دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ روش عالی برای از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
یکی از مشکلاتی که استفاده از وسایل سفید رنگ برای افراد به وجود می‌ آورد، جذب آلودگی و به مرور زمان تغییر رنگ در این وسایل خواهد بود. اما خوشبختانه این مشکل هم با رعایت چند نکته، قابل حل است.

از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید با 10روش!

لکه زرد روی چوب سفید کاملاً زشت به نظر می‌رسد؛ به‌خصوص اگر رنگ چوب مبلمان شما سفید باشد. البته دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. یکی از این دلایل سیگار و قلیان کشیدن است که باعث ایجاد لکه‌ زرد روی چوب سفید می‌شود. اگرچه لکه می‌تواند روی همه انواع رنگ‌ها وجود داشته باشد.
اما لکه‌های زرد بیشتر روی مبلمان چوبی سفید یا رنگ روشن دیده می‌شوند.
همین عامل باعث شده تا از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید، از جمله موارد بسیار مورد توجه در زیبایی و تمیزی منزل به‌شمار رود. مبلمان با چوبِ سفیدرنگ بسیار زیبا و شیک است اما کثیفی و لکه‌ها را به راحتی نشان می‌دهد. البته اگر در تلاش هستید که مبلمان خود را تمیز و روشن نگه دارید، نگران نباشید!

قبل از هر کاری ابتدا ماده شوینده را در موضع کوچکی تست کنید تا از تاثیر سوء آن بر روی چوب سفید جلوگیری شود.
استفاده از مواد طبیعی برای پاک کردن لکه رنگ از روی چوب سفید سبب جلوگیری از بروز خطرات ناشی از گاز پاک‌کننده‌ها می‌شود.
آب و صابون، الکل معدنی، سرکه سفید، صابون ظرفشویی و ترکیب خمیردندان و جوش شیرین از بهترین گزینه‌ها برای پاک کردن لکه زرد روی چوب سفید محسوب می‌شوند.

 لکه زرد روی چوب

برای جلوگیری از زرد شدن وسایل چوبی سفید و از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید به‌صورت زیر عمل کنید:

روش ۱: استفاده از پارچه تمیز، آب، صابون یا مایع

ابتدا توجه داشته باشید که گردوغبار به‌راحتی روی چوب سفید ظاهر شده و باعث زرد شدن وسایل چوبی سفید می‌شوند. همچنین مبلمان زیبای شما را کدر و کثیف جلوه می‌دهند. خوشبختانه، شما می‌توانید مبلمان خود را با یک پارچه نرم و بدون پرز هفته ای یک بار، گردگیری کنید.
با این کار به از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید کمک بزرگی می‌کنید. پارچه‌ها برای از بین بردن گردوغبار بهتر از هر چیزی عمل می‌کنند. به‌علاوه احتمال خراشیدگی مبلمان شما نیز در این شرایط کمتر است.

بعد از گردگیری ساده برای تمیز کردن چوب سفید، می‌توانید صابون یا مایع را وارد عمل کنید. آلودگی را با کمی آب و صابون پاک کنید. این روش امن‌ترین و ساده‌ترین راه برای تمیز کردن بیشتر چوب‌ها محسوب می‌شود. مبلمان‌های چوبی سفید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک سطل را با آب گرم پر کنید و کمی صابون یا مایع ظرفشویی را در آن بریزید. سپس گوشه‌ای از یک پارچه میکروفیبر یا اسفنج نرم آشپزخانه را در آب فرو کنید. آن را فشار دهید تا مرطوب باشد، اما چکه نکند.

اگر در حال از بین بردن زردی ام دی اف هستید و مطمئن نیستید که سطح آن چگونه در برابر آب و صابون مقاوم است، ابتدا یک قطره مایع ظرفشویی را روی یک تکه پنبه مرطوب بریزید و کمی مالش دهید. با این کار ممکن است لکه‌های ظریف‌تر مانند رنگ مات یا لاک شفاف به‌راحتی پاک شوند. در رابطه با لکه زرد روی چوب سفید مبلمان نیز می‌توانید با احتیاط بیشتر عمل کنید.

به این صورت که به‌آرامی توپ پنبه‌ای آغشته به مایع را روی مبلمان در مکانی نامحسوس بمالید تا مطمئن شوید که آسیبی نمی‌بیند. آخرین چیزی که می‌خواهید این است که رگه‌هایی از صابون را که بر روی مبلمان خود باقی گذاشته‌اید را پاک کنید. برای این کار پارچه یا اسفنج خود را در یک سطل آب تازه و تمیز فرو کرده و سپس با استفاده از حرکات دایره‌ای به‌آرامی باقیمانده صابون را پاک کنید.
درنهایت مبلمان خود را با یک حوله نرم کاملا خشک کنید. فراموش نکنید که رطوبت زیاد موجب پوسیدگی چوب می‌شود. به‌خصوص اگر پوشش ظریفی داشته باشد که آب به‌راحتی از آن عبور کند.

برای اینکه مبلمان سفید خود را زیبا نگه دارید، همیشه پس از اتمام تمیز کردن آن را با دقت خشک کنید. می‌توانید آن را با یک حوله نرم، تمیز و بدون پرز پاک کرده و هنگام تمیز کردن هر نوع مبلمان چوبی از آب زیاد استفاده نکنید. همچنین همیشه از یک پارچه یا اسفنج تمیزکننده استفاده کنید که فقط کمی مرطوب باشد.

رفع لکه زرد روی چوب

روش ۲: استفاده از الکل‌های معدنی برای از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید

رنگ‌های شفاف را با الکل‌های معدنی پاک کنید. الکل‌های معدنی به عنوان روح سفید یا سقز معدنی نیز شناخته می‌شوند و برای تمیز کردن مبلمان چوبی و بازیابی درخشش آن عالی هستند. اگر مبلمان چوبی رنگ‌نشده با روکش شفاف دارید، مانند: لاک، شلاک و پلی اورتان، آن را با یک پارچه نرم آغشته به مواد معدنی پاک کنید.
سپس از حرکات آرام و دایره‌ای برای از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید استفاده کنید. وقتی کارتان تمام شد، برای بار دوم مبلمان را با یک پارچه تمیز و خشک بشویید تا تمام مواد معدنی از بین برود. الکل معدنی همچنین در از بین بردن خطوط خودکار بر روی چوب نیز کاربرد دارد.

اگر کودک نوپایتان روی کمد سفید و مورد علاقه شما خط خطی می‌کند، نگران نباشید! معمولاً کمی الکل آن را تمیز می‌کند. پنبه یا پد آرایشی را با الکل مرطوب کنید و آن را به‌آرامی روی لکه بکشید تا جوهر از بین برود.
به هیچ عنوان محل را مالش ندهید؛ زیرا ممکن است لکه را در اطراف پخش کنید یا به پوشش روی چوب آسیب برسانید. اگر مطمئن نیستید که الکل به مبلمان شما آسیب می‌رساند یا نه، ابتدا آن را در یک نقطه نامشخص آزمایش کنید.
این راه گزینه خوبی برای مبلمان ساخته‌شده از چوب طبیعی سفید است. این روش همچنین برای جنس‌هایی مثل: هالی، چوب سفیدشده و چوب سفیدشده با روکش نیز مناسب است.

روش ۳: از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید با صابون ظرفشویی

لکه‌های چربی را با آب و صابون پاک کنید. شما می‌توانید مانند هر نوع کثیفی دیگر با کمی صابون ظرفشویی، لکه‌های روغن و چربی را از روی مبلمان چوبی سفید از بین ببرید.
صابون‌هایی برای از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید وجود دارند که مخصوص چوب فرموله شده‌اند، مانند: صابون روغن مورفی یا صابون روغن فولر.
شما می‌توانید لکه زرد روی چوب سفید را به‌آرامی با یک پارچه یا اسفنج آغشته به آب صابون پاک کرده و سپس باقیمانده صابون را با پارچه دوم مرطوب‌شده در آب تمیز پاک کنید. فراموش نکنید که پس از پایان کار، محل را کاملا خشک کنید.

از بین بردن لکه زرد

روش ۴: استفاده از خمیر دندان و جوش شیرین

شما می‌توانید لکه‌های جوهر یا نشانگر را با خمیر دندان غیر ژله‌ای مبتنی بر جوش شیرین پاک کنید. مقداری از این خمیر دندان را روی یک پد پنبه‌ای نرم بمالید، سپس لکه را از بین ببرید. توجه داشته باشید که پاک کردن باید در جهت دانه‌های چوب باشد.
پس از اتمام کار، ناحیه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. با این حال، اگر نتوانستید این نوع از خمیر دندان را پیدا کنید، نگران نباشید. شما می‌توانید در منزل آن را بسازید.
با استفاده از کمی جوش شیرین و یک خمیر دندان سفید و بدون ژل، خمیر دندان خود را بسازید. برخی از افراد همچنین ادعا می‌کنند که این خمیر دندان می‌تواند لکه‌های زرد روی مبلمان سفید را روشن کند.

اما برای خلاص شدن از شر حلقه‌هایی که در اثر عرق کردن نوشیدنی‌ها باقی می‌مانند، چه کنیم؟ کافی است تا مقداری خمیر دندان غیر ژله‌ای را با یک پارچه نرم روی سطح بمالید. خواهید دید که لکه‌ها به‌آسانی از روی چوب پاک می‌شوند. سپس آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.
قبل از استفاده از پولیش مبلمان، اجازه دهید تا سطح خشک شود. برای قدرت تمیزکنندگی قوی‌تر، خمیر دندان سفید و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. خمیر را به موازات دانه‌های چوب مالیده و آن را پاک کنید. سپس با روغن لیمو محل را جلا دهید.

روش ۵: پاک کردن کپک و از بین لکه زرد روی چوب سفید با سرکه سفید

اگر مبلمان سفید شما کمی کپک زده است، نگران نباشید. ممکن است بتوانید آن را با آب و صابون تمیز کنید. در غیر اینصورت برای آلودگی‌های بیشتر، سرکه سفید می‌تواند کارآمدتر عمل کند. به این صورت که مقدار مساوی سرکه و آب گرم را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و آن را روی آن ناحیه بپاشید.
سپس بگذارید تا یک ساعت بماند و آن را با پارچه‌ای مرطوب و تمیز پاک کنید. وقتی که کار شما تمام شد، باید ناحیه را کاملاً خشک کنید. برای از بین بردن کپک‌های سرسخت چه باید کرد؟ سعی کنید محل را با محلولی از ۱ قاشق غذاخوری (۲۶ گرم) بوراکس و ۱ فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر) آب و یک برس با موهای نرم بشویید.

تمیز کردن چوب سفید

محلول را پاک یا آبکشی نکنید. بلکه فقط اجازه دهید در هوا خشک شود یا از رطوبت‌گیر برای سرعت بخشیدن به فرآیند خشک کردن استفاده کنید. متأسفانه، حتی سرکه رقیق‌‌شده نیز می‌تواند باعث کدر شدن یا آسیب دیدن برخی از رنگ‌ها یا پوشش‌های چوبی شود.
پس ممکن است لازم باشد بعد از درمان کپک، ناحیه آسیب‌دیده را دوباره رنگ‌آمیزی کنید. برای از بین بردن هجوم شدید کپک‌ها، ممکن است لازم باشد چوب را سنباده بزنید. برخی مواقع نیز مجبور می‌شوید تا قسمت‌های آسیب‌دیده مبلمان خود را جایگزین کنید.

روش ۶: ساخت ترکیب جادویی سرکه و روغن زیتون

با ساخت ترکیبی از سرکه و روغن زیتون به وجود لکه زرد روی چوب سفید پایان دهید. به مقدار مساوی سرکه و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید‌. آن را در جهت دانه‌های چوب و با یک پارچه نرم روی موضع بمالید. سرکه نه‌تنها می‌تواند لکه‌های آب را از روی چوب پاک کند، بلکه لکه‌های خون را نیز از بین می‌برد.

روش ۷: از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید با سشوار

شما می‌توانید حلقه‌های آب زرد رنگ که روی چوب سفید نمایان شده‌اند را با سشوار از بین ببرید. آب می‌تواند لکه‌های زشتی را روی چوب‌های رنگ‌نشده باقی بگذارد، به‌خصوص اگر مبلمان شما روکش شفافی داشته باشد. خوشبختانه، معمولاً از بین بردن آن لکه‌ها بسیار آسان است.
یک سشوار در محل لکه‌دار قرار دهید و به‌آرامی جریان هوا را به اطراف حرکت دهید تا چوب بیش‌ازحد گرم نشود. لکه باید پس از چند دقیقه محو شود. اگر جواب نداد، از روش‌های بعدی که در ادامه توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

حتماً بخوانید:
چگونه لکه آب را از روی چوب پاک کنیم؟

چگونه لکه آب را از روی چوب پاک کنیم؟

مواردی مانند از بین بردن لکه آب از سطح چوبی، پاک کردن لکه سفید روی میز چوبی، از بین بردن لکه سیاه روی چوب سفید و مجموعا نگهداری از چوب از نکات مهم…

روش ۸ : استفاده از ژله نفتی یا سس مایونز

ابتدا به‌آرامی لکه را با کمی سس مایونز یا ژله نفتی پاک کنید.اجازه دهید مایونز یا ژله نفتی برای چند ساعت یا حتی یک شب روی محل باقی بماند. از یک پارچه نرم برای مالیدن کمی خمیر دندان سفید و بدون ژله به لکه استفاده کنید. پس از اتمام کار، خمیر را با یک پارچه مرطوب پاک کرده و سپس محل را خشک کنید.
برای لکه‌های آب، چند قطره روغن لیمو را روی آن ناحیه بریزید. سپس با دقت لکه را با پشم فولادی ظریف مالش دهید. حرکت دست باید در جهت دانه‌های چوب باشد. همچنین می‌توانید از لکه‌برهای آب تجاری استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که همیشه این محصولات را در یک منطقه نامحسوس تست کنید.

رفع لکه زرد روی چوب سفید

روش ۹: از بین بردن لکه زرد روی چوب سفید با نور خورشید

رنگ‌های روغنی را با نور خورشید از بین ببرید! در حالی که ممکن است شنیده باشید که نور زیاد می‌تواند باعث زرد شدن چوب سفید مبل شود، اما در بسیاری از موارد درست برعکس عمل می‌کند. اگر چوب مبلمان سفید شما با رنگ روغنی خراب شده‌است، اصلا نگران نباشید. مبل خود را در یک منطقه با نور خوب یا آفتابی قرار دهید تا سبب از بین رفتن لکه زرد روی چوب سفید شود.
اگر نمی‌توانید مبلمان خود را در مکانی آفتابی قرار دهید، از نور مصنوعی استفاده کنید.
یک لامپ را در نزدیکی چوب مبل قرار دهید. سپس آن را در طول روز روشن کنید تا محل به‌خوبی روشن شود. باید توجه داشته باشید که نور خورشید ممکن است مضر باشد؛ زیرا می‌تواند باعث تیره یا زرد شدن برخی از انواع چوب یا روکش‌های چوبی شود.

روش ۱۰: استفاده از تری سدیم فسفات

تری سدیم فسفات یا TSP یک پاک‌کننده قلیایی است که می‌تواند بسیاری از انواع لکه‌ها و کثیفی‌های سرسخت را از بین ببرد. چوب سفید مبلمان ممکن است در معرض چربی، دود سیگار یا بخار پخت‌وپز زرد شود. در این صورت شما می‌توانید آن را با TSP تمیز کنید.
دراین راستا اینگونه عمل کنید: ابتدا ¼ فنجان (150 گرم) TSP را در 1 گالن (3.8 لیتر) آب حل کنید. سپس یک اسفنج یا پارچه را در محلول فرو کنید و رطوبت اضافی را بگیرید. به‌آرامی ناحیه لکه دار را با محلول پاک کنید، سپس با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید.

TSP می‌تواند چشم و پوست شما را تحریک کند. به همین دلیل همیشه هنگام تمیز کردن با TSP از دستکش، آستین بلند، شلوار و عینک ایمنی استفاده کنید. همچنین باید هنگام کار با TSP خشک از ماسک تنفسی استفاده کنید تا از استنشاق پودر جلوگیری شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits