دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه‌های برق انداختن و تمیز کردن کتری استیل

۸ ترفند ساده برای براق کردن کتری استیل سوخته

راه‌های برق انداختن و تمیز کردن کتری استیل
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
توجه کنید روش هایی که در ادامه برای تمیز کردن کتری سوخته استیل گفته می‌شود؛ اگر کتری شما خیلی سوخته باشد به شما کمک خواهد کرد با کمترین زحمت آن را برق بیندازید و کاملاً سوختگی آن را از بین ببرید.

روش سریع و آسان جهت تمیز کردن کتری استیل سوخته

یکی از بهترین انواع کتری ‌ها، کتری استیل است. اگر شما هم در خانه از این نوع کتری استفاده می‌کنید، می‌دانید که نگهداری از این کتری‌ها بسیار آسان است و در عین حال هیچ ماده شیمیایی وارد آب جوش نمی‌کند.

اما ممکن است که گاهی فراموش کنید که کتری را از روی شعله بردارید و یا ظرف دیگری روی اجاق باشد و کتری استیل حرارت زیادی ببیند. اگر این اتفاق بیفتد، رنگ کتری تا حدی تیره می‌شود و زیبایی و براقی استیل از بین می‌رود. با این مطلب از دلگرم همراه باشید تا روش‌هایی برای تمیز کردن کتری استیل سوخته یاد بگیرید.

نحوه تمیز کردن کتری استیل سوخته

توصیه ما به شما این است که مراقب باشید که کتری استیل زیاد روی شعله نماند، چون در این صورت تمام آب در آن تبخیر می‌شود و وقتی تمام آب کتری تمام شود، کتری خالی روی شعله بسیار داغ می‌شود و بالا رفتن این حرارت خارج از تحمل استیل است.

این دمای زیاد باعث می‌شود که رنگ کتری زرد کدر یا سیاه بشود. اگر کلا آدم حواس پرتی هستید بهتر است که از انواع کتری‌های سوت دار استفاده کنید که وقتی آب به نقطه جوش رسید، سوت بزند و شما مجبور شوید کتری را از روی شعله بردارید. به هرحال اگر این اتفاق برای کتری استیل شما افتاد و سوخت، از این روش‌ها برای تمیز کردن و براق کردن کتری استیل استفاده کنید.

تمیز کردن کتری

1. تمیز کردن کتری سوخته با جوش شیرین

اگر داخل کتری سیاه شده باشد یا رد آب روی جداره کتری استیل باقی مانده باشد می‌توانید از جوش شیرین برای از بین بردن این لکه‌ها و سیاهی سطح استیل استفاده کنید. یک فنجان جوش شیرین در کتری بریزید و آن را پر از آب گرم کنید و روی شعله قرار دهید تا وقتی که آب جوش بیاید و مقداری از آن تبخیر شود.
این کار باعث می شود که داخل کتری، تمیز و براق شود. اگر اندازه کتری کوچک است باید از مقدار کمتری جوش شیرین استفاده کنید برای کتری‌های کوچک دو یا سه قاشق جوش شیرین کافی می باشد.

حتماً بخوانید:
3 روش جادویی برای سفید کردن ظروف روحی

3 روش جادویی برای سفید کردن ظروف روحی

ظروف روحی مثل قابلمه و ماهیتابه، پس از مدتی استفاده سیاه می شوند و ظاهر قبلی خود را از دست می دهند. در این مقاله از مجله دلگرم نحوه سفید کردن ظروف…

2. تمیز کردن کتری سوخته با یخ و سرکه

می‌توانید چند قطعه یخ در کتری بریزید و سپس یک فنجان سرکه سیب یا سرکه سفید به آن اضافه کنید و دو یا سه قاشق نمک روی آن بریزید و چند بار کتری را به صورت چرخشی حرکت دهید تا این محلول به تمام جداره‌های داخلی کتری برسد.سپس کتری را آبکشی کرده و خشک کنید. اگر هم سطح خارجی کتری، سیاه و کدر شده است می‌توانید کمی سرکه به آن اسپری کنید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بماند و بعد با یک پارچه آن را تمیز کرده و سپس آبکشی کنید.
سرکه دارای اسید آستیک است که به براق شدن سطوح و ظروف استیل کمک می کند. از یک عدد لیمو ترش هم می‌توانید استفاده کنید.لیمو ترش هم تاثیری مشابه سرکه دارد و کتری استیل را جلا می‌دهد. کافیست یک لیمو را از وسط نصف کنید و به کل سطوح کتری بمالید و بعد از چند دقیقه آن را آبکشی کنید.

3. تمیز کردن کتری سوخته با نمک و سرکه

در این روش یک فنجان سرکه سفید را در کتری بریزید و بعد کتری را از آب سرد پر کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید سپس دو یا سه قاشق نمک به آن اضافه کنید. بعد از ان که مقداری از آب تبخیر شد، اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید تا کتری سرد شود. سپس کتری را آبکشی کرده و خشک کنید.

4. تمیز کردن کتری سوخته با شیشه شوی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای براق کردن و جلا دادن به کتری استیل، استفاده از شیشه شوی است. ابتدا کمی شیشه شوی به جداره‌های کتری اسپری کنید و بعد از ۱ دقیقه آن را با پارچه تمیز کرده و آبکشی کنید، شیشه شوی تا حد زیادی استیل را براق می‌کند.

براق کردن کتری

5. تمیز کردن کتری سوخته با الکل

کمی الکل روی پنبه بزنید و روی تمام سطوح کتری بکشید در قسمت‌هایی که لکه‌ها تیره‌تر هستند می‌توانید پنبه را بیشتر فشار دهید و با ساییدن به از بین رفتن لکه کمک کنید.
بعد از این کار چند دقیقه کتری را کنار بگذارید تا تمام الکل از روی سطح آن تبخیر شود و سپس با استفاده از آب سرد، کتری آبکشی کنید خواهید دید که تا حد زیادی الکل درخشندگی را به کتری استیل باز می‌گرداند.

6. تمیز کردن کتری سوخته با پودر ماشین ظرفشویی

یکی از قوی‌ترین پاک کننده‌ها پودر‌هایی هستند که در ماشین ظرفشویی استفاده می شوند می‌توانید این پودر‌ها را در کتری بریزید و کتری را پر از آب کنید و به مدت یک شب کنار بگذارید.
بعدا کتری را خالی کرده و آبکشی کنید. این روش به خصوص برای مواردی که چربی به سطح کتری استیل چسبیده است هم می‌تواند موثر باشد.

حتماً بخوانید:
۱۰ روش جهت رسوب زدایی چای ساز و کتری

۱۰ روش جهت رسوب زدایی چای ساز و کتری

اگر کتری یا چای ساز شما هم رسوب گرفته دیدگاه های زیر را مطالعه کنید تا شما هم یاد بگیرید چه طوری رسوب کتری و سماور را می شود از بین برد. تقدیم به…

7. تمیز کردن کتری سوخته با گاز پاک کن

محلول بعدی که تمیز کننده بسیار قوی است، گاز پاک کن می‌باشد. این روش مناسب وقتی است که جداره‌ های بیرونی کتری چرب و کدر شده باشند.
مقداری از گاز پاک کن را روی یک اسفنج نرم بریزید و با همان اسفنج کمی کتری را بسایید و سپس با آب سرد و با دقت آبکشی کنید. گاز پاک کن‌ها تمام لکه ها، مخصوصا لکه های چربی را از بین می برند و سطح استیل را بسیار براق و درخشنده می کنند.

8. تمیز کردن کتری سوخته با خمیر کربنات سدیم

این محلول را می‌توانید از فروشگه هایی که مواد شیمیایی دارند تهیه کنید و سپس این خمیر را روی سطح کتری بمالید و بعد از چند دقیقه کتری را با آب گرم بشویید. خمیر کربنات سدیم قوی ترین و تضمینی‌ترین راه برای تمیز کردن کتری های استیل است و تاثیر آن هم بسیار زیاد می‌باشد.
تمام روش هایی که نام بردیم برای تمام سطوح استیل مناسب هستند. از جمله این موارد، سینی‌های فر، قابلمه‌ها و غیره است. همچنین سطوح یخچال های استیل و اجاق گاز استیل را می‌توانید با استفاده از بعضی از این روش‌ها که نیازی به آبکشی ندارند تمیز کنید و از شر لکه های سوختگی و چربی راحت شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits