دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اشتباهات بزرگ در پاک کردن پنجره ها
4
زمان مطالعه: 10 دقیقه
پاک کردن پنجره ها یکی از اذیت کننده ترین کارهای خانه می باشد که دوست داریم به سرعت از آن خلاص شویم. در این مطلب شما را با چند اشتباهی که در پاک کردن پنجره ها مرتکب می شوید آشنا می کنیم.

مهمترین اشتباهات در تمیز کردن شیشه های پنجره

1- روز آفتابی را انتخاب می کنید

زمانیکه آفتاب به شدت می تابد پنجره ها را پاک می کنید در نتیجه قبل از اینکه بخواهید رطوبت ناشی از اسپری تمیز کننده را پاک کنید، آفتاب این کار را برای شما انجام خواهد داد. اینگونه شما می مانید و یک پنجره پر از لک!

در عوض بهتر است یک روز ابری و بدون بارش را انتخاب کنید. اما اگر هوا آفتابی است و شما بایستی پنجره ها را تمیز کنید، با پنجره های سمت سایه شروع کنید.

2- گردگیری نمی کنید

اگر ابتدا گردگیری نکنید و مستقیما مایع تمیز کننده را روی پنجره ها اسپری کنید تنها لکه های گلی به وجود می آورید. همیشه قبل از شروع، قاب و شیشه ها را گردگیری کنید.

اگر ابتدا شیشه ها را گردگیری نکنید روی شیشه ها لکه های گلی به وجود می آورید.

3- به اندازه کافی از مایع تمیز کننده استفاده نمی کنید

از اسپری کردن مایع روی شیشه نترسید. اگر شیشه ها به شدت کثیف هستند، ممکن است به چند تمیز کننده مختلف نیاز داشته باشید تا کثیفی ها را از بین ببرید. با سخاوت اسپری کنید تا به تمیزی دلخواه برسید.

مایع تمیز کننده را با سخاوت اسپری کنید تا به تمیزی دلخواه برسید

4- از روزنامه برای خشک کردن استفاده می کنید

بعضی از مردم برای تمیز کردن شیشه از روزنامه استفاده می کنند که این کار مهارت خاص خودش را می خواهد اگر آن مهارت را نداشته باشید روزنامه ها برای این کار نامناسب و بی تاثیر هستند و حتی باعث کثیفی هم می شوند.

اگر می خواهید راحت باشید ما به شما دستمال های میکرو فایبر را پیشنهاد می دهیم که علاوه بر نداشتن پرز و جاذب بودن، قابل شستشو هستند و به شما پنجره هایی درخشان و تمیز هدیه می دهند.

5- از دستمال توالت های نازک استفاده می کنید

اگر می خواهید از دستمال توالت استفاده کنید پس لطفا از مدل های ضخیم و مناسب استفاده کنید. هیچ تلاشی بیهوده تر از پاک کردن با دستمالی که تکه تکه می شود و روی شیشه خط به جا می گذارد نیست.


نحوه پاک کردن شیشه پنجره

اصول پاک کردن پنجره ها

اگر به حفظ و نگهداری شیشه پنجره های خانه توجه نکنیم، بسیار زود کثیف می شوند و علاوه بر اینکه ظاهر خانه را بد نشان می دهند، خود شیشه ها به مرور فرسوده و شکننده می شوند.

حداقل دو تا سه بار در سال باید شیشه ها تمیز شوند

حداقل دو تا سه بار در سال باید شیشه ها تمیز شوند. در اینجا روش تمیز کردن بی دردسر شیشه ها با وسایل خانگی ارائه شده است.

لوازم مورد نیاز :

  • شیلنگ آب یا یک سطل آب سرد، برس نرم، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک ظرف یا کاسه بزرگ، پارچه تمیز، سرکه یا محلول آمونیاک.

مرحله ۱

  • درون کاسه ای، مایع ظرفشویی را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید. برای تمیزکردن شیشه هایی که فقط خاک گرفته اند، فقط از این محلول استفاده کنید. اما شیشه هایی که کثیف تر از این هستند، به محلولی قوی تر نیاز دارند..
  • بدین منظور به محلول شوینده تان کمی آمونیاک و یا سرکه اضافه کنید. برای اینکه شیشه ها شفاف تر شوند، می توانید از نشاسته ذرت نیز استفاده کنید..
  • افزودن الکل به محلول شوینده نه تنها شیشه ها را بدون گذاشتن خط و یا خطوطی تمیز می کند، بلکه باعث می شود که آنها زود خشک شوند..
  • برای تمیزکردن شیشه هایی که فقط خاک گرفتند، از مخلوط مایع ظرفشویی با آب ولرم استفاده کنید.
  • مرحله ۲
  • با استفاده از شیلنگ آب، شیشه پنجره را به خوبی مرطوب کنید. البته فشار آب باید ملایم باشد تا صدمه ای به شیشه نزند. با خیس کردن شیشه می توانید لکه های موجود روی شیشه را بدون خش انداختن تمیز کنید..
  • البته برای صرفه جویی در آب می توانید با استفاده از اسفنج خیس روی لکه ها بمالید و آنها را با ملایمت پاک نمایید..

مرحله ۳

  • وقتی شیشه کاملا خیس شد، با استفاده از برس و یا اسفنج شیشه را تمیز کنید. شیشه را از قسمت داخل، به صورت افقی یا عمودی تمیز کنید و قسمت بیرونی را برعکس آن انجام دهید..
  • بدین ترتیب متوجه رگه های به جا مانده حاصل از شستشو و یا لکه ها می شوید..
  • پس از اینکه دو طرف شیشه را یکبار تمیز کردید، پس از خشک شدن شیشه، در صورت نیاز یکبار دیگر آن را برس بکشید.
  • وقتی شیشه کاملا خیس شد، با استفاده از برس و یا اسفنج شیشه را تمیز کنید.

مرحله ۴

  • اکنون با پارچه ای نرم و خشک، از بالای شیشه به پایین بکشید و شیشه را خشک کنید. شیشه را حتما با پارچه تمیز کنید. اگر شیشه، خودش خشک شود، به احتمال زیاد شاهد لکه های خشک شده آب به روی شیشه خواهید بود.
  • اکنون با پارچه ای نرم و خشک، از بالای شیشه به پایین بکشید و شیشه را خشک کنید.
نکته: از کاغذ و یا روزنامه های باطله نیز می توانید برای خشک کردن شیشه استفاده کنید. حتی کاغذ روی شیشه مانند پارچه، پرزی باقی نمی گذارد..

مراحل تمیز کردن پنجره به صورت گام به گام

1. پاک کردن لکه‌های سخت از روی پنجره

لکه‌های سخت، لکه‌هایی هستند که تمیز کردن آن ها از روی سطوح آسان نیست و نیاز به استفاده از مواد پاک کننده و تکنیک های خاص است.

سطح بیرونی پنجره به خاطر تماس مستقیم با انواع آلودگی ها، لکه‌های باران، فضولات پرندگان و غیره بیشتر از سطح داخلی، لکه‌های سخت را به خود می گیرد و در صورت مشاهده این لکه‌ها باید در اولین زمان، آن ها را از بین برد.

چند تکنیک برای از بین بردن این لکه‌ها وجود دارد:

  • از تمیزکننده های با مواد معدنی استفاده کنید.
  • مقداری از این تمیزکننده ها را با اسفنج ترکیب کرده و سپس بر روی لکه به آرامی بکشید و در آخر آبکشی کنید.
  • سرکه را بر روی لکه اسپری کرده و اجازه بدهید تا ۵ دقیقه بماند، سپس آن را آبکشی کنید.
  • قبل از اینکه موارد بالا را به کار ببرید، با کاتر تا حد توان، سطح روی لکه‌ها را بردارید.

2. استیکرها را از روی پنجره بردارید

بعضی از شرکت ها یا کودکان در منزل، برای تزئین یا نوشتن جمله، بر روی پنجره استیکرهای حروفی یا شکلی قرار می دهند. پاک کردن این استیکرها خیلی سخت تر از نصب آن است؛ اما برای از بین بردن آن ها، تکنیک زیر را می توانید به کار ببرید:

  1. مقداری آب بر روی سطح استیکرها اسپری کنید و به مدت چند دقیقه آب ها باید بر روی سطح بمانند.
  2. یک ابزاری شبیه به کارتر که البته خیلی هم نباید تیز باشد، به زاویه ۴۵ درجه با سطح شیشه بگیرید و به آرامی استیکر نرم شده را جدا کنید. (کاتر یا تیزی را باید به زیر برچسب ها بزنید.)

3. ​خاک روی سطح شیشه را بگیرید

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن سطح شیشه کنید، باید گردوخاک روی سطح آن را بگیرید. امروزه بیشتر پنچره ها، قابلیت برداشتن از قاب خود را دارند و این کار شما را برای واحدهای در طبقات بالا را راحت ترکرده است.

  • پنجره را از قاب خود خارج کرده و با یک شلنگ یا سطل آب و یک دستمال تمیز، سطح روی آن فقط آبکشی کنید تا خاک کامل گرفته شود.
  • اگر شلنگ یا سطل آبی ندارید، با اسپری آب خالی سطح را تمیز کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هدف شما در این مرحله، فقط از بین بردن گردوخاک و کثیفی است و قصد تمیز کردن آن را ندارید.

3. ​لبه های شیشه را جارو بکشید

لبه های داخلی ریل پنجره، مکانی مناسب برای جمع شدن آشغال ها و موجودات ریز است. تمیز نشدن این قسمت، علاوه بر آسیب رساندن به پلاستیک لبه های پنجره ها، باعث تجمع میکروب ها و ورود آن ها به داخل می شود.

بهترین راه این است که قسمت داخلی ریل را با جاروبرقی تمیز کنید و آشغال هایی را که سفت شده اند را با یک تیزی یا کاتر از بین ببرید.

4. تهیه ابزارهایی برای تمیز کننده شیشه

بعد از اینکه اقدامات اولیه برای تمیز کردن شیشه را انجام دادید، نوبت به مرحله اصلی می شود. ابتدا باید ابزارهای تمیز کننده را تهیه کنید.

بیشتر خانواده ها از شیشه شوی و دستمال یا روزنامه استفاده می کنند؛ اما اگر به دنبال تمیز کردن دقیق پنجره هستید، استفاده از وسایل زیر را به شما توصیه می کنیم:

  • اسفنج
  • واشر لاستیکی برای خشک کردن و گرفتن آب
  • پارچه خشک و تمیز
  • محلول های تمیز کننده که می توانید آن ها را از بیرون خریداری کرده یا به صورتی دستی تهیه کنید.
  • نردبان
  • پارچه های تمیزکننده با دسته های بلند
  • روزنامه

5. روش تهیه محلول تمیز کننده شیشه

محلول تمیزکننده به دو صورت است: شیشه شوی هایی که در فروشگاه ها به فروش می رود یا موادی که توسط خودتان ساخته می شود. برندهای معتبری وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای تمیزکردن پنجره استفاده کنید؛ ولی اگر قصد این را دارید که خودتان این ماده را تهیه کنید، محلول زیر را به شما توصیه می کنیم:

  1. در یک سطل آب یک لیتری، حدود یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید.
  2. به اندازه آب درون سطل، سرکه اضافه کنید.
  3. این مواد را با هم ترکیب کرده و سپس برای تمیز کردن استفاده کنید.

البته همانطور که گفتیم، محلول های زیادی وجود دارد؛ فقط در نظر داشته باشید، از آنجا که شما از مواد شیمیایی یا موادی مانند سرکه برای تمیز سطوح استفاده می کنید، حتما یک بار، سطح را با دستمال مرطوب آبکشی کنید تا اثر و بویی از آن ها بر روی شیشه نماند.

6. سطح شیشه را تمیز و سپس خشک کنید

برای تمیز کردن سطح می توانید از اسفنج استفاده کنید. مقداری از شیشه شوی را بر روی سطح اسپری کرده یا اسفنج را داخل سطل کنید، آب را بگیرید و سپس بر روی سطح به آرامی بکشید. دقت کنید که از بالا به پایین این فعالیت را انجام دهید و به صورت خطی باشد.

  • برای خشک کردن پنجره، می توانید از روزنامه یا پارچه های خشک استفاده کنید، فقط اینکه حتما بعد از تمیز کردن، سریع پنجره را خشک کنید تا اثری از خیسی بر روی آن نماند.
  • برای اینکه بتوانید به راحتی به تمام نقاط بالایی پنجره دسترسی داشته باشید، از نردبان های دو طرفه استفاده کنید.
  • تا جایی بالا بروید که بتوانید تعادل خود را هم بر روی نردبان حفظ کنید.
  • به هیچ وجه برای تمیز قسمت بیرونی پنجره، بر روی لبه نروید؛ مخصوصاً اینکه اگر در طبقات بالا هستید. بهترین راه استفاده از دسته های بلندی است که در سر آنها پارچه برای تمیز کردن قرار گرفته است.
  • در آخر حتما سطح شیشه را با روزنامه یا دستمال نرم و تمیز خشک کنید.

بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد شستشو و اتو کشی لباس های مشکی

۱۰ روش عالی برای شستشوی گل های مصنوعی در منزل

۶ گام موثر جهت از بین بردن بو و لکه ی ادرار سگ از روی سطوح



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits