دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل زرد شدن رنگ فرش بعد از شستن و رفع این نوع لکه ها از روی قالی
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زرد شدن فرش بعد از شستن یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن رو به رو می شوند. برای جلوگیری از این مشکل و از بین بردن زردی فرش و زردی ریشه های فرش روش هایی وجود دارد با ما همراه باشید.

به گزارش دلگرم : گاهی ممکن است به دلیل استفاده از شوینده نامناسب، یا درست نشستن و درست آبگیری نکردن فرش، فرش بعد از شستن زرد شود. این مشکل با محلول هایی خانگی قابل برطرف شدن است.

راه های برطرف کردن زردی فرش بعد از شستن

احتمالا شما نیز تجربه‌ی شستن فرش در خانه را دارید. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با زرد شدن فرش بعد از شستن مواجه شوید؟ این اتفاقی رایج و البته نگران کننده است. خوب با قیمت‌های نجومی فرش‌ها، حق دارید در این مورد نگران شوید. اما خبر خوب این است که این زردی قابل بازگشت است. پس بیایید در ابتدا ببینیم علت آن چیست و بعد راهی برای برطرف کردن لک‌ها پیدا کنیم.

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

مهم‌ترین دلیل زرد شدن فرش بعد از شستن، این است که احتمالا فرش را بعد از شستشو، به خوبی خشک نکرده و آب آن را که به احتمال خیلی زیاد آلوده هم بوده است، نگرفته‌اید. این تنها یکی از معایب شستن فرش در خانه است. شما در خانه، تجهیزات کافی برای شستن اصولی فرش را ندارید؛ بنابراین باید بیشتر انرژی صرف کنید تا کار به خوبی انجام شود.
در قالیشویی‌ها، دستگاه‌هایی مانند خشک کن ماشین لباسشویی، برای فرش‌ها وجود دارد. بعد از شست و شوی کامل فرش‌ها، آن‌ها را درون دیگ‌های بسیار بزرگی می‌اندازند که با سرعت می‌چرخند و در نتیجه همه‌ی آب فرش گرفته می‌شود. در خانه، اما شما باید با پارو، یا طی، به جان فرش بیافتید و تا جای ممکن، سعی کنید آب فرش را بگیرید و بعد هم فرش را در هوای آزاد آویزان کنید تا کاملا خشک گردد.حال اگر در این مرحله‌ی خشک کردن با طی یا پارو، مقداری از آب و آلودگی درون فرش بماند، درون فرش خشک می‌شود و لکه‌های زرد یا بعضا قهوه‌ای در فرش به جای می‌گذارد.

رفع لکه روی فرش

آبگیری فرش بعد از شستن

اما علت زرد شدن فرش بعد از شستن می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ از جمله اینکه: استفاده از شوینده‌های با خاصیت اسیدی بالاتر از ظرفیت فرش می‌تواند به الیاف و نخ‌های فرش آسیب برساند و رنگ فرش را از بین ببرد. این اتفاق قابل بازگشت نیست یا اگر هم باشد، باید توسط متخصص انجام شود. هرگز برای شستن فرش از پودر‌هایی که آنزیم‌های خاص و قوی دارند استفاده نکنید. خاصیت اسیدی شوینده‌های فرش باید پایین باشد.وجود آلودگی و گرد و غبار در فرش قبل از خیس کردن فرش می‌تواند در زرد شدن فرش بعد از شستن تاثیرگذار باشد. برای پیشگیری توصیه می‌کنیم حتما قبل از شستن فرش، روی آن را به خوبی جارو بزنید.

علت زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو

گاهی ممکن است به خوبی آب فرش را بگیرید، اما در نهایت بعد از خشک شدن فرش، ملاحظه کنید که ریشه‌ی فرش‌ها زرد شده‌اند. به نظر شما علت چه می‌تواند باشد؟ بله، حق با شماست! شما به خوبی آب فرش را با پارو یا طی گرفته‌اید، اما فراموش کردید همین کار را درمورد ریشه‌ها انجام دهید. همه‌ی آب آلوده‌ای که از درون فرش آمده است، به سمت ریشه‌ها رفته و آن‌ها همه را به همراه آلودگی به خود جذب کرده‌اند.

از بین بردن زردی فرش بعد از شستشو

خب، حالا دیگر کار از کار گذشته! فرش را خودتان شستید، مقدار زیادی آب هدر رفته، ولی فرشتان زرد شده است. خبر خوب این است که می‌توانید رنگ اولیه فرش را برگردانید (به شرط آنکه قول بدهید دفعه بعدی کار را به کاردان بسپارید!). در ادامه روش‌هایی برای از بین بردن زردی فرش آمده است

حتماً بخوانید:
۱۱ روش جادویی برای پاک کردن لکه از روی فرش

۱۱ روش جادویی برای پاک کردن لکه از روی فرش

حتما شما هم تا‌‌به‌ حال برای پاک کردن لکه‌های غذا، جوهر یا چای روی فرش دچار مشکل شده‌اید. اینجا می‌توانید چند راهکار مؤثر را برای پاک کردن لکه فرش…

1- شستن دوباره فرش

این بدترین و سخت‌ترین راه حل است. فرش را بار دیگر، به روش اصولی و درست بشوئید و این بار دقت کنید آب فرش به خوبی گرفته می‌شود، قبل از شستن غبار فرش را بگیرید و از شوینده مناسب استفاده کنید.

2- محلول آب، نمک، سرکه

این روش بسیار آسان و بسیار هم موثر است. در حدود یک و نیم لیتر آب، ۲ قاشق چایخوری نمک و ۲ قاشق چایخوری سرکه سفید را ترکیب کنید. یک پارچه تور مانند را به محلول آغشته کنید. خوب آب پارچه را بگیرید و تنها از پارچه نمناک استفاده کنید. حالا با استفاده از این پارچه روی قسمت‌های زرد رنگ بکشید تا لک‌های زرد از بین بروند.

رفع لکه زرد روی فرش بعد از شست و شو

3- محلول آب، جوش شیرین، سرکه

در صورتی که روش قبل کارساز نبود، به جای نمک، جوش شیرین بریزید و به همان صورت روی فرش بکشید تا لک‌ها از بین بروند.

4- مراجعه به قالیشویی

اگر با وجود انجام همه مراحل بالا، زردی فرش از بین نرفت، به قالیشویی یا متخصصان در حوزه فرش مراجعه کنید تا آنان با استفاده از تخصص و تجهیزاتشان، مشکل را برطرف نمایند.

پیشگیری از زرد شدن فرش بعد از شستن

اول از همه اطمینان حاصل کنید که فرشتان رنگ نمی‌دهد. برای اینکار یک پارچه خیس را روی فرش بکشید و ببینید آیا پارچه رنگی می‌شود یا خیر. اگر دیدید که پارچه رنگی شد، تحت هیچ شرایطی، خودتان فرش را نشویید.فرش را روی زمینی بشوئید که شیب دار است و تخلیه آب به خوبی انجام می‌شود. فرش را از قبل نخیسانید. از مواد شوینده بازی در شستن فرش استفاده نکنید. مواد شوینده فرش باید اسیدیته خنثی باشند. برای مثال پودر دستی، شامپو فرش، صابون و ….با استفاده از پارو یا طی، به خوبی فرش را آبگیری کنید.بعد از آویزان کردن فرش، دومرتبه روی آن آب نگیرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits