دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش تمیز کردن و اشباع کفش نبوک در منزل
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
چکمه‌ها و کفش‌های نبوک در تمام فصول روی مد هستند. اما همیشه، احتمال دارد یک طوفان یا باران غیرمنتظره غافلگیرتان کند. به همین دلیل است که آشنایی با نحوه تمیز کردن کفش نبوک برای هر کسی که صاحب یک جفت از این کفش‌های زیبا است، ضرورت دارد.

نحوه‌ی تمیز کردن کفش نبوک

تنها یک مشکل وجود دارد: تمیز کردن کفش نبوک می‌تواند بسیار دشوار باشد. اگر این‌ کار را اشتباه انجام دهید، ممکن است چکمه‌ها و کفش‌های محبوب خود را برای همیشه خراب کنید. اما اگر این‌ کار را به درستی انجام دهید، می‌توانید مطمئن باشید که زیبایی‌ کفش چرم نبوک شما به حداکثر رسیده و برای مدت بیشتری مثل روز اول باقی می‌ماند.

فراموش نکنید: بایستی روی تمام کفش‌ها و چکمه‌های نبوک تازه خریداری شده محافظ جیر اسپری شود تا شرایط اولیه آن‌ها برای بیشترین زمان ممکن حفظ شود. همچنین (هرچند که می‌دانیم کار سختی است)، سعی کنید کفش‌های نبوک رنگ روشن خود را در زیر باران نپوشید. ما در این راهنما، اطلاعاتی مفید در مورد کفش‌های نبوک و نحوه تمیز کردن و مراقبت از آن‌ها را برای شما آماده کرده ایم.

 نحوه‌ی تمیز کردن کفش نبوک

روش های ساده برای تمیز کردن پوتین های نبوک

نبوک نوعی چرم مشابه جیر است که از پوست حیوانات (معمولا گاو) به‌دست می‌آید. این نوع خاص از چرم، حاصل سنباده زدن قسمت خارجی پوست است. (جیر در نتیجه سنباده زدن قسمت داخلی پوست به‌دست می‌آید.)

این‌ کار باعث افزایش الیاف پروتئینی کوتاهی، موسوم به پرز، می‌شود و سطحی صاف و نرم پدید می‌آورد. سنباده زدن همچنین هرگونه نقص و علامت که ممکن است روی پوست وجود داشته باشد را ازبین می‌برد. نبوک را می‌توان با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد تا هرگونه نقص باقی‌مانده روی سطح نیز پوشانده شود.

تفاوت چرم نبوک و چرم جیر

در واقع تفاوت چندانی بین چرم نبوک و چرم جیر وجود ندارد. در چرم جیر روی لایه داخلی پوست سنباده زده می‌شود، در حالی که در چرم نبوک بر روی لایه خارجی پوست حیوان سنباده زده می‌شود.

 نحوه‌ی تمیز کردن کفش نبوک

از آنجا که لایه خارجی پوست سخت‌تر است، چرم نبوک دوام بیشتری دارد. با این وجود، هر دوی این مواد، در مقایسه با کفش‌های ساخته شده از هر ماده اولیه دیگری، به مراقبت و رسیدگی بیشتری نیاز دارند تا از ایجاد لکه و آسیب‌دیدگی جلوگیری شود.

روشی ساده جهت تمیز کردن کفش نبوک

برای تمیز کردن کفش نبوک مراحل زیر را دنبال کنید:

باملایمت و با استفاده از یک مسواک یا اسفنج خود-پاک‌کننده، گرد و خاک روی نواحی براق یا فرسوده سطح کفش را تمیز کنید تا پرز نبوک دوباره نمایان شود.
در صورت وجود لکه‌های سرسخت، سطح کفش را با مالش یک آدامس سفت روی قسمت‌های لکه‌دار تمیز کرده و دوباره مسواک بزنید.
کف کومبی را تکان داده و با استفاده از برس مخصوص نبوک و جیر، سطح کفش را به آن آغشته نمایید.
برای تمیز کردن، از آب و یک پارچه نرم استفاده کنید.
با فشردن یک پارچه خشک روی کفش، به‌آرامی آن را خشک کنید تا بیشتر رطوبت کفش گرفته شود.
در حالی که یک پارچه، حوله آشپزخانه یا روزنامه (مراقب نشت جوهر روزنامه باشید) را درون کفش قرار داده‌اید تا آب را جذب کند، اجازه دهید کفش برای چند ساعت در معرض هوا خشک شود.
کفش نبوک خود را به محلی با تهویه مناسب ببرید؛ با اسپری محافظ نبوک و جیر آن را از فاصله ۳۰ سانتی‌متری به صورت کم و یکنواخت با ماده محافظ بپوشانید و بگذارید خشک شود.
کفش را با استفاده از مسواک نرم جلا دهید.

نکته: هر چرمی ویژگی‌های منحصربه فرد خود را دارد، بنابراین همواره مواد پاک‌کننده را ابتدا روی نقاط کوچک و دور از دید کفش، مانند پشت بند یا سینه جیر یا پاشنه نبوک، امتحان کنید تا از آسیب ندیدن چرم نبوک کفش خود مطمئن شوید.

اما به یاد داشته باشید...

هر چیزی به‌طور کامل قابل تعمیر یا صیقل دادن نیست. ازبین بردن لکه‌های خون، روغن، الکل و رنگ از کفش‌های جیر و نبوک بسیار دشوار است، چه رسد به لکه‌های آب (و نمک) یک باران شدید. اگر چرم شما به لکه‌ای آغشته شود، این احتمال وجود دارد که نتوانید کفش نبوک خود را نجات دهید.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که حداقل هر سه ماه یک‌بار، از کفش‌های نبوک موردعلاقه خود با استفاده از اسپری محافظ جیر و نبوک مناسب محافظت می‌کنید (مخصوصا اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که باران زیادی در آن می‌بارد). پیشگیری بهتر از درمان است، مگر نه؟

نحوه صحیح تمیز کردن کفش‌های نبوک

نکاتی که در تمیز کردن کفش نبوک باید رعایت کنید

از چه مواد خانگی می توانید برای تمیز کردن کفش نبوک استفاده کنید؟

یک راه‌حل خانگی برای مقابله با لکه‌های روغن روی چرم نبوک، پاشیدن آرت ذرت روی آن است. بگذارید آرد ذرت به‌آرامی روغن را جذب کند و سپس به‌ سادگی آن را مسواک بزنید. برای لکه‌های برف و آب، با استفاده از حرکات دورانی روی ناحیه آسیب دیده، چرم نبوک را به سرکه سفید آغشته کنید؛ اسید موجود در سرکه به تجزیه نمک کمک می‌کند. اگر برس نبوک یا جیر ندارید، یک مسواک نرم و تمیز نیز می‌تواند کارتان را راه بیاندازد.

آیا می توانید کفش نبوک را با آب و صابون تمیز کنید؟

بله، اما با دقت. از آب سرد استفاده کنید و تنها چند قطره مایع ظرفشویی در آن حل کنید. با استفاده از یک مسواک تمیز، کفش را به محلول آب صابونی آغشته کرده و با استفاده از حرکت دورانی لکه‌ها را پاک کنید. قبل از مسواک زدن نهایی برای بازگرداندن پرز‌ها، اجازه دهید کفش کاملا خشک شود.

آیا می توانید چرم نبوک را خیس کنید؟

به‌عنوان نوعی چرم، نبوک به مقدار کمی در برابر آب مقاوم است؛ هرچند می‌تواند به‌راحتی لک شود. دو یا سه بار در سال به کفش نبوک خود یک اسپری ضدآب و ضدلک بزنید تا از کفش خود در برابر بارندگی‌های احتمالی محافظت کنید.

خشک کردن چکمه‌های نبوک

کفی‌ها رطوبت زیادی را به خود جذب می‌کنند و بایستی بعد از هر سفر طولانی، از چکمه خارج شوند. کفی‌ها وقتی بیرون از چکمه هستند سریع‌تر خشک می‌شوند. این امر به‌ویژه پس از گشت و گذارهای چند روزه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در حالت ایده‌آل، یک چکه نبوک مرطوب شده باید برای ۲۴ ساعت قبل از استفاده مجدد خشک شود.

اشباع چکمه‌های نبوک

پس از تمیز کردن، منافذ سطح چرم نبوک باز می‌مانند و چرم به‌راحتی آب را جذب می‌کند. به همین دلیل، پس از شستشو باید چکمه‌ها را اشباع کرد تا منافذ پوست بسته شوند. اگر چکمه شما از فناوری ضدآب بهره می‌برد، استفاده از اشباع اختصاصی اهمیت زیادی دارد.

اما برای چکمه‌های نبوک بدون فناوری ضدآب می‌توان از هر نوع اشباع چرمی استفاده کرد. ترجیحا اشباع را در دو مرحله انجام دهید، اما بگذارید لایه اول قبل از افزودن لایه دوم به درستی خشک شود. در نهایت اجازه دهید چکمه به‌طور کامل خشک شود.

چطور کفش نبوک را تمیز کنیم؟

اشباع چرم، در عین حال که جلوی جذب آب توسط چرم نبوک را می‌گیرد، خاصیت تنفسی چکمه‌ها را نیز حفظ می کند. علاوه بر این، مراقبت مناسب باعث می‌شود تا آلودگی به سطح خارجی چرم نچسبد و بدین صورت از ساییدگی چرم جلوگیری می‌شود. از طرف دیگر، چرم غیراشباع کاملا در معرض خطر قرار دارد.

به‌یاد داشته باشید که بایستی مرتبا چکمه‌های خود را با استفاده از موم کفش یا واکس جلا دهید. این امر به‌ویژه پس از خیس شدن چکه بسیار اهمیت دارد، چراکه واکس برای کفش یک لایه محافظتی اضافی فراهم می‌کند.

از چه نوع اشباعی استفاده کنم؟

برای چکمه‌های چرم کامل، ما عمدتا استفاده از محصولات جلای کفش یا واکس‌های مبتنی بر مواد مخصوص مراقبت از کفش را پیشنهاد می‌کنیم. پس از تمیز کردن کامل، استفاده از اشباع مایع به عنوان یک لایه پایه می‌تواند مفید باشد. چکمه‌های دارای فناوری ضدآب را باید با استفاده از اشباع اختصاصی در برابر رطوبت مقاوم کرد.

از محصولات مراقبت از کفشی که چربی زیادی دارند، بر روی چرم دانه کامل استفاده نکنید؛ چنین کاری باعث کاهش توان تنفس چرم شده و باعث لک شدن پاها می‌شود. چکمه‌های بدون فناوری ضدآب را می‌توان با استفاده از هر نوع اشباع چرمی اشباع کرد. علاوه بر این، افسانه معروف عدم استفاده از محصولات مراقبتی مبتنی بر سیلیکون بر روی چرم جیر و نبوک بی‌اساس است.

چند وقت یک‌ بار کفش‌ نبوک خود را اشباع کنم؟

تناوب اشباع به میزان استفاده از کفش‌ها بستگی دارد. یک قانون کلی این است که به کفش‌ها و چکمه‌های نبوک خود نگاه کنید؛ هنگامی که شروع به جذب آب می‌کنند و لکه‌های تیره‌ای در نقاطی خاص مانند چین‌ها ظاهر می‌شود، زمان اشباع مجدد فرا رسیده است.
همچنین توصیه می‌شود قبل از گشت و گذار طولانی یا کمپینگ، چکمه‌های خود را کاملا اشباع کنید. چکمه‌هایی که به درستی نگهداری شوند، به‌جای جذب آب، رطوبت را دفع می‌کنند.

جلا دادن کفش را می‌توانید به هر میزانی که تمایل دارید انجام دهید. به یاد داشته باشید که مراقبت مناسب به طرز قابل توجهی طول عمر کفش‌ها و چکمه‌های شما را افزایش می‌دهد.

حتماً بخوانید:
روش های تمیز کردن کفش، روش پاک کردن گل

روش های تمیز کردن کفش، روش پاک کردن گل

تمیز کردن کفش:معمولا در پاییز و زمستان که بارندگی زیاد است و یا در رفت و آمد به جایی که گلی باشد حتما بارها کفش شما گلی شده و بعد از خشک شدن آن سختی…

استفاده از کرم‌ها روی چرم نبوک و جیر

چکمه‌های ساخته شده از چرم نبوک و جیر باید سطح مشخصی از رطوبت را حفظ کنند، بنابراین بهتر است کاملا خشک نشوند. ما توصیه می‌کنیم از یک اسفنج نرم برای استفاده از محصولات مخصوص مراقبت از نبوک استفاده کنید تا ظاهر جیر چرم خراب نشود. این محصولات در مقایسه با محصولات معمولی، موم مسدود‌کننده کمتری دارند.

مسواک زدن زیاد باعث تولید گرما می‌شود که به افزایش توان جذب چرم کمک می‌کند. مسواک زدن آرام با یک برس سفت، راه خوبی برای تازه‌سازی ظاهر چرم نبوک و جیر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits