دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بوی بد یخچال و چگونگی رفع آن
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بوی بد یخچال، یکی از آن مشکلات شایعی است که اگر برایتان پیش بیاید می‌خواهید هر چه سریع‌تر درصدد رفع آن برآیید. این بو می‌تواند ناشی از موارد مختلفی باشد اما ما انجام مراحلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ۹۰% مواقع جواب می‌دهند.

چرا همیشه از یخچال بوی بدی می آید؟ راه حل های رفع این مشکل چیست؟

شما در این مقاله از دلگرم به صورت کامل با این مشکل آشنا می شوید و می توانید یکبار برای همیشه از شر بوی بد یخچال رهایی یابید و می تواند از هر آموزش دیگری بهتر شما را با این مشکل و روش حل آن آشنا سازد.

رفع تمام بوهای بد داخل یخچال فقط با چند ماده ساده

یکی از متداول ترین مشکلاتی که اغلب همه مردم و مخصوصا خانم ها با آن رو به رو هستند بوی بد یخچال می باشد. بوی بد یخچال ممکن است بسیار نامطبوع و حتی غیرقابل تحمل باشد.

علت های بوی بد یخچال

  1. فاسد شدن مواد غذایی در یخچال
  2. ریخته شدن مایعات در یخچال
  3. ریخته شدن مواد غذایی چرب و آبکی در یخچال
  4. تمیز نکردن یخچال به مدت بیش از دو هفته
  5. استفاده نکردن از یخچال به مدت بیش از 72 ساعت
  6. گذاشتن مواد غذایی یا آشامیدنی دارای بوی نامطبوع
  7. فاسد شدن میوه جات ها یا سبزیجات ها در جامیوه ای

1. فاسد شدن مواد غذایی در یخچال یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد یخچال

یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد یخچال فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می باشد. این مورد برای همه ممکن است اتفاق افتاده باشد.

وقتی یک ماده غذایی مانند آبگوشت به مدت بیش از 4 روز در یخچال بماند بی شک فاسد می شود. در این صورت بوی فاسد شدن آن که بسیار نامطبوع است در یخچال پخش می شود.

پیشنهاد ما این است که هیچوقت غذا را بیش از 3 روز در یخچال نگه داری نکنید. هم برای سلامتی شما خوب نیست و هم احتمال فاسد شدن آن بسیار بالا می باشد. راه کار مناسب این است که حتما غذا را در ظروفی قرار دهید که درب آن کاملا بسته شود.

بررسی ۷ دلیل اصلی بوی بد یخچال + روش های رفع بوی بد یخچال

2. ریخته شدن مایعات در یخچال یکی از دلایل عمده بوی بد یخچال

یکی دیگر از دلایل عمده بوی بد یخچال، ریخته شدن مایعات در یخچال می باشد. از جمله بدترین مایعاتی که دارای بوی بد فوق العاده ای می باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شربت های دارویی
  • شیر (مخصوصا در تابستان)
  • اغلب نوشیدنی ها
  • جوشانده های گیاهی یا دم نوش ها

در یخچال های ما ایرانی ها بی شک یک قفسه مربوط به دارو می باشد. سعی کنید شربت های دارویی را دربسته در یخچال نگه داری کنید. همچنین از ریخته شدن آنها در قفسه های یخچال جلوگیری کنید.

شیر یکی از مایعاتی می باشد که در هر یخچالی وجود دارد. شیر وقتی 4 روز بدون درب در یخچال گذاشته شود یا درب آن سست بسته شده باشد بوی بسیار نامطبوعی دارد.

همیشه با تاریخ انقضا آن توجه کنید. البته بعد از باز کردن درب آن در حداکثر 3 روز شیر را استفاده کنید.

بسیاری از نوشیدنی ها وقتی به مدت طولانی در یخچال نگه داری شوند فاسد می شوند. از این رو سعی کنید همیشه تاریخ انقضا همه نوشیدنی های خود را بررسی کنید.

وقتی یک نوشیدنی در یخچال ریخته شود و تمیز نگردد ممکن است بوی بسیار بدی در یخچال پخش شود.

جوشانده های گیاهی یا دم نوش ها مانند:

دم نوش بابونه
بادرنجبویه و زیرفون
به لیمو
دارچین
میوه گل نسترن

و …. وقتی بیش از 72 ساعت در یخچال(در دمای بالا یعنی گرم) نگه داری شوند و استفاده نشوند کم کم بوی نامطبوعی در یخچال پخش می کنند.

3. ریخته شدن مواد غذایی چرب و آبکی در یخچال علت بوی بد یخچال

متاسفانه این مشکل برای همه ممکن است پیش آمده باشد. ریخته شدن مواد غذایی در یخچال امری اجتناب ناپذیر می باشد. مواد غذایی وقتی در یخچال ریخته شود و به موقع تمیز نگردد کم کم می تواند عامل بوی بد یخچال باشد.

برای حل این مشکل کافی است در تمیز نگه داشتن یخچال خود کوشا باشید. همچنین همیشه مواد غذایی را طوری در یخچال قرار دهید که هوای سرد یا سرمای یخچال به همه قسمت های برسد.

زیرا اگر سرما به همه قسمت ها نرسد حتی مواد غذایی سالم هم زودتر فاسد می شوند.

4. بوی بد یخچال به دلیل تمیز نکردن یخچال به مدت بیش از دو هفته

مهم نیست یخچال شما چه مدل یا چه برندی می باشد. به هرحال هر یخچال حداقل هر دوهفته یکبار باید به صورت کامل نظافت و تمیزکاری شود.

عمل نکردن به این نکته می تواند یکی دیگر از عوامل بوی بد یخچال باشد. شاید برای شما سخت باشد که همه محتویات یخچال را خالی کنید و یخچال را تمیز کنید. از این رو پیشنهاد ما این است که هر روز یکی از قفسه ها را خالی کرده و تمیز کنید.

علت اینکه دو هفته یکبار به تمیز کردن یخچال نیاز دارید این است که ممکن است مواد غذایی یا مایعاتی در یخچال ریخته شده باشد که شما از آن بی خبر باشید. اگر به موقع برطرف نکنید کم کم بوی بد یخچال را می گیرد و برای شما ناخوشایند خواهد بود.

بررسی ۷ دلیل اصلی بوی بد یخچال + روش های رفع بوی بد یخچال

5. استفاده نکردن از یخچال به مدت بیش از 72 ساعت

استفاده نکردن از یخچال به مدت حداقل 48 ساعت و حداکثر 72 ساعت بی شک می تواند باعث فاسد شدن اغلب مواد غذایی در یخچال گردد. برای مثال ممکن است یخچال به علت خرابی خاموش شده باشد یا به علت برق رفتن خاموش شده باشد. در هر صورت این مورد بسیار جدی است.

وقتی مواد غذایی در دمای بالا یا دمای گرم نگهداری شوند خیلی سریع به فاسد شدن نزدیک می شوند. از این رو همیشه از کارکردن یخچال خود اطمینان حاصل فرمایید. حتی اگر به مسافرت می روید هم دمای یخچال را بالاتر از 5 قرار ندهید.

6. گذاشتن مواد غذایی یا آشامیدنی دارای بوی نامطبوع

بعضی از مواد غذایی به خودی خود دارای بوی بدی هستند. به شدت توصیه می شود از گذاشتن این گونه مواد غذایی در یخچال جلوگیری نماید. یا حداقل این گونه مواد غذایی یا آشامیدنی را به صورت درب بسته در یخچال قرار دهید.

توجه! گذاشتن این گونه مواد غذایی که بوی بدی دارند در قسمت فریزر یک فاجعه می باشد. پس حتما این نکته را مدنظر داشته باشید.

7. فاسد شدن میوه جات ها یا سبزیجات ها در جامیوه ای

فاسد شدن میوه جات ها یا سبزیجات ها در جامیوه ای برای همه ممکن است پیش آمده باشد که میوه ها یا سبزیجات ها در یخچال فاسد می شوند یا کپک می زنند. به محض کپک زدن یا خراب شدن میوه ها یا سبزی ها در یخچال، بوی بسیار بدی در یخچال پخش می شود.

قسمت ها یا قفسه های جامیوه ای را هر هفته حتما تمیز کنید. این کار باعث می شود تا میوه هایی که مجددا در جامیوه ای می گذارید بر روی میکروب ها قرار نگیرند و طول عمر بالاتری داشته باشند.

سبزیجات نیز وقتی در مکان مرطوبی قرار داشته باشند و به هم چسبیده شده باشند خیلی سریع به فاسد شدن و خراب شدن نزدیک می شوند. از این رو پیشنهاد می کنیم سبزیجات را بیش از 3 روز در یخچال نگه داری نکنید و استفاده کنید.

بهترین روش های تمیز کردن یخچال

رحالا که با تمام علت های بوی بد یخچال آشنا شدید نیاز است تا با روش تمیز کردن یخچال نیز آشنا شوید تا به صورت کامل مشکل شما برطرف گردد.

استفاده از محلول آب گرم و جوش شیرین

استفاده از محلول آب گرم و جوش شیرین وقتی تمام محتویات یخچال را بیرون کشیدید کافی است محلول آب گرم و جوش شیرین درست کنید و تمام قفسه ها و داخل یخچال را تمیز کنید.

برای تمیز کردن داخل یخچال از پارچه نرم یا اسفنجی اسفاده کنید. هرگز از اسکاج و سیم ظرفشویی برای تمیز کردن و از بین بردن لکه ها استفاده نکنید.

زیرا در صورتی که مشکلی پیش آید برطرف کردن آن بسیار سخت خواهد بود.

قفسه ها را جدا تمیز کنید

پیشنهاد می کنیم قفسه های یخچال را جدا کرده و با آب گرم و کف به صورت کامل بشورید.

این کار هیچ مشکلی ندارد و خیلی راحت می توانید قفسه های یخچال را جدا کرده و با آب و کف بشورید. این کار باعث می شود قفسه ها کاملا تمیز شوند و هیچ گونه بوی بدی هم ندهند.

تمیز کردن جایخی

تمیز کردن جایخی برای تمیز کردن جایخی هرگز از ابزارهایی که تیز هستند استفاده نکنید. یا هرگز به دنبال جدا کردن یخ از سطح یخساز نباشید.

زیرا اینکار باعث می شود تا جا یخی سوراخ شده یا ترک بردارد. در این صورت گاز یخچال به بیرون نشت می کند و کمپرسور یخچال بیش از پیش کار خواهد کرد.

برای تمیز کردن جایخی اجازه دهید تا یخ ها خود به خود آب شوند. اینکار را با یک سشورا یا آب گرم نیز می توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید :

راهکارهای موثر برای از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

۱۰ شیوه اساسی برای از بین بردن بوی رنگ در منزل

چند ترفند اساسی جهت از بین بردن بوی بد آکواریوم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits