دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه منزل را از ویروس سرماخوردگی پاک کنیم؟

۱۰ راه حل اساسی برای پاک کردن منزل از ویروس سرماخوردگی

چگونه منزل را از ویروس سرماخوردگی پاک کنیم؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
وقتی یکی از اعضای خانواده مریض شود، همه به سرعت پشت سر هم مریض می‌شوند و خانه تبدیل به ظرف آزمایشگاهی می‌شود که دائما در حال کشت میکروب‌ها است. اما نگران نباشید در این مقاله به شما می‌گوییم چگونه بعد از آنفولانزا و سرماخوردگی خانه را پاکیزه نگاه...

چگونه خانه را از ویروس سرماخوردگی پاکسازی کنیم ؟

ویروس سرماخوردگی مانند آتش در خانه و هر جایی توسعه پیدا می‌کند و هر که سر راهش باشد به آن گرفتار می‌شود.

بد نیست که بدانید که ویروس سرماخوردگی می‌تواند تا سه ساعت بر روی سطوح دوام بیاورد و در منزل شما مناطقی وجود دارد که مملو از این ویروس می‌باشد. راه کارهای گردآوری شده در این مقاله از دلگرم می‌تواند حیات این موجودات را به مخاطره بیاندازد.

چندین راهکار موثر برای پاک کردن منزل از ویروس سرماخوردگی

در صورتی که همسر شما دچار سرماخوردگی است، بهتر است که شما امشب را در کنارش در اتاق خواب نخوابید و جایتان را به کاناپه منتقل کنید. شاید به اندازه تخت خواب راحت نباشید، اما فردا صبح با سرماخوردگی از خواب بیدار نمی‌شوید.

بیشتر بخوانید : چگونه از آلودگی هوای منزل جلوگیری کنیم؟

1. از دستمال یکبار مصرف استفاده کنید

در صورتی که فرد بیماری در خانه دارید، سعی کنید تا از دستمالهای یکبار مصرف استفاده کنید و ظروفی را که با اسفنج و یا اسکاچ می‌شویید، پس از شستشو یکبار در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

2. سینک دستشویی را مرتب بشویید

محل شستشوی دستها در سرویس بهداشتی، خوابگاه ویروس هاست. پس با دقت هرچه تمامتر سعی کنید تا آن را تمیز نگاه دارید. کاسه، شیرآلات و دستگیره ها را به صورت روزانه و به دقت پاک نمایید. همچنین سعی کنید تا می‌توانید مسواک ها را در کنار هم قرار ندهید و ترجیحاً از خمیردندان جداگانه استفاده کنید.

بهتر است پس از پایان مریضی خود، مسواک خود را دور بیاندازید و یا آن را در آب بجوشانید. در آخر هم فراموش نکنید که کلید روشنایی و دستگیره در را به خوبی پاک نمایید.

3. مطمئن شوید که ماده پاک‌کننده شما به خوبی پاک می‌کند

زمانی که برای خرید شوینده به فروشگاه می‌روید، مطمئن شوید که شوینده‌هایی که می‌خرید، قابلیت پاک کردن جرم ها و میکروب ها را دارند و تنها یک شوینده نیستند.

4. از هر صابونی که می‌توانید استفاده کنید

نتیجه یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۰۴ نشان می‌دهد کسانی که از صابونهای آنتی باکتریال استفاده می‌کنند به همان میزان افرادی که از صابونهای عادی استفاده می‌کنند، دچار سرماخوردگی می‌شوند. با این حال بهتر است دستانتان را حداقل برای مدت ۲۰ تا ۲۵ ثانیه با آب گرم بشویید.

5. محلهای تجمع ویروس‌ها را پاک کنید

وسایلی همچون کنترل تلویزیون، دسته های بازی، کیبورد کامپیوتر و گوشی‌های تلفن همراه را با تمیز کننده‌ها به صورت متداول پاک کنید. همچنین این کار را پس از پایان یافتن دوره سرماخوردگی نیز به صورت مکرر انجام دهید.

بیشتر بخوانید : نکات مهم جهت رفع آلودگی ها از منزل که تا به حال نمیدانستید!

6. حوله و ملحفه ها را بشویید

بد نیست که حوله‌ها، ملحفه‌ها و رویه‌ی بالش‌ها که محل زندگی ویروس‌ها هستند، در طول دوره بیماری یکی از اعضای خانواده و حتی پس از آن به صورت روزانه با آب گرم شسته و ضدعفونی شوند.

7. ضدعفونی‌کردن دماسنج را فراموش نکنید.

حتما شما نیز به هنگام بیماری از دماسنج برای تنظیم دمای بدن خود استفاده می کنید. دماسنج نقش مهمی را در انتقال بیماری‌ها بازی می‌کند و ضدعفونی‌کردن دماسنج کمتر به ذهن کسی خطور می‌کند.

حتی کسانی که مراقبت‌های ویژه‌ای را در ضدعفونی‌کردن خانه خود انجام می‌دهند از ضدعفونی‌کردن دماسنج غافل می‌شوند. شما می‌توانید از الکل برای تمیز کردن دماسنج استفاده کنید.

8. حتما اسباب‌ بازی‌های بچه‌ها را ضدعفونی کنید.

بچه‌ها در زمان بیماری بیشتر به اسباب بازی‌های پارچه‌ای و مخمل خود می‌چسبند و برای همین اسباب بازی‌ها بیشتر در معرض باکتریها قرار دارند. بعد از بهبود کودک از بیماری حتما اسباب بازی های کودک را ضدعفونی کنید.

بیشتر بخوانید : با آلوده ترین مکان های خانه آشنا شوید!

شما می‌توانید اسباب بازی‌های پارچه‌ای کودک را در لباسشوئی قرار دهید تا با آب داغ شسته شود. حتی شما می توانید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه هر هفته آن‌ها را بشوئید. در صورتی که امکان شستن اسباب بازی در لباسشوئی وجود ندارد آن‌ها را با مواد شوینده به صورت دستی بشوئید.

9. پنجره ها را باز کنید.

باز کردن پنجره‌ها باعث می‌شود هوا در منزل جریان یافته و از گسترش میکروب‌ها جلوگیری کند.

10. حتما سطل زباله خود را ضدعفونی کنید.

سطل زباله شما سرشار از انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها است. مواد غذایی و زباله‌های دیگر سرشار از باکتری‌های کثیف هستند که باعث می‌شود هوای منزل شما نیز آلوده شود.

در حال معمول بهتر است سطل زباله به طور منظم خالی شود. به هنگام بیماری سطل زباله بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارد پس بهتر است بعد از بیماری سطل زباله خود را با یک برس بلند و اسپری ضدعفونی کننده به طور کامل تمیز کنید تا هیچ باکتری در آن نماند.

۱۰ راه حل اساسی برای پاک کردن منزل از ویروس سرماخوردگی


بیشتر بخوانید :

ضد عفونی کردن هوای خانه با سوزاندن گیاه باستانی مریم گلی

بهترین مکان‌ و شیوه ی نگهداری از دارو در منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits