دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راهکار برای نگهداری، مراقبت و برق انداختن وسایل چوبی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رسیدگی وسایل چوبی مثل کمد ها، درها، کابینت ها و بوفه های چوبی دغدغه اصلی بسیاری از افراد است. اما آموزش هایی داریم که هر کسی با کمی وقت گذاشتن و تهیه ابزار کم هزینه می تواند مراقبت چوب آلات خانه را خودش انجام دهد.

چگونه از چوب های خانه مراقبت کنیم ؟

امروزه داشتن وسایل چوبی در منزل ما را از دنیای ماشینی و استرس های ناشی از آن دور می کند و آرامش روحی خوبی برای ما به ارمغان می آورد؛ همچنین با وسایل چوبی می توان خانه را به سبک زندگی های قدیم نزدیک کرد. بودن وسایل چوبی در منزل علاوه بر فواید روحی با صرفه اقتصادی همراه است. استفاده از وسایل چوبی کلاسیک و سنتی در طراحی داخلی منزل طرفداران خود را دارد و سرویس های چوبی کلاسیک جلوه خاصی به منزل می دهد.

وسایل گران قیمت و مرغوب چوبی را دو بار در سال جلا دهید.

برای لکه گیری می توان از واکس های مایع کفش یا از مداد آرایش هم رنگ وسیله مورد نظر استفاده کرد.

وسایل چوبی را از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کنید، زیرا نور خورشید باعث خشک شدن چوب می شود.

با پارافین می توانید خراش های چوب را ترمیم کنید.

برای پاک کردن شمع از روی چوب اجازه دهید شمع سرد شود و سپس با یک کاردک نازک خیلی ملایم شمع را از سطح چوب جدا کنید. می توان از اسکاچ نرم هم استفاده کرد، البته بستگی به نوع جنس چوب دارد.

گرما دشمن وسایل چوبی است؛ آن ها را در معرض گرمای زیاد بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. ممکن است وسایل آسیب ببیند.

حلقه های سفیدی که بر اثر گذاشتن لیوان روی چوب ایجاد می شود را با روغن بپوشانید، سپس روی لکه را با خاکستر سیگار و روغن مایع جلا دهید.

برق انداختن وسایل چوبی

از اسفنج مرطوب تا روغن خانگی

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که مبلمان و وسایل چوبی منزل خود را از مقابل نور خورشید، منابع گرما و رطوبت دور کنید. این عوامل به خشک شدن یا بید زدن و رنگ پریده شدن چوب منجر می شوند، پس مرحله اول پیش از برق انداختن وسایل چوبی نگهداری مناسب آنهاست.

در نخستین گام برای تمیزکردن و برق انداختن وسایل چوبی گردگیری آنهاست. از یک پارچه بدون پرز یا ماهوت پاک کن استفاده کرده و گردوغبار نشسته روی سطوح چوبی را پاک کنید. فراموش نکنید که استفاده از پارچه های زبر سطح چوبی مورد نظر شما را خراش خواهد داد، پس آن ها را فراموش کنید.

در مرحله بعدی تمیزکردن و برق انداختن وسایل چوبی نوع چوب را مشخص و برای تمیزکردن آن روش مناسب را پیدا کنید، به طور مثال چوب های گردو را هر روز دستمال نرم بکشید تا گردوخاک نگیرند. اگر لکه های سفیدی روی چوب دیدید، با مقدار کمی خمیردندان آن ها را پاک کنید.

برق انداختن وسایل چوبی

می توانید برای تمیزکردن وسایل چوبی، روغن خانگی درست کنید. برای تهیه این روغن، روغن بزرک و عصاره صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید، مواد را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال نرم، آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی را خودتان انجام دهید.

این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می کند و اگر سال ها استفاده کنید، اثاثیه چوبی تان همیشه تازه می ماند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می دارد.

برای تمیزکردن وسایل چوبی رنگ شده، سر جاروبرقی برس وصل کرده و چوب های رنگ شده را با آن تمیز کنید یا به جای آن با یک دستمال خشک سطح چوب را تمیز کنید.

برای تمیز کردن لکه ها از وسایل چوبی با یک اسفنج مرطوب لکه ها و اثر انگشت ها را از روی وسایل چوبی پاک کنید. اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد، چون اگر چوب خیس شود، باد می کند یا لکه دار می شود.

اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است و مایلید آن را بکنید، هیچ وقت با یک کارد یا تیغ و نظایر آن به جان آن نیفتید، چراکه با این عمل به وسایل چوبی شما آسیب وارد می شود.

در چنین مواقعی می توانید از روغن های مایع کمک بگیرید، به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه ای صبر کنید، سپس با پارچه نرمی مالش دهید و این عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.

برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده از محلول های مخصوص پولیش یا پارافین استفاده کنید. پارافین، خراش های چوب را می پوشاند و فقط کافی است سالی دو بار این کار را انجام دهید. استفاده از محلول راحت تر از پارافین است، اما باید بیشتر این کار را تکرار کنید، مثلا سالی سه یا چهار بار.

از همه راحت تر، پولیش های اسپری است، اما، چون حاوی سیلیکون است ممکن سطح چوب را لغزنده کند یا به صورت توده جمع شود.

برق انداختن وسایل چوبی

پولیش طبیعی بسازیم

پولیش یا واکس چوب یکی از لوازمی است که باید در هر خانه ای موجود باشد. استفاده از مواد طبیعی به دلیل نداشتن مواد شیمیایی خیلی مفید است و از نظر اقتصادی هم خیلی به صرفه تر هستند.

تنها چیزی که برای این ساخت پولیش خانگی نیاز دارید، مقداری لوازم معمولی است که در هر خانه ای پیدا می شود.

  • ماده ضدعفونی کننده
  • سرکه سفید
  • روغن زیتون
  • لیمو

برق انداختن وسایل چوبی

روش تهیه پولیش خانگی

ابتدا ۲ واحد آب لیمو تازه، دو واحد روغن زیتون و دو واحد سرکه را با هم ترکیب کنید. سعی کنید این مواد را به اندازه نیاز خود تهیه نمایید؛ زیرا خاصیت خود را از دست می دهند.

سپس بخشی از دستمال میکروفایبر را به محلول آغشته کنید. توجه داشته باشید مقدار کمی از این محلول می تواند قسمت عمده ای از وسایل شما را جلا دهد.

در این مرحله می توانید با دستمال روی وسیله چوبی مورد نظر بکشید تا جایی که به نتیجه مطلوب برسید. وقتی تمام وسایل مورد نظر خود را با این محلول پاک کردید، با یک دستمال تمیز روغن اضافه را پاک کنید. توجه داشته باشید برای استفاده از این محلول، ابتدا به روی قسمت کوچکی امتحان کنید.

۵ راهکار برق انداختن چوب

  1. می توانید از واکس های تیوپی موجود در بازار برای جلادادن و رنگ پریدگی وسایل چوبی و همچنین برای پرکردن خراش های سطحی استفاده کنید.
  2. راه دیگر ترمیم وسایل چوبی استفاده از لوازم آرایشی است. شاید یکی از روش های مفید که تا به حال توانسته خیلی تاثیرگذار باشد، استفاده از مداد ابرویی است که خانم ها استفاده می کنند. مداد ابرو دارای روغنی است که برای ترمیم خراشیدگی وسایل چوبی مناسب است. با توجه به رنگ میز، می توانید از مداد ابرو مورد نظر استفاده کنید.
  3. ترکیب روغن زیتون و سرکه یکی از روش های مفید برای ازبین بردن خط و خش وسایل چوبی است. قبل از انجام این کار، حتما گردوغبار میز را زدوده و بعد از آن ترکیب سرکه و روغن زیتون را با یک دستمال روی خش های میز بکشید. این کار را چندبار تکرار کنید. نتیجه این کار شما را شگفت زده می کند.
  4. برای برطرف کردن خراشیدگی چوب، از قهوه استفاده کنید. به این ترتیب که پودر قهوه را با آب مخلوط کنید تا ترکیب غلیظی از قهوه ایجاد شود. سپس این ترکیب را روی سطح های خش دار بکشید تا خش ها پر شده و اثری از ان ها باقی نماند، در انتها سطح میز را با واکس چوب جلا دهید.
  5. استفاده از گردو برای رفع خط و خش وسایل چوبی معجزه می کند. یک گردو را به مدت چند دقیقه روی سطح خش دار بکشید تا گردو در شکاف یا خش فرو برود. بعد از اتمام کار اثری از خراشیدگی نخواهید دید. با این کار مقاوت چوب را در اثر ضربه های بعدی افزایش خواهید داد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits