دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۴ روش جادووی جهت شست‌وشو و ضدعفونی کردن بالشت

چگونه بالشت‌ها را به راحتی بشوییم و آنها را ضد عفونی کنیم؟

۴ روش جادووی جهت شست‌وشو و ضدعفونی کردن بالشت
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شستشو و ضد عفونی کردن بالشتها اهمیت بسیاری دارد. هر فردی حداقل ۸ ساعت از زمان شبانه روز سر را روی بالشت می‌گذارد، به همین دلیل نباید تمیز کردن بالش این همدم همیشگی را فراموش کرد.

ضد عفونی کردن بالش ها با سرکه، جوش شیرین و آب اکسیژنه

دلگرم : در این روزهای پایانی سال که بازار خانه تکانی بسیار گرم شده است، روش‌های مختلف شست‌وشو و تمیز کاری، می‌تواند روند کار شما را سریع‌تر کند و نتیجه بهتری هم بر جای بگذارد.

آیا می‌دانستید که شستن بالشت هم باید در برنامه خانه تکانی قرار بگیرد؟ با شست‌وشوی بالشت باکتری‌های خانگی و میکروارگانیسم‌ها دور می‌شوند و سلامت و بهداشت شخصی شما تضمین می‌گردد.

روش های برتر ضد عفونی کردن و شست و شوی بالش

بهداشت کالای خواب اهمیت زیادی دارد و همیشه باید مد نظر قرار گرفته شود. دقت کنید که شست‌وشوی آن‌ها را به طور منظم و در زمان مشخص در برنامه خانه‌داری خود بگنجانید.

با شستن بالشت و ملحفه‌ها از انتقال گرد و غبار، چربی و باکتری به پوست و سیستم تنفسی بدن جلوگیری می‌شود و در این صورت می‌توانید بسیاری از بیماری‌های پوستی و تنفسی را هم از خود دور کنید.

اغلب افراد برای تمیز کردن بالشت ، فقط روبالشتی‌ها را می‌شویند و شستن خودشان را فراموش می‌کنند. ولی شما نباید این اشتباه را مرتکب شوید چرا که بالشت‌ها بیشتر از ملحفه و پتو گرد و غبار و آلودگی را در خود ذخیره می‌کنند.

زمانی که در و پنجره‌ها را باز می‌کنید، گرد و غبار روی تخت خواب، ملحفه و بالشت می‌نشیند. در طول شب که شما هم روی آن‌ها می‌خوابید، چربی، گرد و غبار و سلول‌های مرده پوست را روی این پارچه‌ها بر جای می‌گذارید.

مقدار زیادی از این مواد آلوده کننده با عبور از روبالشتی، به درون الیاف بالشت هم نفوذ می‌کند. شاید به این نکته دقت نکرده باشید ولی رنگ بالشت که بعد از مدتی تغییر پیدا می‌کند نشانه کثیف شدن آن است.

پس سریع‌تر دست به کار شوید و با آگاه شدن از روش‌های شست‌وشوی بالشت، بهداشت خود را تضمین کنید.

روش های ساده و خاص جهت شستشو و ضد عفونی کردن بالشها

نگران نباشید! شستن بالشت زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، کافی است انواع روش‌های مختلف تمیز کردن بالشت را یاد بگیرید و بهترین آن را برای خود انتخاب کنید.

۱. شستن بالشت با ماشین لباسشویی

بالشت بدون هیچ مشکلی درون ماشین لباسشویی شسته می‌شود. البته قبل از این کار بهتر است برچسب نوشته شده روی بالشت را بخوانید و این نکات را در نظر بگیرید:

به جای پودر ماشین لباس‌شویی از مایع شوینده لباس استفاده کنید. در این حالت خیالتان راحت می‌شود که همه ماده شوینده از بالشت شسته و آبکشی می‌شود.
همراه بالشت، لباس‌های سبک را نیز درون ماشین لباسشویی قرار دهید. این کار باعث می‌شود تعادل ماشین لباسشویی حفظ شود و دستگاه آسیب نبیند.
آبکشی بالشت را دو بار انجام دهید تا مطمئن شوی که همه مواد شوینده از درون الیاف خارج شده‌اند.

بعد از اتمام برنامه شستشوی ماشین لباسشویی، بالشت‌ها را به مدت یک روز کامل در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

این مرحله اهمیت بسیاری دارد چون اگر الیاف درون بالشت به خوبی خشک نشود، امکان ایجاد قارچ و کپک به وجود می‌آید.

چگونه بالشت‌ها را به راحتی بشوییم و آنها را ضد عفونی کنیم؟

۲. شستشوی سریع بالشتها

گاهی الیاف درون بالشت تحمل شست‌وشوی مداوم را ندارند و حالت خود را از دست می‌دهند. در این صورت بهتر است رو بالشتی‌ها را مرتب بشویید و شست‌وشوی کل بالش‌ را در فاصله زمانی طولانی‌تری انجام دهید.

در برخی از انواع بالشت می‌توانید الیاف را به راحتی خارج کنید و آنها را به صورت جداگانه شستشو کنید. کافی است زیپ یا دکمه بالشت را باز کنید و الیاف را بیرون بیاورید. این الیاف معمولا به راحتی با ملحفه‌ها شسته می‌شوند و بدون آنکه آسیبی به آنها وارد شود، بعد از خشک شدنف مجدد درون روبالشی مخصوص خود قرار می‌گیرند.

این امکان باعث می‌شود تا مواد درون بالشت به خوبی شسته شود و هیچ ذرات آلوده یا حشرات کوچکی درون آن‌ها باقی نماند.

۳. شستشوی عمیق بالشها با سرکه و جوش شیرین

اگر تا به حال بالشت‌های خود را نشسته‌اید یا به هر دلیلی فکر می‌کنید نیاز است که آنها را عمیقا تمیز کنید، می‌توانید از محلول جوش شیرین و سرکه کمک بگیرید. با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید بالشت‌های خود را به خوبی ضدعفونی کنید.

ابتدا نصف پیمانه جوش شیرین را با نصف پیمانه سرکه مخلوط کنید.
بالشت‌ها را درون ماشین لباسشویی قرار دهید.
بعد از خیس شدن کامل آنها، مخلوط آماده شده را اضافه کنید.
سپس بالشت‌ها را آبکشی کنید و طبق روش اول، برای خشک کردن آنها اقدام کنید.

استفاده از جوش شیرین و سرکه علاوه بر اینکه باعث تمیزی و ضدعفونی شدن بالشت‌ها می‌شوند، روبالشی را براق و درخشان هم می‌کند. البته می‌توانید به جای سرکه و جوش شیرین از بوراکس هم استفاده کنید که نتیجه مشابه خواهد بود.

چگونه بالشت‌ها را به راحتی بشوییم و آنها را ضد عفونی کنیم؟

۴. از بین بردن لکه‌های بالشتها با آب اکسیژنه

برای شستن بالشت استفاده از آب اکسیژنه هم کارساز است. البته این روش نسبت به روش‌های قبلی محدودیت‌هایی دارد.

اول اینکه آب اکسیژنه تنها برای بالشت‌های سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این ماده خاصیت سفید کنندگی زیادی دارد، توصیه می‌شود برای پارچه‌های رنگی و تیره از آن استفاده نکنید.

دوما آب اکسیژنه بیشتر برای از بین بردن لکه‌ها به کار برده می‌شود و کافی است مقدار کمی از این ماده را روی قسمت مورد نظر بالشت بریزید.

بسیاری از مواقع لکه‌های لوازم آرایشی، چربی، خون و حتی لکه‌های زرد حاصل از تعریق روی بالشت باقی می‌ماند و با کمک آب اکسیژنه می‌توانید به راحتی این لکه‌ها را از بین ببرید.

با انتخاب راحت‌ترین روش شست‌وشوی بالشت می‌توانید این مرحله از خانه‌داری را هم به بهترین شکل انجام دهید. فراموش نکنید که زمان زیادی از روز در حال خواب و روی تخت خواب سپری می‌شود.

پس بهداشت و تمیزی بالشت‌ها ضرورت بیشتری پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید :

۵ تکنیک خاص جهت شستشوی انواع ملحفه و روتختی

۹ تکنیک طلایی برای تمیز کردن سرویس بهداشتی

نحوه ی تمیز کردن تشک تخت فقط با جوش شیرین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits