دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مراحل پاک کردن لکه شکلات و بستنی از لباس و وسایل بچه‌ها

۴ گام ساده برای پاک کردن لکه شکلات و بستنی از روی لباس بچه‌ها

آشنایی با مراحل پاک کردن لکه شکلات و بستنی از لباس و وسایل بچه‌ها
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر یک بسته شکلات خوشمزه یا یک بستنی به کودک خود بدهید باید این ریسک را بپذیرید که لباسی کثیف و پر از لکه شکلات تحویل خواهید گرفت. اما لازم نیست نگران باشید، چون روش پاک کردن لکه شکلات از روی لباس بسیار ساده است.

پاک کردن لکه شکلات از روی لباس و وسایل کودکان

پاک کردن لکه شکلات دغدغه بسیاری از خانم های خانه دار است. گاهی برایمان پیش آمده روی فرش یا لباس یا .. لکه های قهوه ای شکلات، بستنی کاکائویی یا شیر کاکائو را دیده ایم و نگرانیم که چگونه پاکش کنیم.

در این بخش از مجله دلگرم اطلاعاتی را درباره ترفندهای پاک کردن لکه شکلات از روی لباس بچه ها در اختیارتان میگذاریم.

روش پاک کردن لکه شکلات و بستنی از روی لباس با چند روش کاربردی

حال اگر مقداری بستنی (فرقی نمی‌کند بستنی چه طعم و رنگی داشته باشد) روی لباس‌های شما یا فرزند شما بریزد ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

اگر لکه هنوز تازه است و بستنی به شکل مایع یا جامد روی آن قرار دارد در اولین گام باید سعی کنید مواد موجود روی لباس را تا حد ممکن از روی آن جدا کنید.

این کار را با یک قاشق یکبار مصرف و یا یک اسفنج می‌توانید انجام دهید. فقط مراقب باشید این کار را طوری انجام ندهید که لکه گسترده‌تر شود. حال شما می‌توانید فرآیند پاک کردن لکه را آغاز کنید.

لباس را پشت و رو کرده و شیر آب سرد را باز کنید و پشت لکه را زیر آب بگیرید تا آب سرد با فشار زیاد مواد موجود روی لکه را پاک کند بدون آن که باعث گسترده‌تر شدن لکه شود.

اگر آب سرد را مستقیما روی لکه بریزید ممکن است لکه بستنی گسترده‌تر شود و کار پاک کردن لکه را دشوارتر کند.

مقداری پودر رختشویی آنزیم دار را که در دمای پایین هم به خوبی عمل می‌کند در آب سرد حل کرده و روی محل لکه بمالید.

البته می‌توانید از مواد لکه بر دیگری هم استفاده کنید اما قبل از این کار محلول مورد نظر را روی قسمتی از درز داخلی لباس بمالید تا مطمئن شوید این ماده به بافت و رنگ لباس شما آسیبی نمی‌رساند.

حال می‌توانید لباس را در ماشین لباسشویی و با آب با دمای سی درجه بشویید. سعی کنید از ملایم‌ترین دور ماشین برای این کار استفاده کنید و حتما دمای آب را در پایین‌ترین درجه قرار دهید چون همان طور که می‌دانید لکه بستنی حاوی مواد پروتئینی است که اگر در معرض حرار قرار گیرند تثبیت شده و دیگر پاک نخواهند شد.

پس از پایان شستشو، قبل از این که لباس را خشک یا اتو کنید، آن را به دقت چک کنید تا مطمئن شوید اثری از لکه بستنی باقی نمانده است. در غیر این صورت مراحل فوق را مجددا تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

اگر لباس شما در خارج از منزل به لکه آلوده شد و به مواد پاک کننده دسترسی نداشتید فورا با یک دستمال کاغذی لکه را تمیز کنید تا پاک کردن آن ساده‌تر شود.

سپس مقداری صابون مایع را با آب مخلوط کرده و روی لکه بمالید و آبکشی کنید. اگر با لکه خشک شده بستنی سروکار دارید حتما قبل از شستن لباس در ماشین لباسشویی، لکه را چند ساعت در محلول آب و پودر رختشویی خیس کنید تا فرآیند پاک شدن لکه ساده‌تر انجام شود.

پاک کردن لکه کاکائو

1. پاک کردن لکه شکلات از روی لباس با آمونیاک

یادآوری میکنیم اگر پاک کردن لکه شکلات به موقع انجام نشود، این لکه در اثر گرما ثابت می شود. قبل از اینکه لکه شکلات را با آب گرم بشویید ابتدا روشهای زیر را امتحان کنید.

درباره پاک کردن لکه شکلات باید بگوییم که برای اینکه لکه پخش نشود، لباس را پشت و رو کنید و روی پشت پارچه هر کاری خواستید بکنید.

این کار باعث می شود تا لکه بیرون آید و داخل بافت پارچه نفوذ نکند. همچنین شما باید قسمت لکی شده را روی چند لایه دستمال کاغذی بگذارید.

برای پاک کردن لکه شکلات شما می توانید یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی، نصف قاشق چای‌خوری آمونیاک و یک پیمانه آب سرد را با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعدی با کمک یک پارچه بدون پرز، لکه را به آمونیاک آغشته نمایید. یادتان باشد نباید پارچه را به هم بمالید. ما با این کار میخواهیم شکلات به دستمال کاغذی منتقل شود نه اینکه بدتر پخش شود.

در این قسمت اگر لکه شکلات با آمونیاک محو نشد، با پراکسید هیدروژن 3 درصد هم این کار را انجام دهید. مایع را روی لکه بریزید و چند دقیقه صبر بکنید. بعد ان را با اب بشویید.

البته تذکر میدهیم که پراکسیدهیدروژن رنگ بعضی از پارچه‌ های تیره را از بین می برد، قبل از استفاده، آن را امتحان کنید.

2. پاک کردن لکه شکلات و لکه های قهوه ای با سرکه

طبق بررسی های بدست امده یکی از روش های پاک کردن لکه‌ های قهوه ای ناشی از شربت‌ های شیرین مثل شربت سکنجبین این است که لباس را به مدت 4 تا 5 دقیقه در مسیر جریان آب سرد بگذارید.

با این کار شیرینی‌ ها و محتویات شربت از روی بافت پارچه پاک خواهد شد.

برای پاک کردن لکه شکلات از روی لباس میتوانید از محلول سرکه و الکل کمک بگیرید.

به طوری که به مدت 3 تا 4 دقیقه محل آغشته به شکلات یا قهوه را درون این محلول بگذارید. یادتان باشد در هیچ روشی لکه را به هم نمالید تا بدتر پخش شود.

بیشتر بخوانید :

۶ روش صحیح برای پاک کردن لکه مدفوع از لباس نوزاد

۴ روش فوق العاده جهت پاک کردن لکه مام و سفیدک آن از روی لباس

۱۲ محلول قوی خانگی برای تمیز کردن آسان لکه فرش و موکت

3. پاک کردن لکه شکلات با تتراکلروکربن

برای پاک کردن لکه شکلات از روی پارچه های سفید، محل را با آب گرم و صابون بشویید. پس از آن لکه را به وسیله تتراکلروکربن شست شو داده و با آب گرم و اسفنج لکه را کاملاً محو کنید.

پاک کردن لکه شکلات و چای و قهوه با گیلیسیرین

برای پاک کردن لکه شکلات و چای و قهوه، ابتدا محل لکه را با آب گرم و اسفنج بشویید.

سپس از گلیسیرین گرم استفاده کنید و بگذارید نیم ساعت روی لکه بماند، پس از آن باید آن را با آب خوب شستشو بدهید و با آب گرم و صابون بشویید.

4. پاک کردن لکه شکلات لباس کودک با فریزر

برای پاک کردن لکه شکلات می توانید لباس را داخل فریزر بگذارید. مدتی صبر کنید.

بعد از چند دقیقه که شکلات کاملا سفت شد ان را از فریزر خارج بکنید. اکنون با ملایمت تکه های شکلات را از پارچه جدا بکنید.

در مرحله بعدی همان بخش از لباس را به کمی مایع ظرفشویی بمالید تا کاملا اثر شکلات نابود شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits