دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
2 راه ساده برای از بین بردن لکه واکس از روی لباس
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر مقداری از واکس کفش روی پارچه لباس افتاد، از یک کارد کند برای برداشتن آن از روی پارچه استفاده کنید. هرگز روی این مواد را دستمال نکشید یا با دست آن را نسابید، چون این کار فقط باعث نفوذ کردن ذرات لکه واکس به عمق بیشتری از الیاف لباس خواهد شد.

چگونگی از بین بردن لک واکس از روی لباس‌ های قابل شستشو در خانه

به گزارش دلگرم : شاید خیلی پیش آمده باشد که در حال واکس زدن کفش خود باشید. اما ناگهان مقداری واکس باعث لکه شدن فرش یا لباس شما شود. اگر مراحلی که در این مطلب گفته‌ایم را انجام دهید به طور قطع می‌توانید هر لکه‌ای را از روی لباس یا فرش خود پاک کنید. در این آموزش قصد داریم که به شما بیاموزیم چطور بدون دردسر فرش خود از لکه واکس رها کنید.

1. یخ زدن واکس

ابتدا مقداری یخ را روی لکه قرار دهید. اینکار باعث می‌شود که واکس سفت شده و بتوانید به راحتی آن را از روی فرش جدا کنید.لکه را تا میتوانید سرد کنید. استفاده از یخ یا کیسه یخ یا حتی گوشت یخ زده می‌توانند برای اینکار گزینه مناسبی باشند. اجازه دهید یخ حداقل برای جند دقیق روی لکه بماند تا یخ به طور کامل سفت شود. اگر لکه با سخ سفت نمیشود میتوانید از مقداری آب روی لکه اسپری کرده و دوباره روی ان یخ بگذارید یک کارد کره خوری بردارید. با استفاده از لبه کند چاقو می‌توانید بدون اینکه آسیبی به فرش بزنید لکه سفت شده واکس را جدا کنید. هر چقدر واکس بیشتری را بتوانید با اینکار از فرش جدا کنید.

در مراحل بعدی موفق‌تر خواهید بود. اگر نتوانید واکس زیادی را از فرش جدا کنید. اشکالی ندارد به متد دیگری هم می‌تواند استفاده کرد. اینکه واکس را در معرض اتوی داغ قرار دهید تا کاملا ذوب شده و از بین برود. محل را با استفاده مایع شوینده تمیز کنید. استفاده از یک شامپو فرش یا حتی آب خالص نیز می‌تواند در نوع خود بسیار عالی باشد. اگر هنوز مقداری لکه روی فرش باقی مانده باشد. می‌توانید از مقداری الکل برای تمیز کردن محل لکه استفاده کنید. جارو کردن کردن محل اکنون بهتر است که فرش خود را با استفاده از جاروبرقی جارو کنید. اینکار هرچیزی که در تار و پود فرش گیر کرده است را خارج می‌کند.

رفع لکه واکس با داغ کردن واکس

2. داغ کردن واکس

یک تکه کاغذ کاهی روی فرش قرار دهید. کیسه‌های کاغذی که در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. سعی کنید با قرار دادن یک کاغذ کلفت از اینکه حرارت اتو به فرش آسیبی وارد کند جلوگیری کنید. شما همچینین میتوانید یک حوله را در محلهایی که لکه وجود ندارد زیر کاغذ قرار دهید.
این حوله ها باعث می‌شوند که اگر کاغذ آغشته به واکس را حرکت دهید. بقیه قسمتهای فرش کثیف نشود.درجه اتو را روی گرم قرار دهید نه داغ. ما نمیخواهیم که فرش را بسوزانیم فقط می‌خواهیم به آرامی و بدون دردسر آن را ذوب کرده تا جذب کاغذ شود.هرگز اتو را بیش از حد داغ نکنید.
حرارت اتو باید به اندازه‌ای باشد که فقط واکس را ذوب کند. بیشتر از این نیازی نیست.از درجه کم شروع کنید و ب مرور تا درجه‌ای که واکس ذوب شود ادامه دهید.

حتماً بخوانید:
۱۲ محلول قوی خانگی برای تمیز کردن آسان لکه فرش و موکت

۱۲ محلول قوی خانگی برای تمیز کردن آسان لکه فرش و موکت

تمیز کردن لکه فرش با مواد شیمیایی برای سلامتی شما و فرزندانتان مضرات زیادی دارد و بهتر است مواد طبیعی را جایگزین آن کنید.

اتو را روی کاغذ قرار دهید. واکس توسط کاغذ جذب خواهد شد و از فرش جدا می‌شود. وقتی قسمتی از کاغذ به اندازه کافی واکس را به خود گرفت می‌توانید از تکه کاغذ دیگری استفاده کنید. یا اینکه اگر کاغذ به اندازه کافی بزرگ است می‌توانید نقاط خالی کاغذ را روی لکه قرار دهید و اتو کنید.
مراقب باشید. وقتی که لکه توسط کاغذ جذب می‌شود این لکه میتواند به نقاط دیگر انتقال یابد. پس از تماس قسمت لکه شده کاغذ به نقاط دیگر فرش خود داری کنی. به مرحله ۱ مراجعه کنید.
هرگز اتو را در محل برای مدت طولانی قرار ندهید بسیار خطرناک است. شما با اینکار ممکن است باعث آتش سوزی شوید. واکس باقی مانده را با الکل پاک کنید. اگر هنوز اثری از لکه واکس روی فرش باقی مانده می‌توانید مقدار باقی مانده را با استفاده از الکل سفید پاک کنید. محل را با مقداری شامپو فرش تمیز کنید و نهایت از جارو برقی استفاده کنید.

از بین بردن لک واکس

نکته : اگر همچنان اثری از رنگ پولیش کفش روی پارچه باقی مانده است، ترکیبی از سفیدکننده اکسیژنی (با برندهای مختلف مانند OxiClean، Country Save Bleach، Purex 2 Color Safe Bleach) و آب سرد درست کنید. از دستورالعمل روی هر محصول پیروی کنید تا بفهمید چه مقدار از آن باید در یک لیتر آب حل شود.
برای پاک کردن لکه واکس، لباس را به طور کامل در محلول غوطه‌ور کنید و اجازه دهید حداقل به مدت هشت ساعت در آن خیس بخورد. لکه را بررسی کنید.
اگر لکه پاک شده، لباس را به صورت معمولی بشویید. اگر لکه همچنان باقی مانده است، یک محلول جدید درست کنید و این کار را تکرار کنید. ممکن است چندین مرتبه خیس خوردن لازم باشد تا لکه حذف شود اما در نهایت لکه باید حذف شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits