دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
6 ترفند جادویی برای تمیز کردن اجاق گاز با تأثیر باور نکردنی
13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معمولا اجاق گاز منبع چربی های ناخوشایند است که بسیاری از خانم ها به دنبال راه هایی برای خلاص شدن از شر این چربی ها هستند. با ما همراه باشید تا راه حل تمیز کردن اجاق گاز را آموزش دهیم.

چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم ؟

ذرات غذا، چربی، روغن و حتی دوده شعله گاز، باعث ایجاد لکه و سیاهی اجاق گاز می‌شود. در واقع بهداشت اجاق گاز اهمیت بسیاری دارد، چرا که در ارتباط مستقیم با غذا و سلامت انسان است. یکی از روش‌هایی که به تمیز ماندن اجاق گاز کمک می‌کند، تمیز کردن آن با یک دستمال نخی مرطوب، پس از تهیه هر وعده غذایی است.

این روش کمک می‌کند پیش از آن که لکه‌های چربی و غذا روی اجاق گاز خشک شود، آن را پاک کنید تا اثری از لکه باقی نماند. با این حال گاهی فرصتی برای تمیز کردن اجاق گاز نیست یا تمیز کردن آن را فراموش می‌کنیم.

پاک کردن چدن اجاق گاز

نحوه پاک کردن چربی های اجاق گاز

روش های تمیز کردن اجاق گاز

1. تمیز کردن اجاق گاز با هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه، نوعی سفیدکننده برای حذف مواد آلی و معدنی است. از این رو شما می‌توانید لکه‌های غذایی، پروتئین، دوده و چربی را به راحتی با هیدروژن پراکسید از اجاق گاز پاک و تمیز نمایید.

پیش از پاک کردن گاز استیل یا شیشه‌ ای، حتماً آن را خاموش کنید و تا اتمام کار از اجاق گاز استفاده نکنید. مقداری هیدروژن پراکسید را با جوش شیرین مخلوط کنید و آن را با یک دستمال یا مسواک نرم و تمیز به تمام سطح اجاق گاز بزنید.

پس از ده دقیقه که ترکیب آب اکسیژنه و جوش شیرین خشک شد، آن را با یک دستمال مرطوب کاملاً پاک کنید. همچنین می‌توانید از یک حوله مرطوب آشپزخانه استفاده کنید تا اثری از ذرات جوش شیرین باقی نماند. سپس شما می‌توانید شاهد درخشان شدن اجاق گاز باشید.

2. تمیز کردن اجاق گاز با آب جوش

یکی از روش‌های ساده پاک کردن گاز استیل، استفاده از آب جوش است. در این روش شما نیازی به ماده پاک‌کننده شیمیایی یا طبیعی ندارید و تنها با کمک آب می‌توانید اجاق گاز را تمیز و درخشان کنید. با این حال به یاد داشته باشید که هرچه لکه‌های تازه‌ تر باشند، پاک کردنشان ساده‌تر خواهد بود.

توصیه می‌کنیم اگر اجاق گاز برقی دارید، حتماً آن را از برق جدا کنید. مقداری آب را تا دمای ۱۰۰ درجه بجوشاند و روی سطح اجاق گاز استیل بریزید.

صبر کنید تا آب روی سطح گاز خنک شود. سپس با یک حوله تمیز یا اسفنج تمام سطح گاز را پاک نمایید. به یاد داشته باشید که گاز را کاملاً خشک کنید تا اثری از لکه آب باقی نماند و گازتان تمیز و درخشان شود.

تمیز کردن گاز استیل

چگونه گاز استیل را برق بیندازیم ؟

3. تمیز کردن اجاق گاز با نمک و جوش شیرین

نمک و جوش شیرین هر دو به تنهایی پاک کننده‌های قوی لکه چربی و روغن هستند. از این جهت شما می‌توانید از نمک و جوش شیرین به منظور پاک کردن لکه‌های روغن و چربی و حتی لکه‌های غذا از سطح اجاق گاز استفاده نمایید.

برای تهیه این تمیز کننده اجاق گاز، مقداری نمک و جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا یک خمیر حاصل گردد. این ترکیب نمک و جوش شیرین را به مدت ۱۰ دقیقه روی سطح اجاق گاز قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

در پایان خمیر خشک شده نمک و جوش شیرین را با یک حوله خشک از روی اجاق گاز پاک کنید و اثر باقی مانده خمیر را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. در صورتی که اثر دستمال مرطوب روی اجاق گاز باقی ماند، آن را با یک دستمال نخی دیگر خشک و پاک نمایید.

4. تمیز کردن اجاق گاز با سرکه سفید

اگر می‌خواهید تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای را تجربه کنید و نتیجه خوبی حاصل کنید، از سرکه سفید استفاده نمایید. سرکه سفید یک پاک‌کننده طبیعی و قوی است که شما می‌توانید با کمک آن تمام لکه‌های غذا و چربی را از اجاق گاز پاک نمایید و گاز شیشه‌ای درخشانی داشته باشید.

برای پاک کردن گاز شیشه‌ای، مقداری سرکه سفید را به با کمی آب مخلوط کنید و آن را داخل یک بطری اسپری قرار دهید. اگر اجاق گاز برقی دارید، حتماً آن را از برق بکشید یا شیر گاز را ببندید تا در کمال ایمنی اجاق گاز را تمیز نمایید.

ترکیب آب و سرکه سفید را روی اجاق گاز اسپری نمایید. سپس با یک حوله آشپزخانه بدون پرز، تمام سطح گاز شیشه‌ای را پاک کنید تا اثری از چربی و لکه مواد غذایی روی اجاق گاز باقی نماند. در نهایت شما شاهد اجاق گازی تمیز و درخشان خواهید بود.

تمیز کردن گاز رومیزی

چگونه گاز شیشه ای را تمیز کنیم ؟

5. تمیز کردن اجاق گاز با لیمو و جوش شیرین

جوش شیرین یک آنتی باکتریال خوب است که به بهداشت بیشتر اجاق گاز کمک می‌کند و لیمو نیز یک لکه‌ بر مناسب برای اجاق گاز استیل است. در این صورت ترکیب این دو باعث خوشبو شدن اجاق گاز و درخشش آن می‌گردند.

مقداری آبلیمو را با جوش شیرین ترکیب کنید و خمیر حاصل را برای تمیز کردن اجاق گاز استیل روی آن قرار دهید. پس از ۱۰ دقیقه با کمک یک حوله آشپزخانه، ترکیبات را پاک کنید و سپس با یک دستمال مرطوب سطح اجاق گاز استیل را از خمیر جوش شیرین و لیمو پاک کنید تا دیگر لکه‌ای باقی نماند.

6. تمیز کردن اجاق گاز با مایع ظرفشویی و جوش شیرین

در روش آخر شما می‌توانید با مقداری جوش شیرین و مایع ظرفشویی یک محول کفی تهیه کنید. مایع ظرفشویی یک پاک‌کننده قوی لکه روغن و چربی محسوب می‌شود. از این جهت ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی را روی یک اسفنج بریزید و تمیز کردن اجاق گاز استیل را برعهده بگیرید.

پس از پاک کردن لکه و دوده از سطح اجاق گاز، یک دستمال مرطوب بردارید و گاز استیل را از این ترکیب پاک نمایید. سپس با یک حوله خشک، اجاق گاز را تمیز کنید تا اثری از کف و رطوبت باقی نماند تا شما بتوانید درخشش اجاق گاز را تماشا کنید.

تمیز کردن میله های اجاق گاز

چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم ؟

تمیز کردن شعله پخش کن گاز و میله های اجاق گاز (چدن گاز)

برای تمیز کردن میله های اجاق گاز حداقل ۲ الی ۳ ساعت میله ها و شعله های گاز را در مخلوط آب جوش و مایع ظرف شویی و سرکه قرار دهید. بعد از آن با یک اسکاچ زبر یا سیم ظرف‌شویی چربی ها و سوختگی آن ها را پاک کنید و برای پاک کردن سوراخ های شعله گاز می توانید از یک مسواک استفاده کنید.

اگر با روش بالا پاک نشد و هنوز چربی دارد بهترین روش استفاده از آمونیاک است. اما آمونیاک خطرناک است و نیاز به احتیاط زیاد دارد.

هر کدام از شعله پخش کن ها را در یک کیسه پلاستیکی محکم و زخیم قرار دهید و یک سوم لیوان آمونیاک رقیق به ازای هر سرشعله بزرگ، در کیسه بریزید. کیسه را کمی تکان دهید تا آمونیاک به تمام قسمت های چدن برسد و بعد از یک ساعت چدن گاز را بشویید.

در هنگام استفاده از آمونیاک حتماً دستکش بپوشید، تا می توانید در هوای آزاد اینکار را انجام دهید و از نایلونی استفاده کنید که از آن آمونیاک نشت نکند.

نحوه تمیز کردن شعله های اجاق گاز

نحوه تمیز کردن چدن اجاق گاز

چند پیشنهاد ساده برای اینکه گاز شما کمتر کثیف شود

در بالا روش های تمیز کردن گاز را گفتیم اما با رعایت نکات ساده می‌توانید کاری کنید تا گاز کمتر کثیف شود و برای تمیز کردن گاز یا فر خیلی خودتان را به زحمت نیندازید.

  • همیشه اول اجازه دهید تا غذا به جوش بیاید و بعد به آن ادویه اضافه کنید؛ تا اگر غذا موقع جوش آمدن سر رفت، ادویه ها روی گاز نریزد و گاز را کثیف نکند.
  • کنار دست خود روی گاز یک پیش دستی قرار دهید تا کف گیر، ملاغه و قاشق‌هایی که حین آشپزی از آن ها استفاده می‌کنید را روی آن بگذارید؛ تا قطرات غذا روی گاز نریزد.
  • یک دستمال کاغذی کنار گاز داشته باشید تا اگر غذایی روی گاز ریخت زود آن را تمیز کنید.
  • روی سر قابلمه برنج و ماکارونی در حال جوشیدن یک کفگیر چوبی قرار دهید. اینکار باعث می شود تا اگر حواستان به برنج موقع جوشیدن نبود، سر نرود و گاز را کثیف نکند.
  • وقتی غذایی که داخل فریزر است یا آب دارد، قصد دارید آن را سرخ کنید و روغن داغ است؛ همانطور که می‌دانید با اضافه کردن این غذاها به روغن داغ، قطرات روغن به اطراف پخش می‌شود. بنابراین بعد از ریختن آن‌ها داخل روغن، درب ماهیتابه را چند دقیقه بگذارید تا گاز کثیف نشود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits