دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شستشوی لکه سرکه از فرش و موکت با روش های ساده

آسان ترین روش جهت از بین بردن لکه سرکه از روی فرش و موکت

شستشوی لکه سرکه از فرش و موکت با روش های ساده
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر سرکه روی فرش یا قالی های شما ریخت چگونه باید به شستشوی فرش یا قالیشویی پرداخت؟ این مقاله به شما کمک میکند تا با آسان ترین روش جهت از بین بردن لکه سرکه از روی فرش و موکت آشنا شوید.

نکاتی برای شستشو و تمیز کردن لکه سرکه از روی فرش و موکت

سرکه سفید تقطیر شده یکی از بهترین گزینه ها هنگام شستشوی لباس است.اما همان گونه که می دانید سرکه انواع مختلفی دارد و حتی موادی که در ترکیباتشان سرکه دارند هم می توانند روی بافت لباس ها و یا سطوح دیگر تاثیر بگذارند.با دلگرم همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه لکه سرکه را از روی لباس ها و موکت پاک کنید.

اصول پاک کردن لکه سرکه از سطوح مختلف

سرکه سفید تقطیر شده یک جایگزین خوب برای نرم کننده ها و سفید کننده های صنعتی می باشد. هر نوع سرکه یک استیک اسید ملایم بوده و اسید موجود در سرکه به لباس ها نرمی و درخشندگی می بخشد.اما اگر اسید به مدت طولانی روی پارچه (به خصوص پارچه های تیره رنگ با رنگ های غیر مقاوم) بماند، می تواند باعث سفید شدن لباس شود و زمانی که رنگ یک لباس برود دیگر قابل بازیابی نیست.
سرکه تقریباً از همه ماده های غذایی که قند طبیعی دارند به دست می آید.سرکه های رنگی که از مواد خوراکی با رنگ تیره تهیه شده اند، مثل انگور قرمز یا سرکه بالزامیک جدای از سفید کردن پارچه می توانند باعث ایجاد لکه روی پارچه شوند.

از بین بردن لکه سرکه

روش انجام کار :

هر شوینده و مایع محلولی را قبل از استفاده روی قسمت کوچکی از پارچه امتحان کرده تا ببینید باعث از بین رفتن رنگ می شود یا خیر. اگر پارچه قابل شستشو نیست یا روی برچسب نوشته شده که نباید با آب شسته شود، لکه ایجاد شده با سرکه را با یک حوله خشک تا جای ممکن خشک کنید.
سپس یک حوله تمیز را کمی با آب خنک نم دار کرده و چند بار آن را روی لکه بکشید. در نهایت با یک حوله خشک دیگر محل را خشک کنید. اگر لکه ای از سرکه روی لباس یا پارچه باقی مانده، آن را به خشکشویی ببرید.

اگر خودتان در خانه لباس ها را می شویید، قبل از شستشوی کامل با شوینده های معمولی لکه را از بین ببرید.همیشه به خاطر داشته باشید که تا لکه به طور کامل از بین نرفته است، هرگز لباس را در خشک کن نیندازید. این کار باعث تثبیت لکه شده و ممکن است هیچگاه نتوانید آن را به طور کامل از بین ببرید. اگر ابریشم، پارچه های قدیمی یا پارچه روکش برخی اسباب اثاثیه (مثل مبل) به لکه سرکه آغشته شده اند، کار را به یک حرفه ای بسپارید و خودتان هیچ کاری انجام ندهید.
دست کاری شما می تواند اوضاع لکه را بدتر کند.

نحوه از بین بردن لکه سرکه‌‌ از روی لباس

مواد مورد نیاز:

  • سفید کننده بر پایه اکسیژن

مراحل از بین بردن لکه سرکه:

1- جذب لکه

برای هر گونه لکه سرکه ، بلافاصله لکه را تا جای ممکن خشک کنید. برای این کار می توانید از حوله خشک یا دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.

2- تمیز کردن لکه با آب

برای کاهش اثر گذاری استیک اسید محل لکه را با یک حوله نم دار شده با آب خنک بپوشانید.اگر لکه روی موکت است، می توانید روی قسمت لک شده آب خنک بریزید. اگر از حوله استفاده می کنید، بعد از اتمام کار آن را با مواد شوینده بشویید.

چگونه لکه سرکه را از روی فرش و موکت پاک کنیم؟

طرز پاک کردن لکه سرکه از روی موکت یا روکش اسباب و اثاثیه

همان گونه که گفته شد می توانید فقط بخش لک شده موکت یا روکش را زیر آب خنک بگیرید. به یاد داشته باشید که لازم نیست بیش از حد موکت یا روکش را خیس کنید.

حتماً بخوانید:
چند ترفند ساده برای تمیز کردن لکه ماژیک از روی موکت و فرش

چند ترفند ساده برای تمیز کردن لکه ماژیک از روی موکت و فرش

اگر کودک شما با ماژیک بر روی وسایل منزل لکه هایی ایجاد کرده است برای پاک کردن آن ها در ابتدا نوع ماژیک را تشخیص دهید و سپس با روش های مناسب لکه ها را…

مواد لازم:

مراحل پاک کردن لکه سرکه:

1- آب لکه را تا جای ممکن گرفته و آن را در هوای آزاد خشک کنید.
وقتی سرکه روی موکت یا روکش می ریزد، تا جای ممکن باید اثر لکه استیک اسید را از بین ببریم؛ به خصوص اگر موکت یا روکش، رنگ تیره ای داشته باشند.
با یک حوله نم دار لکه را تمیز کرده و با یک دستمال خشک تمیز رطوبت اضافه را بگیرید. اگر اثری از لکه باقی نمانده است، وسیله مورد نظر را در هوای آزاد گذاشته تا خشک شود.

2- برای لکه های تیره از مایع ظرفشویی استفاده کنید.
اگر لکه سرکه از بین نرفت، یک قاشق سوپ خوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب مخلوط کنید. یک اسفنج یا فرچه نرم را داخل محلول خیسانده و آن را روی لکه بکشید.

3- برای از بین بردن صابون از آب استفاده کنید.
صابون را به حال خود نگذارید و حتماً محل صابونی را با آب آبکشی کنید.

به یاد داشته باشید که اگر صابون را به خوبی از بین نبرید، باقی مانده صابون می تواند جاذب جرم و کثیفی باشد و وضعیت لکه را بدتر کند.

4- بعد از خشک شدن وسیله مورد نظر برای حفظ شکل و بافت وسیله آن را جارو بکشید.
اگر بعد از همه این کارها لکه از بین نرفت، از محلول سفید کننده با پایه اکسیژن و آب ولرم استفاده کنید. کل محل لکه را در محلول بخیسانید. حداقل اجازه دهید تا لکه برای 4 ساعت در محلول خیس بخورد. این روش از بردن لکه برای هر نوع لباس قابل شستشو با آب، مناسب است (چه رنگی و چه سفید). البته به جز پارچه های ابریشمی، پشمی و چرمی.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits