دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیوه شستشوی پارچه های رودوزی شده سنتی
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شستن رودوزی های سنتی آن چنان هم سخت نیست و نیاز نیست که حتما آنها را به خشک شویی بدهید البته اگر روش درست نگهداری و شستشو و اتو کردن پارچه های رودوزی سنتی را بلد باشید.

روشی عالی برای شستشوی پارچه رودوزی شده

رومیزی‌های گلابتون یا سوزن دوزی ، جا نمازهای ترمه و… نیاز به مراقبت و رعایت نکات مهم هنگام شستشو دارند. هنگامی که کارهای سوزن دوزی گرد و غبار می شوند زیبایی و جذابیتشان را از دست می دهد به همین دلیل بهتر است آنها را با آب ولرم شسته و داخل حوله لوله کنید تا خشک شود.

در قسمت زیر روشهای شستشو و نگهداری از رودوزی های سنتی را قرار داده ایم. برای آشنایی با این اصول دلگرم را دنبال کنید.

روش نگهداری پارچه رودوزی سنتی

دیر زمانی است که انواع دوخت‌های سنتی نظیر تابلوهای ملیله دوزی ، سرمه دوزی و منجوق دوزی ،رومیزی‌های گلابتون یا سوزن دوزی ، جانمازهای ترمه ، جلیقه‌های مخمل و بقچه‌های گلدوزی ، زینت بخش زندگی ما ایرانیان است و در بین خانواده‌های ما از جایگاه ارزشمند برخوردار می‌باشد.

اما خیلی از مردم به ویژه خانم‌های جوان ، با شیوه نگهداری این نوع صنایع دستی آشنا نیستند. به همین دلیل در این ستون کوشیده ایم به نکاتی درباره طرز شست و شو ، لکه گیری ، اتوکشی این نوع دوخت‌های سنتی بپردازیم .

روشهای شستشو و نگهداری از رودوزی های سنتی

بهترین روش ها جهت شستشوی رودوزی های سنتی

روش نگهداری و شست وشوی کارهای سوزن دوزی اغلب دیوارکوب‌ها ، پرده‌ها و تابلوهایی که در آنها دوخت‌های سنتی به کار رفته است به مرور ایام گرد و غبار می‌گیرند که این امر از جلوه کار کم می‌کند. در عین حال برخی از انواع این صنایع دستی را نمی‌توان شست و شو کرد پس چاره کار چیست؟

برای این منظور ابتدا پارچه مورد نظر را در هوای آزاد آویزان کرده ، به آرامی‌ ضرباتی با چوب به پشت آن بزنید تا گردو غبار موجود از آن کاملاً زدوده شود ، سپس پارچه را بدون آنکه مچاله یا تا کنید در آب ولرم فرو ببرید ،این عمل را تا آنجا ادامه دهید که آب تمیز و صافی از آن خارج شود .

بعد آن را درون حوله ای لوله کنید تا آب اضافی اش خوب گرفته شود. اگر لازم باشد از دو یا سه حوله می‌توانید برای این کار استفاده کنید ، سپس پارچه را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

separator line

روش شستشوی رودوزی روی پارچه مخمل

نحوه شست و شوی پارچه مخمل نیز به همین صورت است ، چه روی پارچه سوزن دوزی باشد چه نباشد. دقت کنید پارچه‌ هایی که روی آنها ملیله دوزی شده ، به هیچ وجه قابل شست و شو نیستند. برای شست و شوی پارچه‌های دست دوزی حتماً باید از ثبات رنگ نخ‌ها و یا خود پارچه اطمینان حاصل کنید.

روشهای شستشو و نگهداری از رودوزی های سنتی

برای این کار یک پارچه نخی سفیدرنگ را مرطوب کرده ، به آرامی‌به پشت پارچه یا دوخت بکشید ، در صورتی که رنگ پارچه و نخ کار ثابت بود اثری روی پارچه سفید نمی‌گذارد ، در غیر این صورت از شستن آن صرف نظر کنید.

برای شست وشوی دست دوزی‌ها هرگز آنها را چنگ نزنید و از مواد پاک کننده مانند آب ژاول ، کلر و دیگر مواد سفیدکننده استفاده نکنید. تا آنجا که ممکن است از شست وشوی پارچه گرانقیمت دست دوزی شده ترمه یا مخمل خودداری کنید .

نکات اساسی برای شستن لباس رو دوزی

برای شستن لباس رو دوزی شده به این نکات توجه کنید :

1. اگر روش درست شست وشو و اتو کردن لباس هایی که مهره یا پولک دارند را بلد باشید، لازم نیست آن ها را به خشک شویی بدهید. اول از همه اگر لکه ای روی لباس هست به کمک لکه بر مناسب آن را پاک کنید.

2. این لباس ها را نباید با شوینده های قوی بشویید. می توانید یک تشت پر از آب و شامپو درست کنید و لباس را 10دقیقه در آن قرار دهید و بعد به آرامی در آب تکان دهید.

3. چنگ زدن، این لباس ها را خراب می کند. اگر ماشین لباسشویی شما برنامه شست وشوی ملایم دارد، می توانید لباس را با آن بشویید. اما حتما آن را در کیسه توری بگذارید تا اگر سنگی جدا شد بتوانید دوباره آن را نصب کنید.

روشهای شستشو و نگهداری از رودوزی های سنتی

نکات مهم برای شستن پرده های رودوزی شده

برای تمیز کردن این پرده ها باید از اسفنج مرطوب شده با آب و محلول شست و شو استفاده کنید. به این صورت که اسفنج را به همه قسمت های پرده بکشید تا کاملا تمیز شود.

استفاده از این شیوه شما را از سپردن پرده به خشکشویی و پرداخت هزینه اضافه بی نیاز می کند. چوب پرده ها نیز جایگاه خوبی برای اجتماع میکروب ها به شمار می روند.

این قسمت ها را نیز با اسفنج یا برس مرطوب تمیز کنید. یکی دیگر از راه های تمیز کردن این نوع پرده ها، استفاده از جارو برقی ویژه تمیز کردن مبل و رختخواب است.

روشهای شستشو و نگهداری از رودوزی های سنتی

نکاتی درباره شست وشوی صنایع دستی :

  • پارچه های مخمل و سوزن دوزی را به همین شیوه شست و شو دهید .
  • پارچه های ملیله دوزی شده را نمی توانید بشویید .
  • اگر می خواهید پارچه های دست دوز را بشویید از محکمی نخ ها مطمئن شوید. برای این منظور پارچه سفید رنگی را خیس کنید و روی پشت پارچه بکشید و اقدام به شستن آن کنید. در غیر این صورت از شستن پارچه صرف نظر کنید.
  • پارچه های گران قیمت ترمه و مخمل را نشویید.
  • نباید دست دوزی ها را چنگ بزنید و به هیچ وجه از کلر ، مواد سفید کننده و آب ژاول استفاده نکنید.


بیشتر بخوانید :

خورجین بافی | آشنایی و نگاهی به هنر خورجین بافی

آموزش بافت عروسک روباه با هنر قلاب بافی به صورت گام به گام



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits