید؟ کمی جوش شیرین بر روی فرش کدر خود بپاشید تا تازگی و طراوت خود را باز بیابند.
بعد از پاشیدن جوش شیرین بر روی سطوح کدر فرش، آن را با استفاده از برس نرم به بافت فرش خورانده و پیش از استفاده از جاروبرقی برای پاک کردن آن، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. برای اطمینان از قدرت مکش جاروبرقی برای جدا کردن ذرات جوش شیرین از بافت فرش، کیسه آن تعویض کرده یا فیلتر آن را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه های روی سطح فرش

تجربه نشان داده است تمیز کردن لکه های روی سطح فرش، پرتکرارترین مشکلی است که صاحبان فرش با آن دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین بهتر است همزمان با خرید فرش جدید، یک بسته شامپو فرش نیز تهیه کنید و برای خرید آن تا لک شدن فرش صبر نکنید. در پاک کردن لکه، زمان با ارزشترین چیزی است که در اختیار دارید.

برای جلوگیری از گسترش لکه بر روی فرش:

سریع عمل کنید تا شانس موفقیت در تمیز کردن لکه افزایش یابد
با دقت لکه را بخراشید، جدا کنید و با پارچه از روی سطح فرش جذب کنید
محصول تمیزکننده خود را در ابتدا بر روی قسمتی کوچک و دور از دید فرش امتحان کنید تا از آسیب ندیدن الیاف و رنگ فرش مطمئن شوید.
از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ صرفا اوضاع لکه را بدتر میکند.
لکه با خشونت نسابید. این کار میتواند به الیاف فرش آسیب برساند
برای لکه های محلول در آب، مانند آبمیوه، گِل یا میوه های رنگی، می توانید با استفاده از محلول دو لیوان آب و یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سفید، لکه را به آرامی تمیز کنید.
برای لکه های سرسخت تر، مانند خون، قهوه یا روغن، می توانید از محلول یک قاشق غذاخوری آمونیاک و یک فنجان آب کمک بگیرید. البته اگر جنس فرش شما از پشم یا ترکیبی دارای پشم است، به سراغ همان شوینده ی ملایم و آب بروید.
اگر در پاک کردن لکه ناموفق بودید و تصمیم گرفتید با یک مرکز قالیشویی تماس بگیرید، لکه را با یک تکه پارچه پلی اتیلن یا یک حوله خیس بپوشانید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. لکه های خشک سخت تر پاک می شوند.

مواد مورد استفاده برای شستشوی فرش

بله، شما می توانید تمام محلول های شستشوی دلخواه خود را برای یک تمیزکاری اساسی از مغازه خریداری کنید، خصوصا اگر یک دستگاه شامپو کشیدن فرش خود را داشته باشید. اما اگر به دنبال گزین های سالم و ارگانیک برای شستشوی فرش روشن خود هستید، شاید بهتر باشید پیشنهاد ما را نیز درنظر بگیرید.

مواد مورد استفاده برای شستشوی فرش

دستور تهیه ی یک محلول شستشوی دوستدار طبیعت به شرح زیر است: سه چهارم فنجان هیدروژن پراکسید، یک چهارم فنجان سرکه سفید، ۵ قطره روغن معطر، دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، ۲ قاشق غذاخوری نرم کننده لباس و سه و نیم لیتر آب داغ (نه جوش). این محلول نه تنها در مقایسه با محصولات تمیزکننده تجاری تمیزتر است، بلکه همان نتیجه را نیز به شما تحویل می دهد.

روشهای خشک کردن فرش در منزل

وقتی یک فرش خیس مقابلتان قرار گرفته است، زمانی برای هدر دادن وجود ندارد. این گام ها را برای خشک کردن کامل فرش و جلوگیری از گسترش رطوبت و کپک دنبال کنید.

رطوبت را برطرف کنید

مهمترین گام این است که از سرازیر شدن آب از فرش جلوگیری کنید. آسان ترین راه برای جدا کردن رطوبت یا آب از فرش شما، استفاده از یک وکیوم خیس است. وکیوم های خیس بهترین ابزار برای خلاص شدن از شر آب موجود در فرش است. این وکیوم ها عموما ارزان بوده و اگر قرار است تنها یکبار به آن نیاز پیدا کنید، می توانید به راحتی یکی از آنها را برای فرآیند خشک کردن فرش اجاره کنید.

مبلمان خود را بررسی کنید

اگر در اتاق موردنظر، مبلمان یا وسایل ثابت وجود دارد، از تاثیر نگذاشتن رطوبت بر آنها مطمئن شوید. هرچند برخی از این وسایل را میتوان جدا کرده، خشک کرد و دوباره سر جایش گذاشت، برخی دیگر، مانند لوازم داخلی اتاق، ممکن است به توجه بیشتر نیاز داشته باشند. در بدترین حالت ممکن است مجبور شوید وسایلی که در اثر مجاورت با آب آسیب دیده اند را دور بیاندازید.

جریان هوا ایجاد کنید

سعی کنید در منطقه ی خیس، تا جای ممکن جریان هوای تازه و ممتد ایجاد کنید تا به خشک شدن فرش و فضای اتاق کمک شود. پنجره ها را باز کنید، پنکه ها را روشن کنید و پنکه هم روی سطح زمین قرار دهید تا به خشک شدن فرش کمک کند.
پنکه های پرقدرت (صنعتی) بهترین گزینه برای این کار هستند. هرچند، اگر تنها به پنکه های خانگی دسترسی دارید، کمی جریان هوا بهتر از هیچ است. استفاده از یک رطوبت گیر برای خشک کردن هرچه بیشتر هوا نیز توصیه می شود.

راهنمای کامل شستشوی فرش رنگ روشن

پد فرش را تعویض کنید

در بیشتر موارد، وقتی فرش شما از آب اشباع می شود، باید پد فرش خود را رفتنی محسوب کنید. پد فرش را تعویض کنید تا از کپک زدن فرش اصلی جلوگیری شود.

حتماً بخوانید:
طلایی ترین نکات در مورد شستشوی فرش دستباف که از آن بی خبرید

طلایی ترین نکات در مورد شستشوی فرش دستباف که از آن بی خبرید

فرش های‌ ایرانی بهترین نمونه‌ ی فرش دستباف به شمار می روند، به دلیل اینکه هرکدام از آن ها با دقت و ظرافت خاصی در طول هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌های…

بخارشویی

بخارشویی فرش های خیس، هرگونه سم موجود در فرش را ازبین برده و آن را گندزدایی می کند. اینکار را می توانید خودتان انجام داده یا از یک مرکز حرف های کمک بگیرید. بخار آنقدر حرارت دارد که هرگونه ماده مضر را ازبین ببرد و در عین حال کپک های مرده را از فرش جدا کند.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین در جدا کردن و ازبین بردن رطوبت های گیرافتاده در فرش معجزه میکند. کافی است مقداری جوش شیرین را روی فرش خیس پاشیده و اجازه دهید حداقل نیم ساعت روی آن باقی بماند. سپس با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کرده و از فرش خشک و تازه خود لذت ببرید.

سطوح دیگر اتاق را ضدعفونی کنید

برای پیشگیری هرچه بیشتر از گسترش کپک و سفیدک، تمام سطوح موجود در اتاق را یک دور تمیز کنید. دیوارها و پایه ها را بسابید تا هرگونه باقیمانده آب و سفیدک از اتاق محو شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits