دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کدام فصل از سال برای شستن قالی مناسب است؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فرش‌ها از جمله مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین ارکان دکوری منزل هستند و از آنجایی که همواره تحت ترافیک رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست زیادی می‌باشند به شدت مستعد جذب آلودگی‌های مختلف خواهند بود، از این رو بعد از مدت مشخصی نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد.

بهترین زمان قالیشویی در سال چه زمانی است؟

فرش یکی از مهم‌ترین المان‌های منزل ایرانیان است. از این‌رو همیشه فرش‌ها برای ما ارزشمند بوده‌اند. امروزه برای شستن فرش از دو روش سنتی و اتوماتیک استفاده می‌شود. البته روش سنتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شستن فرش به شکل اتوماتیک با رعایت تمامی نکات قالیشویی باعث افزایش عمرمفید فرش نیز می‌شود. لذا انتخاب قالیشویی خوب اهمیت زیادی دارد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین زمان قالیشویی در سال چه زمانی است؟ معمولا عادت کرده‌ایم نزدیک عید همراه با خانه‌تکانی فرش را بشوییم. با ما همراه باشید تا بگوییم که بهترین تایم قالیشویی در سال چه زمانی است.

بهترین زمان شستشو قالی ها در قالیشویی ها

یکی از دغدغه‌های شستن فرش این است که بهترین زمان قالیشویی در سال چه موقع است؟ فرش شستن در منزل به‌راحتی انجام نمی‌شود. مخصوصا در خانه‌های آپارتمانی، کمتر کسی شرایط شستن فرش در منزل را دارد. کمبود آب و نبود فضا و امکانات و از همه مهم‌تر، جایی که بتوان فرش را خشک کرد؛ باعث شده است که اکثر افراد شستشوی فرش را به قالیشویی واگذار کنند.
در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان به خاطر مسئله آب و هوا، فرش را به سختی می‌توان خشک کرد و تقریبا شستن آن در منزل غیرممکن است.
یعنی شما اگر اقدام به شستن فرش بکنید، هم دیرتر خشک خواهد شد و هم رطوبت بیشتری در آن می‌ماند که این خود عامل پوسیدگی فرش است. از این‌رو بهترین زمان قالیشویی در سال، فصل‌های بهار و تابستان است. در این فصل‌ها به علت گرم بودن هوا و کاهش بارندگی و هم‌چنین تابش نورخورشید، به‌راحتی شستشوی فرش انجام می‌پذیرد.

بهترین زمان شستشوی فرش

البته در قالیشویی، مسئله سرما مطرح نیست. شما می‌توانید هر زمان از سال را که نیاز به شستن فرش داشتید این‌کار را انجام دهید. شستن فرش در قالیشویی تماما با دستگاه انجام می‌شود. پس از شستشو هم فرش‌ها را به گرم‌خانه می‌برند و در کم‌ترین زمان، آن‌ها را خشک می‌کنند. این روش باعث می‌شود هیچ رطوبتی در فرش باقی نماند و بعدا دچار پوسیدگی و رنگ‌رفتگی نشود. اواخر اسفندماه و بهار و تابستان را بهترین زمان قالیشویی در سال تخمین زده‌اند.

حتماً بخوانید:
طلایی ترین نکات در مورد شستشوی فرش دستباف که از آن بی خبرید

طلایی ترین نکات در مورد شستشوی فرش دستباف که از آن بی خبرید

فرش های‌ ایرانی بهترین نمونه‌ ی فرش دستباف به شمار می روند، به دلیل اینکه هرکدام از آن ها با دقت و ظرافت خاصی در طول هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌های…

تاثیر فصل بر شستشوی فرش و قالی

از عوامل مهمی که بر کیفیت شستشوی فرش تاثیرگذار است، تایم مناسب برای شستن فرش است. شما باید برای این‌که فرش‌هایتان باکیفیت شسته شود و دچار پوسیدگی نشود به بهترین زمان شستشوی فرش در سال توجه کنید. فرشی که شسته می‌شود باید سریع خشک شود تا دچار پوسیدگی و آسیب نشود. در فصل‌هایی که برودت هوا رخ می‌هد و بارندگی زیاد است، خشک‌شدن فرش‌ها بیشتر طول می‌کشد.
بنابراین فصلی که بهترین زمان قالیشویی در سال باشد، موقع نیمه اول سال و ماه‌های گرم است. از آن‌جا که تابستان‌ها تابش نورآفتاب بالا است، ممکن است با شستن فرش در منزل و پهن‌کردن آن جلوی آفتاب باعث پوسیدگی آن شوید. برای جلوگیری از این‌کار در فصل‌هایی مثل تابستان که آفتاب تیزی دارد، فرش‌هایتان را مخصوصا اگر دست‌بافت هستند؛ به قالیشویی بسپارید تا با اطمینان‌خاطر شسته شوند.

با سپردن فرش‌ها به قالیشویی دیگر استرس خراب‌شدن هوا را نخواهید داشت. چون شستن فرش‌ها تماما با دستگاه انجام می‌شود. درنتیجه هر زمان که فرش‌هایتان را به قالیشویی بسپارید در کم‌ترین زمان آن را تحویل می‌گیرید. اگر قصد شستن فرش در خانه را دارید ممکن است در برخی موارد دردسرهای زیادی مانند زردآب فرش و… برایتان به‌وجود بیاید.

شستن فرش

افزایش طول عمر فرش با شستشوی مکرر

یکی از بدترین و مضرترین کارها برای فرش این است که تا زمانی که فرش انباشته از آلودگی نشود آن را نمی‌شوییم. برعکس اگر ما زودتر اقدام به شستن یا تمیزکردن فرش‌هایمان بکنیم، باعث می‎شود که فرش‌ها راحت‌تر تمیز شوند. از مزایای زود‌ به ‌زود تمیزکردن فرش این است که اگر دچار لکه شده باشد، به آسانی برداشته می‌شود.

راهنمای حفظ و نگه‌داری فرش دست‌بافت

ولی اگر مدت زیادی از شستن آن گذشته باشد؛ پاک‌کردن لکه و کثیفی‌ها بسیار دشوار خواهد بود. بهترین زمان قالیشویی در سال و شستن فرش‌ها، بین حداکثر ۱۲تا ۱۶ ماه است. البته فصل‌هایی مثل بهار و تابستان و مدت‌ کمی هم از پاییز که نورآفتاب باقدرت می‌تابد، باعث می‌شود فرش‌ها بهتر و زودتر خشک شوند و لکه‌های فرش از بین بروند. البته قراردادن فرش زیر نورمستقیم خورشید نه تنها خوب نیست بلکه باعث پوسیدگی و کاهش عمر فرش نیز می‌شود.

شستن فرش اصول و قواعد خاص خودش را دارد و رعایت این موارد باعث سالم نگه‌ماندن فرش می‌شود. کارشناسانی که در قالیشویی‌ها هستند، قبل از شستن فرش‌ها آن‌ها را کارشناسی می‌کنند تا ایراداتش را بررسی و اصلاح کنند. بعد از پاک‌کردن آلودگی از روی فرش می‌توان آن را شست.

بهترین زمان شستشو قالی

قبلا این‌طور به‌نظر می‌رسید که سپردن فرش به قالیشویی در اسفند ماه به هیچ وجه بهترین زمان قالیشویی در سال نیست. چرا که با بالارفتن حجم سفارشات، قالیشویی‌ها فقط به دنبال تحویل سفارشات هستند و دقت زیادی روی شستن فرش‌ها نمی‌کنند. البته امروزه این تصور چندان درست نیست. چون‌که الان تمامی شرکت‌های قالیشویی مخصوصا شرکت‌های بزرگی که چندین شعبه هم دارند، در ایام پرکار سال، نیروهای بیشتری می‌گیرند و تمامی دستگاه‌های خود را راه‌اندازی می‌کنند تا به نیاز مشتریان رسیدگی کنند.
این اقدامات باعث شده که نه تنها از کیفیت کار کم نشود بلکه سفارشات در حجم بیشتری و با همان کیفیت سابق تحویل داده دهند. بنابراین شما می‌توانید حتی در ماه‌های آخرسال هم با خیال‌راحت فرش‌هایتان را به قالیشویی بدهید.

نتیجه گیری : فرش‌ از عناصر مهم چیدمان منزل هر ایرانی است که بسیار به آن اهمیت داده می‌شود. البته درکنار آن باید به شستشوی فرش نیز ارزش داد. زیرا فرش کثیف در خانه تنها باعث شلخته و نامرتب نشان دادن منزل شده و شما را کسل می‌کند. بنابراین بهتر است سالی یک یا دوبار به فرش رسیدگی کنید و آن‌ را نظافت کنید تا زود از بین نروند. البته گفتیم که بهترین زمان قالیشویی در سال، در اواخر زمستان و فصل‌های گرم سال است تا فرش زودتر خشک شود و عمر مفید آن کاهش پیدا نکند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits