دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 از بین بردن سوسک کابینت با روش های کاربردی

سوسک‌ها چه خطراتی برای ما دارند؟ روشهای مبارزه با سوسک خانگی

از بین بردن سوسک کابینت با روش های کاربردی
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سوسک‌ها نژادهای مختلفی دارند اما تنها چند نوع از آنها، زندگی زیر یک سقف را با ما انسانها می‌پسندند. معروف‌ترین سوسک‌های موجود در ایران، سوسک‌های آلمانی و آمریکایی‌ اند و برای نابود کردنشان معمولاً از اسپری، پودر، قرص و گاهی هم نفت و سمپاشی استفاده...

راه از بین بردن سوسک های ریز آشپزخانه

چطوری میشه سوسک های ریز خانگی را برای همیشه از بین برد و ریشه کن کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با دلگرم همراه شوید.

چطور از دست سوسک خانگی خلاص شویم؟

سوسک‌ها یا سوسری‌ها معمولا تعداد زیادی از انواع میکروب‌های بیماری‌زا را در دستگاه گوارش و همچنین بال، شاخک و پرزهای پای خود حمل می‌کنند و می‌توانند به گسترش بیماری فلج اطفال، قارچ‌های بیماریزا، تب زرد، وبا، دیفتری، سل و انواع اسهال‌های خونی کمک کنند، یا آن که در بعضی افراد منجر به بروز آلرژی با علایمی نظیر عطسه، آبریزش از بینی و چشم و حتی مشکلاتی شبیه آسم شوند.

همچنین این حشرات بدقیافه می‌توانند باکتری‌های مسمومیت‌زا را به مواد غذایی منتقل کرده و افراد را به علائم مسمومیت حاد و مزمن دچار سازند.

سوسک‌ها همیشه به دنبال غذا و پناهگاه گرم و مرطوب هستند. بنابراین اگر می‌توانید، این دو عامل را حذف کنید.

سوسک‌ها چه خطراتی برای ما دارند؟ روشهای مبارزه با سوسک خانگی

separator line

راه های مقابله با سوسک خانگی

1 - ابتدا باید محل آلودگی و منشأ اصلی رشد سوسک‌ها را مشخص کنید و بدانید که در چه جاهایی امکان تخم‌ریزی وجود دارد.

2 - بررسی کامل شکاف‌های گوشه و کنار خانه، بویژه محل‌های گرم و مرطوب مثل آشپزخانه و دستشویی، و بخصوص هنگام شب که سوسک‌ها فعال می‌شوند، ما را در یافتن محل اصلی تخم‌ ریزی این حشره کمک می کند. سایر اثرات حاصل از وجود سوسک‌ها مثل کپسول تخم، پوسته بدن و مدفوع آنها نیز راهنمای موثری برای پی بردن به محل اصلی آلودگی است.

3 - به طور کلی امروزه افراد برای نابود کردن سوسک‌ها از اسپری، پودر و قرص حشره‌کش و گاهی هم از نفت و سم پاشی محل استفاده می‌کنند.

به کار بردن اسپری حشره‌کش برای مبارزه با سوسری‌ها روش خوبی است، اما بهداشتی نیست. سمی که از اسپری‌ها در فضا پخش می‌شود، می‌تواند به راحتی وارد دستگاه تنفس فرد شده یا از طریق منافذ پوست جذب شود، یا آن که روی مواد غذایی بنشیند.

از سوی دیگر اگر سوسک‌ها تخم‌ریزی کرده باشند، به دلیل آن که تخم‌ های آنها توسط کپسول‌هایی سفت محافظت می‌شوند، این سموم نمی‌توانند به داخل کپسول‌ها نفوذ کنند.

اگر هم بخواهیم از قرص‌های حشره‌کش استفاده کنیم، این قرص‌ها به محض آن که از لفاف خود خارج شوند در محیط متصاعد شده و آنها نیز برای سلامت افراد مضر خواهند بود، مگر آن که افراد به مدتی طولانی‌ در محیط حضور نداشته باشند.

3 - در مورد نفت هم که برخی افراد آن را در چاه فاضلاب می‌ریزند، متذکر می‌شویم زمانی نفت موثر واقع می‌شود که مستقیم روی حشره ریخته شود، اما به دلیل آن که سوسک‌ ها معمولاً در دیواره و سقف لوله‌های فاضلاب هستند نفت باعث مرگ آنها نمی‌شود و تنها بوی نفت آنها را فراری می‌دهد که مجدداً برمی‌گردند. پس این روش نیز فایده چندانی نخواهد داشت.

4 - کشتن سوسک‌ها به صورت فیزیکی نیز موجب تراوش و انتشار میکروب‌ های بیماری‌ زای دستگاه گوارش آنها به بیرون و آلوده‌تر شدن محیط می‌شود.

5 - گاهی هم از سم پاشی کل محل زندگی توسط برخی شرکت‌ها استفاده می‌شود، بخصوص در مورد سوسک‌های ریزی که بسرعت تعدادشان زیاد می‌شود.

البته باید گفت اگر چه از بین بردن سوسک‌ها ضروری است، ولی خطرات ناشی از استفاده سموم مختلف یا روشهای فیزیکی برای از بین بردن آنها، اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، بیشتر از خطر وجود سوسک‌ هاست.

لذا قبل از سمپاشی محل، باید مواد غذایی، ظروف غذاخوری و وسایل خواب را خارج کرد یا روی آنها را کاملاً پوشاند. همچنین نباید به کودکان اجازه ورود به آشپزخانه یا محل‌های سمپاشی شده را داد، مگر بعد از شستن این مکان‌ها.

separator line

بهترین راه برای مبارزه حشرات موذی خانگی

بهترین راه برای مبارزه با این حشرات موذی حفظ نظافت بخصوص در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی است.

  • همه شکاف‌های دیوار، کف زمین، درز بین پله‌ها و ... را با سیمان بگیرید.
  • در نظافت ساختمان و جمع آوری و حمل و دفع بهداشتی زباله‌ها دقت زیادی داشته باشید.
  • از توری ریز در مدخل هواکش فاضلاب‌ها و کفشوی مناسب در دهانه لوله های فاضلاب در حمام و آشپزخانه و چاه‌ بست محکم در سوراخ کاسه توالت، جهت جلوگیری از ورود و خروج سوسک‌ها و لانه گزینی آنها استفاده کنید.

مهمترین دلیل حضور سوسک های خانگی و فعالیت شبانه آنها در منازل، وجود باقیمانده مواد غذایی در درز موکت، قالی و نقاط تاریک خانه همچنین دسترسی به آب و پناهگاه از دیگر عوامل حضور سوسک ها می باشد.

برای مبارزه با این سوسک ها راههای ساده ای وجود دارد، متاسفانه برخی شهروندان ازسموم خطرناک برای مبارزه با سوسک های خانگی استفاده می کنند که بدلیل تهویه ضعیف منازل این سموم بعنوان یک آلاینده شیمیایی در هوای خانه عمل می کنند و علاوه بر ایجاد مقاومت بیولوژیکی در حشرات موذی بخصوص سوسک ها برای افراد درون منزل نیز خطرناک است.

separator line

کودکان وافراد مسن بعنوان گروههای سنی در معرض خطر محسوب می شوند وسیستم ایمنی این افراد ضعیف بوده و این سم می تواند طبعات بسیار نامطلوبی بویژه برای کودکان داشته باشد . این سموم می توانند از طریق تماس های پوستی، تنفسی و گوارشی وارد بدن شوند .

برای جلوگیری از حضور این حشرات باید لوله های مجاری فاضلاب بخصوص زیر سینک ظرفشویی توسط فوم مایع کاملاً بسته شوند و کفشویی حمام و روشویی ها در پوش گذاری شوند.

یک راه بسیار ساده برای مبارزه با سوسک های خانگی وجود دارد که نتایج آن نیز موفقیت آمیز بوده است. در این روش مخلوطی از مقدار کمی مربا وجوش شیرین در یک شیشه دهانه باریک تهیه می شود واین شیشه را در مکانهای تاریک مانند زیر سینک ظرفشویی و زیر کابینت های زمینی باید قرار داد. شهروندان می توانند نتیجه ی مطلوب این روش را مشاهده کنند.

سوسک‌ها چه خطراتی برای ما دارند؟ روشهای مبارزه با سوسک خانگی

الگوی جدید زندگی و تمایل به نصب کابینت های چوبی و ام دی اف از مشکلات عمده ی برخی خانه ها می باشد . این کابینت ها بعلت وجود فواصل کافی بادیوار ، فضایی مناسب جهت تخم ریزی و پناهگاه ایجاد می کنند که توصیه می گردد این فواصل با چسب آکواریوم بصورت کامل پر گردد.

بهتر است مجاری فاضلاب را علاوه بر کشیدن سیفون ، درآخر شب با یک سطل بزرگ با حجم کافی آب شستشو داد در اینصورت سوسک ها نمی توانند از این مجاری بعنوان منبع مواد غذایی و پناهگاه استفاده کنند .

separator line

سوسک خانگی به سوسک حمام موسوم است. یکی از جانورانی است که مثل برق زاد و ولد می‌کند و اگر مانع نشوید، در اندک مدتی همه خانه را سوسک برمی‌دارد.

از در و دیوار بالا می‌روند، خود را به درون غذاها می‌اندازند، درون وان خالی حمام یا چاهک آشپزخانه به تجسس می‌پردازند، و محل تجمع آنها، بیشتر جاهای گرم تاریک مانند آشپزخانه است که هم گرم است و هم غذاهای خوشمزه‌ ای در آنجا یافت می‌شود.

بیشتر اوقات نیز از داخل چاهک یا فاضل آب بیرون می‌ ریزند و به محتویات خانه شبیخون می‌زنند.

بهترین راه مبارزه با سوسک ، استفاده از اسید بوریک و نفت است.

با نیم کیلو ترکیب اسید بوریک می‌توان خانه را برای یک سال از وجود سوسک پاک کرد. البته اسید بوریک، مانند برخی از حشره‌کش‌ها یا مواد ضدآفت، سوسک ها را به سرعت از بین نمی‌برد، ولی اثر آن پایدار بوده و مدت زیادی دوام خواهد داشت.

اگر سوسک ها یک ماده سمی را در برخورد اول نپسندند، می‌آموزند که خود را از آن کنار بکشند، مگر آنکه به صورت اسپری مستقیماً بروی آنها پاشیده شود، ولی اسیدبوریک را سوسک‌ها دوست دارند و از آن دوری نمی‌کنند.

بنابراین، بارها و بارها به سراغ آن می‌ روند تا آنکه جان خود را در این راه از دست بدهند! فقط کافی است اسید بوریک را در شکاف‌ها، سوراخ‌ها و زیر چاهک‌ها و دیگر جاهای تاریک بریزید. بهتر است برای خلاص شدن فوری از شر سوسک ها، ابتدا با حشره‌ کش روی آنها بپاشید، و پس از چند روز، کار را با اسید بوریک آغاز نمائید.

یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای نابود ساختن سوسک‌ها آنست که درون توالت و قاضل آب‌ها نفت بریزید. نفت دشمن شماره یک سوسک ها بشمار می‌رود.

separator line

بیشتر بخوانید :

معرفی ۸ بیماری که توسط سوسکها شیوع پیدا می کنند

۷ روش خانگی رهایی از شر سوسک ها در تابستان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits