دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور شومینه را تمیز کنیم؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شومینه از آن قسمت هایی از خانه است که بسیار زیاد در معرض دوده و آلودگی قرار دارد که پاک کردن این لکه ها کمی دشوار است. تمیز کردن شومینه کار جالبی نیست اما برای داشتن خانه‌ای سالم چاره‌ای جز تمیز کردن دوده‌های آن نیست.

شستشوی دوده های چسبیده به اطراف شومینه

یکی از کارهایی که برای استقبال از بهار و خانه تکانی انجام می دهیم، تمیز کردن شومینه هاست. شومینه‌ها هم به عنوان یک منظره‌ی دل‌انگیز در سرمای عصر و هم به عنوان یک منبع گرمای جایگزین، استفاده‌ی بسزایی دارند.

یکی از کارهایی که برای استقبال از فصل بهار انجام می دهیم خاموش کردن شومینه ها و تمیز کردن آنهاست. تمیز کردن شومینه و دودکش منزل، می‌تواند به هم ریختگی زیادی به همراه داشته‌باشد، اما استفاده از وسایل درست، این کار را بسیار راحت‌تر و ساده‌تر می‌کند. با ایجاد فضایی امن برای شومینه‌تان، آرامش خاطر را کسب کنید.

روش تمیز کردن سنگ شومینه

حفاظت در برابر آلودگی

بگذارید حداقل یک روز پس از آخرین استفاده‌یتان از شومینه بگذرد. از لباس‌هایی که لازم ندارید، یا اینکه کهنه شده‌اند استفاده کنید، به این دلیل که شما قرار است با مواد شیمیایی و سمی تماس داشته باشید. استفاده از دستکش ظرف‌شویی بهترین گزینه است.

تعدادی کاغذ روزنامه‌ای باطله را برروی کف زمین شومینه بچینید، به‌طوری که به ارتفاع چند سانتی‌متر از دیوار شومینه بالا بزنند؛ کار آنها حفاظت محیط از دوده‌هایی‌ست که قرار است برانید.

با استفاده از روکش پلاستیکی از مبلمان، فرش‌ها و هر چیز دیگری که در اطراف شومینه می‌باشد، حفاظت کنید، همچنین سطل زباله‌ای به همراه ۲ کیسه‌ی زباله، می‌توانند مفید باشند.

نحوه پاک کردن کامل لکه های چسبیده به اطراف شومینه

دستتان را بر روی خاکستر‌ها نگه دارید و گرمای باقی‌مانده را چک کنید. اگر شعله‌ی بوجود آمده، بزرگ بوده‌ است، با استفاده از بیل شومینه، خاکستر شومینه را تفحص کنید.

رنده‌ی شومینه را برداشته و برای شست‌وشوی آن در آینده، آن را به بیرون منتقل کنید. به آرامی و با استفاده از بیل شومینه، خاکستر را به داخل یک سطل انتقال دهید.

دودکش را بررسی کنید

یک چراغ‌ قوه برداشته و بر روی زانو‌های خود بنشینید و تا انتهای دریچه‌ی دودکش نگاه کنید، نشانه‌ی دریچه آن است که یک در فلزی کوچک در آنجاست و توسط یک طناب کنترل می‌شود اگر طناب را کشیدید و در شروع به تکان خوردن کرد، مطمئناً شما دریچه‌ی دودکش را پیدا کرده‌اید.

درب دودکش تا انتهای پاکسازی شومینه باید باز نگه داشته‌شود. به احتمال زیاد ممکن است پودر سیاه رنگی را ببینید که به آن خاکستر می‌گویند و شما به راحتی می‌توانید از شر آن خلاص شوید.

اگر نور چراغ‌قوه‌ شما مواد سیاه رنگ غلیظ لایه لایه‌ای را پیدا کند که براق هم می‌باشد، شما باید سریعاً از شر آنها خلاص شوید. آنها مواد سمی هستند به نام کریوزوت.

نحوه پاک کردن کامل لکه های چسبیده به اطراف شومینه

شروع کنید به تراشیدن

بهترین بُرس برای پاک کردن دوده و کریوزوت یک برس دایره‌ای شکل فلزی به نام برس شومینه می‌باشد. این برس‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و از لحاظ قطری، اندازه‌ی آنها بین۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌باشد.

اندازه‌ای که شما به آن نیاز دارید باید حدود ۲.۵ سانتی‌متر از دهانه‌ی دودکش‌تان بزرگتر باشد. شما همچنین میله‌ای انعطاف‌پذیر و بلند لازم دارید که بتوانید برس تا نقاط انتهایی دهانه‌ی دودکش ببرد و به‌راحتی بچرخد. برس‌ها و میله‌ها در اکثر فروشنده‌گان لوازم خانگی پیدا می‌شوند.

نحوه پاک کردن کامل لکه های چسبیده به اطراف شومینه

با دقت تمیز کنید

یک برس سیمی که برای تمیز کردن منقل‌های باربکیو استفاده می‌شود را انتخاب کنید، اگر همچین برسی پیدا نکردید، می‌توانید از برس‌‌های نایلونی استفاده کنید.

  • در یک سطل پلاستیکی از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.
  • از ارتفاعات بالاتر شروع کنید به سابیدن سطوح تا تمامی سطوح به خوبی تمیز شوند.

پاکسازی نهایی و تمام کردن کار

با احتیاط، روزنامه‌هایی که در مراحل قبلی چیده‌اید را برداشته و آنها را درون سطل زباله‌ی کنارتان بریزید. با یک اسفنج یا حوله‌ و آب، شروع به تمیز کردن دیواره‌ی دودکش و کف شومینه کنید.

سپس کاغذ کهنه‌ی دیواره‌ را به آرامی جدا‌ کرده و آن را نیز دور بیاندازید. تا زمانی که فضای شومینه خشک شود. با استفاده از یک برس سیمی، رنده‌ی شومینه را تمیز کنید تا دوده‌هایش به خوبی پاک شود.

اگر جنس رنده‌ی شومینه‌یتان از برنج است و دوست‌ دارید که ظاهر آن حفظ شود، می‌توانید از پولیش فلزی استفاده کنید. تمامی وسایل را در سر جای اولیه‌ی خود قرار دهید و دهانه‌ی دودکش را ببندید. اکنون شومینه‌ی شما آماده‌ی یک شعله‌ی آتش دیگر است.

نحوه پاک کردن کامل لکه های چسبیده به اطراف شومینه

تمیز کردن شومینه با جوش شیرین و مایع ظرفشویی

روش انجام کار

2 الی 3 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با نصف فنجان جوش شیرین ترکیب کنید تا حالتی خمیری پیدا کند .

نباید غلظت این ترکیب را بیش از حد غلیظ کنید تا بتوانید آن را به راحتی روی دیوار شومینه پخش کنید و اگر بیش از حد سفت و غلیظ شد، دو قاشق دیگر مایع ظرفشویی را اضافه کنید و سپس فرچه را وارد این خمیر کنید و به صورت دایره ای روی دیوار شومینه بکشید .

از ضربه زدن اجتناب کنید و اجازه دهید که ترکیب چند دقیقه ای روی دیوار بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید و در صورت نیاز دوباره این فرآیند را تکرار کنید .

زیر سقف شومینه را نیز می توانید بعد از اتمام اقدامات بالا تمیز کنید و همچنین یک دستمال ضخیم و بزرگ را زیر شومینه قرار دهید تا آب اضافی آن روی دستمال بچکد .

نحوه پاک کردن کامل لکه های چسبیده به اطراف شومینه

تمیز کردن دوده های اطراف شومینه با فسفات تری سدیم

قبل از هر اقدامی یک دستکش را به دست کنید و یک چهارم فنجان تری سدیم را با دو گالون آب گرم ترکیب کنید که این ترکیب می تواند مناطق سفت و سخت را از آلودگی پاک کند و یک نوع ماده قلیایی است که چربی ها را از بین می برد .

یک فرچه را داخل این ترکیب کنید و با حرکات دایره ای شکل ، اسکراب کردن را آغاز کنید . طاقچه بالای بخاری را نیز با این روش پاکسازی کنید و می توانید به جای فرچه از اسفنج استفاده کنید . بعد از اتمام کار یک اسفنج تمیز را داخل آب کنید و به آجرها بزنید و تا جایی که دوده ها وجود دارند ، این کار را انجام دهید.


ترفندها و روش های کاربردی جدید برای تمیز کردن سرامیک

روش های کاربردی برای پاک کردن لکه های دوغاب سرامیک

۳ روش برای پاک کردن لکه ی خودکار از روی دیوار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits