دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش فیزیکی و شیمیایی برای از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بو گرفتن آبسردکن برای صاحبان این دستگاه ها و افرادی که برای نوشیدن آب به دستگاه مراجعه میکنند بسیار آزار دهنده است. اما علت اصلی به وجود آمدن این مشکل در آبسردکن ها چیست؟ و چطور می توان از بو گرفتن آبسردکن ها جلوگیری نمود؟!

از بین بردن جلبک درون مخزن آبسرد کن (روش فیزیکی و شیمیایی)

امروزه استفاده از مخزن‌های آبسردکن بسیار باب شده و این مخزن‌ها معمولاً در اداره‌جات و بانک‌ها استفاده می‌شوند. بسیاری از افراد هم برای آب مصرفی نوشیدنی خانه خود از این مخزن‌های پرکاربرد بهره می‌برند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر یک از این مخزن‌های آبسردکن به‌وجود بیاید، جلبک بستن آن‌ها است.
مشخصاً هیچ فردی دوست ندارد از آبی بنوشد که درون مخزن آن جلبک زده است. به همین منظور باید برای از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن، راهکاری بیابید و برای حل این مشکل اقدام کنید.

ما اینجا هستیم تا برخی از این راهکارها را بازگو کنیم که شما تا حد امکان دیگر با جلبک بستن مخزن آبسردکن مواجه نشوید. همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است؛ وقتی شما از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید، دیگر نیاز نیست در پی راه‌حلی برای رفع آن باشید. جنس معمول این مخزن‌ها، پلی ‌اتیلن است که درواقع به آن‌ها مخازن آبسردکن پلاستیکی می‌گویند. اگر نمی‌خواهید برای از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن اقدامی را انجام دهید، باید به دنبال یک مخزنِ باکیفیت باشید.

رفع کثیفی مخزن آبسرد کن

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد جلبک درون مخزن آبسردکن

یکی از عوامل اصلی در ایجاد جلبک درون مخزن آبسردکن، میزان پایین مرغوبیت محفظه پلاستیکی است. وقتی مواد اولیه استفاده‌شده برای ساخت مخزن آب بی‌کیفیت باشد، جلبک به‌راحتی در آن رشد می‌کند و اگر شما از مخازن استاندارد استفاده کنید، به جلبک اجازه رشد نخواهید داد. از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن کار ساده‌ای نیست؛ پس بهترین کار این است که از ایجاد، رشد و تکثیر آن پیشگیری کنید؛ به همین منظور لازم است ما را در ادامه این بخش همراهی فرمایید.

از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن با ترفندهای ساده

اگرچه آلودگی‌های درون مخزن مشخص نمی‌شود، اما باید هر ماه داخل آن را به‌خوبی با سرکه بشویید.
مخازن آبسردکن پلاستیکی، عمری دائمی ندارند؛ پس از طی‌ شدن عمر مفیدشان باید آن‌ها را دور بیاندازید.
ممکن است جلبک، درون لوله‌های مخزن آبسردکن ایجاد شود؛ باید هر ۳ سال یک‌بار کل مخزن را بازدید کنید.
پیش از آن‌که به فکر از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن باشید، بهتر است آن را دور از نور خورشید قرار دهید؛ چراکه جلبک برای رشد و تکثیر به نور نیاز دارد.
ممکن است درون مخزن را به‌خوبی شسته باشید یا این‌که هیچ جلبکی را مشاهده نکنید، اما در زمان نوشیدن آب بوی بدی به مشامتان برسد. این بو نشان از وجود کپک دارد و شما باید این هشدار را جدی بگیرید. در وهله اول کافی است کل مخزن آبسردکن را با استفاده از سرکه و نمک بشویید. اگر پس از شست‌وشو باز هم با این بو مواجه شدید، باید از یک سرویس‌کار کمک بگیرید.
اگر مخزن آبسردکن شما از جنس فایبرگلاس بوده و با ایجاد جلبک درون آن مواجه شدید، یا باید کل مخزن را عوض کنید یا این‌که آن را به‌درستی و بادقت بشویید.
اگر از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن برای‌تان کمی دشوار است، پیشنهاد ویژه ما به شما تهیه و خرید مخازن ضد جلبک است.

رفع کثیفی مخزن آبسرد کن با روش ساده

چرا درون مخزن آبسردکن جلبک می‌بندد؟

از آن‌جایی که استفاده از آبسردکن در تابستان برای آب خنک و در زمستان برای آب گرم اهمیت ویژه‌ای دارد، حفظ پاکیزگی و آب سالم درون آن هم حائز اهمیت است. شاید تصور این موضوع که مخزن آبسردکن جلبک ببندد یا چیزی سبب ازبین‌رفتن این پاکیزگی درون آن شود، برای‌تان کمی سخت باشد؛ اما این مشکل امکان‌پذیر است.
بخواهید بپذیرید یا خیر، این وسیله هم مانند هر وسیله دیگر به تمیز کردن نیاز دارد؛ یا حتی در مواردی باید آن را ضدعفونی کنید. احتمال دارد از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن با تمیز کردن سطحی امکان‌پذیر نباشد.

اکثر میکروب‌ها ترجیح می‌دهند تا در جایی که میزان رطوبت بالا است زندگی کنند؛ از این رو مخزن آبسردکن محل ویژه‌ای برای زیستن آن‌ها محسوب می‌شود. درست است که این موجودات از دیده‌تان پنهان هستند اما در یک مخزن ساده آبسردکن تعداد زیادی از این میکروب‌ها وجود دارند.

یکی از علت‌های اصلی جلبک بستن مخزن آبسردکن را در بخش‌های قبل نام بردیم که آن هم میزان مرغوبیت پایین جنس مخزن بود. افرادی که از این وسیله استفاده می‌کنند، می‌دانند از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن دارای آب تصفیه‌شده سخت‌تر است.

رفع کثیفی مخزن آبسرد کن

این موضوع یک دلیل علمی دارد و آن هم این است که وقتی شما از آب تصفیه برای مخزن آبسردکن خود بهره می‌برید، درون این آب هیچ یک از مواد ضدعفونی‌کننده، املاح و کلر وجود ندارد؛ در این صورت احتمال جلبک بستن بسیار بیشتر می‌شود. این مواد درون آب‌های معمولی سبب گندزدایی و میکروب‌کشی می‌شوند.
لازم به ذکر است وقتی مخزن آبسردکنی که دارای آب تصفیه است را در مجاورت تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌دهید، سرعت رشد و تکثیر میکروب‌ها بیشتر خواهد شد.

حتماً بخوانید:
راهکارهای موثر برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

راهکارهای موثر برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

چگونه از شر بوی بد ماشین لباسشویی خلاص شویم؟ تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی کار ساده ای است اما رفع بوی بد و تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی تمام…

روش‌های موجود برای از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن

اگر از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن برای‌تان مشکل است، پس باید بدانید که مدت زیادی است آن را تمیز و ضدعفونی نکرده‌اید. چنانچه تمیز کردن آبسردکن را به‌عنوان یکی از برنامه‌های روتین ماهانه خود بدانید، دیگر با این مشکل مواجه نخواهید شد.

شما با خرید مخزن‌های چندلایه، کامپوزیتی و همچنین فوم‌دار، می‌توانید احتمال بروز و رشد جلبک را به حداقل برسانید. این مخازن به‌صورتی طراحی شده‌اند که نور خورشید از آن‌ها عبور نکرده و حرارت به داخل آن‌ها منتقل نمی‌شود. روش‌های از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن به ۲ دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی روش فیزیکی و شیمیایی برای رفع جلبک مخزن آبسردکن

روش فیزیکی

برای انجام این کار با روش فیزیکی، حباب‌های ریزی از جنس گاز به درون آب منتقل می‌شوند. این حباب‌های گازی روی آب شناور شده و از آن‌جایی که سطح درونی مخزن آبسردکن متخلخل است، جلبک‌ها که جامد هستند از آب مایع جدا می‌شوند. به این روش برای جداسازی جلبک از درون مخزن، روش ثقل می‌گویند.

روش شیمیایی

برای از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن به روش شیمیایی، افراد از مواد شیمیایی که جلبک‌ها را به‌صورت جامد و کلوییدی در می‌آورند، استفاده می‌کنند. می‌توان از مایع سفیدکننده و جوش‌شیرین به‌عنوان گروهی از این مواد نام برد. مواد کلوییدی درون مخزن آبسردکن ریخته می‌شوند و طی واکنش‌های شیمیایی، جلبک‌ها را به حالت لخته‌ای تبدیل کرده و آن‌ها را ته‌نشین می‌کنند. در این صورت است که جلبک‌ها از دیواره مخزن جدا شده و می‌توان آن‌ها را از درون مخزن بیرون آورد.

علاوه‌بر این ۲ روش، شما می‌توانید از گیاه ماکروفیت برای جلوگیری از ایجاد و رشد جلبک درون مخزن استفاده کنید. ماکروفیت با از بین‌ بردن فسفر درون آب، عمل متوقف‌سازی رشد جلبک را انجام می‌دهد. بهره‌ بردن از این روش بسیار ساده‌تر از از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن است. می‌توانید از ساقه گیاه جو هم در این راستا بهره ببرید.

چگونگی تمیز کردن مخزن آبسردکن/ وسایل موردنیاز برای انجام آن

برای این‌که یک مخزن آبسردکن را مانند روز اول آن تمیز و ضدعفونی کنید، به وسایلی همچون: سطل، آب، سرکه سفید، دستکش پلاستیکی و برس اسکراب یا اسفنج نیاز دارید. برای شروع کار بهتر است به آبسردکن اجازه دهید تا خالی شود؛ نیاز نیست که حتما مخزن سنگین را بلند کرده و آب درون آن را خالی کنید.
مرحله بعد برای از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن این است که دکمه ON آن را روی حالت OFF قرار دهید و سپس دستگاه را از برق بکشید. مخزن خالی از آب را از روی دستگاه بردارید.

از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن

حال نوبت آن است که آب باقی‌‍مانده درون دستگاه آبسردکن را خارج کنید. یک دستمال یا پارچه را در زیر آبریز قرار داده و اجازه دهید که آب‌های باقی‌مانده تخلیه شوند. این قسمت، در پشت دستگاه قرار دارد و برای خروج آب لازم است درپوش آن را باز کنید. پس از اتمام کار باید درپوش را ببندید.

برای از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن در این مرحله باید حالت مخروطی‌شکل درپوش بالا را به سمت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا از جای خود خارج شود. صفحه جداکننده آن را هم به سمت بیرون آورده و سپس آبریز، درپوش و صفحه جداکننده را با استفاده از آب جوش و مواد گفته‌شده ضدعفونی کنید.

برای انجام این کار باید آب جوش را درون سطل ریخته و به‌ازای هر گالن آب، یک قاشق سرکه را به آن اضافه کنید. تمامی بخش‌هایی که جدا کرده بودید را درون آن قرار داده و کمی از آب و سرکه را داخل مخزن اصلی آبسردکن بریزید و اجازه دهید که حداقل ۳ دقیقه باقی بماند.
می‌توانید تمامی اجزای آبسردکن را با استفاده از اسفنج به‌ خوبی تمیز کنید. در مرحله پایانی از بین‌ بردن جلبک مخزن آبسردکن، تمامی بخش‌ها را با آب تمیز شسته و آن‌ها را روی دستگاه وصل کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits