دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لیست وسایل مجاز و غیرمجاز که نباید با ماشین لباسشویی شسته شود
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چند راهنمای ساده درباره‌ی نگهداری از ماشین لباسشویی می‌تواند کارایی بالا به همراه کمترین خرابی را برای دستگاه شما به ارمغان بیاورد. در این مطلب اصول نگهداری از ماشین لباسشویی را برای شما ارائه می‌دهیم.

چه وسایلی را نباید با لباسشویی شست؟

آیا می دانید که چه چیزهایی را نباید در ماشین لباسشویی بشویید؟ آیا می دانید شستن برخی از لباس ها در ماشین لباسشویی منجر به آسیب به آن ها می شود؟ آیا می دانید شست و شوی برخی از لباس ها در ماشین لباسشویی سلامت ما را به خطر می اندازد؟

خیلی خوب می شد در صورتی که می توانستیم تمام لباس های چرک را در ماشین لباسشویی بشوییم و تمیز تحویل بگیریم ولی اصولی وجود دارد که باید آن ها را دنبال کنیم تا لباس های مان صدمه نبینند (یا ماشین لباسشویی). برخی از این اصول را حتما می دانید و آن ها رعایت می کنید به عنوان مثال چیزهایی که باید با دست شسته شوند مانند جوراب و مایو که مستعد نخکش شدن و پاره شدن می باشند.

کدام لباس‌ها به هیچ وجه نباید با ماشین لباسشویی شسته شوند؟

ولی چیزهای دیگری نیز وجود دارند که احتمال دارد اطلاع نداشته باشید که نباید در ماشین لباسشویی انداخته شود. شما می توانید با خواندن این مطلب آگاهی خود را در خصوص استفاده از لباسشویی بالا ببرید!

بالش فومی

حرکات ماشین لباسشویی ممکن است که به بالش های مموری فوم صدمه وارد کند و حتی آن ها را تکه تکه کند، به همین دلیل بالش فومی تان را در لباسشویی قرار ندهید، مگر این که روی برچسب آن گفته شده باشد مجاز به این کار می باشید. مموری فوم به صورت طبیعی ضد آلرژی و مقاوم به مایت های خانگی می باشد و این بالش ها در مقایسه با بالش های معمولی، مدت بسیار طولانی تری تمیز می مانند.

وسایلی که اصلا نباید در ماشین لباسشویی بشویید

پیشنهاد می کنیم بالش های فومی تان را یک یا دو مرتبه در سال تنها لکه برداری کنید یعنی فقط بخشی که نیاز به پاکسازی دارد را تمیز نمایید. یک راه دیگر نیز این که؛ در صورتی که روی برچسب بالش گفته شده باشد که آن را با دست بشویید، آن را در یک تشت بزرگ پُر از آب قرار دهید و با پودر بدون رایحه و ضد آلرژی شست و شو دهید.
پس از تمیز کردن و آبکشی، به آرامی آن را بچلانید تا آب بسیاری از آن دفع شود ولی مراقب باشید تغییر شکل ندهد و پس از آن روی خشک کن یا در مجاورت هوا خشک نمایید.

هر چیزی که کُرک و موی حیوان روی آن وجود دارد

جدا کردن مو حیوانات از روی پارچه و لباس واقعاً کار دشواری است ولی انداختن لباسی که موی حیوان خانگی تان به آن چسبیده است، تنها شرایط را خراب تر می کند. اگر موی حیوان خیس شود هم بیشتر به لباس شما می چسبد و هم به مخزن لباسشویی، و حتی امکان دارد مسیرهای تخلیه آب را ببندد و با گذشت زمان از کارآیی و عملکرد ماشین لباسشویی تان کم کند.
پیشنهاد می کنیم پیش از این که لباس یا پارچه ای را موی حیوان به آن چسبیده درون لباسشویی بیندازید، پیش از آن با استفاده از یک رولر پُرزگیر یا نوار چسب موها را جدا نمایید. اگر این ابزار را ندارید می توانید دستکشی را خیس کنید و روی لباس بکشید .

سوتین

انداختن سوتین در ماشین لباسشویی، آسان ترین و سریع ترین راه ممکن آسیب زدن و بد شکل کردن آن است. نیازی به گفتن نیست که سوتین شل و ول شده هم دیگر قابل استفاده نمی باشد و نیز حتی امکان دارد در سیلندر یا هم زننده ی ماشین لباسشویی گیر کند.

پیشنهاد می کنیم بهتر است که سوتین ها را با دست بشویید؛ این راه طلایی استاندارد شستن لباس زیر می باشد. از آب سرد و مقداری مایع شوینده ی ملایم که برای الیاف حساس مناسب می باشند استفاده کنید. پس از شستن و آب کشی، به آرامی آن را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و به سنگینی آب به بافت و فرم آن آسیب نزند.

هر چیزی که لک یا اثری از ماده ی قابل اشتعال دارد

همیشه مواد قابل اشتعال را از ماشین لباسشویی دور نگه دارید به عنوان مثال گازوئیل، روغن موتور یا روغن پخت و پز، تینر و الکل، چون خشک کن لباسشویی دشمن لباس شما خواهد شد؛ گرمای زیاد خشک کن می تواند سبب سوختگی لباس شود، حتی امکان دارد جرقه بزند و منفجر شود.

چه وسایلی را با لباسشویی نباید شست؟

پیشنهاد می کنیم قسمت مورد نظر را با یک محلول لکه بر مناسب پاک سازی نمایید و چند دقیقه تحمل کنید. اگر بوی ناشی از لکه برطرف شده بود می توانید لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید. در غیر این صورت همیشه بهترین کار این می باشد که شست و شو با دست و در آب گرم انجام شود، آب گرم به از بین بردن لکه کمک می کند .

یراق دوزی و برودری دوزی شده ها

لباس ها یا پارچه های ظریفی که یراق دوزی، ملیله دوزی یا برودری دوزی شده اند نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند چون حرکت های ماشین می تواند به این آیتم ها آسیب برساند. پیرایه های حساس و ظریف امکان دارد در درون لباسشویی در تماس با زیپ و دکمه و … لباس های دیگر پاره و کنده شوند.

پیشنهاد می کنیم به همان توصیه ی گذشته و همیشگی عمل نمایید! با دست بشویید. در ضمن بعضی از چنین آیتم هایی روی برچسب شان ذکر شده: تنها خشکشویی، در این چنین مواردی حتماً می بایست لباس یا پارچه را به یک خشکشویی معتبر بسپارید و از آن ها بخواهید قسمت یراق دوزی یا برودری دوزی شده را با فویل بپوشانند تا توسط محلول های شیمیایی در مراحل خشکشویی خراب نشوند.

آیتم های بسیار بزرگ

اگر می بینید چیزی که می خواهید در لباسشویی بیندازید، فضایی جهت حرکت درون مخزن ندارد این کار را انجام ندهید، زیرا تمیز نخواهد شد. در ضمن به مخزن لباسشویی هم آسیب می زند. پیشنهاد می کنیم اگر خودتان امکان شستشوی لباس های بزرگ را ندارید آن ها را به خشکشویی بسپارید.

مراقبت از لباسشویی

هر چیزی که از پشم و مخمل و کشمیر درست شده

این الیاف طبیعی و حساس مناسبی با حرکت های تند و سابنده ی ماشین لباسشویی ندارند و امکان دارد بد فرم و کشیده شوند، حتی فقط با یک بار شستشو! امکان دارد آب هم بروند.

پیشنهاد می کنیم اگر لباس پشمی شما رنگ ثابتی دارد آن را با دست بشویید. سینک را پُر از آب گرم کنید، شوینده ای ملایم در آن حل کرده و لباس را به طور کامل در آن فرو ببرید. آن را خوب بچرخانید همه جای آن با کف پوشانده شود. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آب کف دار را تخلیه نمایید.
بعد از آن سینک را پُر از آب سرد کنید و لباس را در آن غوطه ور و آب کشی کنید. این لباس ها و پارچه ها را زیر شیر آب آب کشی نکنید زیرا کف به خوبی از آن بیرون نمی رود. آب اضافی آن را بچلانید و درون یک حوله بپیچید و سپس روی حوله ی خشک دیگری پهن کنید تا خشک شود.

حتماً بخوانید:
چگونه ماشین لباسشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم ؟

چگونه ماشین لباسشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم ؟

ماشین لباسشویی یکی از مهم ترین لوازم منزل به حساب می آید که باید به خوبی از آن مراقبت کرد. یکی از نکات مراقبت از ماشین لباسشویی تمیز نگه داشتن،…

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین لباسشویی

خیلی کم اتفاق می افتد که کپک ها در محیط های خشک تولید و تکثیر شوند ولی همواره فضاهای مرطوب، مکان مناسبی جهت تولید و تکثیر انواع گوناگونی از کپک ها می باشند. برخورد این کپک ها با بدن هم موجب بروز خارش چشم ها، خس خس سینه و احتقان در افراد می شود.
این شرایط به ویژه در افراد مبتلا به آلرژی وسیع تر خواهد بود. در این حالت برای جلوگیری از تکثیر و تولید کپک ها در ماشین لباسشویی، بعد از پایان شست و شو، در آن را به طور کامل باز بگذارید تا بخار و هوای درون ماشین لباسشویی به طور کامل خارج شود.

علاوه بر آن باید قسمت لاستیکی دور در را هم با دستمال خشک نمایید.

یکی از اشتباهاتی که اکثر خانم های خانه دار به علت مشغله زیاد مرتکب آن می شوند، رها کردن لباس های شسته شده در ماشین پس از پایان کار شست و شو است.
البته این افراد حتماً نمی دانند که بیشتر از ۳۰ دقیقه ماندن لباس های خیس درون ماشین برابر است با تولید کپک ها و بسیاری از باکتری های آلرژی زا. با توجه به این وقتی که در منزل می باشید و زمان دارید، ماشین لباسشویی را روشن کنید و پس از اتمام شست و شو بدون وقت تلف کردن، لباس ها را پهن کنید.

اصول نگهداری از ماشین لباسشویی

رطوبت، عرق و آلودگی لباس های کثیف باعث تولید میکروب ها و نفوذ آن ها داخل لباس ها می شود. در این حالت لباس های نشسته را برای آخر هفته درون فضای بسته ماشین انباشته نکنید. پر کردن ماشین با لباس های کثیف از خطاهای رایجی می باشد که خانم ها به ویژه افرادی که شاغل می باشند زیاد مرتکب می شوند.
میکروب ها در محفظه های ریز لباس ها نفوذ می کنند و در زمان مناسب فعالیت خود را شروع می کنند و بی آن که شما بتوانید ببینید و متوجه شوید، زمینه ساز ایجاد بیماری در شما و خانواده تان می شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits